Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 22:32

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Framtida projekt och planer
PostPosted: Thu 19 Jan 2023, 08:00 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jamen va har vi för planer/drömmar
Vi gör väl en fylla på med ideer tråd tänker jag

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Framtida projekt och planer
PostPosted: Thu 19 Jan 2023, 08:06 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jag har en tanke om båtbygge när byggbordet blir tomt. Planerna ligger just nu på en Dumas Dauntless men hittar jag en Dumas Prime Time så köper jag nog loss en sån. Dauntless finns att få tag i överallt. Skydreamhobby Tex http://sv.skydreamhobby.com/product-page/dauntless-1257mm-wood-kit.
Här finns en väldigt detaljerad byggtråd för en Dauntless iaf http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1921199-Dumas-Dauntless

Den körs med dubbla motorer, Dumas rekommenderar ju borstade 500 size men tror nog man vill åka borstlöst iaf. Det återstår ju att se, detta är ju ingen båt man slarvar ihop på en vecka så det lär finnas tid att fundera på elektroniksetupen senare. Det sköna är ju att de flesta kör motorerna på varsin kanal så man kan ju vända på plats typ som med bogpropeller när man kör motorerna åt varsitt håll.

Prime Time slutade tillverkas -95 så kompletta kit är skiiitsvåra att få tag i.
Här påstår dom att den ska finnas men ket känns lite bogus att en båt som är så svår att få tag i så påstår dom att det ska finnas 100+ i lager. Njäää http://www.bookingfunny.com/product/Dumas-1229-Prime-Time-Mega-Yacht-Discontinued-Rare-Complete-Hard-To-Find_b3dlrnmqlqklqrs.html

Dauntless:
Attachment:
Dumas Dauntless.jpg
Dumas Dauntless.jpg [ 42.94 KiB | Viewed 5679 times ]


Prime Time:
Attachment:
Dumas Prime Time.jpg
Dumas Prime Time.jpg [ 38.17 KiB | Viewed 5679 times ]

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Last edited by Kobbeuffe on Thu 19 Jan 2023, 14:43, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Framtida projekt och planer
PostPosted: Thu 19 Jan 2023, 14:40 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
En helt makalöst fint byggd Dauntless


_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Framtida projekt och planer
PostPosted: Thu 19 Jan 2023, 20:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kul tråd! :D

Och bägge båtar ser bra ut, stora som de ska vara för att bli rätt känsla.

Jag har redan ett eller annat bygge på gång, äuhm... och så har jag en bunt jag inte ens börjat på. :lol: Vågar inte räkna antalet. Båda vad gäller flyg, helikopter, multicopter och båtar.
Så det är hur som helst dit framtiden kommer gå åt. Jag har blivit hårdare på att göra klart det jag skaffat. Jag skaffar sånt jag gillar och vill bygga, testa, behålla/sälja. Tröttnar för långsamt för mitt eget bästa. :wink:

Och jag har ju ett dille för DC-3or. Vissa samlar jultomtar eller frimärken, jag samlar DC-3or... :roll: har fyra RC (+ en på inkommande) och så håller jag på klurar på en till som finns på Åland redan (finns ännu en som jag jagat, men den bara far runt mellan folk, men jag får aldrig labbarna på den, haha)... och så har jag två st plastmodeller med för att stilla vissa ryck i byggnerverna (en står klar i ett vitrinskåp och en ligger och väntar på sprutan). Fler lär det säkert bli... har ni nån DC-3 i nån form eller nåt DC-3-relaterat??? Så mycket enklare om man fastnat för nåt istället för att ha massor av allt.

Utöver det så har jag idag satt högre tröskel på att skaffa en massa nytt jag inte hinner bygga. Eller snarare... förr "ville man ha allt", nu är det mycket jag inte vill ha längre för jag har redan avklarat dom "nivåerna" eller haft det flyget osv. Jag har på sätt och vis satt en minimigräns och maxgräns vad gäller storleken, men jag verkar glömma bort dem ibland.

Men om man drömmer bort lite och tänker på vad jag verkligen skulle se fram emot att bygga nån dag... Ziroli DC-3 tror jag om man pratar flyg. Något stort i alla fall så jag får bygga länge och få till detaljer. Få rum i bilen-tänk existerar inte.

