motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Batterier & Elektronik
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=15&t=2208
Page 1 of 3

Author:  Kamikaze [ Thu 05 Jul 2007, 09:24 ]
Post subject:  Batterier & Elektronik

Jag tänkte låna elverk i kväll! Och ladda lite mellan varven! Så det inte går som det gjorde i går kväll! Jag vill inte krasha igen på grund av strömtorsk i batteriet :oops:

Jag har ett nytt batteri beställt nu! 6volt 2700 mh!

Author:  Kamikaze [ Thu 05 Jul 2007, 09:26 ]
Post subject: 

Är det nån som har koll på nån bra apparat att koppla in på batteriet! Så man ser vilken kondition batteriet är! Och hur mycket spänning/ström :roll: Det finns kvar :?:

Author:  MickeM [ Thu 05 Jul 2007, 11:07 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
Är det nån som har koll på nån bra apparat att koppla in på batteriet! Så man ser vilken kondition batteriet är! Och hur mycket spänning/ström :roll: Det finns kvar :?:

Jag har en Hyperion EOS 5i som kan cykla ackar (ladda ur och ladda upp). Har ej testat funktionen än (går på 240 V). Funkar iaf på NiMh
för det är väl det du har? (jag har 3800mAh i helin) =).

Author:  Kamikaze [ Wed 19 Dec 2007, 17:07 ]
Post subject: 

Här är ett bättre batteri till sändaren om nån behöver http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=5357 8)

Author:  MickeM [ Wed 19 Dec 2007, 19:59 ]
Post subject: 

Billigt batteri = billigt batteri... tumregel vad gäller alla batterier! ;-)

Author:  JS_ [ Wed 19 Dec 2007, 20:46 ]
Post subject: 

Nu har jag fått ett problem med servona till höjdrodret,jag skulle behöva få dom o gå olika håll.
Förut har jag ju kastat om stagen men det går ju inte nu :?

Image

Author:  Kamikaze [ Wed 19 Dec 2007, 21:16 ]
Post subject: 

Använd ett Hitec och ett futuba! Dom går kors o kryss :wink:

Author:  JS_ [ Wed 19 Dec 2007, 21:20 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
Använd ett Hitec och ett futuba! Dom går kors o kryss :wink:


Men nu är det så att jag har SCANNER RC servon.
http://www.aircpro.com/airc/homepage.ns ... rtID=2331-

Author:  Mr X [ Wed 19 Dec 2007, 21:23 ]
Post subject: 

Eller ett servo reverser.
10025877 SEK 199.00 kr
Image
Servo reverser
Servo Reverser ändrar riktning, reverserar servots rörelse.
Mycket användbar om man exempelvis ansluter 2 servon till en kanal via en Y-kabel och måste ändra riktning på det ena servot.
Drivspänning: 4,8 - 6,0 V

Author:  JS_ [ Wed 19 Dec 2007, 21:30 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Eller ett servo reverser.
10025877 SEK 199.00 kr
Image
Servo reverser
Servo Reverser ändrar riktning, reverserar servots rörelse.
Mycket användbar om man exempelvis ansluter 2 servon till en kanal via en Y-kabel och måste ändra riktning på det ena servot.
Drivspänning: 4,8 - 6,0 V

Men jag vill ju flyga med Adrenaline på lördag ju :(

Author:  Mr X [ Wed 19 Dec 2007, 21:35 ]
Post subject: 

JS_ wrote:
Men jag vill ju flyga med Adrenaline på lördag ju :(

Har ett ligger i lådan :lol:

Author:  JS_ [ Wed 19 Dec 2007, 21:39 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
JS_ wrote:
Men jag vill ju flyga med Adrenaline på lördag ju :(

Har ett ligger i lådan :lol:

Är det till salu?

Edit by Mr X: du har pm

Author:  MickeM [ Wed 19 Dec 2007, 23:26 ]
Post subject: 

Löd om motor och potentiometer, kostar 0,03 cent och lite tid.

Author:  Kamikaze [ Wed 13 Feb 2008, 10:26 ]
Post subject: 

Lite om....... 8)

Uppbyggnad / Kemiskt system
Nickel Kadmium (NiCd) och Nickel Metallhydrid (NiMH)


Image


Den mekaniska uppbyggnaden hos en NiCd- och en NiMH-cell är i stort sett identisk
NiCd samt NiMH celler förekommer som cylindriska såväl som prismatiska celler och som knappceller. Den mekaniska uppbyggnaden av de två kemiska systemen är, med undantag för den den negativa elektroden, i stort sätt identiska

Positiv elektrod
Som positiv elektrod används en tunn och böjlig skiva utformad huvudsakligen av nickelhydroxid

Negativ elektrod
Som negativ elektrod i NiCd-cellen används kadmium och i NiMH-cellen utgörs den negativa elektroden av en s.k. metallhydrid, en speciallegering (bestående av nickel, mangan, magnesium, aluminium och kobolt), som har en en förmåga att lagra väte.

Mellan elektroderna är en separator, framställd av ett syntetiskt material placerad. Denna har till uppgift att isolera elektroderna från varandra. I den cylindriska cellen är elektroderna lindade som i en spiral och monterade i en nickelpläterad stålbägare. Som elektrolyt används en alkalisk lösning, kaliumhydroxid (KOH), vilken är absorberad i såväl separatorn som i de bägge elektroderna. Den positiva elektroden är ansluten till cellens metallock. Celltoppen, vilken är försedd med metallock, plastpackning samt en återslutande säkerhetsventil är fastkrympt med cellbägaren. Säkerhetsventilen har till uppgift att lösa ut vid felfall. Slutligen är en isolerande krympslang monterad runt cellbägaren. Cellbägarens botten utgör cellens negativa pol samt metallocket den positiva polen.

Spänningsområde
Bägge batterisystemen arbetar med en nominell spänning av 1,2 Volt. Efter avslutad laddning ligger spänningsnivån på 1,45 Volt men är högre efter en snabbladdning. Vid belastning ligger spänningsnivån konstant på 1,2 volt för att vid slutet av urladdningscykeln falla brant till slutspänningen 1,0 Volt.

Beroende på sin högre energitäthet lämnar NiMH-cellen ca 50 % längre driftstid i jämfört med motsvarande NiCd-typ.

Image

Egenskaper hos NiCd-cellen
Nickel kadmium (NiCd) är ett väl utvecklat kemiskt system med flertal tekniska fördelar. NiCd-cellen kan klara av mycket snabb laddning, i vissa fall på så kort tid som 15 minuter och klarar även laddning vid låga temperaturer. NiCd-cellen har vidare enastående belastningsegenskaper. Klarar en belastning under kort tid upp till 100C. (100 gånger nominella kapaciteten!) Specialtyper av NiCd-cellen finns dessutom framtagen för användning vid höga temperaturer, för höga urladdningsströmmar och för applikationer med kontinuerlig laddning.

Miljöegenskaper
Mot NiCd-cellens positiva tekniska egenskaper står dess negativa miljöegenskaper.

NiCd-batterier innehåller den farliga tungmetallen kadmium och är klassifierad som miljöfarlig.
Där det tekniskt är möjligt bör därför denna batterityp undvikas, framför allt vid nykonstruktioner. Det finns dock fortfarande applikationsmiljöer där det av olika skäl endast finns denna teknologi att tillgå.

Image

Egenskaper hos NiMH-cellen
NiMH-cellens främsta fördelar är dess höga energitäthet. Sedan introduktionen på marknaden under slutet av 1980-talet har dess prestanda ständigt förbättrats och NiMH-cellen har blivit ett naturligt val att strömförsörja konsumentapplikationer som ficktelefoner, freestyles, videokameror m.m, där man har fördel av den högre kapaciteten, lägre vikt och längre driftstider.

Produktutvecklingen av NiIMH-cellerna har under senare tid lett fram till celler som klarar höga effektutag, upp till 50A för SubC-celler. Detta möjligör strömförsörjning av handverktyg, portabel medicinsk utrustning, radiosyrda modeller mm.
Snabbladdning
Den temperaturstegring som sker inuti cellen då den passerat fulladdat tillstånd är mycket snabbare för NiMH än för NiCd. Det är därför viktigt att laddningen övervakas av en eller flera övervakningssystem.

Laddning av NiCd och NiMH-celler beskrivs i ett separat avsnitt: Klicka här http://www.batteriforeningen.a.se/Laddn ... -NiMH.html

Minneseffekt
Den s.k. minneseffekten är omdebatterad. Många påstår att NiMH-batterier saknar detta, men det stämmer ej i praktiken. Både NiCd och NiMH-batterier har en inbyggd minneseffekt, dock ej så markant uttalad hos NiMH-systemet.

Fenomenet kan förklaras med att om ett batteri upprepade gånger överladdas och samtidigt ej helt urladdas (ner till 1 Volt/cell) kan batteriet bygga upp en s.k. kallad minneseffekt, vilket gör att kapaciteten minskar. Detta kan oftast avhjälpas genom att cykla batteriet några gånger, dvs upprepade fullständiga laddningar och urladdningar. Det finns särskilda laddare och underhållsutrustningar som automatiskt kan cykla batterier. Även nya batterier och batterier som har lagrats en längre tid bör cyklas för att uppnå högsta kapacitet och lång livslängd.

