motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Solpanel
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=15&t=5109
Page 1 of 2

Author:  Todi [ Mon 26 Jan 2009, 09:45 ]
Post subject:  Solpanel

Hur många är det som skall flyga med El-flyg i sommar då? Tänkte att det skulle vara en kul ide att skaffa en solpanel o ladda flygen via den. Då har man ju en konstant elförsörjning hela tiden... Vet att dom har en sån anläggning uppe i österbotten vid en rc klubb. En ide bara.

Author:  Mr X [ Mon 26 Jan 2009, 11:03 ]
Post subject: 

Beg. solpaneler får man tag i var ......

Author:  Todi [ Mon 26 Jan 2009, 11:19 ]
Post subject: 

Vet ju att segelbåtar brukar ju vara utrustade med ganska små solpaneler, vilket dom laddar batterin med. Får leta runt på marin sidor om int annat...

Author:  Machman [ Mon 26 Jan 2009, 11:27 ]
Post subject: 

Morsan och farsan har en liten solpanel på sommarstugan. Mitt i sommarn så laddar den 24h per dygn, det behöver inte lysa sol på den. Vore en kul idé att ha en sån stå och ladda ett bilack eller två att ladda flygackarna från...

Undrar vad en sån kan kosta?

Author:  MickeM [ Mon 26 Jan 2009, 11:34 ]
Post subject: 

Huu... dom där brukar inte vara billiga.

Author:  Mr X [ Mon 26 Jan 2009, 11:39 ]
Post subject: 

En snabb titt vad det skulle kosta nytt.
Behövs en solpanel (35W) ca 2500kr och en laddningsregulator ca 400kr + ett batteri.

Author:  MickeM [ Mon 26 Jan 2009, 15:30 ]
Post subject: 

Det lät billigare än den jag såg på Elvaruhuset på lunchen. 1445 € för hela
paketet med ack, regulator osv. :shock:

Author:  vicce [ Mon 26 Jan 2009, 20:34 ]
Post subject: 

man borde ha på flyget. så kan man flyga hur länge som helst :D

Author:  Atte [ Fri 27 Mar 2009, 13:18 ]
Post subject: 

Våren närmar sig och snart börjar sommarsäsongen på Djäkenfältet :D .
Jag tycker det är en utmärkt ide´:D :idea: att vi grejar till en central elförsöjning för laddning, glödström, pumpar och starters till startställningarna.
En solpanel på en ställning med ett skåp/låda för ett lite större batteri, laddnings-automatik & brytare/kopplingsbox (kan kanske kombineras med anslags-/frekven-stavlan) och x m tvåpolig kabel med väl tilltaget tvärsnitt, + lite installations-/monteringgrejor samt en del jobb är väl ungefär vad som behövs :?: ...förutom finansiering :cry: :roll:.

Om tillräckligt många tycker det skulle vara både bekvämt och praktiskt så tycker jag att vi tittar lite närmare på vad vi kan göra och om vi kan få ihop tillräckligt med pengar.
Utan att varken ha funderat destomer på vad som faktiskt behövs eller ha räknat på saken så är min bedömning att vi pratar om en investering i storleksordningen på åtminstone € 500,-, vilket delat på 10 kanske kan bedömmas som försvarligt... speciellt om man kanske kan undvika att köpa en egen acc.
Det kanske även finns någon möjlighet för sponsring och/eller bidrag... :?:
Hör av er med synpunkter :!: .... visar det sig finnas tillräckligt intresse och en realistisk möjlighet till finansiering så kan jag åtminstone i ett initialskede fungera som projektkoordinator.

Author:  Mr X [ Sun 29 Mar 2009, 18:21 ]
Post subject: 

Vi får kanske börja med att dra kablar och en modell större ack till allt.
Kanske det dyker upp något beg solpanel till bra pris.

Värt är det nog att lägga ner lite energi på det här.

Author:  MickeM [ Sun 29 Mar 2009, 19:29 ]
Post subject: 

Håller med om att det skulle vara perfekt med kablage till dom där
ställningarna på något sätt så man bara krokar i sin starter. Vet ej
hur man gör med dom platserna som är längst norra sidan på marken.
Men man kan ju börja med nåt sånt.

Author:  MarcusG [ Sun 29 Mar 2009, 19:40 ]
Post subject: 

Hur stor ack bör man ha? Att ladda lite depronackar tar inte många Ah, att köra starter tar lite mer. Börjar man ladda större ackar, och är flera stycken som gör det, då kan det dock börja skena iväg ganska fort, skulle jag tro.

