Bilmotorer brukar funka på vanliga metanolblandningar, typ:
- 16% nitro, 4% syntet, 10% ricin, "70% metanol"
- 25% nitro, 4% syntet, 10% ricin, "61% metanol"
Men, tex min båtmotor, en .45 så skall ha minst 16% olja om man kör
16% nitro. Och ännu mer olja om man kör 25%.
Helikoptermotorer typ .50 skall ha 20% nitro och 20% olja (syntet).
Bilmotormetanolblandningar brukar inte vara det bästa för motorer
som går på mer konstanta varvtal (flyg o heli).
Kolla upp är mitt råd.
För om man har fel bränsle så slits motorerna mer, vissa
bränslen saknar ersättning för After Run Oil, vissa bränslens
ricinoljemängd fräter mer på lager, osv... Kan vara svååårt få igång
en motor på fel bränsle utan att justera en massa på lågfartsskruv,
högfartsskruv, osv och hitta rätt punkt.
Viktigt att motorn har rätt temp också. Bilmotorer är enkla.. man stannar
dem, går fram till dem, känner... =) Flyg och heli är jobbigare.
Jag har testat olika bränslen till bil och det är skillnad på dem beroende
på nitrohalt, ricinhalt, syntethalt, tillverkare, temperatur osv. Byter man
bränsle hamnar man på justera om (småsaker och petitesser).
OS är bra motorer. Välinställda från början. Går bra. Lätta
att justera vartefter de slits. DYRA och TÖRSTIGA!
Bränsle brukar kosta ca 35€ för 5 liter.
De som flyger heli och kör båt (med större motorer än bilmotorerna)
brukar blanda själv då de får till rätt halter samt att det är mycket
billigare.
Bilmotorer är typ .12 .15 .21 .25 .28 .50 .70
Heli: .30 .50 .60 .70 .90
Båt: .21 .45 .50 .70 .90
Flyg: Inte bra koll på dem... rätt blandat.
Några exempel:
.21 = 3.5cc
.28 = 4,6cc
.45 = 7.5cc
.70 = 11cc
.90 = 15 cc
Sen finns ju bensinarna.... 23cc, 26cc, 30cc, 50, 100 är några stora.