Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 29 Jun 2025, 22:23

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Digital servo - Standard servo
PostPosted: Tue 13 Mar 2007, 13:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Lite info - digitala servo mot standard servo

http://www.futaba-rc.com/servos/digital ... 20servo%22

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Mar 2007, 21:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kort sagt:

Digitala servon:
+ Exaktare
+ Starkare drag
+ Snabbare
+ Starkare moment vid stillastående läge
- Dyrare
- Slukar ström

Det som är lika är skalet, motorn, kuggar, signalen in och potentiometern
som känner av läget.

Det som skiljer är alltså styrningen av motorn, det som är mellan signalen
och motorn. I det analoga servot är det lite elektronik som omvandlar
inkommande signal till ett läge och motorn vrids dit tills potentiometern
säger att motorn är på rätt. I det digitala servot omvandlas signalen och
med hjälp av en mikroprocessor styrs detta som i sin tur ger ut exakta
signaler tilll motorstyrningen. Potentiometerns läge samplas och läget
blir exaktare.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 Mar 2007, 15:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Såg att servon med olika hastigheter skiljer sig i pris
Undrar om man märker av att servon har 0,14s, 0,19s eller 0,23s när man flyger eller är det bara overkill att köra med 0,14s servon.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 Mar 2007, 15:59 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Hur stor skillnad är det prismässigt då? Kan tänka mig att digital servo är mera ett måste om man flyger akrobatik....

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 Mar 2007, 16:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Skillnaden är ca 100kr men på 4-5 servon blir det ju mycket.
Kanske man bara behöver snabba servon till vingarna eller ska man inte blanda.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 Mar 2007, 20:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Denna info fanns på rcgroups! intressant att läsa!


In a recent job I got to test 50 servos from several manufacturers (Hitec,
JR, Futaba, GWS, Volz, FMA) for a UAV manufacturer.
Perhaps this summary will help. I set up a 100 hour test with the
servos cycling +/- 45 degrees once per two seconds lifting a 1 kg load on a
10 mm moment arm. In normal flight conditions there would be many small
deflections rather than the continuous sweeping I used in this test. The 1
kg.cm torques are fairly representative of flight loads on a small UAV or
RC model.
All tests were done at 5.00 volts with each servo having its own 1 amp
power supply and a 1000 uF cap to supply a short time peak current a bit
over an amp. Note that digital servos can pull considerably more than one
amp when stalled but running in this test they drew less than one amp.

1. There is NO true standard in the hobby RC servo industry except that 1500 uSecs was the centre position on ALL servos tested.
2. 1000 to 2000 uSecs works with EVERY servo tested. 900 to 2100 or 800 to 2200 worked with SOME analog servos but caused almost instantaneous
destruction with newer digital servos. Digital servos draw 4 or 5 times
more current in their quest to get to the set point faster. If the
internal gearboxes, or a binding linkage, prevents this, they go into very
rapid meltdown internally.
3. Just because your new fancy transmitter lets you dial in 120% throws, do NOT assume your servos will comply. Digital ones may die.
4. Rotation angle is not standard, even within one maker's range. 1000 to 2000 uS can be +/- 45 degrees, +/- 60 degrees or even +/- 90 degrees.
5. All nylon gearboxes typically have lowest backlash and remain tight
over 100+ hours of cycling. Metal gearboxes wear substantially over 100
hours.
6. Metal shaft/metal gear servos like the Futaba micro servo are very
robust but the metal shaft conducts interference into the pot and the
servos chatter with nearby RF interference - bad news on a UAV with
on-board transmitter until you fit ferrites & bypass caps.
7. Hitec servos, in general, have motors far too powerful for their
gearboxes and instantly strip gears if linkages bind. Other servos may do
this but Hitec stood out as poor in this regard. Volz failed in the
shortest time under load tests from electronic failures, not gearbox
troubles.
8. Ball bearing servos performed no better than servos with the output
shaft just rubbing on the plastic case. Observed case wear on the no
bearing Futaba and GWS servos was negligible.
9. Driving the servos with 50 Hz refresh rate gave 100% of makers specs
for response time and torque. Driving faster (only went to 60 Hz) did not
improve response times. Going down to 25 Hz refresh rate worked for all
servos tested but holding torque and response rates suffered.
10. Lowest power with highest speed was to drive the servos at 50 Hz rate
until into position then drop the refresh rate back to 10 Hz. Only works
for lightly loaded servos however.
11. Price was absolutely unrelated to lifetime. The most expensive (Volz)
failed first (all three of a sample of 3 at 5, 22 and 35 hours).
12. Cheaper servos have more backlash when new and tended to have highest
backlash at end of test. Backlash was very small in every servo tested and
your linkages are guaranteed to have more slop than the servos.
13. Digital servos have a genuine 1000+ steps between 1000 and 2000
uSecs. Analog servos gave 500+ steps from cheapest to most expensive.
14. How long do servos last?? Unless you physically stress them by
manually moving the output arms, you can be almost certain to get 75
continuous hours. That is probably plenty for normal RC hobby flying but
for UAV use I would suggest replacement at 50 hours maximum. Your mileage
will vary depending on loads, vibration (the wiper on the feedback pot can
gouge a pit into the track in high vibration), power supply voltage and
current limits, temperature extremes, moisture ingress, etc, etc.
Lifetime could be as low as 10 hours if you insist in pulling the full
rated torque and loads out of the servo with every movement.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 Mar 2007, 20:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag har ett digitalt på helikoptern och det är till gyrot, där behövs något
som är snabbt och exakt. Kostade ca 1000 kr.

