motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

EFTERSNACK 2009
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=19&t=4985
Page 8 of 47

Author:  MickeM [ Sun 15 Feb 2009, 15:48 ]
Post subject: 

Isflygning hos Glidarn!
15 februari 2009


Halt halare haltast!

Glidarn med en AT-40 och rökaggregat.
Marcus med Calmen.

Det var kallt. Det blåste. Det var isigt. Det flögs. Det var bilder.
Det vart film. Vad hände? Äntligen hemma i all fall. Hurrburr...

Author:  MarcusG [ Sun 15 Feb 2009, 17:07 ]
Post subject: 

Hurrburr var ordet! Halt var det, som sagt. Enligt Glidaren berodde det kanske på att det var is... :roll:

Kallt och blåsigt - hade vantar på mig, men blev ändå stelfrusen när jag flög. Fegflög mest på hög höjd p.g.a. vindarna, och för att motorn har två lägen: stendöd och full spätta! Det var långt att hämta flyget efter andra flygningen, då motorn efter en loop gått in i det "lågvarviga" läget... :lol:

Author:  Bernt [ Sun 15 Feb 2009, 18:58 ]
Post subject: 

Testade allt i dag servon ,mottagare, ack ,sändare och allt spelade
perfekt, undrar om det var kylan,eller annars blev det löskontakt
någonstans efter mina lopingar jag gjorde där uppe, för jag hade
mottagaren lös hade ej något runt den.

Author:  MickeM [ Sun 15 Feb 2009, 19:05 ]
Post subject: 

Bernt wrote:
Testade allt i dag servon ,mottagare, ack ,sändare och allt spelade
perfekt, undrar om det var kylan,eller annars blev det löskontakt
någonstans efter mina lopingar jag gjorde där uppe, för jag hade
mottagaren lös hade ej något runt den.

Låter mer och mer som glappkontakt i så fall. Men en NiMH-ack som är ute
och uppe i kyla så tappar ju ork. När det kommer inomhus så vaknar det
till liv igen. NiCd som jag har i min sändare så håller bara halva tiden när
vi flyger ute i kylan.

Author:  Glidaren [ Sun 15 Feb 2009, 22:50 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Isflygning hos Glidarn!
15 februari 2009


Halt halare haltast!

Glidarn med en AT-40 och rökaggregat.
Marcus med Calmen.

Det var kallt. Det blåste. Det var isigt. Det flögs. Det var bilder.
Det vart film. Vad hände? Äntligen hemma i all fall. Hurrburr...



Marcus på Höög höjd,

Image


Marcus inför första landningen som blev smyyygande.

Image


Vi brukar ibland skriva "Allt helt hem" :roll: Idag blev det " bättre än när vi börja" men trots
det kan man använda Carita till tävlingen "Finn fem defekter"

Image


Det blev onödigt mycket motgångar. En vinge skadad vid en "halkolycka".

Rökandet blev bara en liten "puff". Innan start funkade pumpen som den skulle. Efter flygningen
var nästan all rökolja kvar i tanken och 4,8 V batteriet visade 5,6 V. Det får bli nya tester
någon dag när det blåser mindre. Idag var det redigt ryckigt i vinden. Första Glidarflygningen
var påfrestande för åskådarna :D :D :D
landningen var också typ "Mr Bean landar" med häftiga studsar. Andra landning blev dock
elegant smyyygande vilket bekräftatdes av Marcus " Har du landat? Det hördes ju inte " :D :D :D

Image


Till sist en varning, för mycket RC leder till vissa biverkningar.

Image

Author:  JS_ [ Sun 15 Feb 2009, 22:57 ]
Post subject: 

Quote:
Till sist en varning, för mycket RC leder till vissa biverkningar.

Jo det har jag märkt förut :)

Image

Author:  vicce [ Sun 15 Feb 2009, 23:00 ]
Post subject: 

bäst att sluta innan det är försent :lol:

Author:  MickeM [ Sun 15 Feb 2009, 23:30 ]
Post subject: 

Men va faseen! :D Haha... Ninja on Ice Goes Corsaired!!!

Author:  JS_ [ Sun 22 Feb 2009, 23:33 ]
Post subject: 

Här är onboard filmerna från slemmern 14.2.2009

Del 1
http://www.motorportalen.net/filmer/200 ... 4_del1.flv

Del 2
http://www.motorportalen.net/filmer/200 ... 4_del2.flv

Author:  OscarE. [ Sat 28 Feb 2009, 11:24 ]
Post subject: 

Var ut och flög en sväng idag ute i vintervädret :D hovrade i 5 minuter och 25 sekunder - REKORD!!! :) sedan tog batteriet slut... fångade flyget när jag hovrade på 2 meters höjd :)
Jag är nöjd! Men nu har det börjat snöa och blåsa mera här så nu blir det att stanna inne en stund :)

Author:  MickeM [ Sat 28 Feb 2009, 11:42 ]
Post subject: 

OscarE. wrote:
Var ut och flög en sväng idag ute i vintervädret :D hovrade i 5 minuter och 25 sekunder - REKORD!!! :) sedan tog batteriet slut... fångade flyget när jag hovrade på 2 meters höjd :)
Jag är nöjd! Men nu har det börjat snöa och blåsa mera här så nu blir det att stanna inne en stund :)

Oj, det ÄR rekord (som ingen sett? :D). Upp till bevis nångång. Vilket flyg?
Depronet antar jag. =) Hur hade du flyget balanserat utgående från
tillverkarens CG?

