Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 28 Apr 2024, 00:43

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 215 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Next
Author Message
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2014
PostPosted: Thu 06 Feb 2014, 19:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Var en sväng ut på isen och flög Flatana.
Blev bara två ackar för isen hoppade upp mot flyget, hmm ska inte isen ligga stilla :shock:
För mycket 3D och för lite träning är nog orsaken till att jag spred depron över den blanka isen.

:evil:

Flatana <--- namnet säger ju att den ska ligga flat på isen så det var nog flygets fel. ;-) Det straffar sig att flyga depron. Dags för flygbyte bara, nåt med trä.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2014
PostPosted: Sun 09 Feb 2014, 21:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Blev mycket lim på Flatanan men nu är den flygfärdig.
Vikten av lim börjar också bli betydande så nu blir det att flyga med 3S

Bara att ta upp den och nytt försök, tur att ingen såg när jag körde med full fart ner i isen :oops:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2014
PostPosted: Sun 09 Feb 2014, 21:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Blev mycket lim på Flatanan men nu är den flygfärdig.
Vikten av lim börjar också bli betydande så nu blir det att flyga med 3S

Bara att ta upp den och nytt försök, tur att ingen såg när jag körde med full fart ner i isen :oops:

Hur har du fått så mycket lim? =)
Jag använde massa tejp en gång på Aiton eller vilken det var.
När jag slaktade flyget så drog jag bort allt tejp och vägde, då hade jag hela 70 gram tejp på flyget!!!

Ingen som flög i helgen? Jag flög ju i lördags på Djäken och där va det ingen blåst (fast det var 6m/s med 9 i byarna på EFMA).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2014
PostPosted: Sun 23 Feb 2014, 18:43 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Fem (+1/2) glada grabbar i Godbyhallen idag: MickeM, MarcusG, Mr X, YngveK och Kobbeuffe, sistnämnda med heli och övriga med depron. Vi hade 2/3 av hallen, men det var inga problem med utrymme för det (även om det i början hördes "jag är ju nervös, fingrarna skakar!".

En av höjdpunkterna var när gymgänget inför avslappningsövningar skulle dämpa belysningen och släckte ned all belysning i hela hallen medan det var flyg i luften!

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2014
PostPosted: Sun 23 Feb 2014, 18:47 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jag måste ha depron helt enkelt

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2014
PostPosted: Sun 23 Feb 2014, 18:49 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Kobbeuffe wrote:
Jag måste ha depron helt enkelt


Tja, varför inte? :D Kolla med Mr X, han har väl en hög på hyllan...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2014
PostPosted: Sun 23 Feb 2014, 19:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Flyga depron är kul och dagens flygning var givande.
Lite spännande när dom släckte lamporna och man flög en liten röd prick i luften :shock:
Pang och så var den röda pricken nere på golvet :D

Min Yak blev i bitar efter lite combat men min Hellcat som är en warbird är fortfarande hel.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2014
PostPosted: Sun 23 Feb 2014, 19:41 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jag är glad att jag inte var i luften när det blev mörkt :shock:

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2014
PostPosted: Sun 23 Feb 2014, 19:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mitt flyg flög fint idag... tills jag blev påflugen :roll: och var två ggr rakt ner i backen :lol: . Sen blev det combat. Nu vet jag inte om det ens går att laga mer... Så jag är härmed utan depronflyg.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2014
PostPosted: Sun 23 Feb 2014, 20:04 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Se så, MickeM, nog ska det gå att laga alltid! Lite depronbitar, kanske lite kolfiber och den del tejp, sen har du ett combatflyg igen! :D

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2014
PostPosted: Sun 02 Mar 2014, 19:31 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
fuck ja får ingen bild att funka.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2014
PostPosted: Sun 02 Mar 2014, 19:40 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Dom ligger snyggt i http://heli.uffestaxi.com

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2014
PostPosted: Sun 02 Mar 2014, 19:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Ja då var inomhusflygningen över för min del i år.
Hade klart roligt och mycket combat blev det med min Hellcat

Fin bild av min Hellcat
Attachment:
Hellcat.jpg
Hellcat.jpg [ 67.73 KiB | Viewed 6208 times ]

Foto Uffe

Dagens flygare
Attachment:
Flygare.jpg
Flygare.jpg [ 148.4 KiB | Viewed 6204 times ]

Foto Uffe

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2014
PostPosted: Sun 02 Mar 2014, 20:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kul flygning idag. =) Och nu har jag inget depronflyg längre. Skönt det... :mrgreen: För en liten stund i alla fall. Man kan ju inte hålla sig, slutar alltid med combat.
Uffe, bilderna får inte vara för stora, minns inte vad som var gränsen, men kanske 1280x1024 eller mindre (du glömde ta med den där kameran? :roll:).
Fin bild på mitt flyg... hähä...