Det finns många olika analoga servon också, kraftiga, svaga, snabba,
långsamma, osv... men de är nog inte lika exakta. Tex på en bil där
man kanske har ett analogt servo så skall ju rakt fram vara rakt fram.
Det kan ett analogt servo ha lite svårt med och man måste justera
när man kör. Dvs om man svänger höger och sen ska köra rakt så kan
det fortfarande gå liiiite höger, medans ett digitalt hamnar på rätt ställe.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 Mar 2007, 21:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Så på ett flyg borde de då inte spela någon roll med digitalt eller analogt servo för man ändrar klaffarna hela tiden eller .....

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 Mar 2007, 21:19 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Det är inga svaga rackare servor inte! Läste att vissa har en dragkraft på 5 kg.

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 Mar 2007, 21:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Todi wrote:
Det är inga svaga rackare servor inte! Läste att vissa har en dragkraft på 5 kg.

Det är ett rätt klent servo det =) Vanlia småservon är 3-5 kg och sen
är det rätt vanligt med 6-9kg också. I min FG har jag ett styrservo som
drar 24kg. Det kan vrida ihjäl sig självt =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 Mar 2007, 21:34 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
MickeM wrote:
Todi wrote:
Det är inga svaga rackare servor inte! Läste att vissa har en dragkraft på 5 kg.

Det är ett rätt klent servo det =) Vanlia småservon är 3-5 kg och sen
är det rätt vanligt med 6-9kg också. I min FG har jag ett styrservo som
drar 24kg. Det kan vrida ihjäl sig självt =)


24 kg! Du milde... Den skall verkligen sitta fast då!

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 Mar 2007, 21:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Mina servon är så starka så dom morrar åt mig. grrr :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 Mar 2007, 22:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Vad jag förstår ska det inte vara något problem att blanda servon från en tillverkare med radio/mottagare från en annan.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 Mar 2007, 23:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Vad jag förstår ska det inte vara något problem att blanda servon från en tillverkare med radio/mottagare från en annan.

Helt sant. Så länge de följer standarden så är det bara att blanda. Så
har jag gjort och så har jag förstått... funkar gör det också :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Mar 2007, 01:18 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Mr X wrote:
1. There is NO true standard in the hobby RC servo industry except that 1500 uSecs was the centre position on ALL servos tested.
2. 1000 to 2000 uSecs works with EVERY servo tested. 900 to 2100 or 800 to 2200 worked with SOME analog servos but caused almost instantaneous
destruction with newer digital servos.


MickeM wrote:
Helt sant. Så länge de följer standarden så är det bara att blanda. Såhar jag gjort och så har jag förstått... funkar gör det också :)


Vilken standard?

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Mar 2007, 09:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Det finns en mängd servon för olika ändamål och olika styrkor. De kan delas upp i olika grupper. Två stora grupper är analoga och digitala servon. De kan sedan delas upp i grupperna mikro, mini, standard och stora servon. Mikroservon används främst i inomhusmodeller och andra riktigt små applikationer. Miniservon används i lite större inomhus och små utomhusmodeller. Standardservon används i de lite större modellerna där dragkraft på 2 - 3 kilo behövs. Stora servon används där det behövs rejäla tag på stora modeller, konstflyg och skalamodeller

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Mar 2007, 11:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag menade inte standard så som i storlek, styrka, digital/analogt osv
utan signaleringen. Dvs de tre kablarna med +-matning, jord och signal.
Servon använder oftast något som heter Z-kontakt har jag förstått (allt
mitt har det på bilarna, båten, flyget förut, helikoptern), fast vissa kan
ha ett spår (nyare) för att man inte skall klanta sig och vända kabeln fel
väg.

EDIT: BlaaBMW: Jag fortsatte alltså mitt svar på MR X's fråga:
"Vad jag förstår ska det inte vara något problem att blanda servon från en tillverkare med radio/mottagare från en annan."

EDIT 2: BlaaBMW: Ah, nu såg jag vad du hade hänvisat till för text. =)
Då ändrar jag mig och säger så här: Jag har blandat analoga servon
friskt och aldrigt haft problem. Digitalt servo har jag bara anslutit några
ggr och det har fungerat de också. Om det skulle vara så viktigt med
uSECS så skulle det stå med röd stor text att man kan bränna upp servot. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Apr 2007, 00:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Mr X wrote:
Vad jag förstår ska det inte vara något problem att blanda servon från en tillverkare med radio/mottagare från en annan.

Helt sant. Så länge de följer standarden så är det bara att blanda. Så
har jag gjort och så har jag förstått... funkar gör det också :)

Hur fungerar det att blanda digitala och analoga servon i ett flyg eller heli?
Är det samma signaler till ett digitalt som till ett analogt från mottagaren till servo.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Apr 2007, 07:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Mr X wrote:
Vad jag förstår ska det inte vara något problem att blanda servon från en tillverkare med radio/mottagare från en annan.

Helt sant. Så länge de följer standarden så är det bara att blanda. Så
har jag gjort och så har jag förstått... funkar gör det också :)

Hur fungerar det att blanda digitala och analoga servon i ett flyg eller heli?
Är det samma signaler till ett digitalt som till ett analogt från mottagaren till servo.

Servona använder samma signaler, det är bara den interna
motorstyrningen som sköts digitalt eller analogt. Jag har blandat
i helikoptern,


Top
 Profile  
 
 Post subject: servon
PostPosted: Mon 16 Apr 2007, 08:11 
Offline
Medlem

Joined: Sat 24 Mar 2007, 17:03
Posts: 94
Location: gottby
länk med billiga och bra servon
http://rmf.se/index.php?cPath=51_48


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group