motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Motortrubbel (TT 42) http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=15&t=4201 |
Page 1 of 2 |
Author: | MarcusG [ Tue 19 Aug 2008, 14:05 ] |
Post subject: | Motortrubbel (TT 42) |
Härken bara harklar sig nuförtiden. Gjorde en smärre rengöring och hittade lite s*** på nålen. Dawson var här för en stund sedan och vi provade att köra motorn. Efter att ha skruvat fast en mutter ordentligt (:oops:) så fick vi hyfsat bra liv i åbäket, men den varvar bara de första 15 sekunderna, sen blir det host-host-stanna så fort man försöker dra på lite gas. Någon som har något bra tips så här på rak arm? Dawson får gärna fylla i lite mer detaljerat vad han gjort och vad som händer. Mina motorkunskaper må vara bättre än för en månad sedan, men de är fortfarande väldigt bristfälliga... |
Author: | Dawson [ Tue 19 Aug 2008, 17:17 ] |
Post subject: | |
ja som sagt, som marcus har beskrivit, så går motorn rätt bra i början, men så fort man börjar gasa på så fladdrar den bara.. Fast man justerar nålen eller om man hinner innan den dör.. ![]() När jag ägde Härken med TT42 motorn, så då skruvades ju nålen upp sig, att man fick dra fast muttern på mörgasaren, den va lös nu. Motorn blev att gå lite bättre efter det.. Men ja, sen efter några 20 sekunder så börjar den fladra igen bara.. ![]() |
Author: | MickeM [ Tue 19 Aug 2008, 20:36 ] |
Post subject: | |
Kanske den går för het (snål)? Kanske prova byta stift? Hur många varv ut är bägge nålar? Kanske dags rengöra förgasaren? |
Author: | Dawson [ Tue 19 Aug 2008, 22:44 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Hur många varv ut är bägge nålar?
Kanske dags rengöra förgasaren? Jag justerade bara den vanliga nålen, vad bir det, blandningen eller? ![]() Idag när jag var dit o testa motorn, så då sa marcus att han har haft ut nålen och rengjort.. Mera vet jag inte ![]() |
Author: | MarcusG [ Tue 19 Aug 2008, 22:47 ] |
Post subject: | |
Med min ringa kunskap så kan jag inte svara på de där frågorna. Stift har jag inget extra, så det kan jag inte prova. Om du med "bägge nålar" menar de två frampå motorn så är de orörda sen jag köpte flyget. Har mycket att lära på den här fronten... ---- Jaha, nu var Dawson lite snabbare än mig! Jo, jag rengjorde nålen, och eftersom jag hittade lite s*** där tänkte jag prova och se ifall det var det som ställde till problem. Men det kanske finns mera s*** i motorn. Kan ju prova och skruva isär lite till, hoppas jag får ihop den igen bara ![]() |
Author: | MickeM [ Tue 19 Aug 2008, 23:34 ] |
Post subject: | |
Alltså håller du full gas (utan glödare hoppas jag) och så gasar den fullt i 15 sek och dör (med spaken på fullgas), eller i vilket skede dör den? Den kan ju dö för att den dränks med en massa kallt bränsle också. Håll full gas och vrid på den stora nålen (högvarvsnålen) tills den varvar mest. Iofs så kanske den inte kommer gå skitbra med så stor propp som 12x6, så den måste va fetare blandad. Och sen när den varvar som mest, vrid ut lite grann så den går fetare. Försök få den att hållas med full gas i detta läget. Är slangarna hela? Om tomgången eller "accet" inte funkar så bra, justera på lågvarvs- skruven. Dör den vid acc, då går den för fett. Dör den när du tar bort glödaren, då går den för fett. Blir blocket på motorn för hett (det ska gå att ta i den som hastigast utan att bränna sig, fräser det till och bränns som fan, då går den för snålt. Men som sagt... en motor är ju anpassad för vissa proppar, 4-taktarna beter sig ännu märkligare. En för stor propp är ju tung att dra runt och det gör att motorn aldrig tillåts varva ur helt. Så man måste anpassa det till motorn. Jag har ju flugit Härken med den motorn och med 12x6 så får man aldrig upp varvet, MEN, det finns mest drag så den orkar svänga och flyga bra. 12x5 sku vara bättre. 11x6 minns jag att den inte riktigt ville svänga så bra utan tappade ork. 10x6, då bara varvade den. Kolla också att spinner + propp inte skakar (är obalanserade) för då bildas skum i tanken -> bubblor -> motorn går dåligt / stannar. Kolla överhuvudtaget att det inte kommer bubblor (testa mindre bränsle i tanken). |
Author: | Mr X [ Wed 20 Aug 2008, 00:09 ] |
Post subject: | |
