motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Bensinmotorer
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=15&t=2145
Page 5 of 5

Author:  Mr X [ Wed 04 Feb 2015, 18:51 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Kamikaze wrote:
Nu kommer bensinarna utan tändsystem och tändstift http://www.osengines.com/engines-airpla ... index.html

Ja dom kör med glödstift och egentligen är det en metanolmotor som går på bensin :wink:

Author:  MickeM [ Wed 04 Feb 2015, 20:03 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Kamikaze wrote:
Nu kommer bensinarna utan tändsystem och tändstift http://www.osengines.com/engines-airpla ... index.html

Haha, coolt! Det var inte länge sedan jag funderade på varför bensinmotorer (tänkte på bil) egentligen måste ha tändstift. =)

Author:  Kamikaze [ Wed 04 Feb 2015, 20:32 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Mr X wrote:
Kamikaze wrote:
Nu kommer bensinarna utan tändsystem och tändstift http://www.osengines.com/engines-airpla ... index.html

Ja dom kör med glödstift och egentligen är det en metanolmotor som går på bensin :wink:


Nej det är en glödstiftsmotor som går på Bensin! inte en metanolare som går på bensin! har specialförgasare och lite annat :D

GGT15 https://www.youtube.com/watch?v=Wjs_AEiyUY4

Author:  MickeM [ Wed 04 Feb 2015, 21:36 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Alltså...
Inget kladd?
Kommer man kunna byta förgasare och köra bensin istället eller måste nåt mer bytas? Är det bara förgasaren som skiljer?
Ljudet lät ju samma. =)
Gillar idén skarpt.
Vad är det för typ av glödstift?
Kompression o sånt?

Author:  Atte [ Wed 04 Feb 2015, 22:35 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Det här är intressant och är säkert på kommande på bred front. Förgasaren tror jag inte är nåt större problem, bara värmeisolering mot resten av motorn så att bensinen inte förgasas för tidigt och sen har dom lyckats få till kombinationen av gasflödet, kompressionen och glödstiftet. Framgår det nånstans vilken typ av bensin dom kör på ?
Om det här fungerar utan problem och med vanlig bensin (blyfri 92-98 oktan) så kommer vi förhoppningsvis att inom det närmaste åren att se fler såna här motorer.

Author:  MickeM [ Wed 04 Feb 2015, 23:01 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Hoppas den funkar på stinkfria Aspen med Johnson Pro som jag kört med, kanoners bränsle.

Author:  Kamikaze [ Thu 05 Feb 2015, 10:13 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Mr X wrote:



https://www.youtube.com/watch?v=UhQae1eyCYs 8)

Author:  Mr X [ Mon 01 Jun 2015, 10:51 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

The advantages of gasoline power for .40-size aircraft.

OS är nu nere i riktigt små och lätta bensinmotorer utan tändstift.
Ingen tändning och med glödstift är OS GGT10 passligt för 40 size flyg.
OS GGT15 för lite större flyg 60-.91

http://www.hab.se/os-ggt10-bensinare-p-14238-c-559.aspx
http://www.towerhobbies.com/products/os ... 510_e.html


Author:  Mr X [ Sat 15 Aug 2015, 09:12 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

OS GF-30 fyrtakt bensinare

NYaste motorn OS har släppt 30cc fytaktare för de lagom stora kärrorna.
Volym:29.94cc
Borning :38mm
Slag:24,4mm
Varvtal RPM:1,800~9,000r.p.m.
Vikter
Motor 990g
Dämpare 113g
Tändsystem 95g
uteffekt 2.75hp vid 9000r.p.m.
5/16"-24 UNF gänga
lämpliga proppar:16 x 10, 17 x 8, 17 x 10, 18 x 6W , 18x8
http://www.hab.se/os-gf30-fyrtakt-bensi ... c-876.aspx
http://www.osengines.com/engines-airpla ... index.html

Image

Author:  MickeM [ Sun 03 Jul 2016, 14:15 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Vi håller på med DLE-motorer och liknande... är en bit kvar tills vi tagit steget upp till de stora pojkarnas motorer. :lol:

DA-motorer har väl alla hört talas om. DL gjorde kopior på dem och DLE är nya generationen av DL, som jag förstått det.
https://www.toni-clark.com/english/frames_e/da_frm.htm
1-cylindriga men även 2- och 4-cylindriga.
35-200 cc.