Och vad gäller helikopter... renovera en Schlüter Bell Huey Cobra (världens första massproducerade RC-helikopter) och vad gäller nåt nyare så är det nog nån Vario skala-heli (jag har redan, men nån annan, större).

Och båt... gillar bogserbåtar, så nåt större där med skulle vara kul, nåt kopplat till Åland (min farbror hade stenkoll på alla och kunde få tag på ritningar mm på alla). Men annars tror jag en passagerarfärja lockar mer (som irrat på Åland).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Framtida projekt och planer
PostPosted: Fri 20 Jan 2023, 09:41 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Och bägge båtar ser bra ut, stora som de ska vara för att bli rätt känsla.

Jo det är lite tanken. Inte mindre än 120Cm.

MickeM wrote:
Utöver det så har jag idag satt högre tröskel på att skaffa en massa nytt jag inte hinner bygga. Eller snarare... förr "ville man ha allt", nu är det mycket jag inte vill ha längre för jag har redan avklarat dom "nivåerna" eller haft det flyget osv. Jag har på sätt och vis satt en minimigräns och maxgräns vad gäller storleken, men jag verkar glömma bort dem ibland.

Jag börjar tänka lite samma. Man har varit för ivrig med att bara skaffa skaffa, Hur mycket har jag inte köpt å aldrig flugit, kört o sedan sålt.
Man måste komma till en gräns där man bestämmer sig för vad man vill ha helt enkelt.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Framtida projekt och planer
PostPosted: Sun 19 Feb 2023, 10:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Inga fler som har planer?

Jag har även planer på några uppgraderings-projekt/planer som gör att hobbyn varar längre.

"Projekt 1" - Jetflyg - Jag hade 64mm EDF för länge sedan, sen skaffade jag 70 och 80 mm som jag har nu. När jag betar av dem gör jag mig av med dem vartefter jag skaffar större, 90, 105, 120mm och sen jet-turbin. Alltså steg för steg testa olika klasser. Men jag kommer inte behålla. Ser att det finns en 90 mm till salu (som varit tillgänglig länge), men jag skaffar ingen 90 mm förrän jag gjort mig av med 70 mm. Skönt veta att man slipper skaffa nåt nytt inom denna flygtypen! ;-)

"Projekt 2" - Aerobatik-flyg - (inte 3D) - Jag har flugit nån enstaka sån tidigare, EPO Yak 54, Sukhoi SU-31 metanol, Ultimate .50 metanol, Extra 300S bensin, Yak 54 bensin + massa depron och säkert nåt till jag missat. Har även haft aerobatik-flyg jag inte ens flugit, några bensinare, upp till 100cc-storlek. Såå... bara jag blir av med lite annat så kommer jag börja från noll, men inte med depronflyg, så det blir nån el-aerobatik-kärra av EPO. Sen steg för steg uppåt där... vet ej hur många olika storlekar det finns bland EPO-kärror, men åtminstone en sån, sen blir det nån sån där 3S träkärra, vet ej heller hur många vettiga storlekar det finns där heller förrän jag går in på 40-size metanol-aerobatikflyg, sen 60, 90, 120, sen kanske det blir 20cc bensin? Jah, nåt sånt. Såå... även här skönt att veta att jag slipper köpa ett enda aerobatik-flyg förrän jag blir av med andra flyg. Och då blir det EPO-kärra först. :mrgreen:

Projekt 3? Segelflyg = nope! Motorseglare = Nope! Får se om det dyker upp nåt annat lämpligt "uppgraderings-steg-för-steg-projekt". Det där med att köpa det största man får tag på är nog inte rätt väg att gå om man ska flyga. Jag är en vane-person så jag måste vänja mig steg för steg. ;-) Säger vi.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Framtida projekt och planer
PostPosted: Wed 22 Feb 2023, 06:00 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Hmmm. Det skulle ju vara skoj att köra nåt vansinnesLRFprojekt förståss. Men inte med Kinaprylar då så ekonomin lär ju totalhaverera. Nåt svart... typ Mickes Maja sku kunna funka till det.

