motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

EFTERSNACK 2008
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=19&t=3218
Page 8 of 51

Author:  MickeM [ Sun 06 Apr 2008, 18:04 ]
Post subject: 

Bernt wrote:
Hur gick det till när stället stack, är det något man kan ta lärdom
av att inte göra eller?????????

Vanligast är att de flesta tvingar ner flyget, eller om det är baktungt,
eller finns flutter någonstans, eller inexakta inställningar på servo-
rörelser osv... eller så står man o sover :D Såg nyss filmen, men
memorerade ingen stund där när det for?

Author:  Glidaren [ Sun 06 Apr 2008, 18:14 ]
Post subject: 

Quote:
Bernt skrev:
Hur gick det till när stället stack, är det något man kan ta lärdom
av att inte göra eller?????????

Vanligast är att de flesta tvingar ner flyget, eller om det är baktungt,
eller finns flutter någonstans, eller inexakta inställningar på servo-
rörelser osv.


En annan orsak kan va att skevensitter lös :D mera tejp :!:

Image

Author:  Glidaren [ Sun 06 Apr 2008, 18:18 ]
Post subject: 

Quote:
noshjul är totalt onödiga


Japp - noshjul är bara bekymmer. I Shades flygskola lär de ut två olika tekniker :D :D :D Nummer ett: Kast

Image

Author:  Mr X [ Sun 06 Apr 2008, 18:24 ]
Post subject: 

Nummer två: Fotstart
Image

Author:  Shade [ Sun 06 Apr 2008, 18:31 ]
Post subject:  hähä

jaha så jag har flygskola nu :P
kanske inte bra å lära ut att man inte behöver noshjul ;) bara å konvertera alla kärror så det blir sporrhjul!
Hjul e löjligt.... :D snart är det ju helikopter som gäller!

Author:  Glidaren [ Sun 06 Apr 2008, 18:32 ]
Post subject: 

Lärare - elev nödlandar samtidigt är också en ovanlig lektion. Dock vanlig i Shades skola :D

Här en bild efter att läraren kört combat med eleven :shock: och båda nödlandat :shock: samtidigt :shock: Den besökande och magsjuke fotgrafen såg dock lite splittrad ut. Hade svårt att välja mellan tele och vidvinkel... :wink: vet inte vad magsjukan berodde på .....

... kanske det var skolningsupplägget... :wink:

Image :shock:

Author:  Shade [ Sun 06 Apr 2008, 18:34 ]
Post subject:  snyggt

haha ja det där var snyggast :) först får jag motorstopp..... (hade klunken som vikt sig i tanken å lite sprickor på slangen) så sen så kommer ronny efter bara han måste ju visa att han också vet hur ett motorstopp fungerar!! 8)

Author:  Glidaren [ Sun 06 Apr 2008, 18:35 ]
Post subject: 

Quote:
bara å konvertera alla kärror så det blir sporrhjul!


Var skall det monteras?

Image

Author:  Shade [ Sun 06 Apr 2008, 18:38 ]
Post subject:  sporrhjulet..

det ska ju vara i baken på flyget :P

det ser glest ut med virke där för framhjulen dock :D

Author:  Glidaren [ Sun 06 Apr 2008, 18:43 ]
Post subject: 

Den här kärran är liksom lite vildare...

... men det är standard i Shades flygskola med negativ vinkel på vingen :shock: så att kärrona inte blir så tröga :wink:

AT-40 (Benita) :

Image

Author:  Shade [ Sun 06 Apr 2008, 18:52 ]
Post subject:  ..

vad har du gjort med henne... hon ser faktiskt grymt aggresiv ut ju :)
du får vända vingen nästa gång :D

Author:  Mr X [ Sun 06 Apr 2008, 19:09 ]
Post subject: 

Hur var flyg egenskaperna på Benita med negativ vinge.

Author:  Shade [ Sun 06 Apr 2008, 19:38 ]
Post subject:  .

de var kungliga egenskaper!
så stor skillnad vad det inte... lite vildare lite hårdare lite coolare? :D

Author:  MickeM [ Sun 06 Apr 2008, 20:11 ]
Post subject: 

Glidaren wrote:
Quote:
Bernt skrev:
Hur gick det till när stället stack, är det något man kan ta lärdom
av att inte göra eller?????????

Vanligast är att de flesta tvingar ner flyget, eller om det är baktungt,
eller finns flutter någonstans, eller inexakta inställningar på servo-
rörelser osv.

En annan orsak kan va att skevensitter lös :D mera tejp :!:

Ja, flutter kallas det, ett roder som glappar / sitter löst. ;-)

Author:  Glidaren [ Sun 06 Apr 2008, 20:18 ]
Post subject: 

Quote:
Hur var flyg egenskaperna på Benita med negativ vinge.


Det va stooor skillnad :shock: jämfört med Anita :shock:

men det var roligt :D :D :D och spännande i sidvinden :?

Author:  Glidaren [ Sun 06 Apr 2008, 20:36 ]
Post subject: 

Quote:
Glidaren skrev:
Citat:
Bernt skrev:
Hur gick det till när stället stack, är det något man kan ta lärdom
av att inte göra eller?????????

Vanligast är att de flesta tvingar ner flyget, eller om det är baktungt,
eller finns flutter någonstans, eller inexakta inställningar på servo-
rörelser osv.

En annan orsak kan va att skevensitter lös :D mera tejp Exclamation

Ja, flutter kallas det, ett roder som glappar / sitter löst. :wink:


Vill Ni veta mer om flutter så fråga Shade :D Hans flutter låter mer än motorn :wink:

Author:  Shade [ Sun 06 Apr 2008, 21:34 ]
Post subject:  haha

bla bla :D bara för att jag kör så hårt med stackars calmaton! :D

Author:  Glidaren [ Sun 06 Apr 2008, 21:55 ]
Post subject: 

Hårt?

Segelflyg?

Mayday?

Hur många gånger?

:)

Author:  Shade [ Sun 06 Apr 2008, 23:38 ]
Post subject:  .

hårt = snabbt :P fort...

segelflyg.... X antal gånger....

Mayday - 2 ggr kanske ;)

ja det var en rolig dag!

Author:  Glidaren [ Mon 07 Apr 2008, 06:20 ]
Post subject: 

Lite rörliga bilder från Shade´s Flight School:

http://www.motorportalen.net/filmer/2008/shadesflightschool_20080406.wmv

Bilderna är från Söndagens lektion :D :D :D

Page 8 of 51 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/