motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

EFTERSNACK 2015
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=19&t=12767
Page 11 of 12

Author:  Mr X [ Fri 30 Oct 2015, 16:23 ]
Post subject:  Re: EFTERSNACK 2015

Full fart ute vid fältet och flygen och quaden flög själv runt fältet.
Förr körde man med radio men nu står man bara på fältet med datorn i handen.
Tänk vad fort tekniken utvecklas och att flyga med radio hör väl snart till stenåldern :D

Attachment:
IMG_20151030_142358.jpg
IMG_20151030_142358.jpg [ 235.08 KiB | Viewed 8721 times ]


Attachment:
IMG_20151030_142702.jpg
IMG_20151030_142702.jpg [ 245.28 KiB | Viewed 8721 times ]


Attachment:
IMG_20151030_142439.jpg
IMG_20151030_142439.jpg [ 305.75 KiB | Viewed 8721 times ]


Attachment:
IMG_20151030_143147.jpg
IMG_20151030_143147.jpg [ 75.62 KiB | Viewed 8721 times ]


Attachment:
IMG_20151030_143157.jpg
IMG_20151030_143157.jpg [ 170.01 KiB | Viewed 8721 times ]

Author:  MickeM [ Fri 30 Oct 2015, 19:13 ]
Post subject:  Re: EFTERSNACK 2015

Snart börjar väl kommentarerna hagla "dom flyger bara såna där vispar nuförtiden..." :mrgreen:

Author:  Kobbeuffe [ Fri 30 Oct 2015, 20:59 ]
Post subject:  Re: EFTERSNACK 2015

Videon från missionflighten.


Author:  Kobbeuffe [ Mon 02 Nov 2015, 13:59 ]
Post subject:  Re: EFTERSNACK 2015

Var en sväng för mig själv och tömde 3 accar med Bix3 i blåsten. APM i flyg? Nja. fick bort problemet med gasen med att driva APM med separat Ubec men jag flyger hellre det planet manuellt eller fpv så APM åker ut till förmån för quad...

Attachment:
Namnlös.png
Namnlös.png [ 763.51 KiB | Viewed 8694 times ]

Author:  MickeM [ Mon 02 Nov 2015, 23:18 ]
Post subject:  Re: EFTERSNACK 2015

Kobbeuffe wrote:
Var en sväng för mig själv och tömde 3 accar med Bix3 i blåsten. APM i flyg? Nja. fick bort problemet med gasen med att driva APM med separat Ubec men jag flyger hellre det planet manuellt eller fpv så APM åker ut till förmån för quad...

APM i flyg är riktigt fint, om man tex ska flyga efter waypoints eller använda stabiliseringsfunktioner för RC-flygande.

För FPV? Nej. Det frågade jag ju i början, varför använda APM om du ska flyga FPV? =) De enda lägena som är bra om du ska flyga FPV är väl Manual (ingen APM-funktion), Acro (håller i det läge du lämnade flyget) och eventuellt nån mer självstabliserande flight mode om du vill använda något sådant, men då känns FPV bara skumt.

Author:  Kobbeuffe [ Tue 03 Nov 2015, 08:04 ]
Post subject:  Re: EFTERSNACK 2015

MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
Var en sväng för mig själv och tömde 3 accar med Bix3 i blåsten. APM i flyg? Nja. fick bort problemet med gasen med att driva APM med separat Ubec men jag flyger hellre det planet manuellt eller fpv så APM åker ut till förmån för quad...

APM i flyg är riktigt fint, om man tex ska flyga efter waypoints eller använda stabiliseringsfunktioner för RC-flygande.

För FPV? Nej. Det frågade jag ju i början, varför använda APM om du ska flyga FPV? =) De enda lägena som är bra om du ska flyga FPV är väl Manual (ingen APM-funktion), Acro (håller i det läge du lämnade flyget) och eventuellt nån mer självstabliserande flight mode om du vill använda något sådant, men då känns FPV bara skumt.

