Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 19 Apr 2024, 05:04

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Varför kraschar vi?
PostPosted: Thu 15 Dec 2011, 00:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Varför kraschar vi?

Vi har ju flugit några år och alla har väl kraschat vid det här laget.
Jag lärde mig en orsak till att i alla fall jag kraschat skrot av några
av mina flyg...

Tex...

När man flyger sakta eller är på väg inför en landning, så brukar
ju flyget svaja lite till vänster och höger. Det går helt enkelt för
sakta.
Och mitt i allt så börjar flyget luta mer och mer åt tex vänster
för att det håller på tip-stallar. Flyg som flyger för sakta så faller
helt enkelt ner.
Då reagerar vi ju och skevar åt höger för att få tillbaks flyget.
Vad händer då? Jo det går på s***. Flyget stallar ännu fortare
och hamnar i spin, eller hur som helst, ramlar i backen. Och alla
bara "haha, du flög emot dig och drog fel, haha!" ... men så är
inte fallet. Det som hände, var helt "by the book".

Exempel
Man flyger för sakta och mitt i allt börjar vänster vinge sjunka
för att det går för långsamt och vingen tappar lyftkraften och
hela flyget vill börja luta mer och mer åt vänster. Man reagerar
genom att dra lite höger, men då far flyget ännu mer åt vänster
och allt går åt helsike. Vad hände?
När man drar skev höger så går vänster vinges skevroder neråt.
Det ändrar "vingens form" längst ut på vingen där skevet är.
Den nya formen ändrar attackvinkeln och ju mer attackvinkel
i detta läge, desto mer bromsar det. Så, vänster vinge som
redan stallat börjar till och med bromsa -> stallar rejält!

Vad skulle man gjort? Svarat med höger sidoroder och inte rört
skeven, eventuellt följt med lite grann med skeven och gasat
för att komma ur stallningen och undvika spinn från en tipstall.

Intressant! =) (går ultralättskolning och snappade upp bland
annat detta).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför kraschar vi?
PostPosted: Thu 15 Dec 2011, 02:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Hur förklarar man när flyget går i backen med fullt ylande maskin och top speed :shock:
Inga stallkrafter som kan inverka vid dom marksyningarna :lol:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför kraschar vi?
PostPosted: Thu 15 Dec 2011, 13:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det finns en massa andra saker som kan spela f-n när man flyger. =)

Man lär sig mycket på den där kursen. Nu pratar jag inte om pilotfel,
fast egentligen första inlägget är ett pilotfel. Är nog mycket man kan
krasccha av, även hög hastighet. =) Felbalanserat flyg kan dyka fort
som f-n om man har för hastiga höjdroder utslag.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför kraschar vi?
PostPosted: Fri 23 Dec 2011, 22:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Kan också bero på att man flyger för sällan och tappar greppet om flygningen.
Träning har aldrig skadat och det är på det viset man utvecklas för varje gång man flyger brukar man lära sig något tycker jag.

Happy flying and dont give up.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför kraschar vi?
PostPosted: Sun 25 Dec 2011, 14:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
En sak är då sant att flyger man inte så kraschar man inte heller men bänkflygare vill man då inte bli så man tar risken att gå i backen.
Lugn flygning minimerar risken att krascha men att tänja gränserna ger en adrenalinkick som ger mersmak varje gång man flyger.
Tror dock att flyger man bara runt runt kan man tappa intresset fortare men blir man för djärv kan smällarna bli för många och man tappar intresset av den anledningen.
Så att utvecklas i lagom takt och efter egen förmåga är nog bäst för att hålla intresset uppe, bara att åka ut till fältet för att titta och lära sig kan man undvika en krasch.

Att välja modell är också viktigt och svårflugna flyg finns det gott om som klipper lömskt när du minst anar det.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför kraschar vi?
PostPosted: Sun 25 Dec 2011, 14:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Motorer som stannar har vart ett av mina stora problem... man måste ägna lite tid åt att ställa in motorn och tänka efter när man flyger så man landar på fältet om nåt händer.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför kraschar vi?
PostPosted: Sun 25 Mar 2012, 13:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag tog mig tid och tänkte ut lite vanliga orsaker till varför vi kraschat våra flyg.