Börja med att ställa nålen till grundinställningen är en bra början. Pre-Adjust Needle Valve Turn the needle valve clockwise until you begin to feel resistance. This the fully closed position. Do not force the needle valve or you may damage your carburetor! Now turn the needle valve counter-clockwise about 2 - 2 1/2 turns. This will be a good place to start. (Turn the needle valve clockwise to “close” for leaner mixture, or counter-clockwise to “open” for richer mixture. http://210.202.20.209/upload/2007-1-30/20071308357.pdf |
Author: | Dawson [ Wed 20 Aug 2008, 07:55 ] |
Post subject: | |
Här kommer en länk till Thunder Tigers hemsida. Motor är framklickad och allt. http://www.tiger.com.tw/product/9041.html Bara att ladda ner manualen till motorn o börja läsa ![]() |
Author: | Dawson [ Wed 20 Aug 2008, 07:57 ] |
Post subject: | |
[quote="MickeM"]Alltså håller du full gas (utan glödare hoppas jag) och så gasar den fullt i 15 sek och dör (med spaken på fullgas), eller i vilket skede dör den? quote] Den dör inte.. Den blir som på fältet när jag tog ner den sist, att den tappar effekten mitt i allt och varvet hålls inte alls upp, men sen när man drar ner på varvet igen, så då går de helt ok på låga varv. |
Author: | JS_ [ Wed 20 Aug 2008, 08:55 ] |
Post subject: | |
Bara o ta med den till fältet så man får se/höra den,det är näst intill omöjligt o säga hur det skall va. |
Author: | MarcusG [ Wed 20 Aug 2008, 09:13 ] |
Post subject: | |
Jo, med tar jag den nog, men det skulle kännas bättre att komma dit med ett flygklart flyg ![]() Propellern börjar bli rätt sliten, den är nog knappast 100% balanserad. Ska köpa några extra när jag åker till Stockholm nästa vecka. Kan köpa både 12x5 & 12x6 så får vi se vilken som passar bäst... Och så ska jag köpa glödare och bränslepump så att jag kan starta motorn själv utan att behöva låna grejer ![]() Skruva upp lite mer och kolla skulle jag ju dock kunna göra. Men vad skall jag använda för att rengöra den? |
Author: | JS_ [ Wed 20 Aug 2008, 09:54 ] |
Post subject: | |
Jag brukar använda diskmedel/diskborste o under kökskran,sen oljar jag in grejern med crc spray. |
Author: | MarcusG [ Wed 20 Aug 2008, 10:37 ] |
Post subject: | |
Jahapp, crc-spray, ytterligare en grej att införskaffa alltså? Vi får prata inköpslista nu på fredag, så jag vet vad som bör införskaffas... |
Author: | Kamikaze [ Wed 20 Aug 2008, 12:07 ] |
Post subject: | |
Byt motor....! Den där kanske är slut..... ![]() ![]() |
Author: | MarcusG [ Wed 20 Aug 2008, 12:13 ] |
Post subject: | |
Tyvärr är det inte så att jag är gjord av pengar... Och nivån i pengabingen är för tillfället så lågt att vattenlåset nästan helt torkat ut ![]() Så om möjligt skulle jag vilja skjuta upp motorbyte i.a.f. någon/några månader... |
Author: | Mr X [ Wed 20 Aug 2008, 12:42 ] |
Post subject: | |
En 2-takt maskin brukar ju hålla nästan i evigheter om inte det blir skador på kolven. Titta över maskinen så ska du se att det blir fart på den. Kan ju vara så enkelt att du har hål på en slang eller att den inte får tillräckligt tryck till tanken. Titta över ljuddämparen att den får tryckmatning till tanken. En ny går att få för 600-650kr + frakt ifall den är helt slut. |
Author: | MarcusG [ Wed 20 Aug 2008, 13:21 ] |
Post subject: | |
Fick precis ett annat projekt klart, så nu ska jag först jaga reda på någon form av olja (crc spray som js säger), sen blir det läsa manual och skruva försiktigt... |
Author: | MarcusG [ Wed 20 Aug 2008, 16:53 ] |
Post subject: | |
En av de två skruvarna som håller förgasaren (den heter väl så ![]() |
Author: | MickeM [ Wed 20 Aug 2008, 18:56 ] |
Post subject: | |
CRC-spray? Jag använder bränsle jag, nitrometanet och metanolen avdunstar och kvar är oljan. ![]() eller utanpå? Inte är motorn så pass slut att du måste köpa ny. Den behöver bara en genomgång. Kamikaze, vad köper du för motorer som måste bytas ut efter några dunkar bränsle? Håller med JS, ta med motor o flyg till fältet. Men du höll på rengjorde den nu, så gör det klar och se till att förgasaren är fräsch. |
Author: | MarcusG [ Wed 20 Aug 2008, 21:01 ] |
Post subject: | |
Nu känner man sig inte särskilt smart, men alla är vi ju barn i början... Hoppas jag får rätt namn på delarna i.a.f., så ni fattar vad jag menar... Hur får jag loss vevaxeln? Den sitter ju fast i kolven via vevstaken (heter det verkligen så? Enligt wikipedia...), och jag fattar inte hur man kopplar loss de båda. Taskig bild finns på http://gallery.me.com/corneta/100010 |
Page 1 of 2 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |