Mr X wrote:
Träffade en äldre man på färjan som undrade om vi fortfarande flög metanol på Åland?
Klart det svarade jag lite fundersamt och förstod inte frågan men efter vår samtal började jag fundera om bensinmotorerna har tagit helt över.
Lever vi fortfarande i gamla tider och flyger metanol när övriga gått över till bensin?
Är ett tag sedan man varit utomlands på något träff och inte hängt med riktigt.
Märkligt...
Det finns ju än så länge inte en enda vettig eller bra bensinmotor i den storleksklassen de flesta metanolmotorer är i (upp till och med 60-size), så jag vet inte vad ni två menar!?
Det är väl det som är problemet... att flera tycker att metanol är kladdigt och blivit tvungna att gå ner till små elflyg som tyvärr inte är lika publikvänligt mm eller gå upp i storlek till avancerade stora högljudda bensinflyg som folk sällan får flygklara för de är så omständiga.
Metanolmotorer låter än så länge mycket bättre än bensinmotorerna om man ska tänka på ljudet. Metanol-motorer är enkla, tanka, på med glödaren och flyg. Bränslepriserna kan man ingen ålänning klaga på iaf för de flesta flyger inte många € genom sina motorer.
Så mja... bensinmotorerna har nog en bra bit kvar enligt mig inom den absolut vanligaste storleken på flyg.