motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

FLAPERON
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=15&t=3464
Page 1 of 1

Author:  Glidaren [ Sun 24 Feb 2008, 22:37 ]
Post subject:  FLAPERON

På min sändare, Futuba 7C, finns en funktion som heter FLAPERON där man kan använda skevrodren som flaps. Genom att ha ett servo till respektive skevroder så kan lägga till flap-funktion genom att båda skevrodren rör sig som flaps men fungerar ändock som skevroder samtidigt. :shock:

Är det någon som har erfarenheter att dela med sig?? 8)

Author:  MickeM [ Sun 24 Feb 2008, 23:17 ]
Post subject:  Re: FLAPERON

Glidaren wrote:
Är det någon som har erfarenheter att dela med sig?? 8)

Jag har testat men ej använt. Roade mig med det då när jag hade
jättetrainern en vända. Den hade ett servo per sida för skev och
ett servo på sida för flaps. Stora flyg fäller ju ner skev när de
landar. Såg lite lustigt ut med alla roder hängande ner, men att
man ändå kunde styra skeven.

Har du flaps på något flyg? Du verkar ha mani för flaps :D

Author:  Glidaren [ Tue 26 Feb 2008, 00:31 ]
Post subject: 

Flaps?? jag har knappt skev på mina :shock:

Tror Mr X har testat med flapps. Men e de ingen som provat på FLAPERON :D :D

Det måst det bli ändring på :D :D :D

Nu förstår jag: Alla flyger med sån fart att flapps inte behövs på Djäkenfältet :wink:
eller?? Jag har sett några stora, stadiga kärror på forumet. Kanske de behöver köra lite långsammare...

Author:  MickeM [ Tue 26 Feb 2008, 01:11 ]
Post subject: 

Glidaren wrote:
Flaps?? jag har knappt skev på mina :shock:

Tror Mr X har testat med flapps. Men e de ingen som provat på FLAPERON :D :D

Det måst det bli ändring på :D :D :D

Nu förstår jag: Alla flyger med sån fart att flapps inte behövs på Djäkenfältet :wink:
eller?? Jag har sett några stora, stadiga kärror på forumet. Kanske de behöver köra lite långsammare...

Nej ingen har testat Flaperon i luften, är rätt säker på det, varken med
flyg som har flaps eller inte. Jag vet att flaperon är skev som används
som flaps (läs högre upp). Normalt behövs väl inte flap-funktion på
skev på de flyg som inte har flaps, eller? Dom landar ju så sakta o
fint ändå ;-) Frågan är, ändrar man stall-speed med flaps eller
flaperons?

Jag anser fortfarande att du har mani för flaps. För flaperon är just
flaps, men då skeven används som flaps = flaperon. :D Vilket flyg
ska du använda flaperons på? Du ska väl mixa rodrena också?

Author:  Mr X [ Tue 26 Feb 2008, 09:16 ]
Post subject: 

Jag har kört med flapps och det är som att dra upp handbromsen.
Flappsen nere och full gas men hastigheten ökade inte mycket.

Flaperon har jag inte prövat men det ska vara bra när inflygningen till banan är kort och brant.

Author:  Glidaren [ Mon 03 Mar 2008, 23:45 ]
Post subject: 

Nu har min AT-40 (döpt Anita) FLAPERON inställt :D :D

Benita ligger i lådan 8) och är fortfarande hel :?

Så här ser det ut med 0% Flapps:

Image

och så här med 30%:

Image

och så med 30% flaps och styrbords skevning där styrbords roder fortfarande är i linje med vingen utan utslag :) och babord har rejält utslag :D :D :D
Image

Nu är det bara den praktiska biten kvar :shock: ... att flyga :oops:

Author:  MickeM [ Tue 04 Mar 2008, 00:54 ]
Post subject: 

Jag tänkte sätta flaperons på min Mustang också, för att prova. =)
Den har redan flaps, men ändå... måst ju prova. Ser lite lustigt ut.

Author:  Glidaren [ Thu 03 Apr 2008, 16:52 ]
Post subject: 

Nu har jag testat Flaperon :D med en AT-40 tillverkad av Huayu men köpt från Söders i Stockholm. Motor är en OS 46.

Ett problem var först att flyget börja skeva/gira när man fälde ner "klaffarna" men det gick att justera med sub-trim funktionen.

Med skevrodren som klaffar, alltså Flaperon, blev funktionen som tänkt dvs lägre fart med samma motoreffekt - alltså det funkar :D :D :D Det gör också lägre stallhastighet.

Nackdelen som jag upplevde när det blåste är att flyget blev instabilare med "klaffarna" nere. När det blåste mindre var upplevde jag att det var stabilare men kan ju också bero på att jag bara upplevde det så eftersom det inte blåste.

Kan någon svara på om ett flyg blir instabilare med klaffarna ner?

Author:  Shade [ Thu 03 Apr 2008, 22:16 ]
Post subject:  tjena

http://en.wikipedia.org/wiki/Flap_(aircraft)
....

vanliga flyg har ju inte flaprons... så frågan är hur stabiliteten blir när du använder skev som flaps.... på ett vanligt flyg eller större har du fortfarande skev som balans... och styrning kan ha ngt att göra med när det blir kombinerat .... å flaps är alltid närmast flyget..... flapron så blir det ju hela vägen... ja vi får ta reda på!

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/