Det vore ju dock väldigt behändigt med 12V direkt i ställningarna, samt ett ställe där man kan ha batterier på laddning.

Hmm, börjar tråden närma sig "RC Åland-förflyttning"?

Author:  MickeM [ Sun 29 Mar 2009, 19:42 ]
Post subject: 

På tal om att starta flygen med starter... där borde vi bli lite bättre så
vi inte står och vevar på med startern i en kvart innan den äntligen
startar. =)

Author:  Mr X [ Sun 29 Mar 2009, 19:56 ]
Post subject: 

12/24 volt behöver vi förbereda för men det ska väl inte vara något problem.
Kör med nollan som tredje ledare så fixar det sig.

Author:  Machman [ Sun 29 Mar 2009, 20:56 ]
Post subject: 

marcusg wrote:
Hur stor ack bör man ha? Att ladda lite depronackar tar inte många Ah, att köra starter tar lite mer. Börjar man ladda större ackar, och är flera stycken som gör det, då kan det dock börja skena iväg ganska fort, skulle jag tro.

Det vore ju dock väldigt behändigt med 12V direkt i ställningarna, samt ett ställe där man kan ha batterier på laddning.


Bilbatterier är väl en 40-50+ Ah per styck så man får även laddat många större ackar på redan ett st bilbatteri. Största ackarna på fältet är väl 5000 mAh? Ett bilbatteri borde då teoretiskt räcka till 8-10 sådana, i praktiken nåt mindre pga effektförlust i form av värme och att de flesta laddare stänger av laddningen då batterier börjar bli tomt. Jag har väl de största drivackarna på 3250 mAh, ett bilbatteri räcker till 12-15 laddningar... Du kan ladda 400 mAh ackar 100-125 ggr. :wink: :lol:

Bara för att ge lite mera siffror på hur länge ett bilbatteri egentligen räcker.

Hur mycket en starter drar har jag ingen aning om men de drar väl ganska mycket?

Föräldrarna har solpanel på sommarstugan, den laddar med ca. 6 Ah en solig dag. Kring midsommar laddar den dygnet runt även fast solen gått ner. Men den är över 10 gammal, dagens modeller är säkert mera effektiva.

Det vore onekligen väldigt smidigt med el på fältet!

Author:  MarcusG [ Sun 29 Mar 2009, 21:02 ]
Post subject: 

Hur många celler har ditt stora ack? Träffade en som flög T-Rex 600 idag, han hade 4900mAh 6s ackar, d.v.s. 22.2V. Att ladda ett sådant från ett 12V batteri kräver ju sisådär 10Ah, sen blir det ju dessutom en (hel?) del effektförluster där. Redan att ladda våra 2100mAh3s-ackar (11,1V) lär dra mer än 2100mAh...

Author:  Machman [ Sun 29 Mar 2009, 23:21 ]
Post subject: 

marcusg wrote:
Hur många celler har ditt stora ack? Träffade en som flög T-Rex 600 idag, han hade 4900mAh 6s ackar, d.v.s. 22.2V. Att ladda ett sådant från ett 12V batteri kräver ju sisådär 10Ah, sen blir det ju dessutom en (hel?) del effektförluster där. Redan att ladda våra 2100mAh3s-ackar (11,1V) lär dra mer än 2100mAh...


Jag har 4s, glömde bort den faktorn. :oops:
Effektförlust får man naturligtvis alltid räkna med även om den är knepig att räkna ut. :roll:

Så länge alla iaf försöker komma ihåg att ladda batteriena innan flygningarna lär 2 bilbatterier räcka utan problem för laddning av ackar, iaf så som det flygs nu. Hur mycket starters sen drar är en helt annan femma! :lol:

Author:  MickeM [ Mon 30 Mar 2009, 00:06 ]
Post subject: 

Spänningsfall i så långa (dyra) kablar vi skall använda då?

Dom pyttesmå Pb-ackarna jag har är 7Ah.

Author:  Mr X [ Mon 30 Mar 2009, 19:36 ]
Post subject: 

Solceller och solpaneler
http://www.blocket.se/vi/20628297.htm?ca=10_s

Author:  Todi [ Mon 30 Mar 2009, 21:26 ]
Post subject: 

Mr X wrote:


Den där var ju inte så blodig! Skulle ju kunna hämta hem en sån där när jag har varit o hälsat på svärmor i Norrköping senare i vår...

Page 1 of 2 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/