motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
LiPO-ackar http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=15&t=3006 |
Page 5 of 6 |
Author: | MickeM [ Mon 27 Jul 2015, 22:25 ] |
Post subject: | Re: LiPO-ackar |
Bernt wrote: Nej Nej 0,35 eller vad det nu blev laddade med 0,1 amp Ah ok. =) Om de ackarna klarar att laddas med 1C så kan du ladda med 0,35A (350mA). Om du har kört in mer än 70% i de ackarna så har du verkligen haft dem urladdade. LiPos ska storage-laddas, dvs 50% laddade. |
Author: | Bernt [ Tue 28 Jul 2015, 07:17 ] |
Post subject: | Re: LiPO-ackar |
Undrar om man cyklar dem får man in mer då? |
Author: | Mr X [ Tue 28 Jul 2015, 07:27 ] |
Post subject: | Re: LiPO-ackar |
Bernt wrote: Undrar om man cyklar dem får man in mer då? Nej bara förkortar livslängden på acken men NIMH mår bra av detta. Lipo fungerar lite på ett annat sätt och har inte inbyggd minneseffekt som NiCd och NiMH-batterier har vilket gör att kapaciteten minskar. |
Author: | Bernt [ Tue 28 Jul 2015, 07:32 ] |
Post subject: | Re: LiPO-ackar |
Så ni menar att dom är fulladdade nu? |
Author: | MickeM [ Tue 28 Jul 2015, 14:24 ] |
Post subject: | Re: LiPO-ackar |
Jag har uppdaterat första inlägget i denna tråd med sådant jag snappat upp från tillverkarnas information. viewtopic.php?f=15&t=3006 Bernt, när laddaren säger att acken är fulladdad, då ÄR den fulladdad så gott den kan. Om acken är i gott skick så bör spänningarna vara runt 4,10-4,18V / cell typ. Om acken är i sämre skick så märker du det även när du använder den. En gammal ack har tappat kapaciteten om den inte skötts om rätt, så om det står 2200 mAh på den så kanske den bara är tex 1400mAh. Så när du flugit upp 1100mAh så märker du att flyget börjar sega och så laddar du sen in 1100mAh, då ska du inte bli fundersam på varför det bara gick in 1100mAh i acken fast den borde ha tagit emot typ 1700mAh (%-regeln). |
Author: | Kamikaze [ Thu 15 Oct 2015, 09:16 ] |
Post subject: | Re: LiPO-ackar |
Har kollat på vilket C-rate på liposarna som rekommnderas av många flygtillverkare. Har sett att dom flesta håller sig mellan 20C - 40C. Kanske man borde köra med lite mimdre C-rate i Accarna så dom blir lite billigare och dessutom lättare! Vad tror expert panelen! |
Author: | Machman [ Thu 15 Oct 2015, 10:05 ] |
Post subject: | Re: LiPO-ackar |
Kamikaze wrote: Har kollat på vilket C-rate på liposarna som rekommnderas av många flygtillverkare. Har sett att dom flesta håller sig mellan 20C - 40C. Kanske man borde köra med lite mimdre C-rate i Accarna så dom blir lite billigare och dessutom lättare! Vad tror expert panelen! Det beror på lite vad du vill prioritera, låg vikt eller flygtid. Vi tar ett räkneexempel: Om ditt flyg drar max 40A och du vill ha ackar på ca 2000 mAh så kan du t.ex. välja på nedanstående: 2400 mAh: 2,4A x 20C = 48A 2000 mAh: 2A x 25C = 50A 1700 mAh: 1,7A x 30C = 51A Av dessa alternativ så flyger du längst på 2400 mAh men den på 1700 mAh är lättast. Alla dessa exampel kan leverera samma ström. Tog med flit ackar som teoretiskt kan leverera mera än behovet för då håller de längre. En fördel med högt C-värde är att de ackarna ofta håller spänningen bättre under hård belastning. |
Author: | MickeM [ Thu 15 Oct 2015, 18:34 ] |
Post subject: | Re: LiPO-ackar |
Exakt! Hur är förväntad flygstil och strömåtgång? Om flyget drar 10A så behöver du inte ackar med enorma C-tal som klarar hundratals ampere. Höger C-tal = tyngre ackar. Samt dyrare. Billiga kinesackars C-tal är inte att lita på. Sväller acken så är det något som inte stämde med siffrorna. Tänk även på att en mindre ack (mindre mAh) inte kan leverera lika hög ström som en stor ack. Högre C-tal ju kallare det är. Tex en 30C-ack så kan vara tillräckligt OK på sommaren, men på vintern så levererar den mycket sämre och kanske bara motsvarar en 15C-ack och då kanske inte strömmen räcker till och då skadas acken. |
Author: | Kamikaze [ Thu 15 Oct 2015, 18:53 ] |
Post subject: | Re: LiPO-ackar |
MickeM wrote: Exakt! Hur är förväntad flygstil och strömåtgång? Om flyget drar 10A så behöver du inte ackar med enorma C-tal som klarar hundratals ampere. Höger C-tal = tyngre ackar. Samt dyrare. Billiga kinesackars C-tal är inte att lita på. Sväller acken så är det något som inte stämde med siffrorna. Tänk även på att en mindre ack (mindre mAh) inte kan leverera lika hög ström som en stor ack. Högre C-tal ju kallare det är. Tex en 30C-ack så kan vara tillräckligt OK på sommaren, men på vintern så levererar den mycket sämre och kanske bara motsvarar en 15C-ack och då kanske inte strömmen räcker till och då skadas acken. Ja flygstilen är blandad kompott! Inte så mycket fullgas utan mer halvgas till 3/4dels och nån fullgas stöt i bland. Eftersom jag ska flyga på vintern oxå så kanske det är bäst att hålla sig till lite högre C-tal! |