Självurladdning
Bägge systemen har en förhållandevis hög självurladdning. För NiMH-cellen, upp till 10% första dygnet, därefter ca:1,5% per dygn och NiCd ca:1% per dygn.

Kemisk reaktion NiCd och NiMH-cellen Klicka här http://www.batteriforeningen.a.se/Kemre ... _NiMH.html

Batterier -Batteripaket-
Främst används battericellerna för montering till olika typer av batteripaket, http://www.batteriforeningen.a.se/Defin ... tteripaket men förekommer även som lösa battericeller i de vanligaste konsumentstorlekarna.

Knappceller används främst för minnesbackup. De prismatiska cellerna används för montering av "slimmade" batteripaket exempelvis i ficktelefoner där lägsta vikt och dimensioner är önskade.

Image

Typiskt batteripaket i genomskärning

Author:  Shade [ Mon 18 Feb 2008, 23:45 ]
Post subject:  .

Hard man har beställt starkt batteri


This is the Hobbico HydriMax
NiMH 6.0V 4200mAh Sub-C Flat Receiver Battery Pack.

FEATURES: Ideal for large aircraft with multiple digital servos
Sub-C size cells with six welds per connection

INCLUDES: Hobbico HydriMax NiMH 6.0V 4200mAh Sub-C Receiver Pack with
Universal connector with gold plated terminals

REQUIRES: NiMH Charger

SPECS: Capacity: 4200mAh
Number of Cells in Series: 5
Rated Voltage: 6.0V
Min. Discharge Voltage: 4.5V
Maximum Recommended Charge Current:
Discharge Lead: 20AWG 5.9" (150mm) long wire, Universal connector
with gold plated terminals
Pack Dimensions: 115x47x24mm (4.5 x 1.85 x .95")
Weight: 356g (12.6oz)

Author:  Glidaren [ Wed 20 Feb 2008, 20:49 ]
Post subject: 

Jag har tömt batteriet idag :D i luften :!: :D :D

ett Li-po, 3,7V, 250 mAh

Hur skall det förvaras? tömt eller laddat? :? inte ett ord om laddande i manualen :evil: man är ju inte expert :oops: ännu :wink:

Author:  MickeM [ Wed 20 Feb 2008, 21:21 ]
Post subject: 

Glidaren wrote:
Jag har tömt batteriet idag :D i luften :!: :D :D

ett Li-po, 3,7V, 250 mAh

Hur skall det förvaras? tömt eller laddat? :? inte ett ord om laddande i manualen :evil: man är ju inte expert :oops: ännu :wink:

Jag är ingen batteri-guru, men LiPo skall laddas luuuugnt i början
några ggr och man skall inte pina skiten (varva motorn) allt för mycket
första gångerna utan bara flyga lugnt. Och man skall inte tömma LiPo-
acken första gångerna utan bara nästan köra dem slöa. Sen kan man
börja ladda som de skall laddas (bör stå nånstans, har för mig att det
är 0.5C, alltså halva kapaciteten, som med NiMh). Spänningen får
inte sjunka för mycket i acken, för då blir dom griniga få till liv igen.
Typ det vet jag... :?

Author:  Kamikaze [ Fri 20 Jun 2008, 10:25 ]
Post subject:  Jämförelse av mottagare!

Hittade en sammanställning över lite olika mottagare dess duglighet 8)

http://www.webx.dk/rc/RX-measurements/k ... listen.htm

Author:  MickeM [ Sat 21 Jun 2008, 12:12 ]
Post subject:  Re: Jämförelse av mottagare!

Kamikaze wrote:
Hittade en sammanställning över lite olika mottagare dess duglighet 8)

http://www.webx.dk/rc/RX-measurements/k ... listen.htm

Tufft! Men det saknas ju typ några 100 st olika mottagare :D

Author:  Kamikaze [ Sun 22 Jun 2008, 08:03 ]
Post subject:  Re: Jämförelse av mottagare!

MickeM wrote:
Kamikaze wrote:
Hittade en sammanställning över lite olika mottagare dess duglighet 8)

http://www.webx.dk/rc/RX-measurements/k ... listen.htm

Tufft! Men det saknas ju typ några 100 st olika mottagare :D


Det står ju lite olika motagare :wink:

Page 1 of 3 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/