Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:25

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Mon 27 Jul 2015, 22:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bernt wrote:
Nej Nej 0,35 eller vad det nu blev laddade med 0,1 amp

Ah ok. =) Om de ackarna klarar att laddas med 1C så kan du ladda med 0,35A (350mA).
Om du har kört in mer än 70% i de ackarna så har du verkligen haft dem urladdade.
LiPos ska storage-laddas, dvs 50% laddade.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Tue 28 Jul 2015, 07:17 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Undrar om man cyklar dem får man in mer då?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Tue 28 Jul 2015, 07:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Bernt wrote:
Undrar om man cyklar dem får man in mer då?

Nej bara förkortar livslängden på acken men NIMH mår bra av detta.
Lipo fungerar lite på ett annat sätt och har inte inbyggd minneseffekt som NiCd och NiMH-batterier har vilket gör att kapaciteten minskar.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Tue 28 Jul 2015, 07:32 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Så ni menar att dom är fulladdade nu?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Tue 28 Jul 2015, 14:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag har uppdaterat första inlägget i denna tråd med sådant jag snappat upp från tillverkarnas information.
viewtopic.php?f=15&t=3006

Bernt, när laddaren säger att acken är fulladdad, då ÄR den fulladdad så gott den kan.
Om acken är i gott skick så bör spänningarna vara runt 4,10-4,18V / cell typ.
Om acken är i sämre skick så märker du det även när du använder den.
En gammal ack har tappat kapaciteten om den inte skötts om rätt, så om det står 2200 mAh på den så kanske den bara är tex 1400mAh.
Så när du flugit upp 1100mAh så märker du att flyget börjar sega och så laddar du sen in 1100mAh, då ska du inte bli fundersam på varför det bara gick in 1100mAh i acken fast den borde ha tagit emot typ 1700mAh (%-regeln).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Thu 15 Oct 2015, 09:16 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Har kollat på vilket C-rate på liposarna som rekommnderas av många flygtillverkare. Har sett att dom flesta håller sig mellan 20C - 40C. Kanske man borde köra med lite mimdre C-rate i Accarna så dom blir lite billigare och dessutom lättare!

Vad tror expert panelen! :roll:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Thu 15 Oct 2015, 10:05 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Kamikaze wrote:
Har kollat på vilket C-rate på liposarna som rekommnderas av många flygtillverkare. Har sett att dom flesta håller sig mellan 20C - 40C. Kanske man borde köra med lite mimdre C-rate i Accarna så dom blir lite billigare och dessutom lättare!

Vad tror expert panelen! :roll:

Det beror på lite vad du vill prioritera, låg vikt eller flygtid. Vi tar ett räkneexempel:
Om ditt flyg drar max 40A och du vill ha ackar på ca 2000 mAh så kan du t.ex. välja på nedanstående:
2400 mAh: 2,4A x 20C = 48A
2000 mAh: 2A x 25C = 50A
1700 mAh: 1,7A x 30C = 51A

Av dessa alternativ så flyger du längst på 2400 mAh men den på 1700 mAh är lättast. Alla dessa exampel kan leverera samma ström. Tog med flit ackar som teoretiskt kan leverera mera än behovet för då håller de längre. En fördel med högt C-värde är att de ackarna ofta håller spänningen bättre under hård belastning.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Thu 15 Oct 2015, 18:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Exakt! Hur är förväntad flygstil och strömåtgång?
Om flyget drar 10A så behöver du inte ackar med enorma C-tal som klarar hundratals ampere.
Höger C-tal = tyngre ackar.
Samt dyrare.
Billiga kinesackars C-tal är inte att lita på.
Sväller acken så är det något som inte stämde med siffrorna.

Tänk även på att en mindre ack (mindre mAh) inte kan leverera lika hög ström som en stor ack.

Högre C-tal ju kallare det är. Tex en 30C-ack så kan vara tillräckligt OK på sommaren, men på vintern så levererar den mycket sämre och kanske bara motsvarar en 15C-ack och då kanske inte strömmen räcker till och då skadas acken.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Thu 15 Oct 2015, 18:53 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Exakt! Hur är förväntad flygstil och strömåtgång?
Om flyget drar 10A så behöver du inte ackar med enorma C-tal som klarar hundratals ampere.
Höger C-tal = tyngre ackar.
Samt dyrare.
Billiga kinesackars C-tal är inte att lita på.
Sväller acken så är det något som inte stämde med siffrorna.

Tänk även på att en mindre ack (mindre mAh) inte kan leverera lika hög ström som en stor ack.

Högre C-tal ju kallare det är. Tex en 30C-ack så kan vara tillräckligt OK på sommaren, men på vintern så levererar den mycket sämre och kanske bara motsvarar en 15C-ack och då kanske inte strömmen räcker till och då skadas acken.


