Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 22:51

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Vilka häva sändare gäller nu?
PostPosted: Sun 04 Feb 2018, 19:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vilka häva sändare gäller nu?

Jag har en Futaba T10CP nu och har funderat på uppgradera.
Vad heter motsvarigheten idag av andra märken (av ren nyfikenhet)?
Och vad heter Futabas ersättare/efterföljare samt nästa nivå?
Mr X, du hade koll förut.
Futaba 14SG är ju bra, men den har varit med ett tag och det finns säkert något nytt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vilka häva sändare gäller nu?
PostPosted: Wed 07 Feb 2018, 01:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Futaba T16SZ

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vilka häva sändare gäller nu?
PostPosted: Wed 07 Feb 2018, 19:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Läste nånstans om nån 18SZ också. MZ kostar 26.000 kr...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vilka häva sändare gäller nu?
PostPosted: Sun 11 Mar 2018, 10:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Många 3D-heliflygare använder VBar Control. Finns i massa färger också samt annat flashigt vad gäller utseendet. VBar gör även bra gyron.
https://www.rubinrc.se/sandare-tx-/1025 ... black.html


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vilka häva sändare gäller nu?
PostPosted: Tue 12 Feb 2019, 22:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Futaba T18SZ ligger på min drömlista men den är tyvärr lite för dyr.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vilka häva sändare gäller nu?
PostPosted: Tue 12 Feb 2019, 23:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Futaba T18SZ ligger på min drömlista men den är tyvärr lite för dyr.

Samma intresse här också. Men Jeti är lite intressanta också.
Har tänkt i banorna att inte ha en enda sändare, man kommer ihåg hur det gick när förra sändaren gick ner till 10 cm räckvidd. Då kunde man inte flyga alls.
Dock kan det vara klokt skaffa nåt som klarar de mottagare man har så man slipper köpa nya såna också.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vilka häva sändare gäller nu?
PostPosted: Sun 17 Feb 2019, 01:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Mr X wrote:
Futaba T18SZ ligger på min drömlista men den är tyvärr lite för dyr.

Och en T18SZ blev det nu :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vilka häva sändare gäller nu?
PostPosted: Sun 17 Feb 2019, 09:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Najs! Futaba är väldigt problemfri och stabil produkt och har inte alltid det senaste fancy grejset som open source-sändare har, men om man inte behöver det just i år 2019 så klarar man sig. Hur många av oss behöver sånt med tanke på dagens byggen (så enkla som möjligt) och flygbehov?

Jag tror jag ska ge Jeti och Multiplex en chans och jämföra lite med Futaba. Jag är ju ute efter en T14SG eller bättre om jag ska skaffa en till sändare, så jag måste ju se om det finns Multiplex och Jeti som har något liknande. Jag har förstått att Futaba, Spektrum, Hitec har byggt upp sändarna med funktioner på ett sätt, medans iaf Jeti har en massa annat, men saknar vissa saker. Frågan är vad man behöver. Fler och fler tillverkare börjar göra multirotor/UAV-anpassade sändare också. Förr var det bara en sändare, om man säger så.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vilka häva sändare gäller nu?
PostPosted: Mon 25 Feb 2019, 23:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ju mer jag spånar och frågar på flera forum så verkar det som Futaba 18SZ är bäst att satsa på om jag ska fortsätta med Futaba. Efter min T10CP med modul kom en renodlad 2.4GHz, sen kom T8FG och sen T8FG Super (14-kanals), sen T14SG som kunde uppgraderas upp till version 7.x. Sen vet jag inte vilken som kom först, kanske 16SZ, men den tilltalar mig inte. T18SZ känns som den genuina efterföljaren till T14SG. T18SZ lär ska vara hästlängder bättre än T14SG, hur nu det går till, tror det var menyerna iofs. Sen kommer T18MZ och den kostar 2,5 ggr mer och det är nog för dyrt för det lilla man får!!! En nackdel med Futaba för mig har varit att de hela högen är helt värdelösa att hålla i, därför jag har pult. Då kan man dock inte komma åt dom där slider-spakarna på undersidan. Min T10CP är iaf värre än T8SG och T14SG att hålla i, men inte så stor skillnad. Var man än sätter fingerspetsarna så klickar man av nån switch. Är ju van med Futaba och har många Futaba-FASST-mottagare.

Sen har jag fastnat lite för Jeti som har snäppet högre kvalitetstänk med metallgimbals och hallsensorer istället för potentiometrar som får patina med åren, metallskal osv. Jeti är vanliga bland "de stora pojkarna", men jag har alltid undrat varför. Så lite nyfiken är man ju. De har iofs funnits längre tid med rejäla sändare. När Futabas värsting kostade 550€ så hade Jeti fyrsiffriga sändare. Så nåt skiljde dem säkert åt redan då. Men nu har ju Futaba kommit ifatt. Verkar det som, samma funktioner mm. Det finns två Jeti-serier. DC som är den stora korvlådan och sen DS som är det vanliga formatet. Finns som 14, 16 och 24-kanals med diverse skillnader. 14 verkar vara rätt lik 16, men är billigare, för att det behövs mjukvaruuppdateringar för att komma ifatt, så det är klokare satsa på en 16 med en gång. DC/DS-24 är mycket dyrare och har mycker mer fancy stuff och grejjor. En beg DC-16 skulle jag vara sugen på testa. De har bara svartvit display. Fördelen med en sån är att man ser innehållet i den i solsken, det är svårt på de med touch och färg har jag förstått.

Och så har folk rekommenderat FrSky's produkter, jag har väldigt dålig erfarenhet av dem några år tillbaks, men de har kommit upp sig. Men tycker det är lite för mycket prat på forum om diverse problem så lite försiktig är jag nog att använda en FrSky till de dyrare fina modellerna man är rädd om. Men skulle helt klart vara kul testa en sån med. Har bara hållit i en och den var väldigt bekväm men spakarna gillade jag inte.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vilka häva sändare gäller nu?
PostPosted: Tue 26 Feb 2019, 00:09 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:

Och så har folk rekommenderat FrSky's produkter, jag har väldigt dålig erfarenhet av dem några år tillbaks, men de har kommit upp sig. Men tycker det är lite för mycket prat på forum om diverse problem så lite försiktig är jag nog att använda en FrSky till de dyrare fina modellerna man är rädd om. Men skulle helt klart vara kul testa en sån med. Har bara hållit i en och den var väldigt bekväm men spakarna gillade jag inte.

Själv är jag nöjd med min frsky. Mycket bättre och bekvämare än min spektrum tycket jag.
Har funderingar på att byta gimbals på min till hall-effekts.
Det finns 2 modeller till min.
M7 och m7r.
M7 är en vanlig med fulla utslag, m7r har lite kortare utslag.
Jag funderar faktiskt på att ha en med kortare utslag för jag tycker det är väldigt obekvämt att ha den vänstra spaken upp mot höger eller ner mot vänster. Motsatta på höger sida


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vilka häva sändare gäller nu?
PostPosted: Tue 26 Feb 2019, 00:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
MickeM wrote:

Och så har folk rekommenderat FrSky's produkter, jag har väldigt dålig erfarenhet av dem några år tillbaks, men de har kommit upp sig. Men tycker det är lite för mycket prat på forum om diverse problem så lite försiktig är jag nog att använda en FrSky till de dyrare fina modellerna man är rädd om. Men skulle helt klart vara kul testa en sån med. Har bara hållit i en och den var väldigt bekväm men spakarna gillade jag inte.

Själv är jag nöjd med min frsky. Mycket bättre och bekvämare än min spektrum tycket jag.
Har funderingar på att byta gimbals på min till hall-effekts.
Det finns 2 modeller till min.
M7 och m7r.
M7 är en vanlig med fulla utslag, m7r har lite kortare utslag.
Jag funderar faktiskt på att ha en med kortare utslag för jag tycker det är väldigt obekvämt att ha den vänstra spaken upp mot höger eller ner mot vänster. Motsatta på höger sida

Det var din jag testade hålla i. =) Men jag tror att jag då höll i sändaren med pekfinger-tumme. Med tumme kan jag inte flyga, som du säger så blir det inget vettigt med vissa spak-ställningar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vilka häva sändare gäller nu?
PostPosted: Tue 26 Feb 2019, 00:17 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Jag flyger både med tumme pekfinger och bara tumma.
Tumme pekfinger när jag klarar mig med långsamma rörelser (flygplan)
Och tumme med multirotor där jag kan behöva snabbare rörelsee


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vilka häva sändare gäller nu?
PostPosted: Tue 26 Feb 2019, 00:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Jag flyger både med tumme pekfinger och bara tumma.
Tumme pekfinger när jag klarar mig med långsamma rörelser (flygplan)
Och tumme med multirotor där jag kan behöva snabbare rörelsee

Jaså du flyger med bägge sätt. Jag har nog endast flugit på ett sätt.
Tumme-pekfinger ger mycket bättre precision för mig. Och pult mångdubblar precisionen.
Fattar inte hur vissa kan flyga noggrant med bara tummarna. :-D Vanesak säkert, men nopp, not me, nicht gefunken.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vilka häva sändare gäller nu?
PostPosted: Wed 27 Feb 2019, 21:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Futabas värsting 18MZ fasas nu ut och ersätts av 18MZ WC

https://www.futabarc.com/systems/futk95 ... index.html

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group