Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 17:57

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Wed 19 Feb 2014, 21:54 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Image

Kylskåpet mao.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Wed 19 Feb 2014, 22:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Wed 19 Feb 2014, 22:14 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Haha varför sa jag nåt??? :mrgreen:

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Wed 19 Feb 2014, 22:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Oj, den där människan har en hel del ackar!!! :shock:
Hur hinner man använda alla?! Kanske är FliteTest eller nåt sånt? ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Wed 19 Feb 2014, 22:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Wed 19 Feb 2014, 23:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
RC LiPo Battery Storage
https://www.youtube.com/watch?v=b7FFHKsuJHs

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Thu 20 Feb 2014, 11:09 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Mr X wrote:
Image


Bra och tydlig tabell som jag skulle vilja skriva ut och sätta på väggen i verkstan :idea: ... :help: hur skriver jag ut tabellen/bilden från forumet eller var hittar jag den för kopiering :?:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Thu 20 Feb 2014, 12:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
Mr X wrote:
Image


Bra och tydlig tabell som jag skulle vilja skriva ut och sätta på väggen i verkstan :idea: ... :help: hur skriver jag ut tabellen/bilden från forumet eller var hittar jag den för kopiering :?:

Högerklicka på bilden och välj Kopiera bild (andra läsare kan ha andra alternativ, tex spara). Klistra in den i Word eller vad du nu använder för program du är van att skriva ut ifrån.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Thu 20 Feb 2014, 12:57 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Atte wrote:
Mr X wrote:
Image


Bra och tydlig tabell som jag skulle vilja skriva ut och sätta på väggen i verkstan :idea: ... :help: hur skriver jag ut tabellen/bilden från forumet eller var hittar jag den för kopiering :?:

Högerklicka på bilden och välj Kopiera bild (andra läsare kan ha andra alternativ, tex spara). Klistra in den i Word eller vad du nu använder för program du är van att skriva ut ifrån.


Tackar :!: ... :oops: :oops: :lame:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Tue 18 Mar 2014, 08:20 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
LiPo - Litium Polymer

LiPo-batterier kan användas till de allra flesta typerna av modeller. LiPo-batterier har mycket hög kapacitet i förhållande till sin vikt. Den inre resistansen i dessa batterier är också mycket liten vilket ökar accelerationen i tex en bil.

LiPo-batterier är ofta märkta med något som kallas en "C-Rate". På LiPo-batterier kan det tex stå "11.1V 3200mAh 30/60C". Det betyder att batteriet har en spänning på 11.1V, en kapacitet på 3200mAh (3,2 Ah) och kan leverera en ström på 30 gånger sin kapacitet kontinuerligt och 60 gånger sin kapacitet kortvarigt. Batteriet kan alltså leverera 30 x 3,2A = 96 Ampere kontinuerligt och 60 x 3,2A = 192 Ampere kortvarigt (3 sekunder) utan att ta skada. I större, strömkrävande modeller krävs batterier med ett högre C-värde, detta för att minska risken för skador på din modell eller ditt LiPo-batteri.

LiPo-batterier finns i många olika former och storlekar. För bilar finns specialanpassade batteripaket med ett hårt skal kring de känsliga battericellerna, så kallade "hardcase" -batterier. För flyg & heli används ofta batteripaket som klätts med krympslang vilket ger en lägre vikt.

Laddning av LiPo

Ett LiPo-batteri ska laddas med en speciell laddare avsedd för LiPo-batterier, aldrig något annat! LiPo-batterier har, förutom urladdningskablar (plus och minus) dessutom en balanseringskontakt. LiPo-batterier bör alltid laddas med balanseringskontakten inkopplad till laddaren, antingen direkt i laddaren eller via en separat balanseringskrets. Balanserad laddning är nödvändigt för att de individuella cellerna i batteriet inte ska få olika spänning när batteriet är färdigladdat. Får de olika spänning kan batteriet ta skada när det sendan används. Laddningsinställningarna styrs av antalet 3.7-volts celler som ditt batteripaket är uppbyggt av, samt hur stor kapacitet batteriet har. Läs bruksanvisning för ditt batteri noggrant för korrekta inställningar.

När LiPo-batterier börjar ta slut under körning är det mycket viktigt att du slutar att köra omedelbart. Fortsättar du att köra tills det är helt slut kommer LiPo-batteriet att permanent skadas och sluta fungera helt. Detta täcks inte av någon garanti. Många fartreglage har idag en så kallad LiPo-cut-off, som själv stänger av tillförseln av stöm till motorn. Om du har möjlighet att ställa in LiPo-cut-off, gör det!

Laddare
De flesta laddare är idag helt automatiska och avbryter laddningen när batteriet är fulladdat. Varje batterityp (NiMh, LiPo och så vidare) kräver sin speciella laddare. Många såkallade computer-laddare klarar idag av de flesta batterityper. Laddarna innehåller då olika program för de olika batterityperna. Vid laddning av LiPo-batterier bör batteriets balanseringskontakt vara ansluten. Antingen har laddaren inbyggd balanseringskrets eller så kopplas balanseringskontakten in via en extern balanseringskrets.