Och så finns ju Titan-motorer som är lite ovanligare för oss.
https://www.toni-clark.com/english/fram ... to_frm.htm
1- och 2-cylindriga.
20-80 cc.

Och Kolm har nog de flesta av oss sett filmer på med dess sköna ljud!!
Tänker på Galloping Ghost tex.
https://www.toni-clark.com/english/fram ... lm_frm.htm
1-, 2-, 3- och 4-cylindriga.
50-310 cc.

Och så har vi Valach-motorerna.
https://toni-clark.com/english/frames_e/valach_frm.htm
1- och 2-cylindriga samt även 5- och 7-cylindriga sjärnmotorer.
60-800 cc. Japp, 800 kubik!!!
https://toni-clark.com/english/frames_e/vm800r7_frm.htm

Author:  Mr X [ Thu 28 Jul 2016, 21:24 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

I fortsättningen blir det en sån här på varje bensinflyg.
Attachment:
DSC_4558.JPG
DSC_4558.JPG [ 291.03 KiB | Viewed 8169 times ]


Och så här ser det ut när den sitter kopplad.
Attachment:
DSC_4560.JPG
DSC_4560.JPG [ 266.81 KiB | Viewed 8169 times ]

Author:  Mr X [ Sat 16 Feb 2019, 18:46 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Träffade en äldre man på färjan som undrade om vi fortfarande flög metanol på Åland?
Klart det svarade jag lite fundersamt och förstod inte frågan men efter vår samtal började jag fundera om bensinmotorerna har tagit helt över.
Lever vi fortfarande i gamla tider och flyger metanol när övriga gått över till bensin?

Är ett tag sedan man varit utomlands på något träff och inte hängt med riktigt.

Author:  MickeM [ Sat 16 Feb 2019, 19:01 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Mr X wrote:
Träffade en äldre man på färjan som undrade om vi fortfarande flög metanol på Åland?
Klart det svarade jag lite fundersamt och förstod inte frågan men efter vår samtal började jag fundera om bensinmotorerna har tagit helt över.
Lever vi fortfarande i gamla tider och flyger metanol när övriga gått över till bensin?

Är ett tag sedan man varit utomlands på något träff och inte hängt med riktigt.

Märkligt...

Det finns ju än så länge inte en enda vettig eller bra bensinmotor i den storleksklassen de flesta metanolmotorer är i (upp till och med 60-size), så jag vet inte vad ni två menar!?
Det är väl det som är problemet... att flera tycker att metanol är kladdigt och blivit tvungna att gå ner till små elflyg som tyvärr inte är lika publikvänligt mm eller gå upp i storlek till avancerade stora högljudda bensinflyg som folk sällan får flygklara för de är så omständiga.

Metanolmotorer låter än så länge mycket bättre än bensinmotorerna om man ska tänka på ljudet. Metanol-motorer är enkla, tanka, på med glödaren och flyg. Bränslepriserna kan man ingen ålänning klaga på iaf för de flesta flyger inte många € genom sina motorer.

Så mja... bensinmotorerna har nog en bra bit kvar enligt mig inom den absolut vanligaste storleken på flyg.

Author:  MickeM [ Mon 18 Feb 2019, 20:50 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Om man vill ta steget in i bensinmotor-eran...
Vilka motorer rekommenderar vi då som första-bensinare?
(om man har vana av metanol sedan tidigare samt om man inte har vana alls av förbränningsmotorer)

Page 5 of 5 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/