Author:  MickeM [ Sun 01 Mar 2009, 11:54 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Min Tiger 60 fick va kvar på isen. Ett servo är nog slut, det tål ingen
belastning alls, så blir det kvar och gnuggar. Proppen fick sig lite på
ändorna (jag var ju en vända runt isen). Och så är jag lite skeptiskt
till att mottagarantennen var av.. så det ska i annan mottagare. Nytt
försök annan gång.

Flygklar igen...
Servot var inte slut. Jag hade ju satt på fel servoarm. :lol:
Och hoppande skeven berodde på lim i ett gångjärn plus annat kärv.
Mottagaren må ha antennen av överallt, men jag har fixat det så det ska ju testas. =)
2mm stag behöver inte alls rör har jag kommit fram till. Noshjulet funkar nu. =)
Och skidor (landställ + nosställ) funkar inte på is.

Author:  OscarE. [ Sun 01 Mar 2009, 12:04 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
OscarE. wrote:
Var ut och flög en sväng idag ute i vintervädret :D hovrade i 5 minuter och 25 sekunder - REKORD!!! :) sedan tog batteriet slut... fångade flyget när jag hovrade på 2 meters höjd :)
Jag är nöjd! Men nu har det börjat snöa och blåsa mera här så nu blir det att stanna inne en stund :)

Oj, det ÄR rekord (som ingen sett? :D). Upp till bevis nångång. Vilket flyg?
Depronet antar jag. =) Hur hade du flyget balanserat utgående från
tillverkarens CG?


Det var med depronet jo. Servorna har dock börjat bli lite trötta på den - köp inte E-sky 8g - s*** dåliga!

Min bror Victor (23 år) såg när jag flög, så ett vittne har jag :) måste filma nästa gång!

Angående CG så har jag den exakt som det stod i bruksanvisningen - nosen lutar några grader ner, men ska nu flytta den en bra bit bakåt till nästa gång. Var ganska svår hovrad nu - men det gick! :wink:

Author:  Kamikaze [ Sun 01 Mar 2009, 17:18 ]
Post subject: 

Bernt har nu ännu ett flyg mindre i sin hangar....! Ännu en fatal störning på 300 meters avstånd.....!! Flyget tvärdök..rätt ner i isen.. :shock:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Nu ska han överge 35 MHz bandet och gå med i 2,4 MHz klubben 8)

Author:  Dawson [ Sun 01 Mar 2009, 17:49 ]
Post subject: 

ojoj, riktigt synd på ett sjukt roligt flyg att flyga..

Klarade sig motorn på den? vad lite mera axakt var orsaken till denna störtning? motorstopp?

Man är väll i stort ensam om UCD nu då.. :roll: Förutom micke som har Giant UCD då...

Author:  Mr X [ Sun 01 Mar 2009, 18:15 ]
Post subject: 

Undrar om det var samma mottagare den här gången också :?:

Author:  Kamikaze [ Sun 01 Mar 2009, 18:25 ]
Post subject: 

Nej han hade en annan mottagare...men däremot hade han vikt bakåt antennen längs antennen och knytet en knut med antennen runt antennen...vet ej om det var en orsak....vem vet..!!

Author:  OscarE. [ Sun 01 Mar 2009, 21:49 ]
Post subject: 

Idag gick det riktigt på tok när jag var ute och flög depron.

Det började bra men sedan började servona att krångla och låsa sig i olika lägen :cry: flyget åkte i backen och gick sönder ... äähh jag flyger ändå tänkte jag och började flyga. Var i princip omöjligt att hovra idag, flyget hade ingen stabilitet.
Men så hängde det ju en bit från skevrodret och kroppen var av på flera ställen ... nåja flygningen slutade med en smäll i elledningen och sedan ner i en buske. Men det går att fixa upp igen, men måste byta servon!

Här är dock en liten film från dagens misslyckande - det som kom med på film :) http://www.youtube.com/watch?v=EMKWyD8dIkg

Tycks tydligen ha varit en dålig dag för RC-flygarna idag ...

Author:  MickeM [ Sun 01 Mar 2009, 22:02 ]
Post subject: 

Bernt, hade du NÅNTING i flyget som var från Malibun?

Är ju knepigt att exakt samma fel uppenbarar sig.

Gjort Range-check? 20-30 meter? Klockrent eller med störningar?

Vad är felet på sändaren annars? Kollat batteriglapp och antennglapp?
Tappat den nån gång? Fått nån stöt nån gång?

Author:  MickeM [ Sun 01 Mar 2009, 22:06 ]
Post subject: 

OscarE. wrote:
Idag gick det riktigt på tok när jag var ute och flög depron.

Det började bra men sedan började servona att krångla och låsa sig i olika lägen :cry: flyget åkte i backen och gick sönder ... äähh jag flyger ändå tänkte jag och började flyga. Var i princip omöjligt att hovra idag, flyget hade ingen stabilitet.
Men så hängde det ju en bit från skevrodret och kroppen var av på flera ställen ... nåja flygningen slutade med en smäll i elledningen och sedan ner i en buske. Men det går att fixa upp igen, men måste byta servon!

Här är dock en liten film från dagens misslyckande - det som kom med på film :) http://www.youtube.com/watch?v=EMKWyD8dIkg

Tycks tydligen ha varit en dålig dag för RC-flygarna idag ...

Bra med material till 2009-filmen :D
Vad är det för fel på servona? Jag behöver 3st vanliga till mitt andra depron. =)

Page 8 of 47 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/