motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
FLAPERON http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=15&t=3464 |
Page 1 of 1 |
Author: | Glidaren [ Sun 24 Feb 2008, 22:37 ] |
Post subject: | FLAPERON |
På min sändare, Futuba 7C, finns en funktion som heter FLAPERON där man kan använda skevrodren som flaps. Genom att ha ett servo till respektive skevroder så kan lägga till flap-funktion genom att båda skevrodren rör sig som flaps men fungerar ändock som skevroder samtidigt. ![]() Är det någon som har erfarenheter att dela med sig?? ![]() |
Author: | MickeM [ Sun 24 Feb 2008, 23:17 ] |
Post subject: | Re: FLAPERON |
Glidaren wrote: Är det någon som har erfarenheter att dela med sig??
![]() Jag har testat men ej använt. Roade mig med det då när jag hade jättetrainern en vända. Den hade ett servo per sida för skev och ett servo på sida för flaps. Stora flyg fäller ju ner skev när de landar. Såg lite lustigt ut med alla roder hängande ner, men att man ändå kunde styra skeven. Har du flaps på något flyg? Du verkar ha mani för flaps ![]() |
Author: | Glidaren [ Tue 26 Feb 2008, 00:31 ] |
Post subject: | |
Flaps?? jag har knappt skev på mina ![]() Tror Mr X har testat med flapps. Men e de ingen som provat på FLAPERON ![]() ![]() Det måst det bli ändring på ![]() ![]() ![]() Nu förstår jag: Alla flyger med sån fart att flapps inte behövs på Djäkenfältet ![]() eller?? Jag har sett några stora, stadiga kärror på forumet. Kanske de behöver köra lite långsammare... |
Author: | MickeM [ Tue 26 Feb 2008, 01:11 ] |
Post subject: | |
Glidaren wrote: Flaps?? jag har knappt skev på mina
![]() Tror Mr X har testat med flapps. Men e de ingen som provat på FLAPERON ![]() ![]() Det måst det bli ändring på ![]() ![]() ![]() Nu förstår jag: Alla flyger med sån fart att flapps inte behövs på Djäkenfältet ![]() eller?? Jag har sett några stora, stadiga kärror på forumet. Kanske de behöver köra lite långsammare... Nej ingen har testat Flaperon i luften, är rätt säker på det, varken med flyg som har flaps eller inte. Jag vet att flaperon är skev som används som flaps (läs högre upp). Normalt behövs väl inte flap-funktion på skev på de flyg som inte har flaps, eller? Dom landar ju så sakta o fint ändå ![]() flaperons? Jag anser fortfarande att du har mani för flaps. För flaperon är just flaps, men då skeven används som flaps = flaperon. ![]() ska du använda flaperons på? Du ska väl mixa rodrena också? |
Author: | Mr X [ Tue 26 Feb 2008, 09:16 ] |
Post subject: | |
Jag har kört med flapps och det är som att dra upp handbromsen. Flappsen nere och full gas men hastigheten ökade inte mycket. Flaperon har jag inte prövat men det ska vara bra när inflygningen till banan är kort och brant. |
Author: | Glidaren [ Mon 03 Mar 2008, 23:45 ] |
Post subject: | |
Nu har min AT-40 (döpt Anita) FLAPERON inställt ![]() ![]() Benita ligger i lådan ![]() ![]() Så här ser det ut med 0% Flapps: ![]() och så här med 30%: ![]() och så med 30% flaps och styrbords skevning där styrbords roder fortfarande är i linje med vingen utan utslag ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nu är det bara den praktiska biten kvar ![]() ![]() |
Author: | MickeM [ Tue 04 Mar 2008, 00:54 ] |
Post subject: | |
Jag tänkte sätta flaperons på min Mustang också, för att prova. =) Den har redan flaps, men ändå... måst ju prova. Ser lite lustigt ut. |
Author: | Glidaren [ Thu 03 Apr 2008, 16:52 ] |
Post subject: | |
Nu har jag testat Flaperon ![]() Ett problem var först att flyget börja skeva/gira när man fälde ner "klaffarna" men det gick att justera med sub-trim funktionen. Med skevrodren som klaffar, alltså Flaperon, blev funktionen som tänkt dvs lägre fart med samma motoreffekt - alltså det funkar ![]() ![]() ![]() Nackdelen som jag upplevde när det blåste är att flyget blev instabilare med "klaffarna" nere. När det blåste mindre var upplevde jag att det var stabilare men kan ju också bero på att jag bara upplevde det så eftersom det inte blåste. Kan någon svara på om ett flyg blir instabilare med klaffarna ner? |
Author: | Shade [ Thu 03 Apr 2008, 22:16 ] |
Post subject: | tjena |
http://en.wikipedia.org/wiki/Flap_(aircraft) .... vanliga flyg har ju inte flaprons... så frågan är hur stabiliteten blir när du använder skev som flaps.... på ett vanligt flyg eller större har du fortfarande skev som balans... och styrning kan ha ngt att göra med när det blir kombinerat .... å flaps är alltid närmast flyget..... flapron så blir det ju hela vägen... ja vi får ta reda på! |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |