Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: lör 07 dec 2019, 19:41

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vassare batterier?
InläggPostat: tis 13 mar 2018, 20:50 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28507
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe skrev:
MickeM skrev:
Dessa Titan-ackar nämndes nyss i en tråd... men får man hem dem med rimliga pengar eller är det billigare hämta dem personligen?
https://www.gettitanpower.com/pages/11- ... raft-packs

Dyra jäkla frakter därifrån

Finns det ingen på närmare håll? Låter ju som en flopp om det inte är fler som gör batterier, så man undrar om det är värt satsa på LiIon?!
Det var väl nåt med laddare också, eller kanske mina klarar av LiIon... inte kollat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vassare batterier?
InläggPostat: lör 17 mar 2018, 19:24 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28507
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
HAB säljer Li-Ion-ackar:
http://www.hab.se/elektronik-batterier/ ... -batterier

Tex

POWER Ion 2S 2600: http://www.hab.se/elektronik-batterier/ ... 0-2s1p-72v
136 gram
104x47x32 mm
20A konstant ström, 40A kortvarigt
Max 4,2V per cell (samma som LiPol)

POWER Ion 3S 2600: http://www.hab.se/elektronik-batterier/ ... -3s1p-108v
142 gram
72x56x19 (är dom mindre än 2S?!?!?)

POWER Ion 4S 2600: http://www.hab.se/elektronik-batterier/ ... -4s1p-144v
190 gram
72x37x37 (dom är större än 3S iaf... :-D)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vassare batterier?
InläggPostat: lör 17 mar 2018, 19:26 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28507
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MS Models har också i Sverige (och om man hör med dem så kan de fixa mer, samma med HAB):

http://www.mbs-rcmodels.se/life/jeti-power-ion-2600/
http://www.mbs-rcmodels.se/life/jeti-power-ion-5200/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vassare batterier?
InläggPostat: lör 17 mar 2018, 19:28 
Offline
Motorportalare

Blev medlem: tor 15 sep 2016, 15:25
Inlägg: 841
Ort: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Se där :) du borde testa i ett flyg :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vassare batterier?
InläggPostat: lör 17 mar 2018, 19:33 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28507
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin skrev:
Se där :) du borde testa i ett flyg :)

Lockar mest att testa i Nano SkyHunter som man nu har rätt bra koll på vad gäller flygtid osv.
I så fall skulle jag behöva en 3-cells "kub", inte en platt som de har. Vikten verkar helt okej fast jag inte blir klok på deras vikter och mått, 6 grams skillnad på 2 och 3S?!
Vad skulle man annars testa i... hm...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vassare batterier?
InläggPostat: lör 17 mar 2018, 20:01 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28507
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Och jopp, har börjat maila runt, behöver få hem LiIon snart. =) De anses att inte vara brandfarliga, så varför kan inte Titan skicka? Nåja, det har väl att göra med Litium och inget annat...?
De behöver inte balanseras heller, så det borde ju gå att ladda dem med LiPo och vanlig laddning för 2S samt 3S osv, utan balansering. Laddström 4A... så 1C är helt OK för de minsta till och med.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vassare batterier?
InläggPostat: lör 17 mar 2018, 20:15 
Offline
Motorportalare

Blev medlem: tor 15 sep 2016, 15:25
Inlägg: 841
Ort: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM skrev:
Och jopp, har börjat maila runt, behöver få hem LiIon snart. =) De anses att inte vara brandfarliga, så varför kan inte Titan skicka? Nåja, det har väl att göra med Litium och inget annat...?
De behöver inte balanseras heller, så det borde ju gå att ladda dem med LiPo och vanlig laddning för 2S samt 3S osv, utan balansering. Laddström 4A... så 1C är helt OK för de minsta till och med.

Njae brandfarliga kan diskuteras. Hoverboards och laptops har ju oftast li ion och det är som som gjort att litiumbatterier är förbjudna på flyg över en viss effekt.
Jag tror att det är bra att balansera dom ändå.
Men transporten har att göra med litium-batteritekniken att göra. Det finns stora begränsningar med transport av litiumbatterier. Iaf i flyget. Men laddningen kan göras med vanlig lipo laddning har jag förstått


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vassare batterier?
InläggPostat: sön 18 mar 2018, 10:40 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28507
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Alla LiIon har inte balanseringskontakt har jag märkt. De funkar väl som NiMH-celler då antar jag, men ändå inte... vet inte hur de tänkt och ur det fungerar.

Nya LiPo är storageladdade från fabrik och då är det med nåt skikt inne i cellerna, det skyddar cellerna så de håller länge före första laddningen. Efter några laddningar/användning (högre strömmar än de mäter på fabriken för celltesterna) så "försvinner" detta skikt, det gör att nya ackar är mindre brandfarliga än använda.

Har mailat HAB. =)

Aha, jag trodde det var LiPo i fireboards. Jag menar hoverboards!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vassare batterier?
InläggPostat: mån 19 mar 2018, 19:32 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28507
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fick svar från RCFlight att de inte har planer på ta in LiIon-ackar (för tunga i jämförelse), håller med dem, men ska man ha till ett ändamål som inte drar så mycket ström så kan man nog få ut en hel del mer flygtid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vassare batterier?
InläggPostat: lör 24 mar 2018, 12:45 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28507
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Inget svar från HAB.
Inget svar från Titan.
Har mailat MBS.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vassare batterier?
InläggPostat: tis 27 mar 2018, 22:44 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28507
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM skrev:
Inget svar från HAB.
Inget svar från Titan.
Har mailat MBS.

Fått svar från MBS!

Vi säljer både lösa celler och färdiga ackpaket, dock löder vi inte själva.
Vi har bland annat tillgång till (1S och 3S):
• Lös cell 2100mAh.
• Lös cell 2600mAh.
• 3S - 2100mah resp. 2600mAh.
• 3S - 4200mah resp. 5200mAh.
• 3S -6300mah resp. 7800mAh.
Fler varianter går att beställa.


Det är Nano SkyHunter jag hade velat testa, men jag får inte rum med en flat 3S-ack i den, skulle vara perfekt med en 3S-"kub".
De har inte alla dessa ackar på hemsidan så måste fråga lite mer. :D

EDIT: Mailat!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vassare batterier?
InläggPostat: ons 28 mar 2018, 17:54 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28507
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MBS kom med lite mer info vad de har och får tag på:

Finns alltså 2,1Ah- och 2,6Ah-celler som samtliga ackar nedan byggs upp av.

Form - [Ah] - [g] - Cont.[A] - Peek[A] - Max.charge[V] - Chargecurrent[A]
2S1P 2,1 / 2,6 90 25 / 20 50 / 40 8,4 4 (Dvs 2S 2100mAh 90gram 25A(50A) som verkar vara lite mer kraft eller 2600mAh 90gram 20A(40A) som verkar vara "endurance")
3S1P 2,1 / 2,6 135 25 / 20 50 / 40 12,6 4
4S1P 2,1 / 2,6 180 25 / 20 50 / 40 16,8 4
6S1P 2,1 / 2,6 270 25 / 20 50 / 40 25,2 4
2S2P 4,2 / 5,2 180 50 / 40 100 / 80 8,4 8
3S2P 4,2 / 5,2 270 50 / 40 100 / 80 12,6 8
4S2P 4,2 / 5,2 360 50 / 40 100 / 80 16,8 8
6S2P 4,2 / 5,2 540 50 / 40 100 / 80 25,2 8
2S3P 4,2 / 5,2 270 75 / 60 150 / 120 8,4 12
3S3P 6,3 / 7,8 410 75 / 60 150 / 120 12,6 12
4S3P 6,3 / 7,8 540 75 / 60 150 / 120 16,8 12
6S3P 6,3 / 7,8 810 75 / 60 150 / 120 25,2 12
Bätter info här: http://www.jetimodel.com/en/katalog/Acc ... iIon-Accu/
De får leverans därifrån varannan vecka.

Det står att detta är ett 2S-ack, men ser ut som 4-cellers, så det kanske är 2S2P?!
http://www.mbs-rcmodels.se/life/jeti-power-ion-5200/

Detta verkar stämma bättre, 2S-ack (dvs 2S1P):
http://www.mbs-rcmodels.se/life/jeti-power-ion-2600/

Rätt stora ackar det där... 2S som väger 136 gram...
3-cells väger ju en hel del mer då?!
Det verkar inte stämma om man ser på hemsidan nere... 135 väger ett 3S1P.
110 gram väger en 3S 1300 30C LiPo.

Enda nackdelen för mig är att de inte har triangelkuber med 3S, utan bara flatpack. Hade vart fint med triangelpack i Nano SkyHunter
Vet ej vilka som är flatpack eller kuber (egentligen tvålagers, dvs 3x2 om 6S, men jag antar att det är 3x2 om det är 3S2P, vet ej.

Ser nu på hemsidan att de har 3S1P triangel.
"Basic packs: 2S1P, 2S2P, 3S1P flat, 3S1P triangle, 3S2P. If required we can supply up to 10S5P pack."

Ska se om jag får hem ett sånt där 2600mAh 3S1P triangel. Eller två. =)

Dessutom har de såna där plasthållare för att lättare monteras i modellen. Pah! Väger ju bara.

Ser inte om det är balanseringskablar... är dubbla kablar dock.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vassare batterier?
InläggPostat: ons 28 mar 2018, 23:15 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28507
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
En LiPo kan man ju dra ur 80% om man inte bryr sig om acken, men 70% max brukar vara klart bättre, även mindre om man vill ha acken länge i bra skick.
Men en LiIon?! Hur mycket kan man dra ur den? Hittade ett schema på Jeti Power Ion 2600mAh-cellerna:
http://www.jetimodel.com/files/photo/PO ... final2.png

Där ser man att de droppar av när de levererat ca 2400mAh. Dvs 92% för att vara på säkra sidan. Inte 100% som jag räknat med lite grovt tidigare, men nära nog. ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vassare batterier?
InläggPostat: sön 01 apr 2018, 10:47 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28507
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Väntar svar från MBS Models om de får tag på Jeti triangel-packet (3S 2600mAh), och om de skickar momsfritt, sen blir det beställning, ska in i Nano SkyHunter.
Eller Martin, hinner du före med att få en modell flygande med LiIon på Åland? ;-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vassare batterier?
InläggPostat: sön 01 apr 2018, 11:00 
Offline
Motorportalare

Blev medlem: tor 15 sep 2016, 15:25
Inlägg: 841
Ort: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM skrev:
Väntar svar från MBS Models om de får tag på Jeti triangel-packet (3S 2600mAh), och om de skickar momsfritt, sen blir det beställning, ska in i Nano SkyHunter.
Eller Martin, hinner du före med att få en modell flygande med LiIon på Åland? ;-)

Det verkar bli du som hinner före :)
Jag tänkte först se hur det går med mitt 4000mah lipo :)
Har ju ändå 3200mah tillgodo. Dock finns ju celler på 3600mah och då får jag snarlik prestanda till lite lägre vikt. Mitt 4000mah lipo väger trots allt 320 gram


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vassare batterier?
InläggPostat: sön 01 apr 2018, 11:14 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28507
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Var det 4S 4000 MultiStar du hade skaffat? Lågt C-tal är bra, men det avtar rejält pga kyla, det är väl enda negativa med dem, det finns inget C-tal kvar. =) Måste hållas varma om du ska flyga på vintern. Jag har ingen koll på LiIon-ackarna, men det är säkert samma där... orkeslösa vid kallt väder.

Mina Gravity 4S 4000mAh 30C väger 416 g per st, så de är ca 100 gram tyngre! Det är rätt stor skillnad. Jag lär ju knappast ha nytta av 120A. ;-) Men jag köpte dem för att ha marginal på C-talet när jag flyger vintertid/kalltid med DJI F550 och Majan. Skulle nog vart klokare med LiIon eller Multistar nu i efterhand... eftersom jag ändå inte flyger dem när det är kallt. :-D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vassare batterier?
InläggPostat: sön 01 apr 2018, 12:01 
Offline
Motorportalare

Blev medlem: tor 15 sep 2016, 15:25
Inlägg: 841
Ort: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM skrev:
Var det 4S 4000 MultiStar du hade skaffat? Lågt C-tal är bra, men det avtar rejält pga kyla, det är väl enda negativa med dem, det finns inget C-tal kvar. =) Måste hållas varma om du ska flyga på vintern. Jag har ingen koll på LiIon-ackarna, men det är säkert samma där... orkeslösa vid kallt väder.

Mina Gravity 4S 4000mAh 30C väger 416 g per st, så de är ca 100 gram tyngre! Det är rätt stor skillnad. Jag lär ju knappast ha nytta av 120A. ;-) Men jag köpte dem för att ha marginal på C-talet när jag flyger vintertid/kalltid med DJI F550 och Majan. Skulle nog vart klokare med LiIon eller Multistar nu i efterhand... eftersom jag ändå inte flyger dem när det är kallt. :-D

Yes det stämmer. 10c ligger det på :) och min drar ju drygt 20a i full gas så jag har en liten marginal.
Jag hoppas bara motorn orkar med. Borde vara nere på 1:1 I dragkraft från motorn med detta batteri


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vassare batterier?
InläggPostat: sön 08 apr 2018, 09:29 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28507
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jeti LiIon-ackar beställda! =) Snart får vi se vad dom levererar. Ska bli intressant. Blev 3S 2600mAh Endurance-ackar till Nano SkyHunter.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010