Pixhawk, gopros, LRF både RC o Video. Man kan ju hitta på hur mycke dumt som helst att peta i :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Framtida projekt och planer
PostPosted: Wed 22 Feb 2023, 20:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Hmmm. Det skulle ju vara skoj att köra nåt vansinnesLRFprojekt förståss. Men inte med Kinaprylar då så ekonomin lär ju totalhaverera. Nåt svart... typ Mickes Maja sku kunna funka till det.

Pixhawk, gopros, LRF både RC o Video. Man kan ju hitta på hur mycke dumt som helst att peta i :)

Om du nöjer dig med den teknik som var bra för nåt år sedan så finns det mycket av hög kvalitet till salu här och där skulle jag tro.
Men ska du ha state of the art så blir det nog 4-siffriga belopp snabbt idag.
Är det LRS du tänker på? Long Reach/Range System eller va det stod för.
Svart är annars inte så bra om du ska flyga när det är soligt, blir hett och mjukt. Och det blir hett inne i flyget. :lol:
Jag har grejer för att nå över hela Åland, dubbelt längre om man inte tänker komma tillbaks, men det blir så dyrt i längden. Men när man inte får flyga på det viset så var det ju tråkigare. :mrgreen: Men om man inte kan flyga långt åt helskotta så kan man ju alltid flyga i cirkel i nån timme, för det blir ju också sträcka. Man lär sig väldigt mycket av att sikta på nåt mål, tex flyga så länge det går eller flyga så långt det går (cirkel?) eller nåt annat skoj. Jag gillar driftsäkra grejer för det är mer utmaning.

Jag har ju min Ninox jag flyger varje år enligt min SAR-anvisning och det konceptet förbättrar jag varje år, men själva elektroniken gör jag inget åt, den är så gammal och USB-porten är borta så jag bara använder. Duger bra det. Om det är vindstilla fixar den 1000 bilder från GoPro 4 på 20 minuter och 100 hektar. Tanken med den var typ att hitta en jumper/plastkasse eller nåt som nån placerat ut på Djäkenfältet och jag skulle flyga 20 minuter och sen landa, in med bilderna i datorn och hitta objektet. Ska ju nog funka, men ingen har placerat ut nåt åt mig. :-P Den klarade max 4 m/s och blåser det så mycket så blir det bara 15 minuter flygning... flygtiden blir kortare ju mer det blåser över det och då blir bilderna lite sämre för den lutar så mycket i svängarna.

Sen skaffade jag SkyWalker X5-Pro och det nya med den var att den använder GoPro 7 som tar bilder kontinuerligt, precis som Ninox + en kamera rakt fram för flygning av piloten + en kamera i PT-gimbal som kan styras av nån annan eller av samma person om man använder waypoints för att tryna runt/leta. Sen har den också LiIon-ackar för att förlänga flygtiden. Ackarna väger mest i det flyget, fyra st som är både serie och parallellkopplade. Inte lätt få in en stor ack i det flyget så CG blir på rätt sida av universum.

Men jag har även skaffat en Believer som är komplett men helt obyggd (min "flyga till Brändö och släppa ner mediciner och flyga hem igen"-flyg). Och så har jag även en SkyWalker X8 som jag inte har helt på det klara än vad jag ska göra med, är helt tom. Men har många planer med den.

Kul hobby detta också, alltså UAV-flyg. Här gjorde jag också så att jag började med smått och har sen uppgraderat steg för steg. Man måste först få det grundläggande att funka, för när man börjar lassa på grejer så blir det tungt och dessutom så måste man se till att allt funkar ihop också. Blir mycket som kan gå fel.

Ett annat mål med dessa har alltid varit "får ej krascha". Det var en utmaning i början, men det var många år sedan. :D Men men... man vet aldrig.

Vad ska du ha för last och vad är målet? Kanske kan föreslå roliga grejer... jag menar bra grejer.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Framtida projekt och planer
PostPosted: Thu 23 Feb 2023, 14:53 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:

Vad ska du ha för last och vad är målet? Kanske kan föreslå roliga grejer... jag menar bra grejer.


Jag har inget mål i dagsläget. Last? int ska ja ha nån last heller. Tänkte skissa lite på ett projekt bara med stora batterier för lång flygtid. Massa Km räckvidd RC o massa Km räckvidd Video.

Inga vet ja heller. Bara ett kul projekt. inga orkar ja nörda ner mig i de nå extra heller, ihop me massa grejjer, åpp me skite o se hur de funkar. Sen om de funkar som folk så kan man ju nörda lite i de :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Framtida projekt och planer
PostPosted: Thu 23 Feb 2023, 19:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:

Vad ska du ha för last och vad är målet? Kanske kan föreslå roliga grejer... jag menar bra grejer.


Jag har inget mål i dagsläget. Last? int ska ja ha nån last heller. Tänkte skissa lite på ett projekt bara med stora batterier för lång flygtid. Massa Km räckvidd RC o massa Km räckvidd Video.

Inga vet ja heller. Bara ett kul projekt. inga orkar ja nörda ner mig i de nå extra heller, ihop me massa grejjer, åpp me skite o se hur de funkar. Sen om de funkar som folk så kan man ju nörda lite i de :)

Kamera, videosändare, gimbal, osv = last.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Framtida projekt och planer
PostPosted: Thu 23 Feb 2023, 20:53 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:

Vad ska du ha för last och vad är målet? Kanske kan föreslå roliga grejer... jag menar bra grejer.


Jag har inget mål i dagsläget. Last? int ska ja ha nån last heller. Tänkte skissa lite på ett projekt bara med stora batterier för lång flygtid. Massa Km räckvidd RC o massa Km räckvidd Video.

Inga vet ja heller. Bara ett kul projekt. inga orkar ja nörda ner mig i de nå extra heller, ihop me massa grejjer, åpp me skite o se hur de funkar. Sen om de funkar som folk så kan man ju nörda lite i de :)

Kamera, videosändare, gimbal, osv = last.

Last är transport. De där räknar jag som utrustning :mrgreen:

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Framtida projekt och planer
PostPosted: Thu 20 Apr 2023, 20:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
"Projekt 2" - Aerobatik-flyg - (inte 3D) - Jag har flugit nån enstaka sån tidigare, EPO Yak 54, Sukhoi SU-31 metanol, Ultimate .50 metanol, Extra 300S bensin, Yak 54 bensin + massa depron och säkert nåt till jag missat. Har även haft aerobatik-flyg jag inte ens flugit, några bensinare, upp till 100cc-storlek. Såå... bara jag blir av med lite annat så kommer jag börja från noll, men inte med depronflyg, så det blir nån el-aerobatik-kärra av EPO. Sen steg för steg uppåt där... vet ej hur många olika storlekar det finns bland EPO-kärror, men åtminstone en sån, sen blir det nån sån där 3S träkärra, vet ej heller hur många vettiga storlekar det finns där heller förrän jag går in på 40-size metanol-aerobatikflyg, sen 60, 90, 120, sen kanske det blir 20cc bensin? Jah, nåt sånt. Såå... även här skönt att veta att jag slipper köpa ett enda aerobatik-flyg förrän jag blir av med andra flyg. Och då blir det EPO-kärra först. :mrgreen:

Jag hade ju en plan på att ta en resa genom 2-takts bensinmotor-träsket också. Börja med 20 cc-flyg, sen 30 cc, 40cc, osv uppåt. Sökte en DLE 20RA till min TWM 1/4 Cub men nu är ju den Cuben borta från mig så jag har inget flyg att skaffa en DLE 20RA till. Så nu tänkte jag om och slår ihop två flugor i en smäll. 2-takt bensin låter hemskt och aerobatik-flyg är sällan skala-flyg utan till för att flygas. Så jag slår ihop dem till en och samma "resa". Aerobatik-flyg it is. Börjar med EPO, sen nästa större flyg blir väl nån 3S 2200 el-aerobatik-kärra (hade en sån nyligen, Edge 540 som jag renoverade, men ja flög ju bara en gång utan bus)... sen större el... sen 40-size metanol, 60, 90, 120 metanol eller 20cc bensin och sen är jag inne på bensin och även aerobatik. Allt i ett flyg. :-) Så bara jag blir av med två modeller så skaffar jag en EPO Aerobatik-kärra och pinar sk--en ur den, så "resan" kan börja. :-D Tanken är att lär mig flyga aerobatik bättre förstås, samma "resa".


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group