Author: | Mr X [ Thu 15 Oct 2015, 19:17 ] |
Post subject: | Re: LiPO-ackar |
Finns väl bara ett läge på gasen och det är fullt Förväntad kraft ur lipo-acken är allt och lite till Kör så det ryyyker. |
Author: | MickeM [ Thu 15 Oct 2015, 19:32 ] |
Post subject: | Re: LiPO-ackar |
Mr X wrote: Finns väl bara ett läge på gasen och det är fullt Förväntad kraft ur lipo-acken är allt och lite till Kör så det ryyyker. Haha, wingflyern har sagt sitt. |
Author: | MickeM [ Sun 18 Oct 2015, 16:19 ] |
Post subject: | Re: LiPO-ackar |
Jag har uppdaterat första inlägget med information från Thunder Power (bra LiPo-märke). Det som framkom är bland annat att man inte bör använda LiPo om de är under +10 grader och mycket mer. Bra att läsa och tänka efter. |
Author: | Bernt [ Sun 18 Oct 2015, 16:50 ] |
Post subject: | Re: LiPO-ackar |
Vad gör att man ej bör köra med Lipo under 10gr ? |
Author: | Mr X [ Sun 18 Oct 2015, 17:53 ] |
Post subject: | Re: LiPO-ackar |
Lipo och vinter fungerar bra men det blir lite kortare flygtid. Kallt om fingrarna begränsar snarare flygningen så flyg och ha roligt också på vintern. |
Author: | MickeM [ Sun 18 Oct 2015, 18:27 ] |
Post subject: | Re: LiPO-ackar |
Bernt wrote: Vad gör att man ej bör köra med Lipo under 10gr ? Dom gillar det inte. Du lär inte märka det direkt, förutom att kraften far och flygtiden blir typ halverad. Men i det längre loppet så tar du musten ur acken snabbare och kan inte använda den så många ggr de är gjorda för. Men håll acken varm (20 grader tex) tills du sätter acken i flyget och direkt flyger, då är det lugnt. Pressar du flyget så hålls acken varm. Täpp till kylhålen. Om du inte testat flyga med kall och varm ack på vintern, gör det, du märker STOR skillnad. |
Author: | Kobbeuffe [ Wed 21 Oct 2015, 08:25 ] |
Post subject: | Re: LiPO-ackar |
Lite vintertips http://www.eastbayrc.org/TimTips/TimsTi ... rmance.htm http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ystem.html |
Author: | MickeM [ Tue 02 Feb 2016, 21:23 ] |
Post subject: | Re: LiPO-ackar |
Gått igenom varenda Lipo som jag haft storage-laddade allt från typ en månad till nåt år. Man börjar ha ett gäng LiPo's, 43 st. - Kollat om kablage och kontakter var OK, men fyra ackars kablage behöver fixas (depronflyg-ackar allihop) (potentiell kortisrisk alltså, inge bra). - Mätt dem och en ack hade en cell lite lägre än de andra cellerna (en oanvänd splittny Gravity, så det är rätt OK, liten skillnad bara) samt en annan ack hade bägge celler under 3V (HobbyKing Rhino-skitack). Så inte håller storage alla gånger. Se över era ackar. |
Author: | MickeM [ Sun 13 Mar 2016, 12:31 ] |
Post subject: | Re: LiPO-ackar |
Ett tips gällande nya ackar. De är storageladdade när man köper dem, dvs ca 50%. Olika tillverkare har lite olika storage-läge, så jag litar på laddaren. Börja INTE använda dem före du laddat dem. Ladda dem fullt (max 1C om inget annat framgår). Ladda ur dem försiktigt och bara hälften av vad som går att ta ur dem. Dvs flyg inte med fullspätta så de belastas hårt. Gör så 3-5 gånger, sen borde LiPot börja leverera som det ska. Jag har "testat" detta... Jag köpte fyra LiPo's. Och två av dem har jag skött om samt använt drygt 5 ggr enligt ovan och de funkar som de ska. Men eftersom det knappt har gått att flyga i vinter och jag ändå byggt, så har jag använt de andra ackarna för att plugga i flyg, heli, multicopter för att ställa in etc. Och jag har hållit koll på cellspänningarna. Men, mitt i allt ger de upp och rasar fort, oftas en cell först. Så nu har jag två nya ackar jag inte använt på riktigt, som redan givit upp. Ack 1: Laddaren klagar på för hög spänning, fast cellerna är runt 4V per st. Fattar inte. Ri måste ha ändrat, en av cellerna var ner i 3,55V (före den laddats). 3.55V är ingen fara, men man måste ju ha cyklat ackarna först några ggr. Ack 2: En cell kommer aldrig över 4,08 V. Sköt om ackarna så ni får flyga och verkligen få ut deras fulla kapacitet. |
Author: | Mr X [ Fri 08 Apr 2016, 12:31 ] |
Post subject: | Re: LiPO-ackar |
Turnigy Graphene It looks like the next generation of Lipo’s will be arriving. http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... phene.html På Rc groups.com kan man läsa mera om vad dom tycker. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2592234 |
Author: | MickeM [ Fri 27 May 2016, 18:18 ] |
Post subject: | Re: LiPO-ackar |
Dom kan brinna dom där LiPo'na |
Page 5 of 6 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |