Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 16 Apr 2024, 03:48

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: LiPO-ackar
PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 13:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
LiPO-ackar
LiPO = Litium Ion Polymer

De används mer och mer i alla typer av RC-grejer.
De är lite speciella jämfört med vanliga NiMH, NiCd, Pb, LiIon, LiFe, osv.
Bra LiPo's är bra ackar, men sköt om dem rätt.


BETECKNINGAR

LiPo har beteckningar, tex 3S 11,1V 2200mAh 30C(40C) (charge 1C)

3S
- En cell = 3.7V (finns 3.6V, undvik dem)
- S = Seriekopplad, P = Parallellkopplad
- 3S anger hur många celler i serie det är, 3 st i detta fall. Står det 3P så är cellerna parallellt.
- 1S = 3.7V, 2S = 7.4V, 3S = 11.1V, 4S = 14.8V, 5S = 18.5V, 6S = 22,2V osv

2200mAh
- Eller 2,2Ah
- Kapaciteten på acken, hur många ampere per timme som acken kan leverera.

C-talen
- 30C är kontinuerlig urladdningsström, dvs 30 x 2200mAh = 66A.
- 40C är max urladdningsström (oftast begränsad till 10 sekunder), dvs 40 x 2200mAh = 88A
- Charge 1C anger vilken ström du max kan ladda acken med, dvs 1 x 2200 = 2,2A. Vissa ackar kan ibland ta emot högre laddström, läs på ackens bruksanvisning!

Observera att dessa siffror oftast är drömsiffror på billiga ackar, så utgå inte från att en billig LiPo kan leverera det som står på den.
Köper du märkes-ackar som tex Hyperion, Gravity, Tattu och ThunderPower så stämmer siffrorna bättre.


Nedanstående är sammanfattning från flera LiPo-tillverkares anvisningar för att ge ett grepp om hur man ska hantera ett LiPo.


HUVUDREGEL

- Veta vad du gör!
- Följ de medföljande instruktionerna, hanteringen kan skilja.
- Inspektera alltid acken före och efter laddning samt användning
- Mät cellerna i acken före användning, efter användning, efter acken kallnat, före laddning och efter laddning


LADDNING

- Ackarna är inte fulladdade när man köpt dem nya, de är laddade till 50% (stabilt kemiskt läge)
- Ladda endast med en BRA LiPo-laddare som övervakar acken med en balanseringskontakt (ladda inte med NiCd, NiMH eller dylika laddare)
- Acken ska vara 3,3-4,2V
- Använd aldrig laddning-urladdningsfunktionen
- Använd inte billiga laddare eller laddare av obekant fabrikat
- Inspektera acken före laddningen så att det inte finns någon lös kabel eller skada
- Mät alltid acken före laddning och se att alla celler har OK spänning
- Ladda ej acken om temperaturen är under 0 eller över 40 (45) grader Celcius (vissa säger +10...+38 grader Celcius, vilket är bättre)
- När en ack är ny, läs på om acken redan är i skick att ta emot 1C-laddning, ladda annars med mindre ström
- Ladda INTE om acken är varm
- Ladda inte en svullen ack
- Ladda inte en ack som läcker
- Ladda inte en ack om en eller flera celler avviker mycket
- Kontrollera polaritet före du ansluter batteriet för laddning
- Ladda på ett brandtåligt underlag
- Ladda en ack i taget på samma balanskontakt
- Ladda alltid i en LiPo-laddpåse eller dylikt skydd
- Ladda helst utomhus eller i en brandsäker täckt men ej tät "container" som tex blomkruka och helst på cement/stengolv/brandsäker yta minst 1,5 m radie fritt runtom och minst 2,7 m fritt uppåt
- Ladda inte i närheten av brännbart material
- Kontrollera att etiketten stämmer överens med acken
- Lämna aldrig rummet där du laddar
- Ladda aldrig en LiPo i bilen
- Om acken börjar svälla under laddning, avbryt laddningen omedelbart, koppla bort och övervaraka acken i minst 30 minuter
- Ladda ackarna så att du snabbt kan slänga dem utomhus om något händer, handlar om sekunder, observera att kablarna kan lossna när acken börjar brinna
- Vissa LiPo-laddare laddar inte alla LiPo's som de ska, se till att din laddare laddar dem som tillverkaren säger (noggrannhet, delta, osv)
- Ladda INTE i bilen eller egentligen inte heller inomhus
- Avbryt laddningen direkt om acken börjar svälla eller bli varm och placera på någon säker plats minst en halvtimme
- Balansera helst varje laddning, det tar lite längre, men är bättre
- Överladda aldrig en LiPo (dvs över 4,20V per cell)
- Ladda INTE snabbare än tillåtet, alltså inte högre än tex 1C (tex en 5000mAh LiPo ska laddas med max 5A), vissa klarar högre, men inte för ofta
- Ladda ej om en cell är under 3,25V (många laddare tillåter inte laddning då), laddning under 3V per cell kan vara brandrisk
- Ska du ladda i serie så ska ackarna vara lika nya, lika mycket använda och i lika gott skick samt med samma cellspänningar
- En ack är instabil upp till 30 minuter efter laddning och användning, lämna ej acken oövervakad
- Om det tar evighter att balanseringsladda en ack är det också dags att göra sig av med acken
- Om acken börjar brinna, koppla loss laddare och alla kablar omedelbart
- Ladda inte en ack som tappat 20% av sin kapacitet
- Ladda aldrig en LiPo direkt efter användning
- Låt acken svalna mellan laddningarna