Nää inga för fpv flygning, det har jag inte tänkt heller. Jag tycker att det begränsar för mycket i stabilizeläge. jag får inte svänga som jag vill, säkert en inställningsfråga men jag hinner väl bli tokig innan jag lurat ut det. Och eftersom Bix3 är så snällt att flyga känns manuella läget som enda alternativet och då har ju APM inget där att göra. Waypoints hade varit skoj men det har jag ju quadarna till ändå...

Author:  Atte [ Tue 03 Nov 2015, 14:23 ]
Post subject:  Re: EFTERSNACK 2015

Djäkenfältet 03.11.2015
Perfekt flygväder förutom att det kunde kanske varit nån grad varmare ... lämpligt med tunna moln som skymde solen i söder så det var bara att flyga runt åt alla håll med Acro Wot;en :D Kanhända blev detta min sista flygning för året ... vi får väl se för nog lär väl höst och vintervädret komma endera dan.

Author:  MickeM [ Tue 03 Nov 2015, 23:05 ]
Post subject:  Re: EFTERSNACK 2015

Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
Var en sväng för mig själv och tömde 3 accar med Bix3 i blåsten. APM i flyg? Nja. fick bort problemet med gasen med att driva APM med separat Ubec men jag flyger hellre det planet manuellt eller fpv så APM åker ut till förmån för quad...

APM i flyg är riktigt fint, om man tex ska flyga efter waypoints eller använda stabiliseringsfunktioner för RC-flygande.

För FPV? Nej. Det frågade jag ju i början, varför använda APM om du ska flyga FPV? =) De enda lägena som är bra om du ska flyga FPV är väl Manual (ingen APM-funktion), Acro (håller i det läge du lämnade flyget) och eventuellt nån mer självstabliserande flight mode om du vill använda något sådant, men då känns FPV bara skumt.

Nää inga för fpv flygning, det har jag inte tänkt heller. Jag tycker att det begränsar för mycket i stabilizeläge. jag får inte svänga som jag vill, säkert en inställningsfråga men jag hinner väl bli tokig innan jag lurat ut det. Och eftersom Bix3 är så snällt att flyga känns manuella läget som enda alternativet och då har ju APM inget där att göra. Waypoints hade varit skoj men det har jag ju quadarna till ändå...

SkyWalker Plane som jag fixat åt en annan så flög riktigt bra i de lägen vi testade. Visst, det var lite märkligheter i början, men allt var ju ställbart. Sen kändes det hela skottsäkert. Men ville man busa, så nog sjutton hände det mer i Manual-läget. :-D

Author:  Mr X [ Thu 05 Nov 2015, 16:51 ]
Post subject:  Re: EFTERSNACK 2015

Djäkenfältet 5 November

Fint flygväder så Atte, Yngve och Mr X passade på att flyga.
Atte bjöd på en mindre lyckad start men flyget var snart uppe i luften igen.

Attachment:
IMG_20151105_150414.jpg
IMG_20151105_150414.jpg [ 228 KiB | Viewed 8611 times ]


Attachment:
IMG_20151105_145659.jpg
IMG_20151105_145659.jpg [ 370.54 KiB | Viewed 8611 times ]

Author:  Atte [ Thu 05 Nov 2015, 17:36 ]
Post subject:  Re: EFTERSNACK 2015

Mr X wrote:
Djäkenfältet 5 November
Atte bjöd på en mindre lyckad start men flyget var snart uppe i luften igen.

Allt har sin förklaring :idea: Wot 4;an betedde sig konstigt såväl i luften som på marken och vid hemkomsten kunde jag konstatera att hela fästet för throttel-, höjd- o. sidoroderservon hade lossnat och samtliga servon åkte fram och tillbaka i flyget bara man rörde ett servon :oops: ... t.ex mera gas gav mindre höjdroder o.s.v

Author:  Mr X [ Thu 05 Nov 2015, 23:34 ]
Post subject:  Re: EFTERSNACK 2015

Kan vara risk att folk droppar av nu för vädret blir ostadigare men värmen fortsätter ännu.
Lite svalare men fortfarande flygbar temperatur ute så ställ inte undan flygen ännu.

Author:  MickeM [ Fri 06 Nov 2015, 00:33 ]
Post subject:  Re: EFTERSNACK 2015

Varför skulle man ställa undan flygen? Ni har så brått ta vinter. Tar ju ett halvår innan snön börjar smälta. :shock:

Author:  MickeM [ Fri 06 Nov 2015, 00:40 ]
Post subject:  Re: EFTERSNACK 2015

Mr X wrote:
Full fart ute vid fältet och flygen och quaden flög själv runt fältet.
Förr körde man med radio men nu står man bara på fältet med datorn i handen.
Tänk vad fort tekniken utvecklas och att flyga med radio hör väl snart till stenåldern :D

Ni hänger int med nu! ;-) Nästsenast jag flög multirotor på Djäkenfältet så använde jag min smartphone. ;-)

Author:  Kobbeuffe [ Fri 06 Nov 2015, 08:15 ]
Post subject:  Re: EFTERSNACK 2015

MickeM wrote:
Mr X wrote:
Full fart ute vid fältet och flygen och quaden flög själv runt fältet.
Förr körde man med radio men nu står man bara på fältet med datorn i handen.
Tänk vad fort tekniken utvecklas och att flyga med radio hör väl snart till stenåldern :D

Ni hänger int med nu! ;-) Nästsenast jag flög multirotor på Djäkenfältet så använde jag min smartphone. ;-)

Du vet att utvecklingen kommer lite sent till landet. Stassfrasse

Author:  Mr X [ Tue 10 Nov 2015, 16:43 ]
Post subject:  Re: EFTERSNACK 2015

Djäkenfältet 10 November.

Varm fin dag så flyga var ett måste i dag.
Vilket lyx att få ha fältet för mig själv.

Attachment:
IMG_20151110_150204.jpg
IMG_20151110_150204.jpg [ 264.68 KiB | Viewed 8542 times ]

Author:  Mr X [ Wed 11 Nov 2015, 15:38 ]
Post subject:  Re: EFTERSNACK 2015

Djäkenfältet 11 November.

Tur att man köpt vingar för pengarna så man kan flyga.
Åter en fin stund ute på vårt fält.

Attachment:
IMG_20151111_150230.jpg
IMG_20151111_150230.jpg [ 242.46 KiB | Viewed 8521 times ]

Author:  MickeM [ Wed 11 Nov 2015, 19:19 ]
Post subject:  Re: EFTERSNACK 2015

Avis... hade vart kul flyga lite.

Author:  Mr X [ Wed 11 Nov 2015, 22:19 ]
Post subject:  Re: EFTERSNACK 2015

MickeM wrote:
Avis... hade vart kul flyga lite.

Var riktigt kul i dag att busa runt och det gick bra fort medvind :D

Author:  Kobbeuffe [ Thu 03 Dec 2015, 15:55 ]
Post subject:  Re: EFTERSNACK 2015

Vårdö (Norra Ålands airstrip) 3/12-2015

Kom hem till en finfin eftermidda så in å ladda 3S 3000mAh å ut me Bix3. Sjutton va fint å snäll flygning. Fast unverterad loop kunde jag ha undvikigt, de va NÄRA 8)

Author:  MickeM [ Fri 04 Dec 2015, 00:16 ]
Post subject:  Re: EFTERSNACK 2015

Kobbeuffe wrote:
Vårdö (Norra Ålands airstrip) 3/12-2015

Kom hem till en finfin eftermidda så in å ladda 3S 3000mAh å ut me Bix3. Sjutton va fint å snäll flygning. Fast unverterad loop kunde jag ha undvikigt, de va NÄRA 8)

Det där flyget kan ju inte loopa eller rolla. =) Det är gjort för att flyga hosirontellt.

Page 11 of 12 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/