motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Bensinmotorer http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=15&t=2145 |
Page 3 of 5 |
Author: | Atte [ Mon 15 Nov 2010, 22:09 ] |
Post subject: | Re: Bensinmotorer |
MickeM wrote: Kamikaze wrote: MickeM wrote: Vissa tändsystem skall absolut inte ha 6.0V, jag har ett sådant. Så läs på och använd rätt. https://www.mamut.net/controls/shop/sho ... &pid=12243 Ja det där går att använda med 4.8 - 6.0 V Köp bort! Det står 6V på tändboxen men Amir på HAB sa att det skall funka alldeles utmärkt med 5 celler vilket fulladdat blir närmare 7V |
Author: | MickeM [ Mon 15 Nov 2010, 22:17 ] |
Post subject: | Re: Bensinmotorer |
Kamikaze wrote: MickeM wrote: Ja det där går att använda med 4.8 - 6.0 V Köp bort! Det är samma som sitter på Attes DLE motor Ah okej. Ja då är det ju solklart. Jag tänkte bara nämna att det är olika på olika motorer. Litar bara på vad det står på grejerna, inte vad det står på hemsidor. =) Tumregel! 7V med eller utan last Atte? 6V är väl 6V Har du gett 7V och det ska vara 6V max och motorn inte fungerar så... Men en 5-cells NiMH/NiCd ska ju funka. Men hur va det, ska det helst vara Sub-C eller va det många mAh? Jag har 4.8V Sub-C som är 4800mAh eller va det var, för att det skulle vara bra till tändning. ? Hm, minns ej mer... |
Author: | Mr X [ Mon 15 Nov 2010, 22:18 ] |
Post subject: | Re: Bensinmotorer |
Atte wrote: Det står 6V på tändboxen men Amir på HAB sa att det skall funka alldeles utmärkt med 5 celler vilket fulladdat blir närmare 7V Därför brukar jag köra med en UBEC bara att ställa vad man vill ha 5V eller 6V En kabel med ström till tändningen och en till mottagaren, enklare kan det inte bli. http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... oduct=6233 Det senaste är väl Redundant Dual 8A UBEC med två ackar. http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... duct=14464 Ett tredje och betydligt dyrare alternativ är powerboxar |
Author: | Atte [ Mon 22 Nov 2010, 13:01 ] |
Post subject: | Re: Bensinmotorer |
Nu har jag fått igång DLE 30:an och den går hur bra som helst . Efter lite nål-justering så gick den fint både på tomgång och på fullgas så det blir nog bra efter lite mer inkörning. Nu körde jag på alkylatbensin ASPEN + 2-T syntetolja, original DLE tändstift och nytt tändsystem från HAB. Bara det blir lite varmare så skall jag prova mig fram med olika kombinationer på bensin (ASPEN eller 95E), tändstft (DLE eller NGK) och tändsystem (original eller nytt) så klarnar det väl vad problemet var med att den inte startade tidigare. Utetemperaturen är det inte för idag var det för j-vligt kallt ute . Sen finns det ju naturligtvis den försvinnande lilla möjligheten att felet kanske inte var på motorsidan utan framför propellern... |
Author: | MickeM [ Mon 22 Nov 2010, 13:09 ] |
Post subject: | Re: Bensinmotorer |
Atte wrote: Sen finns det ju naturligtvis den försvinnande lilla möjligheten att felet kanske inte var på motorsidan utan framför propellern... Va det fel på spinnern? Ska man inte ha mer procent olja? |
Author: | Atte [ Mon 22 Nov 2010, 13:43 ] |
Post subject: | Re: Bensinmotorer |
MickeM wrote: Atte wrote: Sen finns det ju naturligtvis den försvinnande lilla möjligheten att felet kanske inte var på motorsidan utan framför propellern... Va det fel på spinnern? Ska man inte ha mer procent olja? Jag har väl inte sagt nåt om procenten ...men för info så blandade jag i 2-T syntetolja i bensinen i förhållande 1:30 och 1:32 helt enligt instruktionerna, dvs ungefär 3% olja och det verkade fungera helt OK . När motorn är inkörd så skall det räcka med 1:50 oljeinblanding, dvs. 2% . Dagens övning har visat att det inte är nåt större fel på spinnern, lite skamfilad....men jag skall prova utan när det blir varmare. I dag startade jag alla gånger för hand och det gick bra och spinnern var inte alls ivägen Det eventuella svaga länken skall nog kanske sökas ännu längre fram. |
Author: | Mr X [ Mon 22 Nov 2010, 14:24 ] |
Post subject: | Re: Bensinmotorer |
Stiftet som följer med brukar bara duga till inkörningen sedan byter man till NGK Om man behåller stiftet brukar man få problem efter ett tag av att motorn börjar gå illa. Vissa importörer byter stiftet till NGK före den levereras till kunden. |
Author: | Mr X [ Sun 27 Mar 2011, 12:12 ] |
Post subject: | Re: Bensinmotorer |
Bensinmotorerna har väl helt tagit över på större flyg. Nu börjar dom också konkurrera med mellanklassen men jag tror aldrig dom kommer att bli så lätta att dom kan användas på mindre flyg. Där kommer nog metanolmaskinerna och el att dominera länge. Bensinmotorerna är prisvärda och billigare i drift. |
Author: | Mr X [ Thu 11 Aug 2011, 23:44 ] |
Post subject: | Re: Bensinmotorer |
Avgassystem "Skala" boxer http://www.hab.se/avgassystem-skala-box ... c-876.aspx |
Author: | Mr X [ Fri 23 Dec 2011, 11:43 ] |