URLADDNING (ANVÄNDNING)

- Inspektera acken före användning för skador, läckor eller om det svällt upp, använd ej i så fall
- Använd INTE acken om den är för varm
- Kontrollera polaritet före du ansluter batteriet vid användning
- Kontrollera att cellspänningarna är OK samt lika före användning
- Kortslut inte acken
- Kör inte acken helt tom vid användning
- Ladda aldrig ur en LiPo för mycket (dvs under 3,20V per cell), det skadar acken (olika för olika tillverkare, men 3,2 under belastning är en bra gräns, tänk på Cutoff)
- Överbelasta inte acken vid användning
- Lämna ej acken inkopplad när den inte används
- Tillåt inte att en LiPo blir överhettad (dvs över 60 grader Celcius) eftersom de tar skada och kan börja brinna
- Laddda INTE ur snabbare än tillåten kontrinuerlig max-ström
- Använd inte LiPo's om det är varmare än 40 grader Celcius, brandrisk
- Vid urladdning av LiPo's i serie så måste skillnaden i cellspänningarna skilja max 0,01V (Enligt ThunderPower, udda eftersom en acks celler skiljer mer)
- Vissa säger att man ska dimensionera acken efter 0,5 x C-talet, dvs om du behöver en 15C-ack, skaffa en 30C
- Använd inte LiPo's i för mycket minusgrader, vissa klarar -20, men de tar skada. Om acken är under noll börjar det bli gränsfall.
- Dra ur acken max 70% (när du laddar efteråt vet du hur mycket du drog ur den tidigare, tänk på att ackar tappar kapacitet)
- Koppla alltid ur en LiPo så snabbt som möjligt ur något du kraschat och kontrollera för skador
- Man skall inte heller pina acken de första gångerna den används, dvs du ska då bara hovra med heli, söndagsflyga med flyg.
- När du använder en ny ack första gångerna, ta inte ur mer än 50% ur acken.
- Många ackar ska inte laddas ur med full ström första gångerna, vissa ska bara laddas ur max 3-5C första urladdningarna
- Ladda aldrig ur nya LiPo's för mycket första gångerna, dra ur max 0,5C
- Ladda aldrig ur en LiPo om det är under +10 grader (det skadar acken) och ladda ej ur den om det är över +54 grader Celcius
- Låt aldrig ackens temperatur överstiga +60 grader Celcius, kan leda till eld
- När acken är urladdad och obelastad samt ej varm så ska cellspänningen ej understiga 3,7V per cell, börja med högre spänning och se till att ej dra ur för mycket
- LiPo är ej för barn under 18 år (lite rolig punkt enligt Tattu, tolkar man det som att barn över 18 får använda ackarna?)


FöRVARING

- Förvara eller lämna ej på varm plats (solen, bilen, etc)
- Förvara inte en LiPo nära brännbart material, som tex mattor, papper, plast, läder, trä eller i ett RC-flyg eller i en bil, osv
- Lagringsladda acken om du inte ska använda den
- Förvara i en cementbunker eller blomkruka
- Förvara lagringscontainern på cementgolv
- Förvara inte i huset, garaget, bilen, byggnad.
- Förvara lagringscontainern minst 60 cm från omgivande saker samt minst 3 meter fritt uppåt
- Täck över lagringscontainern med brandsäkert material
- Kontrollera ackarna minst en gång i veckan, lämna dem ej utan tillsyn för längre perioder
- Placera inget brännbart i närheten av lagringscontainern
- Förvara helst endast i rumstemperatur
- Kontrollera att acken är i gott skick före förvaringen
- Förvaringstemperatur 0...+21 grader Celcius, vissa ska vara +4...+21 grader (läs på)
- Tillfälligt (tex när du kör till fältet) kan en LiPo förvaras i -7...+38 grader Celcius
- Förvarar du acken i en temperatur högre än +54 grader Celcius för längre tid än 2h skadas acken och kan ta eld
- Förvara ackarna så inget kan falla på dem och punktera dem
- Kontrollmät ackar lite nu och då som du lagrar en längre tid
- Ska du förvara acken längre än ca en vecka, se till att storage-ladda acken (50%) eller att cellspänningarna är 3,8-3,9V (kan variera bland tillverkare)
- Låt inte en LiPo ligga laddad i mer än en vecka
- Låt inte LiPo komma i kontakt med vatten eller hög luftfuktighet
- Förvara inte en LiPo nära öppen eld, värmeelement, solen eller dylikt
- Förvara alltid en LiPo så barn ej kommer åt dem
- Förvara alltid en LiPo på en säker plats
- Se till att kontakter och kablar är hela så risk för kortslutning inte finns
- Förvaras så att de inte sätter led på omgivningen i fall de börjar brinna
- Storage-laddning är ca 50% laddning, då är acken i balans och utgör minst fara
- Förvara INTE i en sluten behållare. Gaserna som bildas vid brand skapar högt tryck.
- LiPos brinner utan syre, så en sluten behåller hjälper inte.
- Gaserna och röken som skapas vid brand luktar rejält illa och sitter kvar i månader
- LiPO kan explodera eller börja brinna, de ryker massor och de kastar oftast ur sig eldkvastar som inte går att släcka så lätt
- Släck LiPo-bränder med sand eller pulversläckare, aldrig vatten
- Förvara inte LiPo's i bilar där temperaturen kan bli för hög


GÖR EJ FÖLJANDE

- Utsätt inte acken för stötar, böjningar, skador. Acken är mjuk.
- Utsätt aldrig acken för temperaturer över 60 grader Celcius
- Acken får ej bli blöt eller utsättas för hög luftfuktighet
- LiPo tål ej vatten, brandrisk
- Hugg aldrig nånting i ett LiPo, börjar brinna
- Montera aldrig isär en LiPo, brandrisk
- Kortslut aldrig en LiPo, det skadar cell/celler/acken och kan orsaka brand
- Om du råkar kortsluta en LiPo, placera den någonstans säkert minst 30 minuter, kemiska reaktioner kan uppstå tex 15 minuter efter kortslutning
- Om du kraschat och acken ser OK ut, placera den ändå minst 30 minuter någonstans för observation
- Blanda inte LiPo-celler med andra celler i en ack
- Punktera aldrig ett LiPo
- Öppna inte en LiPo
- Om du måste göra något åt en kabel på en LiPo, gör det med en kabel i gången
- Dra aldrig i kablarna till en LiPo, dvs håll inte acken i dess kablar
- När du löder på en kontakt, se till att använda krympslang och att lödningarna är täckta
- Löd aldrig på en LiPo-cell, hettan skadar dem
- Undvik kontakt med en ack som läcker
- Tillåt inte att elektrolyten från en cell kommer i kontakt med hud, ögon eller annat. Skölj omedelbart i en kvart, besök sedan läkare genast
- Var försiktig om du byter kontakter, byt en lödning/stift i taget för att undvika kortslutning och brand
- Lagra med cellspänning 3,8-3,9V (varierar på tillverkare)
- Utsätt inte acken för sol
- Utsätt inte acken för vatten eller fuktighet
- Blanda inte olika LiPo-celler vid ihopmontering
- Om du får elektrolytvätskan i ögonen eller på huden, skölj med vatten omedelbart


GÖRA SIG AV MED EN LIPO

- Om en ack har tappat 20% av sin kapacitet ha den gjort sitt, dvs en 5000mAh ack kan laddas i 4000mAh, men klarar den bara att ladda 2500-3000mAh börjar det bli på gränsen
- Om en eller flera celler börjar avvika för mycket till de andra cellerna är det dags göra sig av med acken
- En ack kan även ha svullit och blivit hård, denna ack bör genast laddas ur i saltbad
- En ack som har "puffat", dvs svällt, så kan ha svällt och är mjukt, vilket är en gas och som inte är så farligt, men man bör vara försiktig och ha koll på denna ack eftersom den kan vara instabil
- Blanda salt med hett vatten i tex en kruka och lägg den skadade acken där för några dygn, kontrollmät sedan igen, se till att spänningen är 0V innan du för den till problemavfall eller tillbaks till försäljaren, de kan återvinnas eftersom de innehåller återvinningsmaterial.
- Förbjudet att slängas i vanliga brännbara sopor
- För acken till samma plats där du köpte den (Obs, får ej sändas med flyg, eller helst en skickas alls, för den personligen) om möjligt
- För acken till problemavfallsmottagning som kan ta emot dessa ackar


VARFÖR SVÄLLER EN LiPo (Och hit hör också svar på varför den inte orkar med längre)?

- Du har överladdat den
- Du har dragit ur den för mycket
- Du har låtit den ligga för länge laddad (vanligt)
- Du har låtit den ligga för länge urladdad (dvs lägre än storage som är 50%)
- Du har använt den i något som dragit för mycket ström (vanligt)
- Du har laddat den med högre ström än tillåtet/för ofta
- Acken är skadad


Mät acken före laddning, efter laddning (eller lite senare), före användning och efter användning.


/MickeM


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 17:52 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Låter hemskt omständigt... och lite halvfarligt :shock: Måste jag säga! Tror jag föredrar dom enklare NiMh...Dom fungerar ju hur fint som helst....!

Vad är då fördelarna/Nackdelarna om man jämför Lipo mot NiMh... :roll:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 19:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Vad är då fördelarna/Nackdelarna om man jämför Lipo mot NiMh... :roll:

Ingen aaning :D Vilka frågor!!! Kanske de klarar ge ut mer ström.
Eller att de är lättare, för DET är dom, hmm... nä vet faktiskt inte.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 21:18 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Ett påpekande bara: 1C innebär inte automatiskt 1A. 1C = mAh x10.

Du menade kanske så men då fattade jag fel vilket kan vara troligt pga trötthet :oops:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 19 Apr 2009, 07:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Till alla som väntar på FlightPower EON, nu kommer nya EON-X som man har beslutat att släppa tidigare än planerat.
Detta blir ingen liten uppgradering från dagens Lipo, utan en rejäl uppgradering vad gäller prestanda, snabbladdning (5C) och kanske det viktigaste, livslängd.
Söders RC har redan kört tester på dessa ny batterier sedan en tid, och där andra Lipo batterier på marknaden idag håller 3,5-3,6v/cell märkta med 30-33-35c under belastning, håller nya EONX30 3,7-3,75v/cell i samma setup.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 05 May 2009, 00:02 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Kokams 4000mAh 30C

Kokams celler är det bästa som fins på marknaden nu , vad det gäller strömtålighet och livslängd, vi har KOKAM celler som är över 3 år gamla och "still going strong". Cellerna kostar mer men är värda varanda öre. tänk inte ens på att jämföra dom med Flygtpower och annat. Förväntad livslängd när man kör dom inom spec. runt 300-500 ggr. Långtidstest med urtag va 80% kapacaitet och urladning på 2c ger livslängd på ca 3500 ggr ( då har cellen tappat ca 10% kapacitet.) Kokam är även den bästa cellen vid lågatemperaturer!! Polulär hoss militären.


* Längd: 142mm
* Bredd: 43mm
* Tjocklek: 9,5mm
* Vikt: 115g
* Max ström 30 C eller 120 A
* Kortvarig belastning 50C 200A


Image

https://www.mamut.net/controls/shop/sho ... subgid=159

Helt nya Li-Polymer celler för höga urladdningsströmmar. SHD-cellerna klarar kortvarigt upp till 30-40C och 15-20C kontinuerligt

Dessa celler har fantastiska egenskaper som man knappt trodde var möjligt att åstakomma bara för något år sedan. Cellerna tål höga strömuttag jämfört med andra högkapacitetsceller som till exempel Li-Ion. Det finns ingen "minneseffekt" och självurladdningen är mycket låg, ca 5% per år!
Dock är det viktigt att iaktaga vissa försiktighetsåtgärder. Läs noggrannt instruktionerna som medföljer varje leverans.
En liten sammanfattning:
Vi modellflygare har en förmåga att pressa alla batterityper till gränser över vad tillverkaren rekommenderar! De angivna maxbelastningarna vid varje cell är över tillverkarens rekommendation, men det har vid tester visat sig att cellerna inte tar skada av att urladdas med dessa strömmar. Vid normal användning och skötsel är cellerna mycket säkra att handha.

Våra celler levereras utan skyddskretsar. Detta gör att de endast är avsedda för hobbybruk.
Cellerna får ej inneslutas i tejp eller krympplast. Vid överbelastning sväller de upp kraftigt. Om denna expansion hindras kan explosion eller brand uppstå.
Max rekommenderad laddström på 1xC bör ej överskridas. (ex. ett 640 mAh batteri laddad med ca 640 mA. 1200 mAh med 1200 mA osv) Cellerna skall EJ laddas ur före varje laddning. Det är bättre att "fylla på" innan de är helt tömda. Spänningen får ej understiga 3,0V/cell. Då tar cellen skada. Förbrukade celler skall lämnas till miljöstation eller återsändas till oss. Förvara ej cellerna tillsammans med vassa föremål då de annars kan punkteras. Använd endast laddare avsedd för Li-Polymer (Li-Ion) batterier. All annan laddning sker på egen risk.

Cellerna kan även laddas med ett stabiliserat nätaggregat med ställbar spänning och ström. Gör på följande sätt:
Ställ in spänningen på 4,2V/cell (Ex. Om ett 2 cells paket skall laddas ställs spänningen till 8,4V). Ställ strömmen på 1xC. (Ex. Om ett 640mAh pack skall laddas, ställs strömmen på 640 mA). När acken ansluts kommer du att läsa av ca 3V/cell på displayen (Ex. 6V på ett 2 cells paket). Den närmaste timmen kommer spänningen att stiga mot det inställda värdet. När detta värde uppnåtts kommer strömmen att sakta sjunka mot noll.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 05 May 2009, 07:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kopierar och klistrar du in försäljares text eller är det
från stora tester du hittar dessa "vi är bäst"-texter? :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 05 May 2009, 11:37 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
JAPP......kunde ju inte ha skrivit det bättre själv..... :lol:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Jun 2009, 19:00 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Slog yxan i ett tomt lipobatteri i dag...! Å jäkla vilket hållå det blev....rökutveckling så det heter duga ..... det bara fräste å spruta åt alla d håll..!

Så ett varningens finger.... transportera ej era lipobatteri bland vassa föremål..... :shock:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 23 Jun 2009, 19:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vad gör man med en utförtjänt LiPo-ack då?
Är dom giftiga? Innehåller vad för ämnen?
Hur få dem helt tomma? Vart för man dem?
Har två gamla (från svensk Trex-heli som JS
hade förut, dom tröttna nog pga att man drog
ur dem för mycket) och en rätt ny HiModel
som mitt i allt ger 0V.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 23 Jun 2009, 20:07 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Sätt dom i en hink med saltvatten så laddar dom ur, sen är det bara o lämna dom till en batteri insamling.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 23 Jun 2009, 22:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
JS_ wrote:
Sätt dom i en hink med saltvatten så laddar dom ur, sen är det bara o lämna dom till en batteri insamling.

Hm, funkar det? Blir vattnet mer resistivt av saltvatten så det inte säger POFF som det kasnke gör med vantlig vatten, eller?! Förklara.

Kom ihåg i efterhand att man kan sätta rätt sorts resistor (kraftigare
motstånd) över acken så laddar det ur snällt -> värme.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 24 Jun 2009, 11:51 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
MickeM wrote:
JS_ wrote:
Sätt dom i en hink med saltvatten så laddar dom ur, sen är det bara o lämna dom till en batteri insamling.

Hm, funkar det? Blir vattnet mer resistivt av saltvatten så det inte säger POFF som det kasnke gör med vantlig vatten, eller?! Förklara.

Kom ihåg i efterhand att man kan sätta rätt sorts resistor (kraftigare
motstånd) över acken så laddar det ur snällt -> värme.


