Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 22:14

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon 23 Jun 2008, 09:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
4,8V 2000 mAh eller 6,0V 2000mAh vilket håller längst.

Om man ska ha batteriet att vara länge ska man köra på 4,8V.
Inte helt klart för alla att ett 4,8V batteri vara längre än ett 6,0V

Orsaken är att servona blir lite svagare och drar mindre ström.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 23 Jun 2008, 10:57 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Har förstått att så är fallet! Att köra med 6 volt förkortar tydligen tiden... :roll:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 23 Jun 2008, 11:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Har förstått att så är fallet! Att köra med 6 volt förkortar tydligen tiden... :roll:

Japp, så har jag också hört. Kanske man skulle köra 4.8V i skalaflyg
där man inte behöver våldsamma roderkast, och 6V i busflyg. Vad tror ni?
Finns det 4.8V som är kraftiga då? Starkaste jag har är 1300mAh.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 23 Jun 2008, 11:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Finns det 4.8V som är kraftiga då? Starkaste jag har är 1300mAh.

4,8V, 2700mAh
Nya Sanyo mottagar accar med 2700mAh NiMh, AA R6 storlek 4.8 Volt
http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=5353

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 25 Jun 2008, 00:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
HAB har kraftiga panasonic ackar
4,8V Panasonic 3050mAh ack

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 14:00 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
En fråga:

Normalt är servon och mottagare gjorda för att matas med 4,8 -6,0 V.

Kan de användas med 2 cells LiPo, 7.4V? eller går de sönder?

Någon som hört något om det?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 14:03 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Glidaren wrote:
En fråga:

Normalt är servon och mottagare gjorda för att matas med 4,8 -6,0 V.

Kan de användas med 2 cells LiPo, 7.4V? eller går de sönder?

Någon som hört något om det?


Sån här har jag.
http://www.fullkontroll.se/dpsi-micro-d ... -4102.html

Och 2 st såna här http://www.fullkontroll.se/above-1300ma ... -3981.html


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 14:19 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
JS_ wrote:
Glidaren wrote:
En fråga:

Normalt är servon och mottagare gjorda för att matas med 4,8 -6,0 V.

Kan de användas med 2 cells LiPo, 7.4V? eller går de sönder?

Någon som hört något om det?


Sån här har jag.
http://www.fullkontroll.se/dpsi-micro-d ... -4102.html

Och 2 st såna här http://www.fullkontroll.se/above-1300ma ... -3981.html


Är det till El-flyget du kör så?

eller kör du så till Bensin/Metanol flygen också?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 14:29 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Glidaren wrote:
JS_ wrote:
Glidaren wrote:
En fråga:

Normalt är servon och mottagare gjorda för att matas med 4,8 -6,0 V.

Kan de användas med 2 cells LiPo, 7.4V? eller går de sönder?

Någon som hört något om det?


Sån här har jag.
http://www.fullkontroll.se/dpsi-micro-d ... -4102.html

Och 2 st såna här http://www.fullkontroll.se/above-1300ma ... -3981.html


Är det till El-flyget du kör så?

eller kör du så till Bensin/Metanol flygen också?

Stora yaken o nåt plan till har jag det i, men man kan ha det i vilket plan som hellst.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 16:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Glidaren wrote:
En fråga:

Normalt är servon och mottagare gjorda för att matas med 4,8 -6,0 V.

Kan de användas med 2 cells LiPo, 7.4V? eller går de sönder?

Någon som hört något om det?

Billigaste lösningen är en Ubec
Priset på en Ubec ligger mellan 79-95 kr men du hittar också mycket dyrare.
Finns en tråd som bara handlar om Ubec :wink:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 23 Apr 2009, 20:26 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
NiMH Charging

Basics

NiCad and NiMH batteries are amongst the hardest batteries to charge. Wheras with lithium ion and lead acid batteries you can control overcharge by just setting a maximum charge voltage, the nickel based batteries don't have a "float charge" voltage. So the charging is based on forcing current through the battery. The voltage do do this is not fixed in stone like it is for the other batteries.

This makes these cells and batteries difficult to charge in parallel. This is because you can't be sure that each cell or pack is the same impedance (or resistance), and so some will take more current than others even when they are full. This means that you need to use a separate charging circuit for each string in a parallel pack, or balance the current in some other way, for example by using resistors of such a resistance that it will dominate the current control.

The coulometric charging efficiency of nickel metal hydride batteries is typically 66%, meaning that you must put 150 amp hours into the battery for every 100 amp hours you get out. The faster you charge the worse this gets.

The minus delta V bump that is indicative of end-of-charge is much less pronounced in NiMH than NiCad, and it is very temperature dependent. To make matters worse, new NiMH batteries can exhibit bumps in the curve early in the cycle, particularly when cold. Also, NiMH are sensitive to damage on overcharge when the charge rate is over C/10. Since the delta V bump is not always easy to see, slight overcharge is probable. For this reason PowerStream does not recommend using minus delta V as a termination criterion for nickel metal hydride batteries.

As the battery reaches end-of-charge oxygen starts to form at the electrodes, and be recombined at the catalyst. This new chemical reaction creates heat, which can be easily measured with a thermistor.. This is the safest way to detect end-of-charge during a fast charge.

Overnight Charging

The cheapest way to charge a nickel metal hydride battery is to charge at C/10 or below (10% of the rated capacity per hour). So a 100 mAH battery would be charged at 10 mA for 15 hours. This method does not require an end-of-charge sensor and ensures a full charge. Modern cells have an oxygen recycling catalyst which prevents damage to the battery on overcharge, but this recycling cannot keep up if the charge rate is over C/10. The minimum voltage you need to get a full charge varies with temperature--at least 1.41 volts per cell at 20 degrees C. Even though continued charging at C/10 does not cause venting, it does warm the battery slightly. To preserve battery life the best practice is to use a timer to prevent overcharging to continue past 13 to 15 hours. Examples of this kind of charger are shown at http://www.powerstream.com/NiMHWM.htm. This charger uses a microprocessor to report the state of charge via an LED as well as performing the timing function.

Faster Charging

Using a timer it is possible to charge at C/3.33 for 5 hours. This is a little risky, since the battery should be fully discharged before charging. If the battery still has 90% of its capacity when the timer starts you would have a good chance of venting the battery. One way to ensure this doesn't happen is to have the charger automatically discharge the battery to 1 volt per cell, then turn the charger on for 5 hours. The advantage of this method is to eliminate any chance of battery memory. PowerStream does not currently have such a charger, but the microprocessor board used in the C/10 charger http://www.powerstream.com/NiMHWM.htm could easily be modified to do the discharge. A power dissipating package would be needed in order to dissipate the energy from a partially charged battery in a reasonable amount of time. Another example of a 3 hour charger is http://wwww.powerstream.com/9vnmh.htm . This is a very inexpensive microprocessor based 9 volt "transistor radio" battery charger that that drops to low current when the battery voltage indicates a full charge.

Fastest Charging

If a temperature monitor is used NiMH batteries can be charged at rates up to 1C (in other words 100% of the battery capacity in amp-hours for 1.5 hours). The PowerStream battery charge controller shown in http://www.powerstream.com/product3.htm does this, as does the battery management board shown in http://www.powerstream.com/product5.htm.
This board also has the ability to sense voltage and current for more sophisticated algorithms.

When terminating on temperature rise the dT/dt value should be set at 1 to 2 degrees C per minute.

Trickle Charging

In a standby mode you might want to keep a nickel metal hydride battery topped up without damaging the battery. This can be done safely at a current of between 0.03 C and .05 C. The voltage required for this is dependent on temperature, so be sure to regulate the current in the charger.

dT/dt versus -dV/dt

These two termination methods work well for NiCads, and are both applied to NiMH as well. dT/dt measures the temperature rise at the end of charge. After the battery is fully charged it starts new chemical reactions in order to absorb the unneeded current. In nickel hydroxide style batteries this consists in generating and recombining oxygen. This process heats the battery. The sudden increase in temperature rise can be used to terminate the charge.

Another effect of the oxygen generation/recombination cycle is to depress the voltage of the battery slightly. If you can detect this voltage depression you can use this signal to terminate the charge. Of course, -dV/dt is the easiest because it doesn't require a temperature sensor. The best method for NiMH is the dT/dt method. There are two main reasons. With the NiMH battery the voltage depression is smaller, and harder to detect than with the NiCad battery. This almost always ensures an overcharge, which will limit the total number of charge/discharge cycles before battery failure. Second, a new NiMH battery has false peaks early in the charge cycle, and so the charger will terminate too soon.

There are new algorithms that use microprocessor control to use the -dV signal to detect the end of charge. These can work very well and several of our chargers use this technique, which involves pulsing the charger on and off to do the voltage measurements. This technique seems to be sensitive to imbalance in the capacity of the cells. The dT/dt is still more reliable, especially for large packs, but in cases when only two wires are available solutions are now available.

The Ultimate Charger

Sometimes the most important issue is the lifetime of the batteries or the total lifetime cost of the system. In this case PowerStream is in a good position to offer the ultimate charger because of our wide experience in microprocessor controlled battery chargers and power supplies. Specs for the ultimate charger are:

1. Soft start. If the temperature is above 40 degrees C or below zero degrees C start with a C/10 charge. If the discharged battery voltage is less than 1.0 Volts/cell start with a C/10 charge. If the discharged battery voltage is above 1.29 V/cell start with a C/10 charge.

2. Option: if the discharged battery voltage is above 1.0 Volts/cell, discharge the battery to 1.0 V/cell then proceed to rapid charge.

3. Rapid charge at 1 C until the temperature reaches 45 degrees C, or the dT/dt indicates full charge.

4. After terminating the fast charge, slow charge at C/10 for 4 hours to ensure a full charge.

5. If the voltage climbs to 1.78 V/cell without otherwise terminating, terminate.

6. If the time on fast charge exceeds 1.5 hours without otherwise terminating, terminate the fast charge.

7. If the battery never reaches a condition where the fast charge starts time out the slow charge after 15 hours.

8. Fuel gauge, communication to the device being powered, LED indicators all possible.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009, 08:27 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Hittade Nimh celler med fantasikt hög mAh http://www.celltech.se/produkter/open_p ... ?plats=593


NiMH
Förkortning för Nickel-Metallhydrid. Alltmera vanlig
celltyp där den farliga tungmetallen Kadmium är
ersatt av ”metalliskt väte”. Elektrolyten är som
hos NiCd alkalisk.

Cellspänningen hos NiMH-celler är 1.2 volt.



NiMH celler, Industri

Image

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Apr 2009, 00:17 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Li-Po celler - Hur fungerar de?

Li-Po-celler har egentligen samma karaktäristik som ett blybatteri. Dvs att man ska inte överstiga en viss spänning per cell. För Li-Po's är det 4,25 volt EXAKT. Om spänningen blir högre riskerar man skada cellen. När man då laddar en Li-Po-ack är det ju ofta två eller tre celler i serie, vilket ger en spänning på 7,4, resp. 11,1 Volt = 3,7 Volt/cell. Varför är det på detta viset? Jo för att få ut maximal prestanda ur cellerna överladdas de med en viss procent. När sedan laddningen avlägsnas sjunker spänningen lite grand i cellen.

Hur laddar man då en Li-Po? Jo, man börjar med att ladda med en viss laddström (Amperen Helge). Det är denna laddström man omtalar att vara 1C. Dvs om acken är på 1000 mAh (1 Amp) laddar man med max 1 Amp (Constant Current).

Här en laddkurva för ett tvåcellspaket:

Image

Den blå linjen representerar laddströmmen, den gröna linjen är spänningen. Som det framgår av bilden ovan sjunker laddströmmen drastiskt ganska snabbt efter laddningen har påbörjats. I samma ögonblicks om spänningen kommit upp i 4.25 volt går laddningen över till "konstant spännings" och strömmen (Amp) sjunker drastiskt.

Sedan efter ca 20 minuter har spänningen stigit i cellerna och kommer upp på 4,2 volt/cell (Aja Baja-gränsen man inte fick överskrida). Då - Simsala Bim - övergår laddaren till att ladda med konstant spänning (Volten Helge), detta kallas också "Constant Voltage". För ett trecellspaket är det 3*4,25 Volt = 12,75 Volt. Laddaren kommer att hålla denna spänning hela tiden fram tills laddningen är klar.

Det som händer är att laddspänningen är konstant och laddströmmen (Amperen Helge) kommer successivt att sjunka till den är nere i kanske 20 - 50 mAh. Då avbryts laddningen och cellen är fulladdad.

Vad ska man då med en "Balanserare" till? De olika Li-Po cellerna i ett ackpaket har ju små skillnader i sina egenskaper. Kanske om den cellen som sitter i mitten av paketet blir varmare och laddas ur minde - eller mer - än de två andra cellerna som sitter med ena sidan mot "kylning". Det innebär att det uppstår skillnader i urladdningen av de enskilda cellerna.

Balanseraren är en liten manick (Spänningsövervakare) som mäter spänningen separat på varje cell i ackpaketet. Dvs, att för ett trecellspaket - finns det tre kretsar som "vaktar" var sin cell i paketet att spänningen i den enskilda cellen inte överstiger 4,25 volt. OM och När detta inträffar kommer den krets för den cellen som först kommit upp i 4,25 volt att lägga på en liten kortslutning/belastning på cellen. Ungefär som att koppla in en liten glödlampa på just den cellen för att "bromsa" den lite grand. Det handlar inte om mer än kanske max 300 mAh, så det behövs inte så mycket för att balansera ett paket.På så sätt laddas cellerna i paketet exakt lika mycket och varje cell får 4,25 volt som max spänning. Man får ut högre kapacitet och man förlänger livet på acken och skyddar cellerna från att överladdas och förstöras.

Sist det här med att ladda med mer än 1C. Många automatiska laddare laddar till en början med kanske 2 - 4 ampere oavsett kapaciteten på den cell man ansluter. Det som händer är att en liten cell, låt säga en 620 mAh-cell, kommer upp i 4,2 volt/cell snabbare och då övergår ju laddningen till "Constant Voltage", dvs konstant spänning snabbare och laddströmmen sjunker. Jag tycker inte att det är riskabelt att ladda med 2, 3 eller 4C eftersom tiden med max laddström utgör endast kanske 30% av den totala laddtiden. Man får ju kolla att acken inte blir för varm förstås.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Apr 2009, 07:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Kamikaze wrote:
Li-Po celler - Hur fungerar de?

Jag tycker inte att det är riskabelt att ladda med 2, 3 eller 4C eftersom tiden med max laddström utgör endast kanske 30% av den totala laddtiden. Man får ju kolla att acken inte blir för varm förstås.

Du tycker att man kan trycka i 4C i dom små ackarna som vi kör i depronflygen :shock:
Jag skulle inte göra det.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Apr 2009, 08:33 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Mr X wrote:
Kamikaze wrote:
Li-Po celler - Hur fungerar de?

Jag tycker inte att det är riskabelt att ladda med 2, 3 eller 4C eftersom tiden med max laddström utgör endast kanske 30% av den totala laddtiden. Man får ju kolla att acken inte blir för varm förstås.

Du tycker att man kan trycka i 4C i dom små ackarna som vi kör i depronflygen :shock:
Jag skulle inte göra det.


Vet ej varför jag skrivit så..men det är helt upp åt väggarna i alla fall :)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Apr 2009, 08:53 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Kamikaze wrote:
Mr X wrote:
Kamikaze wrote:
Li-Po celler - Hur fungerar de?

Jag tycker inte att det är riskabelt att ladda med 2, 3 eller 4C eftersom tiden med max laddström utgör endast kanske 30% av den totala laddtiden. Man får ju kolla att acken inte blir för varm förstås.

Du tycker att man kan trycka i 4C i dom små ackarna som vi kör i depronflygen :shock:
Jag skulle inte göra det.


Vet ej varför jag skrivit så..men det är helt upp åt väggarna i alla fall :)

Har läst den artikeln - finns olika åsikter om hur mycket man kan trycka i en LiPo. En del tycker som ovan, en del säger "aldrig över 1C, inte ens med de som anges kunna klara mer än 1C" (FlightPower klarar t.ex. 2-3C beroende på modell).

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Aug 2009, 11:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Blev lite förvånad när en 2700 mAh 6V NiMH-ack som jag använt mycket
som funkat bra mitt i allt började ladda 4.8V. Sista/första acken var nere
på spänning 0.00V av någon anledning!? De andra fyra ackarna funkar
klockrent. Märket är Konnoc. Inga skador, inga problem tidigare. Skumt.
Inte direkt nåt dyrt batteri dock...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re:
PostPosted: Wed 29 Sep 2010, 22:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Blev lite förvånad när en 2700 mAh 6V NiMH-ack som jag använt mycket
som funkat bra mitt i allt började ladda 4.8V. Sista/första acken var nere
på spänning 0.00V av någon anledning!? De andra fyra ackarna funkar
klockrent. Märket är Konnoc. Inga skador, inga problem tidigare. Skumt.
Inte direkt nåt dyrt batteri dock...

Och nu hände det igen för nån dag sedan. Jag och MarcusG höll på med FPV-flyget och jag hade en nyladdad sändarack i sändaren. Mitt i allt piper den lobat (9,2V) efter knappt 1h. Acken är en RCS UltraPower NiMH 9.6V 2300 mAh. Stänger av sändaren och knäpper på, då funkar det igen. Hm?! Laddar acken men den blir aldrig mer än 9.6V. Kollar upp acken och finner att en ack ger 0,00 V och funkar som en kabel. Dvs 8-cells-acken har blivit en 7-cells ack. Vafaen?! Acken har funkat klockrent och har hållit många timmar mellan laddningarna. Sändaren drar i medel 150mA per timme.
http://rcmaffian.se/oscommerce_st/catal ... b4d9db9b2d


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Batterier & Elektronik
PostPosted: Thu 06 Jan 2011, 11:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
NiMH-urladdning?

För en gångs skull så har jag börjat kika på urladdningsfunktioerna på mina laddare. :mrgreen:
Men lite ringrostig är man... hur va det nu, stämmer följande då jag tänkte ladda ur och ladda en 4.8V NiMH (Acken har 4st celler á 1.2 V, dvs 4.8V):

Fråga 1. Vad är cellernas spänning utan last när de är fulladdade och vad blir deras spänning när de är belastade, skiljer det på last?
Fråga 2. Skall man inte ladda ur en NiMH-cell mer än 0.9V?
Fråga 3. Jag satte igång urladdning nu på en fungerande 4.8V NiMH-ack (2700mAh)... ställde in 150mA och 3.6V (0.9x4), är det rätt?
Fråga 4. Och sen gör man samma med 6.0V (dvs 5x0.9=4.5V) samt 9.6V (dvs 8x0.9=7.2V)?

Givetvis vill jag inte ha en länk till en enorm websida med en massa irrelevant info om NiMH. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Batterier & Elektronik
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 14:18 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Sat 08 Aug 2009, 12:23
Posts: 40
Location: Ekenäs
Kör: J.J. Sietas NB1282
Tjenare!

Rekommenderas inte att ladda ur en sändar/mottagar-ack till 0,9V.

Fråga 1
NiMh och NiCd har 1,45 - 1,5V fulladdade, 1,25V nominellt under belastning.

Fråga 2
Sändar/mottagar ack = 1,1V
Motor ack = 0,9V

Gäller både NiMh och NiCd.

Fråga 3
Att ladda ur med 0,1 - 0,5C (snällt) och sen enligt Fråga 2 är ok!

Fråga 4
Ja fast enligt Fråga 2

Skulle prova att cycla acken ca 5ggr. Vilket man bör annars också göra lite nu och då (viktigast för NiCd), och speciellt på våren eftersom ackarna förlorar 20-25% (NiMh) respektive 15% (NiCd) /månad och riskerar att gå under 0,9/1,1V. Cycling kan ge bot på "minneseffekten" och ge liv i acken igen.
En annan bra "vitaminkur" är att ladda med 0,1C/14h.

_________________
Xray XB8 Racerborg edit. (MMM, Hitec, Spectrum, Sanwa M8)
Slash 4x4 Platinum (Spectrum, M8)

Pulse XT (Saito 82)
Calmato Trainer x 2 (GX 40, Evo 52)
Combat Mustang (OS 25)
Freeair BF109 (Waypoint)
H9 Mustang (Saito 100)
MPX Parkmaster (Turnigy)
Mfl..


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 163 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group