Säkerhet

Vid laddning av alla typer av batterier gäller följande:

Lämna under inga omständigheter batteriet obevakat under laddning. Ta alltid ur batteriet ur modellen vid laddning och ladda det på ett icke brännbart underlag. Vid krasch eller annan mekanisk åverkan, var noga med att kontrollera att batteriet inte har tagit sådan skada som kan resultera i skadligt läckage, kortslutning samt i värsta fall brand. Är batteriet skadat, lämna in det för återvinning. Var noga med att isolera alla kabeländar så att batteriet inte kan kortslutas. Ett LiPo-batteri ska laddas i en så kallad laddnings påse. Om ditt LiPo-batteri blir svullet, inte kan laddas eller har tappat effekt är det dags att lämna batteriet till återvinning. När du löder kontakter på batterier bör du ta av dig ringar och klockor med metallarmband. Detta för att minimera kortslutning.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sun 25 May 2014, 12:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur laddar ni era LiPo-ackar?
Laddar ni med 1C eller mer?
Hur länge tar det att ladda olika ackar för er?

Bara LiPo Charge så laddar väl direkt utan balansering så om man laddar en 2200mAh-ack med 2.2A och den laddar i 75% så tar det 45 minuter, men då är cellerna varierat laddade.

Men om man laddar med LiPo Balance så kan det ju ta evigheter få en stackars ack klar.
Jag börjar bli rätt irriterad på alla dessa LiPos som är så värdelösa att ladda, tar sanslöst med tid att få dem laddade balanserat.

Det va lättare förr när man använde vanliga NiMH-ackar och metanolflyg. Sanslöst mycket enklare och mindre tidsödande. Man laddade två ackar (utan uppsyn) och sen flög man hela kvällen så länge man orkade. Tror jag börjar återgå till den enkla tiden när man fick annat gjort samt att man fick flygtid.

Dessutom kostar LiPo-ackarna och dess laddtid en hel del jämfört med metanol. Huh! Man kan ju inte köpa en massa laddare heller... man får ju massor med bränsle för dem.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sun 25 May 2014, 12:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Hur laddar ni era LiPo-ackar?
Laddar ni med 1C eller mer?
Hur länge tar det att ladda olika ackar för er?

Bara LiPo Charge så laddar väl direkt utan balansering så om man laddar en 2200mAh-ack med 2.2A och den laddar i 75% så tar det 45 minuter, men då är cellerna varierat laddade.

Men om man laddar med LiPo Balance så kan det ju ta evigheter få en stackars ack klar.
Jag börjar bli rätt irriterad på alla dessa LiPos som är så värdelösa att ladda, tar sanslöst med tid att få dem laddade balanserat.

Det va lättare förr när man använde vanliga NiMH-ackar och metanolflyg. Sanslöst mycket enklare och mindre tidsödande. Man laddade två ackar (utan uppsyn) och sen flög man hela kvällen så länge man orkade. Tror jag börjar återgå till den enkla tiden när man fick annat gjort samt att man fick flygtid.

Dessutom kostar LiPo-ackarna och dess laddtid en hel del jämfört med metanol. Huh! Man kan ju inte köpa en massa laddare heller... man får ju massor med bränsle för dem.

Dessutom... hur funkar egentligen balansering?
Jag testade ladda en ack och efter 40 minuter var det 4.11 4.11 4.21 4.21 i acken.
Då var den inte klar. Så jag balanseringsladdade vidare. Nu 30 minuter senare är det
4.06 4.06 4.12 och 4.12. Hur ska man tolka det? Spänningen är en sak och energi nåt
annat? Varför balanserar laddarna ur cellerna så de får lägre spänning? Jag har tre
olika laddare och det tar lika länge ladda samma ackar, dvs skitlänge.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sun 25 May 2014, 12:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
MickeM wrote:
Hur laddar ni era LiPo-ackar?
Laddar ni med 1C eller mer?
Hur länge tar det att ladda olika ackar för er?

Bara LiPo Charge så laddar väl direkt utan balansering så om man laddar en 2200mAh-ack med 2.2A och den laddar i 75% så tar det 45 minuter, men då är cellerna varierat laddade.

Men om man laddar med LiPo Balance så kan det ju ta evigheter få en stackars ack klar.
Jag börjar bli rätt irriterad på alla dessa LiPos som är så värdelösa att ladda, tar sanslöst med tid att få dem laddade balanserat.

Det va lättare förr när man använde vanliga NiMH-ackar och metanolflyg. Sanslöst mycket enklare och mindre tidsödande. Man laddade två ackar (utan uppsyn) och sen flög man hela kvällen så länge man orkade. Tror jag börjar återgå till den enkla tiden när man fick annat gjort samt att man fick flygtid.

