Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 11:58

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Räta ut EPO/EPP/Elapor
PostPosted: Sat 23 Apr 2016, 09:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Räta ut EPO/EPP

Vet inte om ni använder denna metod, men jag tänker prova det på min EasyStar II som blev lite sned i nosen i veckan.

EPP, EPO, Elapor, och allt vad de nu kallas, är som styroks, dvs massor med små plastkulor som innehåller luftbubblor som
är sammanpressade med värme till diverse former. När ett sådant material blir deformerat, som tex vid en krasch, så går
det att räta ut detta genom att hetta upp materialet så att luftbubblorna i dessa plastkulor expanderar och då trycks alla
"kulor" ut till sin "forna form" och allt blir som det varit.

Att använda värmepistol som hettar mer än 60 grader smälter bara materialet, bättre är tex doppa det i hett vatten eller
använda vattenånga. Efter nån minut så har värmen spritt sig och hettat upp alla kulor med bubblor så alla har expanderat
och allt rätar ut sig. Coolt! Se filmen nedan. Ska prova med EasyStar II och levererar rapport sen. :-)

Om man kan återställa sitt flyg så har man ju ett flyg länge.



Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Räta ut EPO/EPP
PostPosted: Sun 24 Apr 2016, 09:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Testkanin: Multiplex EasyStar II

Jag lyckades med en manöver att köra flyget spikrakt ner i en åker och både mosade, böjde och spräckte nosen.
Dessutom vart den smutsig på undersidan. Sprickor på undersidan var ca 30 cm tillsammans, sen var hela ovansidan
åtskild, så flygets nos var i stort sett delad. Till på det var allt böjt, mosat, snett och vint. Jag borde ha tagit fler bilder före.

Attachment:
IMG_1188.JPG
IMG_1188.JPG [ 50.55 KiB | Viewed 4360 times ]


Jag plockade bort alla grejer som var i nosen. Använde vattenkokaren för att koka upp vatten. Sen tömde jag det bara
över dessa områden och efter 2 vattenuppvärmningar och flertalet omtömningar både inne och utanpå flyget så vart
det bara rakare och rakare. Smutsen försvann. Sen limmade jag ihop med CA (Medium va slut så jag använde Great
Planes tunna CA och det frätte ingenting, perfekt. Flygen ska ju limmas med CA iofs). Och när det var klart så ser
det nu ut enligt nedan. Två klistermärken sprack, de klarade inte heta vattnet. Jag är riktigt nöjd med resultatet!!!
Lite vågig än, men rak. Jag kan dock inte lova att alla EPP och EPO är lika bra som Mulitplex förlåtande mjuka EPO.

Attachment:
IMG_1191.JPG
IMG_1191.JPG [ 42.5 KiB | Viewed 4360 times ]


Attachment:
IMG_1192.JPG
IMG_1192.JPG [ 46.45 KiB | Viewed 4360 times ]


Attachment:
IMG_1193.JPG
IMG_1193.JPG [ 40.42 KiB | Viewed 4360 times ]


Attachment:
IMG_1194.JPG
IMG_1194.JPG [ 43.68 KiB | Viewed 4360 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Räta ut EPO/EPP
PostPosted: Sun 24 Apr 2016, 10:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Blev riktigt bra det där och roligt att du delar med dig med bilder och tips hur man gör.
Att skriva och berätta håller vår hobby vid liv och det är ju de vi vill :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group