Haha jo det där med att krascha är en del av resmålen från n00b till guru!
Det finns de som kraschar väldigt sällan. Jag hör till dem som busar lite väl mycket, testar gränser osv... innan man hinner lära sig flyget ordentligt. Slutar oftast inte så bra. Jag har totalskrotat ett drös flyg. Vissa så det inte finns nåt att limma på ens. Jag tycker också att jag hör till dem med lite mer otur, tex när jag får motorstopp och landar i en åker, då lossnar brandvägg, landställ lossnar, nån vinge knäcks osv osv. Medans andra på sin höjd böjer ett landställ eller knäcker en propeller. Vet inte varför det blir så, men jag landar väl på stenarna och de andra i mjuka jorden?
Vad gäller heli så är jag systematiskt noggrann och försöker förstå mina begränsningar så jag inte kraschar.
Det är dock väldigt mycket lättare laga en heli än ett flyg.
3-kanaligt... jo det är ju klart enklare att lära sig färre funktioner och du lär dig säkert flyga så, men när du övergår till 4-kanaligt så är det omlärning som gäller. Visst, man använder ju höger spak för sido och höjd med 3-kanaligt samt höger spak för skev och höjd med 4-kanaligt. Det är trots allt lättare flyga med skev o höjd än med sido och höjd. Sido behöver man inte ens med många flyg. Det hjälper alltid, men som sagt inget måste. Sido är på vänster spak med 4-kanaligt. Varför ska man använda manuell växellåda när man tar körkort liksom? =)
Beggade helis... Align = 3D-helikoptrar. Men de går att ställa in så de flyger snällt. Fördelen med Align = Vanliga!!! Jämför Volvo. En 3D-heli i 3D-läge kan ha vinklarna -12...+12 grader på rotorbladen samt ha lättade paddlar eller till och med flybarless, samt rejäla utslag på tilt och hiss etc. Medans en trainer kan ha tyngre paddlar samt även vikter på paddlarna, 0...+10 grader på rotorbladen, osv. En 3D-heli KAN man flyga 3D med. =) Den vanligaste 450-helin på Åland är Align T-Rex 450SE V2. Men 450, 450SE är rätt lika. Finns även 450S samt 450CF och 450XL. Nyare heter Sport och Pro, lite annorlunda delar.
Just de sidorna jag menade, dyker upp helis där lite nu o då. Det finns ju andra märken också som sagt. =) Bättre och sämre.
Jag, samt Mr X, Shade, Macke, Borg och säkert nån till har SE V2, om jag minns rätt, här på Åland. De var mest förmånliga då när de började flyga, mellan 350-450€ för komplett heli utan mottagare.