Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 12:21

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sun 06 Jun 2010, 10:50 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
MickeM wrote:
Nä. Ackarna är nya. Dom ska INTE laddas med 1C första gångerna. Gäller ALLA ackar.

Det där har jag läst på nåt enstaka ställe. Men den klara majoriteten vad jag läst säger inget speciellt om första laddningen. Jag laddar sällan på 1C, brukar köra typ 0,8 - 0,9C. Att "slöladda" gäller NiMh och NiCd helt klart, men vad jag förstått så är vinsterna inte lika klara med LiPo...

Men din fråga. 5000 mAh laddat med 0,8 A borde ta typ 6 timmar men från förvaringsladdning så kan du kanske räkna bort 1-2 timmar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sun 06 Jun 2010, 12:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Machman wrote:
MickeM wrote:
Nä. Ackarna är nya. Dom ska INTE laddas med 1C första gångerna. Gäller ALLA ackar.

Det där har jag läst på nåt enstaka ställe. Men den klara majoriteten vad jag läst säger inget speciellt om första laddningen. Jag laddar sällan på 1C, brukar köra typ 0,8 - 0,9C. Att "slöladda" gäller NiMh och NiCd helt klart, men vad jag förstått så är vinsterna inte lika klara med LiPo...

Men din fråga. 5000 mAh laddat med 0,8 A borde ta typ 6 timmar men från förvaringsladdning så kan du kanske räkna bort 1-2 timmar.

Jag har bara läst bruksanvisningen till ackarna, inte läst på forumet vad folk testat förutom när folk följt anvisningarna och sedan nämnt att man borde ladda lugnare. =)
Om en ack klarar max 1C laddning så brukar jag ladda med 0.8C som mest. Och när den är ny så är det betydligt lägre första gångerna. Sen ska de inte dras ur mer än "hälften" första gångerna och man ska heller inte dra järnet ur en ack första gångerna, dvs fullgas. Men, det är säkert så att det går att köra 1C direkt i dem, men livslängden påverkas säkert. NiMH som laddas typ 12h med låg ström håller mycket längre än en som man kör in hög ström i under laddning, är väl samma med NiCd vad jag upplevt, dom är ju helt klart bäst, me like! =) Men LiPo verkar det variera rätt mycket mellan tillverkare. Har aldrig haft en svullen ack. Har dock lite problem ibland med att hålla tiden när jag flyger, så vissa ackar kan hamna under 3.25 V efter en flygning (HiModel för mig) men låter man dem stå nån timme till ett dygn så är dom över 3.6V och dom funkar kanon än idag!

Problem 2:
Nu har jag idag haft min ena 5000mAh-ack på laddning och laddaren piper klart när det är 3.91 V i en cell och 4.00V i den andra. Inte är det färdigladdat! Är detta ett Hyperion-problem eller beror det på nåt annat? Det är så med nån ack lite nu och då. Blir galen på det. Kan ladda i evigheter och sen är det tex bara 3.85V i dem. Även då jag laddat med 1C. Har två Hyperion-laddare och Hyperion-balanserare. I nuläget vet jag inte vilken laddare eller balanserare som gör detta. Någon annan som upplevt att laddaren piper färdigladdat och sen är det bara förvaringsladdat?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sun 06 Jun 2010, 13:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har någon erfarenhet eller vetskap om i vilken temperatur man ska ladda LiPo's?
Runt 20 låter rätt okej, men hur svalt / varmt? Vad händer om en ack laddas i
för sval temperatur eller för varm? Slutar den ladda i förtid eller nåt?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Thu 24 Jun 2010, 11:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Nu tar lipo ackarna ytterligare ett steg upp.

Discharge: 45C Constant / 90C Burst
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... _Lipo_Pack

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Wed 08 Sep 2010, 11:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
När sommaren är slut och man lägger upp flyget och dom tyngre ackarna på hyllan borde man förvaringsladda lipo.
På det viset håller dom längre men hur många gör det?

Snart åker dom små ackarna fram och depronflygen gör sitt intågande bland flygarna :wink:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Wed 08 Sep 2010, 14:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
När sommaren är slut och man lägger upp flyget och dom tyngre ackarna på hyllan borde man förvaringsladda lipo.
På det viset håller dom längre men hur många gör det?

Jag gör det. De ackar jag inte använder på ett tag så lägger jag på 3.85 eller va nu laddaren la dem på. =) Är jag den enda som inte fått livet av en LiPo än? :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sun 26 Sep 2010, 10:58 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
En annan fråga om LiPo. Hur gör man sig av med dåliga LiPos?

Många säger att man ska lägga de i en hink med saltvatten men har också läst att man inte ska göra det. Detta är att saltvattnet gör att kopplingarna inne i acken hinner koridera bort långt innan acken är tom.

Har en som jag länge tänkt göra mig av med. Nu då jag har laddat inför denna flygning märkte jag att flera av mina 3s 2200mAh inte mår så bra heller (har alltid förvarats fulladdade för att alltid vara redo, två år gamla och mycket använda).

Någon som "oskadliggjort" ett LiPo?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sun 26 Sep 2010, 13:09 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Machman wrote:
En annan fråga om LiPo. Hur gör man sig av med dåliga LiPos?

Många säger att man ska lägga de i en hink med saltvatten men har också läst att man inte ska göra det. Detta är att saltvattnet gör att kopplingarna inne i acken hinner koridera bort långt innan acken är tom.

Har en som jag länge tänkt göra mig av med. Nu då jag har laddat inför denna flygning märkte jag att flera av mina 3s 2200mAh inte mår så bra heller (har alltid förvarats fulladdade för att alltid vara redo, två år gamla och mycket använda).

Någon som "oskadliggjort" ett LiPo?


Enkelt! Ta en spade och gå ut på en grusplan och hugg mitt i batteriet, då är ditt problem löst! Så gjorde i alla fall jag :lol:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sun 27 Mar 2011, 16:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Det senaste inom lipo är vattenkylda ackar som nog passar bäst i båtarna.
Troligtvis dyker dom väl upp på marknaden snart.

Image
http://www.bigsquidrc.com/waterproof-p- ... er-cooled/

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Mon 15 Aug 2011, 13:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag behövde slänga tre LiPo-ackar så jag gjorde som jag hört... lade salti en kruka, kokade vatten i vattenkokare, tömde heta vattnet i krukan o rörde om så saltet smalt, slängde i ackarna. Inget hände, förutom några pyttebubblor som kom från plus-kontakterna på ackarna. Lät stå ett dygn och sen hade det nog hänt nåt! Det var en mintgrön fluffig massa i halva krukan (halva vattnet) och ackarna var rundare än tidigare. Kul! Men frågan är, vad kan man nu göra med ackarna? Var ska de slängas? Jag har ju sortering...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Mon 15 Aug 2011, 14:36 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Jag har gjort så med de jag gjort mig av med att jag första har försiktigt tagit bort skyddsplasten utan att punktera cellerna (detta för att de ska kunna svälla ordentligt). Sen har jag haft de i en hink med saltvatten utomhus i ett par dagar tills de svällt färdigt. Efter det har jag punkterat plasten som är kring de enskillda cellerna, bara ett litet hål i ena hörnet så det ska slippa in vatten dit. Då har de fått ligga en dag eller två till i saltvattnet. Sen har jag slängt de i vanliga soporna.

Orsaken till att jag punkterade cellerna är att aluminiumtabbarna från cellerna oxiderar snabbt, sen laddas cellerna inte ur mera eftersom de är vattentäta.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Fri 20 Jan 2012, 21:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ladda med 0,5C?

Laddar ackar inför en flygning... men på dessa två ackar jag laddar nu så står det att man inte får ladda med ström mer än 0,5C.
Ackarna är 1300mAh 3S LiPo. Dvs man kan ladda med max 650mA. Men på laddaren så ställer man in hur många mAh acken är på.
Men ställer jag 1300mAh där så börjar den ladda med 1300mA. ?!?! När laddaren nu piper klart så har den väl knappast laddat acken
mer än att den tror att det är en 750mAh 3S LiPo... eller? Vad är detta för ond cirkel? Alla andra ackar jag har så klarar 1C, så jag laddar
tex alla 2200 med 2100 (för att vara på säkra sidan), vilket går finfint. Jag kan ju inte ställa in vilken laddström jag ska ladda med...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Fri 20 Jan 2012, 22:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
På min laddare är lägsta laddningen 800mA och mina ackar är på 350mA
Det blir över 2C på ackarna som det står max 1C på men jag laddar och flyger utan problem.
Har också laddat 150mA ackar med 800mA utan problem.

Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Fri 20 Jan 2012, 23:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Verkar inte riktigt rätt att strunta i tillåten max laddström...
Laddar ni alla endast med balanseringskabeln?
Mina laddare måste ha plus o minus anslutna för att kunna ladda.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sat 21 Jan 2012, 07:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Laddar ni alla endast med balanseringskabeln?
Mina laddare måste ha plus o minus anslutna för att kunna ladda.

Bara dom små ackarna laddar jag via balanseringskabeln.
Större ackar laddar jag normalt med rätta värden 1C.
Jag brukar inte gå över 1C på dom större ackarna men vissa ackar klarar betydligt mera.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sat 21 Jan 2012, 10:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Laddar ni alla endast med balanseringskabeln?
Mina laddare måste ha plus o minus anslutna för att kunna ladda.