Attachment:
mickemsbachav.jpg
mickemsbachav.jpg [ 42.75 KiB | Viewed 6197 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2014
PostPosted: Sun 02 Mar 2014, 20:30 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
(du glömde ta med den där kameran? :roll:).


Nej den var med. Glömde bara ge den till dig :roll:
Hur länge jobbar du i morron???

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2014
PostPosted: Sun 02 Mar 2014, 21:00 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
De här va ju kul de. Men ja hade roligare med min lilla alla gånger, för den är man inte rädd om.

Vart riktigt läskigt där en stund, flög ju upp lite å fick lamporna rätt i ögonen å så tappa ja bort åt vilket håll stjärten var. Tur de gick som de gick men hade lika bra kunnat sluta i mos. Nåja gjort e gjort å bortglömt. Har redan varit ut å flugit upp ett batteri i mörkret ute nu ikväll å justerat in gyrot som inte ville fungera idag. Förstås va de ju mina inställningar som var åt skogen, men nu lirar de. Vet int riktigt hur de fungerade igår bara...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2014
PostPosted: Sun 02 Mar 2014, 21:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe: Efter 19 är jag hemma, kanske tidigare.

Peabe: Jo, smått o enkelt som funkar direkt ur boxen är kul, dessutom när man kan göra vad som helst utan att nåt går sönder. =) Men kanske du känner samma sak när du vant dig med 450-helin. ;-) Det är roligara köra isbil (lill-helin och våra depronflyg) versus köra sportbil på bana (stora flygen o helisarna). Om man gör en jämförelse... :roll: Det är två olika nöjen nästan. Det senare blir nästan lite för seriöst, men är nåt som är mer för den riktige hobbyentusiasten. Det första är skitkul.

Lamporna är ilskna i dessa hallar. Vad har du för rotorvinklar på rotorbladen? Studs"landningarna" kan få rotorbladshållarna och/eller spindelaxeln (den som håller i rotorbladshållarna) att ge efter lite och bli smått böjda. Syns knappt fast man tittar noga, men helin börjar skaka. När du ställt in helin så du kan landa bra så kan du slita bort träningsstället, då flyger helin ännu bättre. Hade du helin balaserad, den såg ut att luta bakåt en hel del. När du har acken i och håller i huvudrotorknoppen så ska huvudaxeln hänga rakt ner. 0 40 65,5 85 100% är standardutgångsvärdena på en Align 450-heli för throttle i Normal-läget, Pitchen ska vara linjär från typ -2 ... +10 grader. Gyrot, har du heading hold nu? =) Tror +50% brukar vara utgångsvärde för heading hold/head lock/AVCS-läget. Dvs att gyrot känner av den vinkel som helin roterar när du inte spakar på sidorodret och drar tillbaks. För högt värde = stjärten vibrerar, för lågt värde = stjärten svajar. Som sagt, tumregel nr 1 med det där gyrot är limma fast kortet i gyrot. 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2014
PostPosted: Sun 02 Mar 2014, 22:23 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Ehm ska jag vara ärlig så har ja ingen aning vad jag har för vinkel på bladen. Har två olika mätare men vet inte hur jag ska mäta då allt rör ju på sig när man har flybar. Måste man låsa paddlarna rakt å sen mäta lr? Finns väl guider på nätet men ha int kommit så långt. Flög ju med den för första gången igår så, å ha bara testat 6ch 2 minuter med en 200 size förut så är rätt grön. Så om saker är och ser konstiga ut så har det en förklaring. :P

Jo mina studsar tror jag är för att jag inte har allt bra inställt, eller så e de jag som e seg på att dra på när den sjunker å ja ligger nära marken. Men jag vet att min pitchkurva inte är linjär i botten på kurvan men har en knäck å sen linjar till fullt, så där har jag att justera mera på. Jag kollade balansen förut utan landställ å då var den jäkligt bra men jag vet inte hur den är efter ja satte dit det. Jo den lutade både bakåt och massor åt höger idag. Måst kika närmare på det och ta och skaffa mig ordentliga stroppar att sätta fast batteriet med. Hade det utan kardborre å bara med en gummisnodd idag så.