VIND
Flyg inte när det blåser för hårt (många har kraschat pga att de flugit i vind de inte klarat av)

ACKVARNARE
Ha en ackvarnare i flyget så du vet när mottagaracken börjar ta slut (flera har kraschat pga detta).

TIMER
Använd timern i sändaren så du har koll på hur länge du flyger. Elflyg har en ack som inte räcker hur
länge som helst. Bränslet tar slut också. Ha en marginal (åtskilliga har hamnat i backen på fel ställe
pga soppatorsk samt lobat på elflygen).

LANDNINGSHASTIGHET
Öva och flyg över landningsbanan på högre höjd före du landar, så du vet vilken hastighet du bör
använda. Många flyg klarar helt enkelt inte av att landas på tomgång, bara att inse det (många har
tipstallat/stallat eller dylikt före landningsbanan och på landningsbanan med krasch som följd eller helt
vansinnig fullgasförsök att rädda situationen med ett vingligt flyg som flygaren inte klarar av). Läs
första inlägget.

HÖJD
Håll en sådan höjd att du klarar av situationen om nåt händer (flera har tex flugit för lågt och fått
soppatorsk på fel ställe).

TYNGDPUNKT
Har du inte tyngdpunkten rätt inställd, var beredd på att risken att du kraschar är högre än om du
tänker efter lite och fixar detta före du kommer till fältet (många har kraschat pga att de inte har
fixat detta på sitt flyg).

KOMMUNIKATION
När andra flyger samtidigt, kommunicera och flyg klyftigt. Du kanske inte bryr dig eller är van, men
de/den andra kanske inte gillar ditt sätt. Förnuft! Det har uppstått många farliga situationer pga
att folk inte samlats och kommunicerat, även krascher och krockar i luften.

RANGE CHECK
Före du sticker iväg, gör en range check. Speciellt om det är första gången för flyget/mottagaren.
Det har hänt att det inte funkat.

LÅNGANTENN
Använder du FM-bandet (27, 35, 72MHz), se för sjutton till att ha antennen utdragen när du ska
iväg, det har visat sig vara hopplöst flyga utan kontakt med flyget (några har råkat ut för detta).

FREKVENSKROCK
Om du flyger på FM-bandet, starta aldrig din sändare förän du kollat vad de andra flyger på för
frekvens, du kan komma att bli ersättningsskyldig. Det har hänt några ggr att det varit frekvenskrockar
med ödesdiger utgång. Helt onödigt.

AVBRYT STARTER
Om flyget inte beter sig som det ska eller du tänkt under en start, avbryt den då istället för att ge
fullgas och försöka tvinga upp flyget i luften. Äventyra inte andras säkerhet, grejer eller ditt flyg.
Detta har hänt många ggr. Roligt, men farligt och egentligen rätt dumt.

PRE-CHECK
Innan du taxar ut, se till att testa att alla roder rör sig som de ska. Och gör inte det klassiska
"rycka-i-spakarna-jo-rodrena-rör-sig"-felet, utan se till att de går åt rätt håll. Flera har kraschat
pga felreversering, glömt koppla in tex skevservot. Helt onödigt, bara dumt slarv.

MODELLMINNE
Innan du knäpper på strömmen till flyget, se för tusan till att ha rätt modellminne. Det är inte bra
med servon som gormar i botten eller att du börjar ändra på ett annat modellminne i misstag för
att du märker att når är fel eller att motorn på ditt elflyg drar i fullgas när du kopplar in acken, osv.
Detta händer nu och då.

FLYGNING
Om du tänker busflyga, skyll dig själv om nåt händer, men tänk på de andra som är på plats. Hur
som helst så är krascher och klanterier väldigt underhållande. ;-)

PLATS
Flyg på en säker plats, var inte dumdristig och flyg bland människor eller bland nånting där du kan
skada något. Och tänk på att flyga på platser där du inte kan bli störd av nåt, som tex en pratglad
hund som vill upp i famnen på dig när du flyger.

HA INTE BRÅTTOM!
Och en annan viktig sak, ha int så jädra brått! Du gör bara fel då. Värt att spara dom där extra
sekunderna? Nee...

