Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 21:50

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 74 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: Nybörjare med lite frågor :)
PostPosted: Tue 25 Jun 2013, 21:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
JanS wrote:
Kanske lika bra att vänja sej med känslan hur det är att krascha med rc ;)

Ja den biten har vi alla fått gå igenom flera gånger :cry:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjare med lite frågor :)
PostPosted: Tue 25 Jun 2013, 22:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Haha jo det där med att krascha är en del av resmålen från n00b till guru! :roll:

Det finns de som kraschar väldigt sällan. Jag hör till dem som busar lite väl mycket, testar gränser osv... innan man hinner lära sig flyget ordentligt. Slutar oftast inte så bra. Jag har totalskrotat ett drös flyg. Vissa så det inte finns nåt att limma på ens. Jag tycker också att jag hör till dem med lite mer otur, tex när jag får motorstopp och landar i en åker, då lossnar brandvägg, landställ lossnar, nån vinge knäcks osv osv. Medans andra på sin höjd böjer ett landställ eller knäcker en propeller. Vet inte varför det blir så, men jag landar väl på stenarna och de andra i mjuka jorden? :lol:

Vad gäller heli så är jag systematiskt noggrann och försöker förstå mina begränsningar så jag inte kraschar.

Det är dock väldigt mycket lättare laga en heli än ett flyg.


3-kanaligt... jo det är ju klart enklare att lära sig färre funktioner och du lär dig säkert flyga så, men när du övergår till 4-kanaligt så är det omlärning som gäller. Visst, man använder ju höger spak för sido och höjd med 3-kanaligt samt höger spak för skev och höjd med 4-kanaligt. Det är trots allt lättare flyga med skev o höjd än med sido och höjd. Sido behöver man inte ens med många flyg. Det hjälper alltid, men som sagt inget måste. Sido är på vänster spak med 4-kanaligt. Varför ska man använda manuell växellåda när man tar körkort liksom? =)


Beggade helis... Align = 3D-helikoptrar. Men de går att ställa in så de flyger snällt. Fördelen med Align = Vanliga!!! Jämför Volvo. En 3D-heli i 3D-läge kan ha vinklarna -12...+12 grader på rotorbladen samt ha lättade paddlar eller till och med flybarless, samt rejäla utslag på tilt och hiss etc. Medans en trainer kan ha tyngre paddlar samt även vikter på paddlarna, 0...+10 grader på rotorbladen, osv. En 3D-heli KAN man flyga 3D med. =) Den vanligaste 450-helin på Åland är Align T-Rex 450SE V2. Men 450, 450SE är rätt lika. Finns även 450S samt 450CF och 450XL. Nyare heter Sport och Pro, lite annorlunda delar.

Just de sidorna jag menade, dyker upp helis där lite nu o då. Det finns ju andra märken också som sagt. =) Bättre och sämre.

Jag, samt Mr X, Shade, Macke, Borg och säkert nån till har SE V2, om jag minns rätt, här på Åland. De var mest förmånliga då när de började flyga, mellan 350-450€ för komplett heli utan mottagare.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjare med lite frågor :)
PostPosted: Tue 25 Jun 2013, 22:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det var denna jag tänkte på: http://www.rcheli.se/phpBB220/viewtopic.php?t=45880


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjare med lite frågor :)
PostPosted: Tue 25 Jun 2013, 23:09 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
MickeM wrote:


Har både emailat och skickat sms (igår em) utan svar, antar det är sålt. Skall nog ta och pröva på nytt för det är ju helt klart ett intressant paket. Tack :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjare med lite frågor :)
PostPosted: Wed 26 Jun 2013, 08:40 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
MickeM wrote:


Nu har jag pratat med honom, 450 Sport har varit i luften en gång förra sommaren och lite justeringar krävs ännu enligt säljaren. 450 SE saknar åtminstone servon och antagligen något smått till, E-Sky 450 saknar ännu mera prylar. Han menade att de två äldsta var mera till för reservdelar. Det fanns också 3 lådor med diverse reservdelar, så som bommar, blad, landställ osv, flertalet av dessa "lätt" begagnade. Batterierna var inte så bra och han sade att kanske 3-4 av dem fungerade som de skulle, de andra var nog inget att räkna med.

Han vill ha 3000 för paketet.

Jag känner att jag är i valet och kvalet, skulle jag ha byggt en heli förut och visste vad jag gav mej in på skulle det säkert vara enklare att bestämma sig. Nu har jag ju inte det och för mej är det svårt att veta om delarna som är begagnade är ok eller inte, vad kan menas med justeringar, mera betterier måste skaffas, köper jag en massa prylar som egentligen är kraschade saker som bytts ut, osv.

ARGH, dessa beslut som måste tas.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjare med lite frågor :)
PostPosted: Wed 26 Jun 2013, 15:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
JanS wrote:
MickeM wrote:


Nu har jag pratat med honom, 450 Sport har varit i luften en gång förra sommaren och lite justeringar krävs ännu enligt säljaren. 450 SE saknar åtminstone servon och antagligen något smått till, E-Sky 450 saknar ännu mera prylar. Han menade att de två äldsta var mera till för reservdelar. Det fanns också 3 lådor med diverse reservdelar, så som bommar, blad, landställ osv, flertalet av dessa "lätt" begagnade. Batterierna var inte så bra och han sade att kanske 3-4 av dem fungerade som de skulle, de andra var nog inget att räkna med.

Han vill ha 3000 för paketet.

Jag känner att jag är i valet och kvalet, skulle jag ha byggt en heli förut och visste vad jag gav mej in på skulle det säkert vara enklare att bestämma sig. Nu har jag ju inte det och för mej är det svårt att veta om delarna som är begagnade är ok eller inte, vad kan menas med justeringar, mera betterier måste skaffas, köper jag en massa prylar som egentligen är kraschade saker som bytts ut, osv.

ARGH, dessa beslut som måste tas.

Låter som ett OK paket ändå, men det beror ju på vad det är för servon och gyro etc i sport. Finns HK-skräp för några tior och så finns det bra grejer. Bommar blad och landställ är ju sånt som går åt. Så om man är en 450-heliflygare och vill ha delar är det ju ett bra paket, samt om man vill meka ihop två helis o sälja. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjare med lite frågor :)
PostPosted: Thu 27 Jun 2013, 21:10 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
Vad tycker ni är bra Throttle och Pitch kurvor för simulatorn då jag skall öva?

Har sett några forum som föreslår:

T 0,80,80,80,80
P 40.45.50,75,100

Min är inställd på (som den var då jag köpte den):

T 0,95,95,95,95
P -10,10,30,55,90

På något sätt känns inte den inställning jag har bra.

Sedan pratar de om inställningar för collective och cyclic. Cyclic är väl så att säga åt vilket håll helikoptern lutar och därmed flyttar sig medan Collective är för "upp" och "ned" ?

I samband med diskussioner om throttle/pitch inställningar har jag flera ggr sett om folk som pratar om +/- siffror för cyclic och collective. T.ex: my set up is +/-11 collective and +/-6 on the cyclic and i have both power and smoothness when i fly. Vad exakt menar de med detta? Har försökt hitta någon inställning för det i radion men inte lyckats.

Tack på förhand!

PS. har varit ute och left ett par omgångar med quad:n, börjar ta sig och jag har klart mera kontroll än tidigare, än finns det hopp :D

Jan


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjare med lite frågor :)
PostPosted: Thu 27 Jun 2013, 21:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Jag brukar ställa in dom värderna som jag har i min egen heli i Phoenix. (se bruksanvisningen typ T-Rex-450)
I Realflight har jag inte brytt mig konstigt nog :shock:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjare med lite frågor :)
PostPosted: Thu 27 Jun 2013, 22:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Eftersom du är nybörjare så kan du slopa 3D och aerobatik samt sport-lägena. Normal-läget är en bra början så du lär dig grunderna.

Pitch-kurvan är då 0 25 50 75 100 (obs, linjär alltså, det kan bli 50 60 70 80 90 100 för en del helis). I verkligheten kan det bli annorlunda. Hur som helst, linjär från tex 0 till +10 grader är helt OK. -4...+10 är lite mer sport/aerobatik medans tex symmetriska -10...+10 är 3D.

Throttle-kurvan är olika på el, metanol och bensin samt beror på heli lite grann.
Hade denna kurva på en 450-heli jag fixade och flög åt en: 0 40 65,5 85 100.
Jag har tex följande för en Raptor: 0 30 50 75 100 (samt några mellanvärden som Futaban stöder).
Visst kan du ställa in en mer jämn kurva för att hålla högt varvtal och slippa seghet, men det är inget du märker om du bara hovrar runt lite.
Fördelen är att helin blir piggare, men det kan också vara en nackdel om man är ovan, den blir klart rappare, speciellt en 450-heli. Vild!

El-helis har ju en jämnare effektkurva, så du har mer kraft över hela registret, därav kan du ha rakare effektkurva.
Om du ska flyga en Align T-Rex 450, gör som Mr X nämner, googla på en manual till en sådan och sök upp Normal-pitch-kurvan.
Skall du flyga metanolheli, tex ThunderTigre Raptor 50, så kan kurvan vara lite högre i mitten eftersom metanolmotorn har mer kraft ju närmare maxeffekt-varvtalet man närmar sig.

När man flyger har vissa sändare (mina iaf) rattar för att justera kurvan grovt när du flyger, man vill ju ha jämn kraft över hela registret man flyger i. Märker man att helin är lite orkeslös vid hovring, höj varvet, rotorbladsvinklarna är ju desamma, men helin kommer ju stiga lite mer, pga den nya kurvan.

Fördelen med simulatorn är ju att du ska kunna ladda ner din heli, ställa in radion/simulatorn så den blir så lik din heli som möjligt så att du får nån nytta av att flyga samma heli i simulatorn. Reflex XTR samt Phoenix har ju så, Realflight är som sagt mer spel än simulator, men har i nyare versioner väldigt mycket inställningar den med. Man kan ställa servoutslag, hastighet, CG, vinklar, paddel-jox, osv. Realflight är gjort att vara lätt att komma igång med, sen tweakar man om man vill/behöver. Varför krångla till det liksom? =) Alla simulatorer har sina för- och nackdelar. Mycket handlar om fysiken, algoritmer osv.

Helisar hovrar där runt 5-6 grader stigning på huvudrotorbladen.

Collective = pitch, dvs upp/ner, eller mer rätt så är det collective du ställer vinkeln på huvudrotorbladen med.
På en riktig heli så är gashandtaget på collective-spaken (vänster sida om stolen).

Cyclic / cykliska är som du säger, vart helin ska luta. Dvs höger spak på sändaren (Mode2 som alla vi använder).
Vinkeln på bladen här (aileron/elevator som egentligen är flygtermer) går också att ställa, dvs hur stora utslag som ska göras. Snäll heli = tex 5 grader, busheli = tex 8-10 grader.

+/-11 på collectie = -11 till +11 grader på huvudrotorbladen (pitch, stigning), dvs 3D, man kan flyga lika bra upp och ner som rätt väg. (inverterat).
+/-6 på cyclic = hur många grader huvudrotorbladen skall luta när du rör höger spak (cykliska spaken).

Har man för lite throttle och för mycket pitch så går det för tungt och helin blir trög och orkeslös. Blir för mycket luftmotstånd helt enkelt.

Vissa radios har basic och advanced-inställningar, iaf min Sanwa RD8000, min JR och min Futaba 10C. Futaba T8FG tror jag inte har det... eller?

Bra att du flyger. =) Flyg med förnuft så lär du dig bättre och kraschar färre ggr.

Nu skrev jag ju en massa igen... =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjare med lite frågor :)
PostPosted: Thu 27 Jun 2013, 22:59 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
Tack för era svar. Förstod det mesta, men för trött för att meka med radion nu.

Svaret var bra och absolut inte för långt, säkert svårt att förklara kortare.

Radion har en massa inställningar som jag inte förstår, bara att gräva fram instruktionsboken för att bli visare :D går nog säkert att ställa in det som behövs.

Nu sussa lite.

Tack än en gång och god natt.

Jan

Sent from my X909 using Tapatalk 4 Beta


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjare med lite frågor :)
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 08:33 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
Då är man på stugan i Vasa skärgård, suveränt väder!

Flög lite quad igår men den har ett tu tre fått något problem, mitt i att man flyger så kan den flippa över och faller medan propellrarna låter som de går på max hastighet. Den svarar inte på radions kommandon och ända sättet att stänga av motorerna är att dra ur batteriet. Detta kan hända efter någon minuts flygande om den stått länge, ifall man nyss haft den i luften kommer det tillbaka på typ en minut eller mindre.

Dags att kolla lite på nätet vad som kan vara fel och reklamera då man kommer hem, detta är verkligen synd eftersom jag hade tänkt öva en hel del på flygningen under veckan jag är här :(

Får väl ta mej tid att påbörja studierna kring ett "riktigt" Quadpaket istället :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjare med lite frågor :)
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 10:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Återställ allt till fabriksinställningarna, som tex Trim och sånt. Kalibrera om. Kolla att motorer och proppar är hela samt beter sig enskilt som de ska. Propparna är olika (clockwise & counterclockwise). Om du håller i quaden och varvar upp så den kan flyga (håll fast) och lutar den åt olika håll ska du känna att den parerar tillbaks. Akta ögongen etc... =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjare med lite frågor :)
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 11:11 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
Tack för svar, skall kolla manualen en gång till, försökte redan hitta någon slags nollställning ifall någon krets råddat till sig.

Quaden är lite orolig då man börjar flyga men inte så farligt, har tänkt att det kanske mest beror på lite vind, kanske man skall byta propellrnarna för säkerhets skull, den har ju landat upp och ner några ggr.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjare med lite frågor :)
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 11:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
JanS wrote:
Tack för svar, skall kolla manualen en gång till, försökte redan hitta någon slags nollställning ifall någon krets råddat till sig.

Quaden är lite orolig då man börjar flyga men inte så farligt, har tänkt att det kanske mest beror på lite vind, kanske man skall byta propellrnarna för säkerhets skull, den har ju landat upp och ner några ggr.

Va det inte övre vänstra knappen du kunde välja utslag med? 40% ... 60 ... 80 och 100%? 100% = rollar och loopar kort sagt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjare med lite frågor :)
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 11:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Sänk % så blir den lugnare :)

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjare med lite frågor :)
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 11:29 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
Hej,

Jag använder 40 och 60, gör samma sak på båda lägena efter en tids flygning. Det konstiga är att då den får helt egen vilja en tid in i flygningen och det är då den flippar över och propellrarna går på max oberoende vad jag gör med radion, mao det är då jag måste ta ut batteriet ur quaden för att motorerna skall stanna.

Jag var något otydlig tidigare, den åker ju lite med vinden och då får det pareras lite hela tiden. Antagligen främst för att jag inte är guru på detta ännu, men den blir något ostadig strax före detta problem uppstår och det är precis som om man hör motrerna gå lite hårdare också.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjare med lite frågor :)
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 17:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
För mycket vind = för mycket kompensation = finns inte tillräckligt med kraft för att hålla plan -> slår runt.
Testa flyga i vindstilla / inomhus om något beter sig skumt så är det lättare felsöka.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjare med lite frågor :)
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 19:30 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
Du har så rätt, men så hård vind har det inte varit, lite briser enbart.

Flög nyss 2 batterier och då gjorde den det enbart en gång, men nu kanske jag är något på spåren. Jag vet vad jag gjorde innan det hände, undvek manövern under resten av sessionen och det funkade prima. Skall se vad som händer imorgon ifall det är flygväder, de har lovat lite mera vind.

Ett av de 3 extra batterierna har mycket gas i sig så jag tänkte reklamera det, ett annat blir fullt på typ 10 minuter då jag sätter det på laddning och fungerar inte som det skall. ANvänder mej av Nine Eagles batterier menade för denna quad samt deras egen laddare som kom med quaden...Blir att föra tillbaka dem nästa vecka då jag är hemma igen.

Tycker jag börjar få lite koll på flygningen nu, ok landningar då det inte blåser, flyger längre sträckor (ca 30-40 meter) och tillbaka samt sidledes och det funkar bra. Tänker dock inte pröva på att vända mej mot quaden och flyga andra vägen riktigt än hehe.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjare med lite frågor :)
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 19:37 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
MickeM wrote:
För mycket vind = för mycket kompensation = finns inte tillräckligt med kraft för att hålla plan -> slår runt.


Tror inte detta är problemet, något händer och den vägrar lyda radion, propellrarna börjar gå på höga varv och den flippar runt till vänster och fortsätter spinna på fulla varv tills jag tar ut batteriet. Men som sagt jag är eventuellt någonting på spåret, får se hur det fungerar imorgon.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nybörjare med lite frågor :)
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 20:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur LiPo's skall laddas, lagras, användas osv är en vetenskap. =)
Finns många sätt att få dem att svälla.
Laddar dem före de hunnit svalna, överladdar dem, laddar ur dem för mycket, låter dom stå laddade för länge, laddar dem för hårt från början (ska softladdas första gångerna), drar för hög ström ur dem av nån anledning, osv... Många nya ackar idag tål mycket av ovanstående mycket bättre. Lite gas är OK men irriterande. Är ju en kemisk process så kanske blir gas, förr eller senare?! Vet ej... De ackar jag har som är bra, de är svullna. De ackarna som ser ut som de ska, de är dåliga. Huh!?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 74 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group