Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 15 Jul 2025, 21:59

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Next
Author Message
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2013
PostPosted: Fri 21 Jun 2013, 10:31 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
MickeM wrote:
Tjusig kärra och flyger fint. =) Udda "hjälpfenor" på stabben. Har ni övergått till el och EPO? :roll:
Kul när folk börjar flyga igen, räcker ju med en liten stund lite nu o då och inte nåt mega-projekt.


Balsa är fortfarande det käraste, men EPO är enkelt och lika roligt har man i luften. Det är ju flygtimmar man vill ha!
Sen känns det väl så där att dra igång en metanolmotor (eller bensin) när folk simmar vid stranden 100 meter bort.
Med de här små kärrorna stör man ingen, tvärt om, alla tittar och är intresserade.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2013
PostPosted: Sun 23 Jun 2013, 22:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Blåste lite i början men så helt plötsligt blev det nästan vindstilla.
Vilken rolig kväll med ett glatt gäng som höll flygen uppe i luften.

Fyra flyg som snurrade runt till kl 11 på kvällen :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2013
PostPosted: Sun 23 Jun 2013, 23:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31746
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Blåste lite i början men så helt plötsligt blev det nästan vindstilla.
Vilken rolig kväll med ett glatt gäng som höll flygen uppe i luften.

Fyra flyg som snurrade runt till kl 11 på kvällen :D

Jo, det var kul med lite liv på fältet igen. =) Stor eloge till Yngve som klippte fältet!!!
Kul se en ny flygare på besök.

Jag fick äran att provflyga JanS's Nine Eagles 181 Quad och råkade rolla i misstag,
visste inte att den klarade sånt :lol:. Flög också min GWS AT-6 Texan EP samt HK450
för att ställa in den. Allt helt hem! Mr X flög nån parkflyer (hade med TRex 450).
Marcus flög TwinStar och Calmen. Yngve flög Sticken och Cessnan (som torpederade
ner i marken och vart mos). Kul kväll!

Nine Eagle 181: http://osc.vitaminit.se/product_info.ph ... ts_id=2882


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2013
PostPosted: Mon 24 Jun 2013, 10:07 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Att säga att jag flög Calmen är på gränsen till överdrift, dock. Upp, 180° sväng, *host host -tyst-*, 180° sväng och "landning" sju meter före banan... :D

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2013
PostPosted: Mon 24 Jun 2013, 17:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31746
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glömde ju två bilder jag tog.
Man ser ju iofs inte hur mos Cessnan är (eller va den nu heter).

Attachment:
20130623_204354.jpg
20130623_204354.jpg [ 85.76 KiB | Viewed 8087 times ]

Attachment:
20130623_210914.jpg
20130623_210914.jpg [ 124.48 KiB | Viewed 8087 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2013
PostPosted: Mon 24 Jun 2013, 22:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31746
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Djäkenfältet 24 juni 2013

Flög 3 minuter med AT-6 och sen tipstalla jag ner den i höga gräset, proppen av. Crap!
Tricoptern var med men den vägrade rotera höger eller hållas stabil, så den måste se
över för jag fick den aldrig i luften. Antingen är kines-skit verkligen s*** eller så är KK2
fruktansvärt svår att ställa in. Värdelös kväll för min del...

I övrigt... MarcusG flög TwinStar, Mr X flög TRex 450 och ett depron, Yngve flög "Cessnan"
och depron, Karlsson flög Calmato Trainer. I övrigt 8 besökare till på det.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2013
PostPosted: Mon 24 Jun 2013, 23:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Roligt bara värre i kväll med massa flygare och gäster.
Flög nästan 5 timmar utan vila så nu känns det bra efter dagens flygning.

