Rolig fråga att svara på. =)
Tycker inte jag utvecklats så mycket i flygandet senaste åren. Mera inom det tekniska och byggandet, speciellt inom multicoptrar, FPV och UAV.
En viktig tanke jag läste om är: Ha ett mål med varje flygning. Det kan vara något enkelt. Landa så rakt du kan, göra en loop, mäta tiden, rolla bägge håll, snaproll, inverterat, spikraka flybys, flyga tre varv lågt på samma höjd, fallande lövet, flyga så länge som möjligt, landa så tidigt som möjligt, touch and go varje varv, dubbla touch and go på samma varv, flyga åt andra hållet, flyga formation med nån, göra snyggaste landningen nånsin, starta rakt mitt på banan och landa och gör om, stallturns, harrier, rolling harrier, flyg mer skalalikt, osv.
Då utvecklas man sakta men säkert. Att bara kasta iväg flyget och flyga hejdlöst "dit vinden tar flyget" och sen landa där det landar med elflyg eller flyga ellipser med metanolflyg gång efter gång, det utvecklas man inte av. Så nu ska jag ha ett mål med varje flygning framöver. När man känner att flyget man flyger med inte är gjort för det man vill göra, skaffa ett annat flyg. Eller förfina din flygning så den blir så ren som möjligt.
För min del:
Multirotor: Är hur enkla som helst att flyga, det kan jag så mycket jag behöver kunna. Men där vill jag få till en lugn multicopter som kan vara både film och fotoplattform, ett verktyg man kan ta med sig när man behöver. Vill även ha en FPV-multicopter för bus (FPV-nöjet) och en bättre för finare filmer (den senare blir ett verktyg). Och så en testplattform som jag har redan nu (för tillfället APM). Vad gäller flygningen så är väl FPV-bus med en quad det som ger mest utmaning för att få den att kännas bra när man flyger lågt och snabbt.
Helikopter: Jag kan bygga dem. Det är inställningarna som är utmaningen. Att ställa in helikoptern så att den verkligen känns som en förlängning av sig själv. Ni vet hur det är med flyg. Och så vill jag komma längre i skala-heli-världen. El, metanol, bensin. Vad gäller flygandet så är det skalalik flygning som lockar samt även lättare aerobatik som loopar, rollar, stallturns osv (som jag redan flugit med metanol), de mer verklighetstrogna rörelserna. 3D-flygning lockade mig mycket förut, men det kräver så mycket övning så jag borde sluta med flyg i så fall. Jag kan utvecklas inom 3D i den takt jag lär mig. Jag kan en hel del mer i simulatorn än jag testat live (backflips, frontflips, "left" och "right"flips, tictics, inverterat, olika piro-combos, osv så något till kan det bli.
Flyg: Alltid lockats av 3D-flygandet, men även av skalaflygandet. Gillar när flygen ser ut som riktiga flyg.
Om det är någon mer avancerad flygstil jag vill satsa på så är det flyg-aerobatik (man kanske är tillbaks i depronträsket snart). Skalaflygstil kommer med tiden när man söndagsflyger.
Jag har släppt det med att köpa mängder med billigt s*** bara för att man kan, utan satsar hellre på något bra som man gillar och vill ha kvar eller som ger en bra träning. Då utvecklas man också, dvs att lära sig vad man håller på med, vad man har, hur det ska skötas osv.
Jag gillar att skaffa grejer och fixa upp och låta gå vidare. Men nu är det ingen som vill ha grejer så det är en liten svacka i den roliga sysslan. =) Så det är förrådet som gäller bara.
Att bygga flygbyggsats och bygga någon förebild man gillar eller har koppling till är otroligt roligt. Inte ens mätbart med att montera ihop en ARF. Man lär sig så otroligt mycket på vägen också.
RC-flyg och RC-heli är en hobby för mig.
|