Du borde ha en tråd om din heli.
Helin ska helst stå i vattenpass, inget måste. Flybaren ska stå i samma riktning som bommen. Sen på med mätaren (ca 1/3 från bulten). 0 grader rotorbladet = det läge då du ska ha servoarm mot stag = 90 grader (sutrimmas i sändarinställningarna) och alla grejer i rotorhuvudet ska vara i neutralläget (ställ staglängder). +10 grader vid max är lagom i Normal-läget (flight mode Normal). Vid ca 5,5 så hovrar du. Sätt -2 när du har spaken helt emot dig, då tippar inte helin när du flyger ute i blåst när du landat. -2 till +10 grader från spaken helt emot dig till spaken ifrån dig helt. Linjärt. Pitch alltså. Throttle-kurvan ska röra sig därefter (se tidigare inlägg).
Studsarna kommer v ovan iofs, men nog även om du har varvtal (throttle) och pitch fel emot varann. Det är meningen att du ska ha ungefär samma varvtal i normal-läget från hovring till max spätta om du ställt in Normal-kurvorna rätt. Idle Up är överkurs och nästa steg. =) Helin blir så ivrig då.
Om du hakar ur linkarna vid servoarmarna så ska all röra sig mjuk o fint utan glapp eller kärv. Har du endera så får du en heli som är lite spattig och helt klart jobbig att flyga med.
På gyrot: En switch som du väljer analogt eller digitalt servo med. En switch som du väljer hur gyrot är placerat, reverse (under bommen) eller normal som du hade. Relay ställer du på 0 (tror jag det är för digitalt servo), annars nåt långsammare för analoga. Limit ställer du så att slidern inte bindar på stjärtrotoraxeln (stjärtservot ska inte knorra i något läge). Antar att du har gain-kabeln från gyrot till kanal 5 (på futaba) eller nåt på mottagaren. Den andra gyrokabeln till sidoroder-kanalen (4 på Futaba). Gyro-värdet i sändaren (det som skickas till mottagaren som ger vidare till gyrot) har jag för mig att ska vara 1 till 100% för Head lock. Under 0 är Rate-läget och det vill du inte ha. LEDen lyser i neutralläget om du har Head Lock aktivt (dvs 1-100% om jag minns rätt). Kom ihåg sätt Revolution Mixing till 0-0-0 annars börjar helin rotera åt nåt störande håll när du stiger o sjunker.
Osv... finns mycket
!!! Men det är kul.
När man ställer in helins rotorbladsvinklar så ställer man så allt klarar mekaniskt mer än -10 till +10. För normal nybörjarflygning klarar du dig med -2 till +10. Det finns andra flight modes också. Throttle Hold är ju det där allt funkar som det ska, men motorn är avstängd. Se till att ha denna inställning, det är en säkerhetsgrej. Inte samma som Throttle Cut (det stänger av motorn på förbränningshelis). Idle Up 1 kan man ha inställd så att du har jämnare varvtal även under hovringsvarvtal. Idle Up 2 kan va sportläget, typ -4 till +10 eller nåt och konstant varvtal så du kan loopa, rolla, göra stallturns etc. Idle up 3 är väl det läget som anvädner hela registret, full 3D så du kan flyga inverterat, flyga lika bra upp och ner som rätt väg alltså. =) 0 grader ska vara mitt på spaken i 3D-läget japp. När du flyger normal-läget så kan du ha hovring vid mitten. Vissa säger att man inte ska ha så, utan ha -100% = spaken emot dig = -10 grader och 0% = spaken i mitten = 0 grader samt +100% = spaken ifrån dig = +10 grader för 3D-läget och då även ha Normal-läget likadant, bara det att du har -2 hela vägen från spaken emot dig till spaken upp till -2 på bladen. =)
Kan skriva en roman...