motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Varför kraschar vi? http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=19&t=10303 |
Page 1 of 1 |
Author: | MickeM [ Thu 15 Dec 2011, 00:00 ] |
Post subject: | Varför kraschar vi? |
Varför kraschar vi? Vi har ju flugit några år och alla har väl kraschat vid det här laget. Jag lärde mig en orsak till att i alla fall jag kraschat skrot av några av mina flyg... Tex... När man flyger sakta eller är på väg inför en landning, så brukar ju flyget svaja lite till vänster och höger. Det går helt enkelt för sakta. Och mitt i allt så börjar flyget luta mer och mer åt tex vänster för att det håller på tip-stallar. Flyg som flyger för sakta så faller helt enkelt ner. Då reagerar vi ju och skevar åt höger för att få tillbaks flyget. Vad händer då? Jo det går på s***. Flyget stallar ännu fortare och hamnar i spin, eller hur som helst, ramlar i backen. Och alla bara "haha, du flög emot dig och drog fel, haha!" ... men så är inte fallet. Det som hände, var helt "by the book". Exempel Man flyger för sakta och mitt i allt börjar vänster vinge sjunka för att det går för långsamt och vingen tappar lyftkraften och hela flyget vill börja luta mer och mer åt vänster. Man reagerar genom att dra lite höger, men då far flyget ännu mer åt vänster och allt går åt helsike. Vad hände? När man drar skev höger så går vänster vinges skevroder neråt. Det ändrar "vingens form" längst ut på vingen där skevet är. Den nya formen ändrar attackvinkeln och ju mer attackvinkel i detta läge, desto mer bromsar det. Så, vänster vinge som redan stallat börjar till och med bromsa -> stallar rejält! Vad skulle man gjort? Svarat med höger sidoroder och inte rört skeven, eventuellt följt med lite grann med skeven och gasat för att komma ur stallningen och undvika spinn från en tipstall. Intressant! =) (går ultralättskolning och snappade upp bland annat detta). |
Author: | Mr X [ Thu 15 Dec 2011, 02:09 ] |
Post subject: | Re: Varför kraschar vi? |
Hur förklarar man när flyget går i backen med fullt ylande maskin och top speed ![]() Inga stallkrafter som kan inverka vid dom marksyningarna ![]() |
Author: | MickeM [ Thu 15 Dec 2011, 13:45 ] |
Post subject: | Re: Varför kraschar vi? |
Det finns en massa andra saker som kan spela f-n när man flyger. =) Man lär sig mycket på den där kursen. Nu pratar jag inte om pilotfel, fast egentligen första inlägget är ett pilotfel. Är nog mycket man kan krasccha av, även hög hastighet. =) Felbalanserat flyg kan dyka fort som f-n om man har för hastiga höjdroder utslag. |
Author: | Mr X [ Fri 23 Dec 2011, 22:37 ] |
Post subject: | Re: Varför kraschar vi? |
Kan också bero på att man flyger för sällan och tappar greppet om flygningen. Träning har aldrig skadat och det är på det viset man utvecklas för varje gång man flyger brukar man lära sig något tycker jag. Happy flying and dont give up. |
Author: | Mr X [ Sun 25 Dec 2011, 14:44 ] |
Post subject: | Re: Varför kraschar vi? |
En sak är då sant att flyger man inte så kraschar man inte heller men bänkflygare vill man då inte bli så man tar risken att gå i backen. Lugn flygning minimerar risken att krascha men att tänja gränserna ger en adrenalinkick som ger mersmak varje gång man flyger. Tror dock att flyger man bara runt runt kan man tappa intresset fortare men blir man för djärv kan smällarna bli för många och man tappar intresset av den anledningen. Så att utvecklas i lagom takt och efter egen förmåga är nog bäst för att hålla intresset uppe, bara att åka ut till fältet för att titta och lära sig kan man undvika en krasch. Att välja modell är också viktigt och svårflugna flyg finns det gott om som klipper lömskt när du minst anar det. |
Author: | MickeM [ Sun 25 Dec 2011, 14:53 ] |
Post subject: | Re: Varför kraschar vi? |
Motorer som stannar har vart ett av mina stora problem... man måste ägna lite tid åt att ställa in motorn och tänka efter när man flyger så man landar på fältet om nåt händer. |