Roligt att man börjar få flyt i heliflygandet också och kunde busa runt lite.
Fick uppleva lite rodeo av Kamikaze med två marksyningar :shock:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2013
PostPosted: Tue 25 Jun 2013, 08:46 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
MickeM wrote:
Jag fick äran att provflyga JanS's Nine Eagles 181 Quad och råkade rolla i misstag,
visste inte att den klarade sånt :lol:

Nine Eagle 181: http://osc.vitaminit.se/product_info.ph ... ts_id=2882


Tack för att jag fick komma över och se på! Roligt att se att quad:n kunde flygas så pass bra i blåst, härligt att se hur den kunde flygas då du var vid spakarna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2013
PostPosted: Tue 25 Jun 2013, 08:47 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Mr X wrote:
Roligt bara värre i kväll med massa flygare och gäster.
Flög nästan 5 timmar utan vila så nu känns det bra efter dagens flygning.

Roligt att man börjar få flyt i heliflygandet också och kunde busa runt lite.
Fick uppleva lite rodeo av Kamikaze med två marksyningar :shock:



Feltrimmat höjdroder i kombination med försenade vårkänslor 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2013
PostPosted: Tue 25 Jun 2013, 15:46 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 19 Jun 2011, 13:39
Posts: 712
Location: Mariehamn
Kör: SlowStick
MickeM wrote:
Man ser ju iofs inte hur mos Cessnan är (eller va den nu heter).

E-Starterns nos var lite ihopklämd, annan vinkel på nosen nu!
Motorfästet var också skadat men fixades med lim och elmotorn hackade plötsligt vid "folkfesten" 24.6. men började gå normalt igen ("jordfel ?").
Kul med mycket folk på fältet, för det mesta brukar jag vara ensam där.
Yngve


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2013
PostPosted: Wed 26 Jun 2013, 11:01 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:45
Posts: 61
Håhåjaja@2:40



Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2013
PostPosted: Wed 26 Jun 2013, 17:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31746
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Näj! Hoff, vad hände? Samma som senast? CutOff? Värmeslag? Drog du av gasen? Hur klara sig skalet och helin?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2013
PostPosted: Wed 26 Jun 2013, 20:15 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:45
Posts: 61
Måste ha varit någon värmeslag, min enda gissning. Då hade jag ändå monterat fläkt både på ESC och under motorn för att öka på ventileringen men jag märkte tydligt att det blev väldigt varm stillastående luft inne i skalakroppen, det räckte visst inte med att ha öppna dörrar.
Körordningen var precis samma scenario som varje gång tidigare: En full laddning flygning från marken och sedan krasch när jag gått över till FPV. Eftersom jag tvingats dra ner känsligheten på FBLgyrot så är FPVkänslan något "sladdrig" vilket säkert bidragit till ett överhettande fegflygande.

Nu får det dock vara med skalakropp för säsongen. Monococken i glasfiber ser ut att ha klarat sig bra men i princip alla infästningar och monteringsytor i balsa har brustit. Den offrade sig för innanmätets väl, T-rexen kan i princip bara återmonteras för naket tvåbladstillstånd och sedan upp igen.

....och jag som trodde allt var redo för offentlighetens ljus.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2013
PostPosted: Wed 26 Jun 2013, 22:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31746
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
TheHoff wrote:
Måste ha varit någon värmeslag, min enda gissning. Då hade jag ändå monterat fläkt både på ESC och under motorn för att öka på ventileringen men jag märkte tydligt att det blev väldigt varm stillastående luft inne i skalakroppen, det räckte visst inte med att ha öppna dörrar.
Körordningen var precis samma scenario som varje gång tidigare: En full laddning flygning från marken och sedan krasch när jag gått över till FPV. Eftersom jag tvingats dra ner känsligheten på FBLgyrot så är FPVkänslan något "sladdrig" vilket säkert bidragit till ett överhettande fegflygande.

Nu får det dock vara med skalakropp för säsongen. Monococken i glasfiber ser ut att ha klarat sig bra men i princip alla infästningar och monteringsytor i balsa har brustit. Den offrade sig för innanmätets väl, T-rexen kan i princip bara återmonteras för naket tvåbladstillstånd och sedan upp igen.

....och jag som trodde allt var redo för offentlighetens ljus.

