Vinterflygträff Slemmern 2015Vi vill ju flyga på isen har vi sagt. Och vi har gjort det förr på Slemmern.
Det var många som såg oss då och det kom även fram folk och pratade.
Så för att göra det lite mer organiserat så kan vi väl planera hur vi skulle
göra och vara förberedda, istället för att hamna på "jag har inte monterat
skidorna" eller "jag måste köpa skor som tål snö då..." eller "jag ha vantarna
på stugan", osv. Se det mer som en flygträff än en vanlig helgflygning,
dvs prioritera om lite så vi blir lite fler, då är det mycket roligare.
Låter det som en plan?
NÄR?Nu i vinter 2015 (första kvartalet) på en lördag eller söndag någon gång 10.00-17.00.
VAR?Slemmern. Men var?
Alternativ 1: Vi har varit söder om Båtnabben (mattställningarna, sjöbodarna på udden) och då kan man ha bilarna nära och det är inte djupt där om nån är rädd för isen. Där har vi vart förr.
Alternativ 2: Gamla Nabben, långgrunt och man kan parkera på parkeringen vid korsningen nedanför Örtvägen. Där har vi vart förr.
Alternativ 3: Nya Nabben, långgrunt och man kan parkera på Nabbens stora parkering som är söder om Askuddsvägen, långt att gå, har vart där flera ggr, men ej på vintern.
Alternativ 4: Inne i viken mellan Båtnabben och Nya Nabben, trångt pga skogen, vi har vart där förr. Nära parkera.
Alternativ 5: Utanför Floating Mollys, kanske för nära staden? Lätt parkera och gå ut på isen. Är det solig dag så är många där och går, lite farligt. Då måste vi gå längre ut. Där har tex Sky and Carsport varit och flugit då när dom var 15 flygare för några år sedan. Jag var o tittade lite då.
Jag tycker söder om Båtnabben är bäst. Vad tycker ni?
"REGLER"?Man MÅSTE ha en spotter när man flyger. Folk fattar inte att flygen och helikoptrarna är farliga. Ett år höll en liten unge på få en lågt flygande 50 cc bensinflyg i sig. Vi måste ha en utstakad start- och landningsbana så vi inte flyger var som helst, vi måste göra det så tryggt det går. Flyg hellre säkert än testa gränserna. Kraschar vi på Slemmern så ser folk det...
FÖRE?Om det är glanshal is, då går det bra så länge det inte blåser? Eller? Om det är snö så kan man skotta så man i alla fall får upp flygen, som vi gjort några av gångerna. Isens tjocklek... jag brukar se hur många som rör sig på isen och fara och kolla läget lite nu och då. Inte mäter jag nån istjocklek.
FÖRBEREDELSER?Gör flyget/helikoptern/multikoptern klar i tid före helgen. Se till att du har laddat och har allt sånt klart. Klä dig varmt, det var under -20 en gång, det var lite kallt, men det var roligt ändå. Ta med nåt ätbart och/eller drickbart. De gånger jag flugit på Slemmern har det varit riktigt kul, för vi har vart flera och det har varit ett annorlunda ställe att flyga på. Finns säkert bilder.
FLYGA VAD?Vad du vill! El, metanol, bensin. You name it. Metanol och bensin hörs mer och lockar folk, men el är ju förstås enklare. RC-bilar med iofs!!
REKLAM?Vi har ju Motorportalen... och Facebook. Blänkare alltså. Och kan väl lägga en skylt vid infarten om vi blir tillräckligt många? Går man ut mer med det så blir det bara för mycket folk att hålla reda på och för mycket evenemang av det hela och då MÅSTE vi ställa upp och få till det och då blir det för mycket.
TÄVLING?För att göra det hela lite mer utmanande så kan man ju tävla i vem som flyger längst i ett sträck (tid). Måste ju bli olika klasser då förstås... Pris? Tål att tänkas på... alla slänger in en sedel. 2a får tillbaks pengarna, 1a vinner resten. Eller nåt. Men det är väl olagligt spela om pengar... Kanske man kan slippa betala årsavgiften till Djäkenfältet?
VEM?Jag helt klart!!! Jag har Pilatus Porter klar (och flera andra också för den delen).
Ses på Slemmern?