Ja flygstilen är blandad kompott! Inte så mycket fullgas utan mer halvgas till 3/4dels och nån fullgas stöt i bland. Eftersom jag ska flyga på vintern oxå så kanske det är bäst att hålla sig till lite högre C-tal!

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Thu 15 Oct 2015, 19:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Finns väl bara ett läge på gasen och det är fullt :mrgreen:
Förväntad kraft ur lipo-acken är allt och lite till :wink:

Kör så det ryyyker.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Thu 15 Oct 2015, 19:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Finns väl bara ett läge på gasen och det är fullt :mrgreen:
Förväntad kraft ur lipo-acken är allt och lite till :wink:

Kör så det ryyyker.

Haha, wingflyern har sagt sitt. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sun 18 Oct 2015, 16:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag har uppdaterat första inlägget med information från Thunder Power (bra LiPo-märke).
Det som framkom är bland annat att man inte bör använda LiPo om de är under +10 grader och mycket mer.
Bra att läsa och tänka efter.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sun 18 Oct 2015, 16:50 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Vad gör att man ej bör köra med Lipo under 10gr ?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sun 18 Oct 2015, 17:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Lipo och vinter fungerar bra men det blir lite kortare flygtid.
Kallt om fingrarna begränsar snarare flygningen så flyg och ha roligt också på vintern.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sun 18 Oct 2015, 18:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bernt wrote:
Vad gör att man ej bör köra med Lipo under 10gr ?

Dom gillar det inte. Du lär inte märka det direkt, förutom att kraften far och flygtiden blir typ halverad.
Men i det längre loppet så tar du musten ur acken snabbare och kan inte använda den så många ggr de är gjorda för.
Men håll acken varm (20 grader tex) tills du sätter acken i flyget och direkt flyger, då är det lugnt. Pressar du flyget så hålls acken varm. Täpp till kylhålen.
Om du inte testat flyga med kall och varm ack på vintern, gör det, du märker STOR skillnad.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Wed 21 Oct 2015, 08:25 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Lite vintertips :)

http://www.eastbayrc.org/TimTips/TimsTi ... rmance.htm

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ystem.html

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Tue 02 Feb 2016, 21:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Gått igenom varenda Lipo som jag haft storage-laddade allt från typ en månad till nåt år.
Man börjar ha ett gäng LiPo's, 43 st.

- Kollat om kablage och kontakter var OK, men fyra ackars kablage behöver fixas (depronflyg-ackar allihop) (potentiell kortisrisk alltså, inge bra).
- Mätt dem och en ack hade en cell lite lägre än de andra cellerna (en oanvänd splittny Gravity, så det är rätt OK, liten skillnad bara) samt en annan ack hade bägge celler under 3V (HobbyKing Rhino-skitack).

Så inte håller storage alla gånger.
Se över era ackar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sun 13 Mar 2016, 12:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ett tips gällande nya ackar.
De är storageladdade när man köper dem, dvs ca 50%.
Olika tillverkare har lite olika storage-läge, så jag litar på laddaren.
Börja INTE använda dem före du laddat dem.
Ladda dem fullt (max 1C om inget annat framgår).
Ladda ur dem försiktigt och bara hälften av vad som går att ta ur dem.
Dvs flyg inte med fullspätta så de belastas hårt.
Gör så 3-5 gånger, sen borde LiPot börja leverera som det ska.

Jag har "testat" detta... :evil:

Jag köpte fyra LiPo's.
Och två av dem har jag skött om samt använt drygt 5 ggr enligt ovan och de funkar som de ska.
Men eftersom det knappt har gått att flyga i vinter och jag ändå byggt, så har jag använt de andra ackarna för att plugga i flyg, heli, multicopter för att ställa in etc.
Och jag har hållit koll på cellspänningarna.
Men, mitt i allt ger de upp och rasar fort, oftas en cell först.
Så nu har jag två nya ackar jag inte använt på riktigt, som redan givit upp.

Ack 1: Laddaren klagar på för hög spänning, fast cellerna är runt 4V per st. Fattar inte. Ri måste ha ändrat, en av cellerna var ner i 3,55V (före den laddats). 3.55V är ingen fara, men man måste ju ha cyklat ackarna först några ggr.

Ack 2: En cell kommer aldrig över 4,08 V.

Sköt om ackarna så ni får flyga och verkligen få ut deras fulla kapacitet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Fri 08 Apr 2016, 12:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Turnigy Graphene

It looks like the next generation of Lipo’s will be arriving.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... phene.html

På Rc groups.com kan man läsa mera om vad dom tycker.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2592234

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Fri 27 May 2016, 18:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dom kan brinna dom där LiPo'na



Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group