motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Bensinmotorer
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=15&t=2145
Page 2 of 5

Author:  Atte [ Sat 23 Oct 2010, 09:40 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Oj, oj det finns mycket att välja på :?... för 26 cc bensin så hittade jag följande motorer;

Area 26, MVVS 26, SPE-26, Evolution 26, Zenoah G26, CRRC GF 26, DLE-30, Brinelli 26 + några till som verkade vara lika som nån av föregående men med annat namn.

DLE verkar vara ett gångbart alternativ...problemet tycks vara att det finns piratkopior av dom :shock:

Author:  Mr X [ Sat 23 Oct 2010, 09:52 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Atte wrote:
...problemet tycks vara att det finns piratkopior av dom :shock:

Nu när vi är inne på dessa maskiner så http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... rentCat=55

Author:  MickeM [ Sat 23 Oct 2010, 12:56 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

SV-26 :D

Author:  Atte [ Fri 29 Oct 2010, 12:35 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

För den som är intresserad av DLE-30 och bensinmotorer i allmänhet;

http://www.rcuniverse.com/forum/m_88852 ... tm#8887404

En hel massa intressant läsning som tar några dagar...> 160 sidor :wink:

Author:  Mr X [ Fri 29 Oct 2010, 14:37 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

När orken tar slut att läsa så köper man en eller två stycken :lol:

Author:  Atte [ Fri 29 Oct 2010, 14:39 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Mr X wrote:
När orken tar slut att läsa så köper man en eller två stycken :lol:


Det gick ungefär så för mig :oops: :D

Author:  Atte [ Mon 15 Nov 2010, 12:45 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Vad kör ni för bensin i bensinmotorerna :?:, låg kompression kräver lågoktanig bensin. DLE 30 med kompression 7.6:1 skall ha bensin med ett oktantal på mellan 87 och 93, finns det att få på ÅLand :?: . Bensin 95E innehåller 5% etanol vilket torde innebära att oktantalet är högre än 95.

Author:  MickeM [ Mon 15 Nov 2010, 13:23 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

95E5 försvinner ju snart, sen blir det 95E10.
Kör på Aspen du, det är ett omtyckt bränsle som inte stinker samt att det även är ekologiskt, om du tar eko-olja också (tänk på varven). Jag ska o köpa det i veckan, AB Lantbruk har, om jag minns rätt.
Jag körde Raket 4T med Johnson Pro 1 högvarvsolja i min Zenoah 23cc.
Många kör på mackbränsle också... dvs de få på Åland som gör det så kör på 95E5.

Påverkar etanol oktantalet?

Author:  Atte [ Mon 15 Nov 2010, 14:17 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

MickeM wrote:
95E5 försvinner ju snart, sen blir det 95E10.
Kör på Aspen du, det är ett omtyckt bränsle som inte stinker samt att det även är ekologiskt, om du tar eko-olja också (tänk på varven). Jag ska o köpa det i veckan, AB Lantbruk har, om jag minns rätt.
Jag körde Raket 4T med Johnson Pro 1 högvarvsolja i min Zenoah 23cc.
Många kör på mackbränsle också... dvs de få på Åland som gör det så kör på 95E5.

Påverkar etanol oktantalet?

Jag får inte igång DLE 30;an på 95E :evil, man rekommenderar 87 oktan :( :o

Klipp från Wikipedia;
Dessutom har E85 (85% etanol) ett högre oktantal, cirka 104 – jämfört med bensin som har 95 eller 98. Etanol har sämre kallstartsegenskaper, men detta kan kompenseras till exempel med hjälp av motorvärmare. Som jag förstår detta så höjer etanolen oktantalet...eller :roll:
Problemet är att ju högre oktantal desto sämre tändvillighet....som blir ännu sämre när det är kallt ute :(

Author:  Mr X [ Mon 15 Nov 2010, 14:32 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Om du inte får igång maskinen så är det något annat fel än Aspen 2-takt
Vanligaste felet är att man glömt att slå på strömen till tändningen :D
Eller att man kopplat kontakten till hallgivaren fel väg. (kommer inte riktigt ihåg hur den ser ut på DLE)

Aspen och V-Power
En bil med avancerad motorstyrning kan få ett par 2-3% i bästa fall när man går från 95 till 99 oktan.
Vi har ju fast tändning på våra tvåtaktare så det blir inte mycket mer effekt ifall man kör på högre oktan.

Startprocedur första gången.
Vid start sätt först på choken och slå runt några varv, se om bränslet går in i förgasaren via tygonslangen.
Sätt på tändningen och slå tills den tänder till.
Ta bort choken och slå tills den startar. Chokar du för mycket kan motorn bli sur.

Många kör på Aspen och är nöjda, själv körde jag Spe på Aspen utan problem.

Author:  Kamikaze [ Mon 15 Nov 2010, 15:47 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Du ska nog försöka få igång den i rumstemperatur! Kolla att det tänder vid stiftet! Tar ett jäkla tag innan den går igång om man har torr förgasare ( om man flippar på propellern!) Starter går det ofta bättre med! När den tänder till ska shoken bort! Sen ska den starta! 4.8 - 6 volt till tändningen borde det vara! Rör ej nålarna! Tror det ska va 3/4 delars varv på båda nålarna som grund!

Author:  MickeM [ Mon 15 Nov 2010, 16:19 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Vissa tändsystem skall absolut inte ha 6.0V, jag har ett sådant. Så läs på och använd rätt.

Bilmotorer knackar tidigare ju lägre oktantal och då ändras tändningen -> lägre effekt. Så är det på min. 95E5 är sämst, 98E bättre, V-Power va roligast! :D Har ej försökt med oktan-booster. Adaptivt system iofs. Det har inte våra tvåtattare... ;-) Jaja, lite offtopic.

E85, innebär det 85% etanol?
Vad är det som ger oktantalet?
Är det etanol i Aspen?
Hur många oktan är Aspen?
Så 95E5 har lägre oktantal än 95E10?
Är det skillnad på tändvilligheten när det bara gäller 5% i 95E5 och 85% i E85?

Keep it simple! Rör inget och kör Aspen + olja. :D
(vilken olja? förslag)

Author:  Kamikaze [ Mon 15 Nov 2010, 17:57 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

MickeM wrote:
Vissa tändsystem skall absolut inte ha 6.0V, jag har ett sådant. Så läs på och använd rätt.


8) https://www.mamut.net/controls/shop/sho ... &pid=12243

Author:  Atte [ Mon 15 Nov 2010, 19:54 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Såhär här jag förstått saken; Knackning i en motor beror på att bränslet tänder för tidigt p.g.a kompression och detta förhindras med ett högre oktantal (vad man blandar i idag vet jag inte, förr var det väl bly), m.a.o. ju högre kompression desto högre oktantal krävs. Min slutsats blir att lågoktanig bensin tänds lättare. Däremot ger inte högoktanig bensin som sådan någon större effekt (=samma värmevärde/energiinnehåll i bensinen oberoende av oktantal) utan den kommer sannolikt från en bättre termisk verkningsgrad i en motor som kan köras med en högre kompression. Den som känner sig kallad kan ju reda ut saken ordentligt, jag kan ju ha fel :oops: .

Beträffande DLE:n så får den bränsle och stiftet ger gnista och såväl L som H nålarna är korrekt inställda (enligt manual, 1,5 resp 1,5-2 varv.). Kör jag den med elstartern så samlas oförbränd bensin i ljuddämparen efter en stund även om jag börjar med torr motor och utan chock, m.a.o. den suger in bensin men bensinen antänds aldrig och då måste rimligen problemet vara bränslet, utetemperaturen eller nåt lurt med tändningen.

Vad är ASPEN och var får man det ifrån :?:

Jag har ett nytt tändsystem på kommande så får vi se om det är det som spökar.

Author:  Kamikaze [ Mon 15 Nov 2010, 20:01 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Atte wrote:
Vad är ASPEN och var får man det ifrån :?:


http://www.aspen.se/ :D
Finns på mackarna i Mariehamn! Finns på macken i Eckerö! Finns tror jag på Hugo! Och på Mattssons i godby!

Author:  Mr X [ Mon 15 Nov 2010, 21:14 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Atte wrote:
Vad är ASPEN och var får man det ifrån :?:

Miljöbränsle som ej luktar illa i garaget.
Finns också på Ab Lantbruk eller Byggvaruhuset (MP) Båt- & FritidsVaruhuset

Author:  Atte [ Mon 15 Nov 2010, 21:15 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Kamikaze wrote:
Atte wrote:
Vad är ASPEN och var får man det ifrån :?:


http://www.aspen.se/ :D
Finns på mackarna i Mariehamn! Finns på macken i Eckerö! Finns tror jag på Hugo! Och på Mattssons i godby!


Tack för infon, det är alltså alkylatbensin :o ... jag skall fösöka få tag på en dunk :D

Author:  MickeM [ Mon 15 Nov 2010, 21:50 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Kamikaze wrote:
MickeM wrote:
Vissa tändsystem skall absolut inte ha 6.0V, jag har ett sådant. Så läs på och använd rätt.


8) https://www.mamut.net/controls/shop/sho ... &pid=12243

Ja det där går att använda med 4.8 - 6.0 V :) Köp bort!

Author:  Kamikaze [ Mon 15 Nov 2010, 21:57 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

Är du säker på att det inte va disel du försökt starta på! Det misstaget gjorde jag en gång :oops:

Author:  Kamikaze [ Mon 15 Nov 2010, 21:59 ]
Post subject:  Re: Bensinmotorer

MickeM wrote:
Kamikaze wrote:
MickeM wrote:
Vissa tändsystem skall absolut inte ha 6.0V, jag har ett sådant. Så läs på och använd rätt.


8) https://www.mamut.net/controls/shop/sho ... &pid=12243

Ja det där går att använda med 4.8 - 6.0 V :) Köp bort!


Det är samma som sitter på Attes DLE motor :lol:

Page 2 of 5 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/