Post subject: | Re: Bensinmotorer |
http://www.aircpro.com/ säljer en otroligt liten och nätt bensinare. Imponerande lätt och liten maskin som passar i mindre flyg. NGH GT-9 GASOLINE ENGINE Världens minsta serietillverkade bensinmotor 9.07cc motor inklusive tänsystem, ljuddämpare och tändstift Byggd som en glödstiftsmotor med cylinderfoder. Ersätter en .45 - .56 glödstiftsmotor Max Power: 0.8hp/15000rpm. Weight Engine: 425g. Prop: 10x6-12x6 Mer info på: www.nghengine.com |
Author: | Mr X [ Sat 14 Jan 2012, 23:37 ] |
Post subject: | Re: Bensinmotorer |
WrongWay Cam tests the Rc-Exl igniton spark tester http://www.youtube.com/watch?v=AFOkDcoeUOM |
Author: | Mr X [ Thu 09 Feb 2012, 13:31 ] |
Post subject: | Re: Bensinmotorer |
Ser ut som att bensinmotorerna kommer starkt detta år på vårt fält. |
Author: | Mr X [ Sun 22 Jul 2012, 09:37 ] |
Post subject: | Re: Bensinmotorer |
New Item! DLE 55-RA Gas Engine DLE takes 50cc performance to a new level with the rear exhaust DLE 55-RA. Everything about this engine screams performance, from the piston skirt - designed to be lightweight for quick throttle response and tons of power - to the rear exhaust that lets you easily install a tuned pipe in your aircraft. The 55-RA provides 100 more rpm than the standard DLE55. It includes engines standoffs, electronic ignition, spark plug and Pitts style muffler. http://www.towerhobbies.com/products/dl ... 455_e.html |
Author: | Mr X [ Tue 07 Aug 2012, 08:27 ] |
Post subject: | Re: Bensinmotorer |
NGH kommer framöver att släppa ett gäng 4-takts bensinare. Förs ut är en liten 38 kubikare som NGH hoppas vara klar augusti-september NGH GF38cc 4-stroke gas engin bench test - http://v.youku.com/v_show/id_XNDI3MzQ1NDQw.html http://www.nghengine.com/home.asp |
Author: | MickeM [ Sun 12 Aug 2012, 19:32 ] |
Post subject: | Re: Bensinmotorer |
Sitter och kikar på tändningen på min bensinhelikopter. Verkar vara en påhängd magnet. Antar att den är jordad i motorblocket eftersom den är fastskruvad i den. Det går en röd kabel från magneten till tändspolen (med kontakt mitt på). Det går även en röd (?) jordkabel från motorblocket till tändspolen. Och så går det en feting kabel från tändspolen till tändstiftet. Det går dessutom en svart kabel från magneten som bara hänger lös under helin. Som det verkar så är tändningen "aktiv" i nuläget, men hur stänger jag av motorn? Jordar med den svarta kabeln mot nåt? Tänkte ha en remote kill-switch på denna, men då måste jag väl dra nåt från denna lösa kabel till Kill-switchen, eller? |
Author: | Kamikaze [ Sun 12 Aug 2012, 20:06 ] |
Post subject: | Re: Bensinmotorer |
OS kommer ut med en 22:a Bensinare. OS GT22 Designed to be powered by 2 stroke 91 size and 4 stroke 120 size engines 22.12cc motor inklusive tänsystem, ljuddämpare och tändstift Max power: 2.66hp/9000rpm Weight Engine: 761.6g. Prop: 16x8, 16x10, 17x6, 17x8 |
Author: | Kamikaze [ Tue 21 Aug 2012, 08:38 ] |
Post subject: | Re: Bensinmotorer |
Hur man ställer in http://indianatinygasengines.com/page3.aspx |
Author: | Kamikaze [ Fri 25 Jan 2013, 18:44 ] |
Post subject: | Re: Bensinmotorer |
Nu har DLE kommit ut med en 60cc twin http://www.youtube.com/watch?v=Dum8Tgu4JjU http://www.youtube.com/watch?v=99ccAi4jRVo |
Author: | Kamikaze [ Sun 30 Jun 2013, 10:15 ] |
Post subject: | Re: Bensinmotorer |
Nu har DLE kommit ut med 35cc bakutblåsare http://www.dle-engines.com/dleg0435.html http://www.youtube.com/watch?v=k9jrmyCtOdI Dom har även kommit ut med 60cc Twin http://www.youtube.com/watch?v=Dum8Tgu4JjU Samt en 85cc http://www.youtube.com/watch?v=lDOeZl1thl8 |
Author: | Mr X [ Tue 30 Jul 2013, 09:25 ] |
Post subject: | Re: Bensinmotorer |
Det har alltid varit Mintors fasta övertygelse att alla som ägnar sin tid och resurser för modellflygplan ska kunna köpa högkvalitativa tillförlitliga produkter. Efter denna inspiration är våra produkter designade och tillverkade med det huvudsakliga syftet med kvalitet och tillförlitlighet i åtanke. Mintor Motori är det enda företaget i hela världen som designa, producera och monterar alla mekaniska komponenter i motorn i våra lokaler i Italien. Vi anses vara "Ferrari" motorn i modellflygplan. Varje motor är handbyggda och monteras till exakt tolerans varje gång. Mintor forskning ger oss möjlighet att bygga motorer för maximal strukturell styvhet och viktreduktion. Vi använder bara de bästa legeringar och ingen av de delar eller komponenter är tillverkade av varor fusion typ. Denna teknik är säkert dyrare än någon annan tillverkningsprocessen. Mintor använder de mest sofistikerade CNC-maskiner i branschen. Detta gör det möjligt att tillverka alla komponenter och bibehålla högsta möjliga kvalitet varje gång. http://www.mintor.net/wordpress/immagini/foto/?lang=en http://www.modellhobby.com/index.php?cPath=190_203 |
Page 3 of 5 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |