Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 17 Jun 2024, 17:56

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 926 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 47  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 10:02 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Har det rätt propellervinkel?

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 10:05 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Ah, du har ställt in flyget för att träna högersväng! Bra Machman, äntligen någon som vågar annat än vänstersväng! :lol:

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 10:20 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
marcusg wrote:
Ah, du har ställt in flyget för att träna högersväng! Bra Machman, äntligen någon som vågar annat än vänstersväng! :lol:

Jo, det är skalakopia på en prototyp som ryssarna testade på 50-talet. Den konstruerades för att överraska amerikanerna som trodde att ryssarna bara kunde svänga vänster för att de var så vänstervridna.

Då den ryska staten fick nys om projektet las det ner illa kvickt för de var rädda att piloterna skulle överge sin politiska övertygelse ifall de fick fick närma sig högersvängningar. :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 15:55 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Då var det litet efter snack,efter flygning vid nabben,JS körde Cubb
tyckte det var tråkigt, gick för sakta, MICKE kom ej upp i luften
ett servo lade av, litet el flyg var i luften gick bra Malibon var uppe
i luften hela tiden litet soppa o sedan upp igen.
Gjorde en högflygning dök skulle glida ut på finalen för landning
men ACK ACK flyget svarade ej på givna order, utan körde med nosen rakt
lodrätt ned i isen,vad hände? Jo flyget i små delar oj oj finns ingen Malibo
mer. Machman o Marcus körde EL.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 16:20 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Jag flög både el och metanol, faktiskt - tog ju upp Calmen en gång. Borde ta och läsa på lite om motorer och skruva lite på diverse nålar dock. Motorn ylar som sjutton från halvgas redan, men någon stabil tomgång har den inte...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 16:48 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Bernt wrote:
Då var det litet efter snack,efter flygning vid nabben,JS körde Cubb
tyckte det var tråkigt, gick för sakta, MICKE kom ej upp i luften
ett servo lade av, litet el flyg var i luften gick bra Malibon var uppe
i luften hela tiden litet soppa o sedan upp igen.
Gjorde en högflygning dök skulle glida ut på finalen för landning
men ACK ACK flyget svarade ej på givna order, utan körde med nosen rakt
lodrätt ned i isen,vad hände? Jo flyget i små delar oj oj finns ingen Malibo
mer. Machman o Marcus körde EL.


Beklagar Bernt,

Finns det hopp om att den återuppstår? Bilder?
Blir det flygning i morgon?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 16:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31503
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ja det var ett jäkla liv på isen idag :D Lika bra det så tänkte man inte
på att det var kyligt.

Min Tiger 60 fick va kvar på isen. Ett servo är nog slut, det tål ingen
belastning alls, så blir det kvar och gnuggar. Proppen fick sig lite på
ändorna (jag var ju en vända runt isen). Och så är jag lite skeptiskt
till att mottagarantennen var av.. så det ska i annan mottagare. Nytt
försök annan gång.

Ni andra flög ju och hade kul =) Bernts krasch var lite trist. Flyget
flög ju så bra och motorn gick klockren. Jag tippar på att kontakten
bröts, för det hände absolut iiingenting. Det bara dök i en rak fin linje
ner mot isen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 16:54 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Tror att det är go natt med Malibon men tror det blir flygning i skag
om vinden inte är för hård.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 17:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31503
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bernt wrote:
Tror att det är go natt med Malibon men tror det blir flygning i skag
om vinden inte är för hård.

Kolla acken hur mycket ström det är kvar i den, OM det är nåt kvar.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 17:14 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Kanske det finns bilder o film på dagens olycka?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 19:27 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Kontrollerade just acken var nästan full laddat, så det var inte det
felet,undrar hur man skall gå vidare med haveri kommunikationen
kanske det är som med riktiga haverier att det inte går att utreda.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 21:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Bernt wrote:
Tror att det är go natt med Malibon men tror det blir flygning i skag
om vinden inte är för hård.

Kolla acken hur mycket ström det är kvar i den, OM det är nåt kvar.

4,7V var det i acken så det måste ha hänt något annat än tomt batteri.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 21:22 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Här är liten filmsnutt när jag filma bakåt på cub´n.
Kommer en längre film i morgon som jag har kameran riktad framåt.

http://www.viddler.com/explore/JS__/videos/22/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 22:17 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Bernt wrote:
Kontrollerade just acken var nästan full laddat, så det var inte det
felet,undrar hur man skall gå vidare med haveri kommunikationen
kanske det är som med riktiga haverier att det inte går att utreda.


Har du tittat på vad det blev för skador på motorn :?: :(

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 22:23 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Tydligen ingen vad jag kan känna just nu ,motorn känns bra efter
en så hård smäll,ventiler o allt spelar oj konstigt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Feb 2009, 01:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31503
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Bernt wrote:
Tror att det är go natt med Malibon men tror det blir flygning i skag
om vinden inte är för hård.

Kolla acken hur mycket ström det är kvar i den, OM det är nåt kvar.

4,7V var det i acken så det måste ha hänt något annat än tomt batteri.

Var det ett 4.8V ack? Vad skall ett sånt ack mäta för spänning (obelastat)
minimum för att mottagaren skall fungera? Borde ha kopplats in servon
+ mottagare och rört lite på servona och se hur lågt det dippar. För mycket
så kan det hända att mottagaren stängde av sig nån sekund, det räcker.
Så var det ju i min Tiger 60 förut då när mitt flyg gjorde samma. Det lyste
grönt, men när jag rörde ett servo så vart det tvärrött.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Feb 2009, 01:23 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Ett fulladdat 4,8V NiMh batteri ligger på 5,6V, med vissa celler kan det vara upp mot 6V. Då batteriet utsätts för belastning sjunker spänningen men då belstningen tas bort höjs spänningen igen.

När mottagaren slår av har jag ingen aning om men 4,7V obelastat ligger lägre då ström dras ur batteriet.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Feb 2009, 07:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Var det ett 4.8V ack? Vad skall ett sånt ack mäta för spänning (obelastat)

4,8V batteri med belastning på 150mA vid kontrollen visade 4,7V
Acken är det tydligen inget större fel på men kollade ni frekvenserna :wink:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Feb 2009, 11:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31503
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Var det ett 4.8V ack? Vad skall ett sånt ack mäta för spänning (obelastat)

4,8V batteri med belastning på 150mA vid kontrollen visade 4,7V
Acken är det tydligen inget större fel på men kollade ni frekvenserna :wink:

Var det belastning som i "servona och mottagare anslutna men ej i
användning"? Ett servo som rör sig kan dra ner en dålig ack så pass
att mottagaren stänger av sig.

Det var väl bara två flyg i luften då. Bernt med 35MHz och Marcus med
2.4. Min var avstängd sedan länge och Machman har nån helt annan
frekvens, om inte Bernt bytt? JS kör 2.4 GHz. Jag tror på acken fort-
farande. Eller glapp. Ett glapp stänger ju av mottagaren en kort stund också.
Hur va det med sändaren? Glapp? Spänningsnivå? Är ju lite slött om felet
inte hittas och Bernts nästa flyg gör samma sak. :roll: Det var ju inget
ryck, utan en helt spikrak dykning, inte helt rakt ner, men i linje. Avståndet
var kanske 200-250 m bort?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Feb 2009, 12:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31503
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bernt wrote:
Kanske det finns bilder o film på dagens olycka?

Hann ej få med själva kraschen. Skulle filma landningen men du hade
så jäkla tvär approach så du hade ju landat före kameran börjat spela in ;-)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 926 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 47  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group