Fyra ögon ser mer än två, så om du ser nåt du inte gillar eller märker, säg till då. Alla uppskattar
om du tex kommer och säger "har du gjort pre-check så alla roder funkar rätt?".

Är det nåt mer jag glömt?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför kraschar vi?
PostPosted: Mon 26 Mar 2012, 13:34 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:45
Posts: 61
MickeM wrote:
Varför kraschar vi?

Vi har ju flugit några år och alla har väl kraschat vid det här laget.
Jag lärde mig en orsak till att i alla fall jag kraschat skrot av några
av mina flyg...

Tex...

När man flyger sakta eller är på väg inför en landning, så brukar
ju flyget svaja lite till vänster och höger. Det går helt enkelt för
sakta.
Och mitt i allt så börjar flyget luta mer och mer åt tex vänster
för att det håller på tip-stallar. Flyg som flyger för sakta så faller
helt enkelt ner.
Då reagerar vi ju och skevar åt höger för att få tillbaks flyget.
Vad händer då? Jo det går på s***. Flyget stallar ännu fortare
och hamnar i spin, eller hur som helst, ramlar i backen. Och alla
bara "haha, du flög emot dig och drog fel, haha!" ... men så är
inte fallet. Det som hände, var helt "by the book".

Exempel
Man flyger för sakta och mitt i allt börjar vänster vinge sjunka
för att det går för långsamt och vingen tappar lyftkraften och
hela flyget vill börja luta mer och mer åt vänster. Man reagerar
genom att dra lite höger, men då far flyget ännu mer åt vänster
och allt går åt helsike. Vad hände?
När man drar skev höger så går vänster vinges skevroder neråt.
Det ändrar "vingens form" längst ut på vingen där skevet är.
Den nya formen ändrar attackvinkeln och ju mer attackvinkel
i detta läge, desto mer bromsar det. Så, vänster vinge som
redan stallat börjar till och med bromsa -> stallar rejält!

Vad skulle man gjort? Svarat med höger sidoroder och inte rört
skeven, eventuellt följt med lite grann med skeven och gasat
för att komma ur stallningen och undvika spinn från en tipstall.

Intressant! =) (går ultralättskolning och snappade upp bland
annat detta).


Jag kan skriva under på den nämnda effekten som jag känner igenom från mitt eget ultralättflygande (Ultraflyers och Katrineholms FK) men i synnerhet från segelflyget där jag minns det som extra tydligt. Jag minns att inom segelflyget fanns det, iallafall på elitsidan, flygetyg med utväxlingar i vingarna som minskade den positiva/nedåtgående vinkeln på skevrodren men bibehöll den negativa/uppåtgående vinkeln. Vinsten skulle då bli minskad skevroderbroms men i synnerhet minskat luftmotstånd.
Som gammal, eller inte så gammal, flygnörd går jag lite igång på aerodynamik. Sen att kunna omsätta det i praktiken,i låg fart/landning/stress säger jag inget om. :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför kraschar vi?
PostPosted: Mon 26 Mar 2012, 14:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Man märker också att det tar ett tag att flyga in sig på modellen.
Så att träna lite oftare skapar en säkrare pilot i längden.

Att man ibland flyger lite över sin förmåga må va hänt, man kan ju inte stå och stampa på samma ställe hela tiden :P
Flyger man bara lite nu och då kommer kraschen så fort man blir lite våghalsig eller vinden kommer från fel håll.
Så flyg mera så ska ni se att krasherna blir mera sällan.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför kraschar vi?
PostPosted: Fri 27 Jul 2012, 23:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
I dag flög man inverterat och fick hjärnsläpp och drog spaken åt fel håll.
Första tanken var att dra av gasen men jag ökade i stället och med full spätta mot marken kunde flyget göra en lop
Hade jag dragit av gasen så gissar jag att flyget gått rakt ner i marken med nosen före.
Lite snopet var det att flyga vidare med ett helt flyg :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför kraschar vi?
PostPosted: Sun 21 Oct 2012, 15:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Börjar bli länge sedan någon har kraschat så har ni äntligen hittat orsaken.
Problemet har tydligen löst sig själv för jag kan inte komma på någon riktig smäll detta år.
:mrgreen:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group