Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 10:49

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Lagar och regler för RC flyg/helikopter/quads?
PostPosted: Thu 15 May 2014, 13:16 
Offline
Besökare

Joined: Fri 21 Mar 2014, 10:03
Posts: 14
MickeM wrote:
Lakemount wrote:
Ja, jag har bokat en ny nu, men de visste inte riktigt när de skulle få leveransen, så jag har inget datum på när jag får den riktigt. Men den 24de har jag tänkt åka till Stockholm, och hoppas på att de fått den tills dess 8)

Fränt! Blir det 3-axligt och GoPro? =) Eller ska du fota?



Det blir en ny variant av den jag hade tidigare, som nu heter Phantom 2 Vision+ (plus)

https://www.youtube.com/watch?v=SRfeogp6C_k

Den har 3-axlig stabilisering som standard och även längre räckvidd på bildöverföringen (tidigare 300m och nu 700m).

Jag har funderat på varianten med 3-axligt och gopro-fäste istället, men problemet med en sån är dels att jag inte äger nån gopro sen tidigare + att det då också behövs videosändare + skärm om jag ska kunna se vad jag ska fota/filma, så i slutänden blir det mycket dyrare eller i alla fall lika dyrt + att jag då måste mecka å fibbla innan allt är monterat och flygfärdigt. Men den här versionen är det bara att plugga i ett laddat batteri och sticka iväg direkt :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lagar och regler för RC flyg/helikopter/quads?
PostPosted: Thu 15 May 2014, 17:08 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Någon ambitiös har filmat Helsingfors centrum sannolikt med en quad och lagt ut resultatet på Youtube där filmen (jag har inte sett den) väckt en hel del uppmärksamhet. Som en följd av den diskussion som uppkommit har myndigheterna meddelat att regelverk/förordning vad som gäller för "drönare /RC flygning är på kommande inom kort ... huruvida och vilken form detta sen skall gälla på Åland får vi väl se.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lagar och regler för RC flyg/helikopter/quads?
PostPosted: Thu 15 May 2014, 20:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
Någon ambitiös har filmat Helsingfors centrum sannolikt med en quad och lagt ut resultatet på Youtube där filmen (jag har inte sett den) väckt en hel del uppmärksamhet. Som en följd av den diskussion som uppkommit har myndigheterna meddelat att regelverk/förordning vad som gäller för "drönare /RC flygning är på kommande inom kort ... huruvida och vilken form detta sen skall gälla på Åland får vi väl se.

Var står det?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lagar och regler för RC flyg/helikopter/quads?
PostPosted: Thu 15 May 2014, 22:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Var står det?

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/05/1 ... ens-melodi

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lagar och regler för RC flyg/helikopter/quads?
PostPosted: Fri 16 May 2014, 11:29 
Offline
Besökare

Joined: Fri 21 Mar 2014, 10:03
Posts: 14
Atte wrote:
Någon ambitiös har filmat Helsingfors centrum sannolikt med en quad och lagt ut resultatet på Youtube där filmen (jag har inte sett den) väckt en hel del uppmärksamhet. Som en följd av den diskussion som uppkommit har myndigheterna meddelat att regelverk/förordning vad som gäller för "drönare /RC flygning är på kommande inom kort ... huruvida och vilken form detta sen skall gälla på Åland får vi väl se.



Själv har jag varit till Polisen och frågat dem om man behöver nåt tillstånd för att flyga och fota/filma med dem, vilket de sa att man inte behövde från dem. Det enda man behövde tänka på var att man inte olovligen får filma/fota exempelvis folk som ligger nakna på stranden och solar och annat som kan inkräkta på folks privatliv, men jag tänker att det ju gäller precis som för mobilkameror eller systemkameror, så det har ju inte så mycket med själva flygfarkosten att göra.

De påpekade dock att jag gärna skulle kontakta flygledningen på Åland och fråga dem om jag behöver ha nåt tillstånd, så jag har har skickat ett mail till dem via deras kontaktformulär, men tyvärr inte fått nåt svar av dem än...

I övrigt har jag ju svårt att se vem som ska övervaka sånt här, och hur de ska göra det utan några mätinstrument som kan påvisa/bevisa att quadrotorn var högre upp än 150 meter eller att den var utanför förarens synfält...

Men i vanlig ordning skulle jag ju säga att man i nuläget klarar sig längst på sunt förnuft, att vara öppen och svara på frågor när folk undrar något, samt att undvika att störa folks privatliv så långt det nu går. Sen kommer det alltid att finnas muppar som stör sig på allt man gör ändå, och som polisanmäler eller allmänt krånglar, men även dem får man försöka ta med en nypa salt och vänligt bemötande :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lagar och regler för RC flyg/helikopter/quads?
PostPosted: Fri 16 May 2014, 21:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Far till flygledningen vetja, det är dem du måste ringa när du ska flyga. =) Om du startar företag alltså. Så gör de andra. Du kan få tillfälligt tillstånd av dem att flyga över 150m vid vissa tillfällen om allt klaffar och det är OK för dem. Dessutom säger de var du inte får flyga.

Och om du ska sälja bilderna (använda dem kommersiellt) så måste du ha försäkring, även så har de andra. I Sverige finns det nåt tillstånd för fotografering, men det är väl pga försvarsmakten skulle jag tro. Som du säger så funkar förnuft väääldigt långt. De som vill ställa till det för sig så lär väl inte ha förnuft helt enkelt. ;-)

Jag är inte bombsäker på hur allt ovan går till, bara hört av de som redan pysslar med flygfoto.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lagar och regler för RC flyg/helikopter/quads?
PostPosted: Tue 27 May 2014, 13:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Så varför ska man upp till dessa höjder och skapa osäkerhet med flyg/heli/quads.
Flyg lågt och på säkra ställen så ska ni se att det blir roligare och mera spännande att flyga.
Bara för att man kan behöver man inte flyga runt bland molnen.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 50 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group