Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 29 Jun 2025, 18:18

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: 2.4GHz mottagare
PostPosted: Sun 14 Nov 2010, 11:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
2.4GHz mottagre
(Futaba FASST)


Har läst om Futaba-mottagare och sammanfattar det här:

- Innehåller inga keramiska filter och är därför tåligare mot vibrationer (tror dom menar bl.a. 35MHz-qvarts-kristallen).
- Skall ej lindas in i mottagar-foam för att de utvecklar värme från IC-kretsen/kretsarna.
- Montera på dubbelsidg tejp, men inte så det täcker hela botten, utan hellre som tex två fötter så värmen slipper bort.
- Montera gärna mottagaren vertikalt så avger den värmen ännu bättre.
- Komponenterna i mottagaren klarar -15...+55 grader Celcius, samma för 35MHz och andra tillverkares komponenter. De klarar kallare/varmare, men utan garantier. Har nämnts flera ggr att mottagare gett upp vid +60, dvs en vanlig varm soldag då solen gassar på tex ett flyg med canopy.
- Använd ej två LiPo för matning utan spänningsregulator (typ UBEC).
- Montera ej mottagare nära bränslemotor (engine), elmotor (motor) eller avgassystem, pga värmen.
- Fäst inte 2.4GHz-mottagarens antenner (de yttersta centimetrarna) med tex tejp utan låt antenndelen plus lite av isoleringen vara fri. Antennändorna måste vara raka.

Lite annat som nämns:
- Ha ej UBEC i samma utrymme som mottagaren (om det inte är "luftigt") eftersom UBEC alstrar värme.
- Lämna ej flyg/helis i solen/i en bil då elektroniken blir för het, utan låt den stå i tex skuggan. Värre för mörka flyg/helis.
- Täck över/ta bort Canopyn på flyget / helin när solen gassar eftersom Canopyn skapar ett litet växthus.
- Se till att luft kan cirkulera genom flyget/helin för kylning.
- ESC's med kylflänsar avger inte så bra värme när de är varma, måste cirkuleras bort.
- LiPos tappar 10-12% av orken (35C-ack blir 30C) vid temperaturer över +45 (tänk på att lufttempen är en sak och att tempen i ett flyg är nåt annat).
- Elmotorer som inte kyls tappar upp till 20% av orken pga att effektiviteten i motorn försvinner pga värmen i lindningarna.
- Vad gäller bilar, se till att mottagaren får frisk luft, ha ej acken eller UBEC i samma utrymme, ha ej nära motorn.

Hoppas det gav något! =)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group