Hinken med saltvatten är de allmänna rekomendationerna. Ska väl ta några dagar och sen är de ofarliga. Har läst att man ska göra detta utomhus då det finns risk för mindre trevliga doftsensationer...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Oct 2009, 21:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
En av mina HiModel 3S LiPo som alltid funkat klockrent var nere i 3.45V.
Uj tänkte man, bäst balansera fjong i den. Laddaren balanserade ner
spänningen från 3.45V per cell (3.46, 3,45, 3,44 eller nåt) till 3.00V?!?!
Och efter det kan den ju inte ladda mer. Är gränsen 3,25V? Nån som
har koll? Minns aldrig dom där gränserna för min, max o lagrings, osv.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Oct 2009, 22:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Och efter det kan den ju inte ladda mer. Är gränsen 3,25V? Nån som
har koll? Minns aldrig dom där gränserna för min, max o lagrings, osv.

Har hänt för mig också att acken inte tar emot laddning.
Laddar den då som Nimh en stund och efter det byter jag till Lipo.
Funkar bra men jag gör det inte inne utan ute ifall att ....... :oops:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Oct 2009, 22:19 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Och efter det kan den ju inte ladda mer. Är gränsen 3,25V? Nån som
har koll? Minns aldrig dom där gränserna för min, max o lagrings, osv.

Har hänt för mig också att acken inte tar emot laddning.
Laddar den då som Nimh en stund och efter det byter jag till Lipo.
Funkar bra men jag gör det inte inne utan ute ifall att ....... :oops:


Det där sa Machman att jag skulle testa på ett lipo som inte gick att ladda, så nja jag skrotade den iden.. Heldre beställer jag nytt oär på den säkra sidan..

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Oct 2009, 22:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dawson wrote:
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Och efter det kan den ju inte ladda mer. Är gränsen 3,25V? Nån som
har koll? Minns aldrig dom där gränserna för min, max o lagrings, osv.

Har hänt för mig också att acken inte tar emot laddning.
Laddar den då som Nimh en stund och efter det byter jag till Lipo.
Funkar bra men jag gör det inte inne utan ute ifall att ....... :oops:


Det där sa Machman att jag skulle testa på ett lipo som inte gick att ladda, så nja jag skrotade den iden.. Heldre beställer jag nytt oär på den säkra sidan..

Jag ska nog prova jag, men jag har ändå beställt fyra ackar till. =)
Kom på sen (för nån minut sen) att jag har tre andra. :P


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sun 06 Jun 2010, 09:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sitter och väntar på en av 4st 5000mAh 2S LiPo som laddar.
Det var 3.80 i cellerna, hur länge kan det ta ladda med 0,8A?
(första laddningen för denna ack, står utomhus i en kruka)
Dessvärre har jag ju bara en laddkabel med MPX-kontakter
så man hinner ju inte ladda så många på en dag direkt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sun 06 Jun 2010, 10:01 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Thu 25 Dec 2008, 13:43
Posts: 1245
Location: Mariehamn, Östernäs
Kör: cykel xD
MickeM wrote:
Sitter och väntar på en av 4st 5000mAh 2S LiPo som laddar.
Det var 3.80 i cellerna, hur länge kan det ta ladda med 0,8A?
(första laddningen för denna ack, står utomhus i en kruka)
Dessvärre har jag ju bara en laddkabel med MPX-kontakter
så man hinner ju inte ladda så många på en dag direkt.

Varför ladda med 0.8A när du kan ladda med 5?? Mina två 5000 mah ackar tog ca 40 min att ladda när dom var på 3,8v/cell och laddarn laddade i runt 2300-2500mah i dom...då kan du ju räkna ut att det borde ta runt 3 timmar per ack +- balanseringstid...

Står dom utomhus i en kruka kan du ju åtm ladda med 2.5A...?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiPO-ackar
PostPosted: Sun 06 Jun 2010, 10:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sami S wrote:
MickeM wrote:
Sitter och väntar på en av 4st 5000mAh 2S LiPo som laddar.
Det var 3.80 i cellerna, hur länge kan det ta ladda med 0,8A?
(första laddningen för denna ack, står utomhus i en kruka)
Dessvärre har jag ju bara en laddkabel med MPX-kontakter
så man hinner ju inte ladda så många på en dag direkt.

Varför ladda med 0.8A när du kan ladda med 5?? Mina två 5000 mah ackar tog ca 40 min att ladda när dom var på 3,8v/cell och laddarn laddade i runt 2300-2500mah i dom...då kan du ju räkna ut att det borde ta runt 3 timmar per ack +- balanseringstid...

Står dom utomhus i en kruka kan du ju åtm ladda med 2.5A...?

Nä. Ackarna är nya. Dom ska INTE laddas med 1C första gångerna. Gäller ALLA ackar.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group