Tråkigt när dyrgriparna faller ner, men det är ju bara bita ihop, skratta och börja om. :-D
Tänkte samma sak när mitt photoship ramlade i backen, dyraste grejen jag haft att ramla ner, men det blev inte så dyrt att reparera, men tog ett tag innan den stod på byggbordet igen. =)
Jag brukar så fort som möjligt plocka isär och få bort delarna som är trasiga, beställa och sedan är man redo för lite mek när man får nåt ryck.

Har du alls hål under kroppen? Vissa brukar sätta ett stort hål där, eventuellt med galler. För luften som blåser över dörrarna/rutorna så cirkulerar inte så mycket, luften blir bara "intryckt" i skalet och stannar där, rör ej på sig så mycket, har ju ingenstans att ta vägen.

Lite OT i eftersnacks-tråden blev det...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2013
PostPosted: Fri 28 Jun 2013, 19:48 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Attachment:
image.jpg
image.jpg [ 184.21 KiB | Viewed 7974 times ]


Hmm satt visst inte i ryggmärgen :roll: :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2013
PostPosted: Fri 28 Jun 2013, 20:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31746
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jamen! =) Nåja, ser ju inte direkt svårlagat ut... Du är flygklar snart igen. ;-)
Kan det vara så att du flugit hemma på grannåkern och träden kom för nära?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2013
PostPosted: Fri 28 Jun 2013, 21:25 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
MickeM wrote:
Jamen! =) Nåja, ser ju inte direkt svårlagat ut... Du är flygklar snart igen. ;-)
Kan det vara så att du flugit hemma på grannåkern och träden kom för nära?


Nej, på stugan,och jag själv kom för nära :D
Bara o ta fram nästa plan o komma till djäkenfältet och göra det osäkert :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2013
PostPosted: Fri 28 Jun 2013, 21:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31746
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
JS_ wrote:
MickeM wrote:
Jamen! =) Nåja, ser ju inte direkt svårlagat ut... Du är flygklar snart igen. ;-)
Kan det vara så att du flugit hemma på grannåkern och träden kom för nära?


Nej, på stugan,och jag själv kom för nära :D
Bara o ta fram nästa plan o komma till djäkenfältet och göra det osäkert :)

Som på gamla goda tider! :lol: Är man inte rädd på Djäken så är det för att ingen flyger.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2013
PostPosted: Sat 29 Jun 2013, 17:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31746
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Djäkenfältet 29 juni 2013

JS!!! JS va och flög metanol! :shock:
En SkyRaider högvingad 40-trainer.
(Han klippte allt gräs först med egen klippare)
Gula Twist va bara med... Lite dammig sådan. =)
Konstaterade att JS's självbevarelsedrift var hög
så jag kände mig säker om jag stod nära honom,
fast vi stod på banan vid diverse försök till flyby's...

Jag flög AT-6. Provade med större ack, det "gick".

Det blåste lite, men inget som störde RC-flygning.

Allt helt hem.

Attachment:
20130629_145358_resized.jpg
20130629_145358_resized.jpg [ 87.23 KiB | Viewed 7949 times ]

Attachment:
20130629_152938_resized.jpg
20130629_152938_resized.jpg [ 121.7 KiB | Viewed 7949 times ]

Attachment:
20130629_152949_resized.jpg
20130629_152949_resized.jpg [ 114.26 KiB | Viewed 7949 times ]

Attachment:
20130629_153242_resized.jpg
20130629_153242_resized.jpg [ 62.4 KiB | Viewed 7949 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: EFTERSNACK 2013
PostPosted: Sat 29 Jun 2013, 18:14 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
MickeM wrote:
Djäkenfältet 29 juni 2013

JS!!! JS va och flög metanol! :shock:
En SkyRaider högvingad 40-trainer.
(Han klippte allt gräs först med egen klippare)
Gula Twist va bara med... Lite dammig sådan. =)
Konstaterade att JS's självbevarelsedrift var hög
så jag kände mig säker om jag stod nära honom,
fast vi stod på banan vid diverse försök till flyby's...

Jag flög AT-6. Provade med större ack, det "gick".

Det blåste lite, men inget som störde RC-flygning.

]


Det va ju riktigt kul o flyga igen :D


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group