Bara dom små ackarna laddar jag via balanseringskabeln.
Större ackar laddar jag normalt med rätta värden 1C.
Jag brukar inte gå över 1C på dom större ackarna men vissa ackar klarar betydligt mera.

Det står på acken "Max 0,5C"... så jag laddar inte mer än 0,5 x 1300mAh. =)
Men när laddaren pep klar så var ackens celler 3.95V på samtliga 3.
Så jag satte den på laddning igen. När den laddat klart nu så borde acken vara klart laddad?
Har ju laddat med okej ström och laddaren märker ju när acken är klar.
Dumt det där, man borde få välja max laddström (0,5C), ackstorlek (1300mAh) samt spänning (11,1 / 3S).
Och inte som på mina, bara ackstorlek (som blir laddström) samt spänning.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Wed 25 Jan 2012, 14:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Läsvärt om lipo
http://www.abatel.com/images/stories/litium-polymer.pdf

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Thu 26 Jan 2012, 16:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Det står på acken "Max 0,5C"... så jag laddar inte mer än 0,5 x 1300mAh. =)

Kanske dax att köpa nya ackar och kräma på med 5C :lol:
Image
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sat 28 Jan 2012, 20:39 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Lithium Polymer (LiPo) Basics

It can sometimes be difficult to know which battery is best for your application.
For R/C aircraft there is a huge variety of batteries available and while many may suit your application your ultimate goal is to purchase a battery pack that will;
-be within your budget
-have a long cycle life
-have the correct size and weight
-give you the longest flight times
-be able to deliver the correct voltage/amp (Power)
We hope this simple guide helps you understand the different types of LiPoly (Lithium Polymer) batteries and which is right for your model.

You may have noticed by now that batteries have different ratings, sizes, plugs, wire, charge rates and chemical makeup. Lets decipher;

Capacity (mAh).
This is usually the biggest number shown on the pack and is measured in mAh (Milliamp/hour) or Ah (Amp/hour). The capacity is the first indicator of the batteries size. To keep things simple, think of capacity (mAh) as the amount of fuel in your cars gas tank. A higher capacity tank will run your car for longer. A 4,000mAh battery will run for twice as long as a 2,000mAh battery.
A 2,000mah battery will (in theory) run for 1hr if drained at a constant 2,000 Milliamps.

Discharge (C)
Discharge is the amount of power the battery can 'push' out and the number shown '20C' is an multiplication of the capacity. For example; A 20C battery can discharge at 20 x 2,000mAh which is 40,000mAh or 40Amps.
This is an important number if you know your motor requires a certain power level.
In addition to this, batteries have a 'Burst' rate, which is the amount of power the battery can discharge for a short period, usually 10-20 seconds. A typical battery label may show 20-30C, this would mean a 1,000mAh battery can discharge 20,000mAh constantly or give a sudden and short 10-20 second 30,000mAh (30A) burst of power.
Tip: A higher 'C' rated battery will last longer if run at a lower 'C' rate. Example: a 30C battery run at 20C maximum will have a longer cycle life than a 20C run at 20C each flight.

Voltage (S)
All lithium Polymer cells in any industry have a nominal voltage of 3.7v per cell. When fully charged a LiPoly cell should be 4.2v and when discharged it should never be below 3v.
You will notice that LiPoly RC packs are made up of layers of multiple cells. If the battery's rating is 3S this means it is 3 x 3.7v which is 11.1v. It has 3 layers of 3.7v each. In other words, its a '3 cell pack'.

Weight/Size
For a battery to be right for your model it must fit within the models battery compartment and also balance the plane correctly.
It's temping to choose the biggest and most powerful battery your model can handle, but this will sacrafice flight performance and if your packs voltage is too high; destroy the ESC or Motor.
Check with your ESC and Motor specification to ensure you have the right voltage pack then check the models CG (Center of Gravity) to decide on the right battery weight.


LiPoly Charging
Always use a lithium Polymer battery charger and never charge the battery above 4.2v per cell. (example: 2S, never above 8.4v)
Never leave a charging battery unattended.
Never allow the battery's voltage to fall below 3v per cell. (example: 3S, never below 9v)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Fri 17 Feb 2012, 00:10 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
TURNIGY® Batteries explained

Zippy: Great value for money. Average Cycle Life* (100+) and minimal voltage sag under load.

TURNIGY Standard: Excellent value, Longer Cycle life* (160+) and very low voltage sag under load.

TUNIGY nano-tech: Unbeatable performance, Longest Cycle Life* (250+) and almost 0 voltage sag under load.

*Cycle Life results from discharging at full C rate to 3v. End of life when battery has 80% capacity.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 149 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group