Author: | MickeM [ Sun 25 Mar 2012, 13:17 ] |
Post subject: | Re: Varför kraschar vi? |
Jag tog mig tid och tänkte ut lite vanliga orsaker till varför vi kraschat våra flyg. VIND Flyg inte när det blåser för hårt (många har kraschat pga att de flugit i vind de inte klarat av) ACKVARNARE Ha en ackvarnare i flyget så du vet när mottagaracken börjar ta slut (flera har kraschat pga detta). TIMER Använd timern i sändaren så du har koll på hur länge du flyger. Elflyg har en ack som inte räcker hur länge som helst. Bränslet tar slut också. Ha en marginal (åtskilliga har hamnat i backen på fel ställe pga soppatorsk samt lobat på elflygen). LANDNINGSHASTIGHET Öva och flyg över landningsbanan på högre höjd före du landar, så du vet vilken hastighet du bör använda. Många flyg klarar helt enkelt inte av att landas på tomgång, bara att inse det (många har tipstallat/stallat eller dylikt före landningsbanan och på landningsbanan med krasch som följd eller helt vansinnig fullgasförsök att rädda situationen med ett vingligt flyg som flygaren inte klarar av). Läs första inlägget. HÖJD Håll en sådan höjd att du klarar av situationen om nåt händer (flera har tex flugit för lågt och fått soppatorsk på fel ställe). TYNGDPUNKT Har du inte tyngdpunkten rätt inställd, var beredd på att risken att du kraschar är högre än om du tänker efter lite och fixar detta före du kommer till fältet (många har kraschat pga att de inte har fixat detta på sitt flyg). KOMMUNIKATION När andra flyger samtidigt, kommunicera och flyg klyftigt. Du kanske inte bryr dig eller är van, men de/den andra kanske inte gillar ditt sätt. Förnuft! Det har uppstått många farliga situationer pga att folk inte samlats och kommunicerat, även krascher och krockar i luften. RANGE CHECK Före du sticker iväg, gör en range check. Speciellt om det är första gången för flyget/mottagaren. Det har hänt att det inte funkat. LÅNGANTENN Använder du FM-bandet (27, 35, 72MHz), se för sjutton till att ha antennen utdragen när du ska iväg, det har visat sig vara hopplöst flyga utan kontakt med flyget (några har råkat ut för detta). FREKVENSKROCK Om du flyger på FM-bandet, starta aldrig din sändare förän du kollat vad de andra flyger på för frekvens, du kan komma att bli ersättningsskyldig. Det har hänt några ggr att det varit frekvenskrockar med ödesdiger utgång. Helt onödigt. AVBRYT STARTER Om flyget inte beter sig som det ska eller du tänkt under en start, avbryt den då istället för att ge fullgas och försöka tvinga upp flyget i luften. Äventyra inte andras säkerhet, grejer eller ditt flyg. Detta har hänt många ggr. Roligt, men farligt och egentligen rätt dumt. PRE-CHECK Innan du taxar ut, se till att testa att alla roder rör sig som de ska. Och gör inte det klassiska "rycka-i-spakarna-jo-rodrena-rör-sig"-felet, utan se till att de går åt rätt håll. Flera har kraschat pga felreversering, glömt koppla in tex skevservot. Helt onödigt, bara dumt slarv. MODELLMINNE Innan du knäpper på strömmen till flyget, se för tusan till att ha rätt modellminne. Det är inte bra med servon som gormar i botten eller att du börjar ändra på ett annat modellminne i misstag för att du märker att når är fel eller att motorn på ditt elflyg drar i fullgas när du kopplar in acken, osv. Detta händer nu och då. FLYGNING Om du tänker busflyga, skyll dig själv om nåt händer, men tänk på de andra som är på plats. Hur som helst så är krascher och klanterier väldigt underhållande. ![]() PLATS Flyg på en säker plats, var inte dumdristig och flyg bland människor eller bland nånting där du kan skada något. Och tänk på att flyga på platser där du inte kan bli störd av nåt, som tex en pratglad hund som vill upp i famnen på dig när du flyger. HA INTE BRÅTTOM! Och en annan viktig sak, ha int så jädra brått! Du gör bara fel då. Värt att spara dom där extra sekunderna? Nee... Fyra ögon ser mer än två, så om du ser nåt du inte gillar eller märker, säg till då. Alla uppskattar om du tex kommer och säger "har du gjort pre-check så alla roder funkar rätt?". Är det nåt mer jag glömt? |
Author: | TheHoff [ Mon 26 Mar 2012, 13:34 ] |
Post subject: | Re: Varför kraschar vi? |
MickeM wrote: Varför kraschar vi? Vi har ju flugit några år och alla har väl kraschat vid det här laget. Jag lärde mig en orsak till att i alla fall jag kraschat skrot av några av mina flyg... Tex... När man flyger sakta eller är på väg inför en landning, så brukar ju flyget svaja lite till vänster och höger. Det går helt enkelt för sakta. Och mitt i allt så börjar flyget luta mer och mer åt tex vänster för att det håller på tip-stallar. Flyg som flyger för sakta så faller helt enkelt ner. Då reagerar vi ju och skevar åt höger för att få tillbaks flyget. Vad händer då? Jo det går på s***. Flyget stallar ännu fortare och hamnar i spin, eller hur som helst, ramlar i backen. Och alla bara "haha, du flög emot dig och drog fel, haha!" ... men så är inte fallet. Det som hände, var helt "by the book". Exempel Man flyger för sakta och mitt i allt börjar vänster vinge sjunka för att det går för långsamt och vingen tappar lyftkraften och hela flyget vill börja luta mer och mer åt vänster. Man reagerar genom att dra lite höger, men då far flyget ännu mer åt vänster och allt går åt helsike. Vad hände? När man drar skev höger så går vänster vinges skevroder neråt. Det ändrar "vingens form" längst ut på vingen där skevet är. Den nya formen ändrar attackvinkeln och ju mer attackvinkel i detta läge, desto mer bromsar det. Så, vänster vinge som redan stallat börjar till och med bromsa -> stallar rejält! Vad skulle man gjort? Svarat med höger sidoroder och inte rört skeven, eventuellt följt med lite grann med skeven och gasat för att komma ur stallningen och undvika spinn från en tipstall. Intressant! =) (går ultralättskolning och snappade upp bland annat detta). Jag kan skriva under på den nämnda effekten som jag känner igenom från mitt eget ultralättflygande (Ultraflyers och Katrineholms FK) men i synnerhet från segelflyget där jag minns det som extra tydligt. Jag minns att inom segelflyget fanns det, iallafall på elitsidan, flygetyg med utväxlingar i vingarna som minskade den positiva/nedåtgående vinkeln på skevrodren men bibehöll den negativa/uppåtgående vinkeln. Vinsten skulle då bli minskad skevroderbroms men i synnerhet minskat luftmotstånd. Som gammal, eller inte så gammal, flygnörd går jag lite igång på aerodynamik. Sen att kunna omsätta det i praktiken,i låg fart/landning/stress säger jag inget om. ![]() |
Author: | Mr X [ Mon 26 Mar 2012, 14:37 ] |
Post subject: | Re: Varför kraschar vi? |
Man märker också att det tar ett tag att flyga in sig på modellen. Så att träna lite oftare skapar en säkrare pilot i längden. Att man ibland flyger lite över sin förmåga må va hänt, man kan ju inte stå och stampa på samma ställe hela tiden ![]() Flyger man bara lite nu och då kommer kraschen så fort man blir lite våghalsig eller vinden kommer från fel håll. Så flyg mera så ska ni se att krasherna blir mera sällan. |
Author: | Mr X [ Fri 27 Jul 2012, 23:13 ] |
Post subject: | Re: Varför kraschar vi? |
I dag flög man inverterat och fick hjärnsläpp och drog spaken åt fel håll. Första tanken var att dra av gasen men jag ökade i stället och med full spätta mot marken kunde flyget göra en lop Hade jag dragit av gasen så gissar jag att flyget gått rakt ner i marken med nosen före. Lite snopet var det att flyga vidare med ett helt flyg ![]() |
Author: | Mr X [ Sun 21 Oct 2012, 15:50 ] |
Post subject: | Re: Varför kraschar vi? |
Börjar bli länge sedan någon har kraschat så har ni äntligen hittat orsaken. Problemet har tydligen löst sig själv för jag kan inte komma på någon riktig smäll detta år. ![]() |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |