Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: sön 23 sep 2018, 18:11

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kondensatorer för långa ack-kablar
InläggPostat: ons 13 aug 2014, 10:33 
Online
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 26853
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kondensatorer för långa ack-kablar

Många ESCs vill inte ha längre kablar mellan ack och ESC som är längre än 15 cm.
Man bör då ha kondensatorer på vägen, annars kan man bränna ESCen till slut (dess kondensatoter).
Varför undrar ni säkert, finns många teorier och mycket snack om det.
Folk bränner ESCs, sen sätter de på kondingar och då bränner de inte ESCs mer.
Vissa tycker man ska förlänga mellan ESC och motor istället, men det har andra nackdelar.
Kondingen ska vara så nära ESC som möjligt, eller mitt emellan enligt vissa, eller nära acken enligt andra.

Mer info: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.p ... d-LiPo-ESC
RCGroups: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=952523
Svensktmodellflyg: http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... plypage=99
FlyingGiants: http://www.flyinggiants.com/forums/show ... hp?t=42035


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kondensatorer för långa ack-kablar
InläggPostat: lör 25 okt 2014, 08:46 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15324
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Vore det inte bara enklare att byta till en större esc så slipper man bränna den.

_________________
The "best bird" is yet to come.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kondensatorer för långa ack-kablar
InläggPostat: lör 25 okt 2014, 10:12 
Online
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 26853
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X skrev:
Vore det inte bara enklare att byta till en större esc så slipper man bränna den.

Nopp, funkar inte så. Ju större ESC desto större brand bara. =)
Det har inte med ESCen att göra, utan med kabellängden. Det blir "ripples" i spänningen som slår tilbaks
mot ESCsn, dvs spikar, som skadar. Kondingen drar ner denna spik så det inte skadar ESCen. Såå...
ju kraftigare ESC, desto större ripples med kabel-längden i kvadrat, typ. Vissa ESCs har ju kondingar,
men de är gjorda för korta sträckor mest.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kondensatorer för långa ack-kablar
InläggPostat: sön 03 dec 2017, 17:16 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08 jul 2013, 19:01
Inlägg: 2810
Kör: Vad jag vill
Spelar Volttalet nån roll på kondingarna bara det inte är för lite?

_________________
Why drink and drive when you can rcfly


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kondensatorer för långa ack-kablar
InläggPostat: sön 03 dec 2017, 20:49 
Online
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 26853
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe skrev:
Spelar Volttalet nån roll på kondingarna bara det inte är för lite?

Volttalet på kondingarna måste vara högre än spänningen de utsätts för, annars puffar de med rökutveckling och geggamojja.
Men hur mycket över, det minns jag inte vad man räknat med. Jag har 16V-elektrolytkondensatorer på 5-6V-elektroniken för att ha marginal. Dessutom vet jag inte vad nästa är neråt. Gör väl inget om de klarar mer spänning, de ska ju jämna ut spikarna så det borde inte behöva vara vansinnigt mycket högre. De blir väl större om de klarar mer spänning bara.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kondensatorer för långa ack-kablar
InläggPostat: sön 03 dec 2017, 22:40 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08 jul 2013, 19:01
Inlägg: 2810
Kör: Vad jag vill
MickeM skrev:
Kobbeuffe skrev:
Spelar Volttalet nån roll på kondingarna bara det inte är för lite?

Volttalet på kondingarna måste vara högre än spänningen de utsätts för, annars puffar de med rökutveckling och geggamojja.
Men hur mycket över, det minns jag inte vad man räknat med. Jag har 16V-elektrolytkondensatorer på 5-6V-elektroniken för att ha marginal. Dessutom vet jag inte vad nästa är neråt. Gör väl inget om de klarar mer spänning, de ska ju jämna ut spikarna så det borde inte behöva vara vansinnigt mycket högre. De blir väl större om de klarar mer spänning bara.

35V på 4S ack borde ju gå bra då. 500-1000 uF borde duga eller?

_________________
Why drink and drive when you can rcfly


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kondensatorer för långa ack-kablar
InläggPostat: mån 04 dec 2017, 16:41 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08 jul 2013, 19:01
Inlägg: 2810
Kör: Vad jag vill
Byggde en brygga med 2X 105c 50V 270uF. Funkade iaf vid testflygningen. Inget blev varmt trots mycke gaspådrag för att kämpa i vinden.

_________________
Why drink and drive when you can rcfly


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kondensatorer för långa ack-kablar
InläggPostat: mån 04 dec 2017, 19:43 
Online
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 26853
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe skrev:
Byggde en brygga med 2X 105c 50V 270uF. Funkade iaf vid testflygningen. Inget blev varmt trots mycke gaspådrag för att kämpa i vinden.

105 graders, 50V är Castle Creations CapPack också, men farad-talet vete sjutton, alla bilder på webben är tagna från "snyggaste hållet" så man ser inte. Och de jag har är svåråtkomliga just nu... Kondingar ska inte bli varma.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kondensatorer för långa ack-kablar
InläggPostat: mån 04 dec 2017, 19:45 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08 jul 2013, 19:01
Inlägg: 2810
Kör: Vad jag vill
MickeM skrev:
Kobbeuffe skrev:
Byggde en brygga med 2X 105c 50V 270uF. Funkade iaf vid testflygningen. Inget blev varmt trots mycke gaspådrag för att kämpa i vinden.

105 graders, 50V är Castle Creations CapPack också, men farad-talet vete sjutton, alla bilder på webben är tagna från "snyggaste hållet" så man ser inte. Och de jag har är svåråtkomliga just nu... Kondingar ska inte bli varma.

Läser man texten i deras sida du länkat till på rcflight så är dom på 220uF :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Why drink and drive when you can rcfly


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kondensatorer för långa ack-kablar
InläggPostat: mån 04 dec 2017, 19:46 
Online
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 26853
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jaså hade jag en länk till RCFlight, nå dåså. =)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kondensatorer för långa ack-kablar
InläggPostat: sön 04 feb 2018, 19:23 
Online
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 26853
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Måste fara till Sedin och köpa lite såna där elektrolytkondensatorer...
De var ju parallellkopplade på CC-CapPack, minns inte hur det var, om det dubblade Farad-talet eller om det ändrade någon annan egenskap.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kondensatorer för långa ack-kablar
InläggPostat: lör 17 feb 2018, 14:18 
Online
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 26853
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag var och köpte en bunt 220uF 63V av hävare kvalitet på Sedins igår.
Finns olika kvalitet. Förutom bättre materialkvalitet i de dyrare så verkade de dyrare även ha bättre... ja nu har jag ju glömt bort vad det där värdet hette. :oops: ESR? Interna resistansen som var åt det bättre hållet och därmed var kondingen bättre på nåt... bra att man minns. Nåja...

4st 220uF parallellkopplade är det i Castle Creations CapPack. De kostar över 20 spänn, så detta blev lite billigare. Dock ej ett fancy kretskort och genomskinlig krympslang.

Parallellkopplar man kondingar så ökar värdet. 4st blir alltså 880uF. Fortfarande 63V max. Varför inte ha en stor konding då? Jo för att mindre kondingar (lägre farad-värde menar jag med det) är bättre på filtrera lägre frekvenser och med fyra parallellt så får man bättre räckvid. 220uF-kondingens värde gäller fast de tillsammans blir 880uF. Men om rangen och nyttan är från 220 till 880... ingen aning. De kostade under 1,90€ per st.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010