Dessutom kostar LiPo-ackarna och dess laddtid en hel del jämfört med metanol. Huh! Man kan ju inte köpa en massa laddare heller... man får ju massor med bränsle för dem.

Dessutom... hur funkar egentligen balansering?
Jag testade ladda en ack och efter 40 minuter var det 4.11 4.11 4.21 4.21 i acken.
Då var den inte klar. Så jag balanseringsladdade vidare. Nu 30 minuter senare är det
4.06 4.06 4.12 och 4.12. Hur ska man tolka det? Spänningen är en sak och energi nåt
annat? Varför balanserar laddarna ur cellerna så de får lägre spänning? Jag har tre
olika laddare och det tar lika länge ladda samma ackar, dvs skitlänge.

Och ännu en sak... Har jag använt en ack lite grand bara, några minuter, så är det ju
fortfarande en hel del kvar att ta ur, men det tar lika länge ladda denna ack, som att
ladda en tom ack. Weird!

Har ni koll på era ackar? Förvånas ni nån gång att en ack inte räckte lika länge som
en likadan flygningen före? Såna problem har inte jag nu när jag börjar få koll, men
straffet är tiden det tar att balanseringsladda. Vansinne...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sun 25 May 2014, 20:04 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Mina 2200mAh 3S tar en timme jämt att ladda med balansering från tomt, då laddar jag med 1C bara för att vara på säkra sidan. Har jag bara dragit ur det lite så går det mycke snabbare att ladda. Laddar alltid i lipo-påse.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Fri 19 Sep 2014, 20:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Va nyss en över med en Turnigy 4S 5000mAh LiPo som inte gick att ladda.
Visade sig vara ena kabeln som lossnat från batterikontakten (gul XT60).

Nu vet inte jag om den satt där från Turnigy, eller det är firman som ackarna
kommer ifrån tillsammans med multicoptern, eller om det är från dess leverantör.
Turnigy-ackar säljs tydligen med olika kontakter så man vet ju inte.

Hur som helst... de som lött hade typ gjort så här: Skalat kabeln, stuckit in
den skalade kabeln in i XT60-kontakten, lött på utsidan av kontakten. !?
Det fanns en liten krans av lödtenn som höll ihop det hela. Men det fanns inget
lödtenn på själva skalade delen eller på insidan av kontakten. Det ni.
Alla ska lödas om.

Å andra sidan tycker jag det är konstigt att det sitter en XT60 på en ack
som kan leverera 25Cx5000mAh, dvs 125A och kontakten klarar max 60A.
Så det satt troligtvit inte en XT60 original?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sun 05 Oct 2014, 09:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Förut slutade jag flyga när cellerna var nere i 3.7V. Det ska man tydligen inte alls göra, för då har man pinat acken. Nu försöker jag sluta flyga när cellspänningen är nere på 3.8V och ackarna mår mycket bättre. En ny ack är dock väldigt länge på 3,85V och sen rasar det mitt i allt under 3,8V. Har jag en ny ack och flugit till ca 3,8V så kan jag sedan ladda i upp till 60%. 70% är ju max rekommenderad urdragning. Men är acken gammal/felanvänd/välanvänd så måste man tänka på att 70% inte är 70% mer. 80% ska man inte alls dra ur. Det svåra är således... hur mycket kapacitet har egentligen acken man haft ett tag? Int en aning! Därför ska man gå efter spänningen. Har du en 3000mAh-ack vars cellspänningar är nere på 3,8V rätt snabbt och bara laddar i 1500mAh så är det väl nog så att du inte dragit ur 50%, utan kanske till och med 70%. Sen tillkommer ju en till faktor som rör till allt... en äldre ack så sjunker spänningen i en brantare kurva än en ny som är flackare. Doh!

Mät cellspänningarna före ni laddar. Efter ni laddat (tänk på att acken kan vara kemiskt instabil upp till 30 minuter efter, så mät då först. Man kan ha högre cellspänning direkt efter laddning. Mät före användning och efter. Då har ni koll om en cell börjar ge upp. En LiPo ska inte ladda lääänge. Om en ack laddas med 1C och den håller på fortfarande efter 2h... = hm.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Fri 20 Feb 2015, 18:37 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
How it`s made!

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Mon 27 Jul 2015, 16:20 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Laddade upp gamla lipo ackar i dag tror det blev 7st små mycket små fick 35till 38 amp i dom.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Mon 27 Jul 2015, 17:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bernt wrote:
Laddade upp gamla lipo ackar i dag tror det blev 7st små mycket små fick 35till 38 amp i dom.

Hur har du nu laddat sa du? Vad var det för ackar? 35000mAh???


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Mon 27 Jul 2015, 20:59 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Nej Nej 0,35 eller vad det nu blev laddade med 0,1 amp


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group