Gyrot är jag inte helt 100 på värdena ännu men jag satte det på en knapp bara för jämföra med eller utan å det är stor skillnad. Tror jag fick det på head hold för den är låst i den riktningen ja ställer den fast ja ökar å minskar gasen. Men inte helt 100 för nån gång ibland måst man parera ändå, de har säkert med att göra att gyrot är billigt så jag får väl va nöjd bara. Hade faktiskt upp skalet på gyrot och kortet satt redan fast så de borde ju vara ok.

Och hur får jag 0 grader bladvinkel vid mitten på spaken? Eller vill man inte det? För det blir ju svårt om kurvan ska vara rak från -2 till +10.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2014
PostPosted: Sun 02 Mar 2014, 23:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Du borde ha en tråd om din heli. :wink:

Helin ska helst stå i vattenpass, inget måste. Flybaren ska stå i samma riktning som bommen. Sen på med mätaren (ca 1/3 från bulten). 0 grader rotorbladet = det läge då du ska ha servoarm mot stag = 90 grader (sutrimmas i sändarinställningarna) och alla grejer i rotorhuvudet ska vara i neutralläget (ställ staglängder). +10 grader vid max är lagom i Normal-läget (flight mode Normal). Vid ca 5,5 så hovrar du. Sätt -2 när du har spaken helt emot dig, då tippar inte helin när du flyger ute i blåst när du landat. -2 till +10 grader från spaken helt emot dig till spaken ifrån dig helt. Linjärt. Pitch alltså. Throttle-kurvan ska röra sig därefter (se tidigare inlägg).

Studsarna kommer v ovan iofs, men nog även om du har varvtal (throttle) och pitch fel emot varann. Det är meningen att du ska ha ungefär samma varvtal i normal-läget från hovring till max spätta om du ställt in Normal-kurvorna rätt. Idle Up är överkurs och nästa steg. =) Helin blir så ivrig då. ;-)

Om du hakar ur linkarna vid servoarmarna så ska all röra sig mjuk o fint utan glapp eller kärv. Har du endera så får du en heli som är lite spattig och helt klart jobbig att flyga med.

På gyrot: En switch som du väljer analogt eller digitalt servo med. En switch som du väljer hur gyrot är placerat, reverse (under bommen) eller normal som du hade. Relay ställer du på 0 (tror jag det är för digitalt servo), annars nåt långsammare för analoga. Limit ställer du så att slidern inte bindar på stjärtrotoraxeln (stjärtservot ska inte knorra i något läge). Antar att du har gain-kabeln från gyrot till kanal 5 (på futaba) eller nåt på mottagaren. Den andra gyrokabeln till sidoroder-kanalen (4 på Futaba). Gyro-värdet i sändaren (det som skickas till mottagaren som ger vidare till gyrot) har jag för mig att ska vara 1 till 100% för Head lock. Under 0 är Rate-läget och det vill du inte ha. LEDen lyser i neutralläget om du har Head Lock aktivt (dvs 1-100% om jag minns rätt). Kom ihåg sätt Revolution Mixing till 0-0-0 annars börjar helin rotera åt nåt störande håll när du stiger o sjunker.

Osv... finns mycket :-D!!! Men det är kul. ;-)

När man ställer in helins rotorbladsvinklar så ställer man så allt klarar mekaniskt mer än -10 till +10. För normal nybörjarflygning klarar du dig med -2 till +10. Det finns andra flight modes också. Throttle Hold är ju det där allt funkar som det ska, men motorn är avstängd. Se till att ha denna inställning, det är en säkerhetsgrej. Inte samma som Throttle Cut (det stänger av motorn på förbränningshelis). Idle Up 1 kan man ha inställd så att du har jämnare varvtal även under hovringsvarvtal. Idle Up 2 kan va sportläget, typ -4 till +10 eller nåt och konstant varvtal så du kan loopa, rolla, göra stallturns etc. Idle up 3 är väl det läget som anvädner hela registret, full 3D så du kan flyga inverterat, flyga lika bra upp och ner som rätt väg alltså. =) 0 grader ska vara mitt på spaken i 3D-läget japp. När du flyger normal-läget så kan du ha hovring vid mitten. Vissa säger att man inte ska ha så, utan ha -100% = spaken emot dig = -10 grader och 0% = spaken i mitten = 0 grader samt +100% = spaken ifrån dig = +10 grader för 3D-läget och då även ha Normal-läget likadant, bara det att du har -2 hela vägen från spaken emot dig till spaken upp till -2 på bladen. =)

Kan skriva en roman...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2014
PostPosted: Mon 03 Mar 2014, 11:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Våren närmar sig så jag har monterat ner mina depron-flyg så dom får rum i en plastkasse.
Vi får se vad det blir för spännande flyg nästa höst/vinter.

Nu är det utomhus som gäller.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 215 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 217 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group