Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 19 Apr 2024, 16:49

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Bränsleleveranser...
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 14:54 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Nu har jag bränslebehov också av olika anledningar :) så nu måst de ju ordnas. Hur brukar ni göra?
Jag kan säkert åka till fastlandet efter eller så finns det nog olika kanaler att utnyttja så det blir levererat hit. Har vi nåt bra sätt eller ska jag aktivera mina gamla truckerkontakter :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bränsleleveranser...
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 15:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Förut köpte RC-butikerna in en större mängd åt oss och andra. De tog då en större mängd via nån specialfrakt eftersom det är olagligt ta det med passagerarfärja. Lekplaneten sålde 5 liter för 37€ förut (10% nitro + 17% syntetolja för flygen).

Det är skillnad på bränsle till bil, båt, flyg, heli. Om behovet är så.

Bränslet består av metanol + nitrometan + olja (syntetisk idag, men ibland även ricinolja som är en mineralolja).

Nu är det rätt länge sedan jag pysslade med metanolbilar, så oljemängden där kan jag inte, nitrometan-mängden är vanligtvis 16% och 25% beroende på motortyp och körsätt.

Flygmotorerna ska ha lite olika oljemängd, men sällan under 18%. Nitrometanmängden kan vara 5 eller 10%. 10% är vanligare (lättare starta med mer nitro).

Helimotorerna funkar också på 18+% olja. 10-30% nitro.

Jag har aldrig kört med mer än 10% nitro i nåt av flygen o helisarna jag har.

Är väl ingen som vill ha ricinolja idag mer, kladdar och användes mest i äldre motorer, men det är bättre har jag förstått, det kyler bra och motorn håller bättre.

Bränsleåtgången? Ett 40-sizeflyg med 3 dl tank flyger du ca 20 minuter på, plus/minus olika antal minuter beroende på flygstil. :-D
En 50-size-heli drar ca 2 dl på en kvart vid vanlig hovring, vid tokflygning räcker en tank typ 8 minuter.
En 90-size-heli slukar ännu mer!!!


Sååå hur få tag på?! Ingen aning. Köpa från nån RC-butik och ta hit på nåt vis. Så som alla gjort hittills privat.
Man vill helst inte byta bränslen till motorn eftersom det är olika tillsatser i bränslena och det kan göra att det blir olika beläggningar i motorn -> bläh.


Det där med kladd... en ny motor som ska köras in med bränsle som har syntetisk olja (som kladdar mycket mindre än ricinolja) så kladdar också, för man måste köra motorn fett inställd några tankar (läs bruks) i början för inkörningen. Folk brukar klaga på att metanol kladdar så fruktansvärt och JO, det gör det. I början, sen är det rätt lugnt. Visst, lite olja kan det bli på flyget/helin, men inte så det är jobbigt torka bort. Jämför med att flyga ett flyg på nyklippt gräs. Oavsett om du flyger el eller metanol så måste du torka bort det där jädra gräset som oftast kladdat fast oavsett el eller metanol. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bränsleleveranser...
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 16:52 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Transmar? Fjärdvägen går inte som passagerarfärja och dom kör ju övriga LQ, ADR och Rundbergs bränslesläp uppe på "Väderdäck" så det borde inte vara svårt att i Finland få leveranserna till Transmars terminal i Nådendal. Kan ju inte vara en stor sak och kanske inte så kostsamt om man "sambeställer" via tex. Hobbypeople

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bränsleleveranser...
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 20:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ingen aning hur man får hit det.
Men jag hör definitivt till dem som behöver metanol. =)
MEN, jag har aldrig vart den som flyger upp massor, så många dunkar går det inte åt per år.
Knappt en halv i fjol... om ens det.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bränsleleveranser...
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 20:56 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jag håller på kollar alternativen

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bränsleleveranser...
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 20:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Undrar om det inte var så att Lekplaneten tog in 100 liter i gången för att få det billigare, dvs 20 dunkers.
Hur många ska ha metanol då?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bränsleleveranser...
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 21:00 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Undrar om det inte var så att Lekplaneten tog in 100 liter i gången för att få det billigare, dvs 20 dunkers.
Hur många ska ha metanol då?

Ingen aning. Tänkte iaf försöka skapa en importkanal som vi kan använda.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 66 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group