Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 16 Jun 2024, 03:17

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Historien om Cub
PostPosted: Fri 29 Aug 2008, 12:01 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Image

Historien om Cub började i slutet 1920-talet med bröderna C. Gilbert och Gordon Taylor som tillsammans bildade Taylor Brothers Aircraft Company för att bygga ett flygplan kallat "Chummy".

Inom kort omkom Gordon tragiskt i en flygkrasch och Gilbert fick därmed fortsätta att driva företaget vidare själv. Gilbert Taylor, som trodde på en växande marknad för lätta flygplan, flyttade 1929 till Bradford, Pennsylvania. Där fortsatte han med nästa konstruktion som skulle kallas Taylor E-2, tyvärr var den våldsamt undermotoriserad (20 hk) och blev därmed ingen större succé vid provflygningen 1930.

Taylor Aircraft var nu bankrutt och efter rekonstruktion gick William T. Piper, en oljemagnat som såg flygets potential, in med friska pengar och utvecklingen kunde fortsätta. E-2an fick nu förutom en del mindre förbättringar också en starkare motor, en nyutvecklad Continental A4-O på hela 37 hk och därmed var världens första Cub född.

År 1938 lanserades den förbättrade Cub som kallas J-3, den var utrustad med en 40 hästars Continental-, Lycoming- eller Franklin-motor. Piper introducerade då också ett standardiserat färgschema, ljust gul med svart blixt-dekor. Detta färgschema är ännu idag starkt förknippat med Cub och skulle väl kunna kallas ett av Cubens varumärken.

Cub L-4 var den militära versionen av den kända Piper J3 Cub. Amerikanska armén beställde sin första Cub 1941 för att testa den som lätt observationsflygplan för stöd till marktrupperna. Testet var en succé och mellan 1941 och 1945 upphandlade enbart den Amerikanska armén ca 6000 Cubar. Krigs-Cubarna tjänstgjorde även som skolflygplan för blivande piloter i många olika länder. Det är kanske tack vare sina fantastiska och mycket speciella flygegenskaper, eller sin underbara design, eller bara för att det är en Cub, som Cuben fortsätter att charma många och leva kvar i deras hjärtan. Finns det något annat flygplan som så många piloter världen över har flugit under så många år ?

Mer info!

http://en.wikipedia.org/wiki/Piper_J-3

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/4515/cub.htm

Skalapontoner och en saito 150 på cuben tror jag blir memma i kyrkan :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group