Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 10:09

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Author Message
 Post subject: Re: RC Åland på Facebook
PostPosted: Fri 28 Jan 2022, 08:58 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Ska man få ungdomen intresserad så vettisjutton va man ska använda. Dom använder ju mest Snapchat å sånt s***. Discord kanske, där kör dom ju mycket Minecraft servrar tex. Tom. Facebook e ju bara för gamlingar, iaf enligt mina 2 tonåringar.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RC Åland på Facebook
PostPosted: Sat 29 Jan 2022, 11:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag tror inte vi ska sprida ut oss på mer medier.

De som är lost i olika medier så får nog pallra på där, det är medierna i sig samt att deras andra kompisar hänger där som håller dem där.
Dessutom ändrar det från år till år och vi kan inte hålla på med så många, bäst vi fokuserar på de två vi har, detta forum och FaceBook.
Anser jag.
Ju mer vi sprider ut oss, desto mer arbete och desto mer spritt blir allt (läs: lite på alla ställen, inte mycket, slutar med att vi inte samlat folket på få ställen utan en här och där = halvdött).
Nån måste kämpa med att sprida informationen också och fortsätta göra det, inte bara starta upp och överlämna åt andra.

När jag flyger eller gör nåt så lägger jag det endast på forumet, detta för att servern är hos mig och jag gillar projekt-upplägget.
Dessutom är det smidigt om man ska "spegla"/länka bilder till andra forum som jag gör.
Jag presenterar mina byggen och tar upp problem på upp till sju andra forum också beroende på vad det berör, detta för att få feedback och svar på frågor mm.
Att jag lägger ut allt i huvudsak på detta forum i första hand är för att jag vill hålla liv i RC på Åland.
Jag vet att motorportalens forum inte är lika superaktivt som jätteforum på andra ställen, men vi måste se till hobbyn på vår egen plats också, annars blir vi ensamma.
Jag struntar blankt i hur de flyger och har sig i Sverige och fastlandet, men jag är tacksam att det finns levande forum där med.
Mitt fokus är min hobby för min egen del, men även för Ålands del.

När en person vill börja med en ny hobby, så får de nog anpassa sig till den hobbyn's sätt att sprida info.
Jag är aktiv i annat också och när jag började där så var det upplagt från början att de använder FaceBook och Whatsapp, endast.
Där har de yngsta inte brytt sig om varken FaceBook eller Whatsapp, men eftersom vi har fasta tider så dyker de upp och är ivriga, sen sprider de själva på sina medier vad de gjort och det har i sin tur lockat in fler ungdomar.
Ibland har föräldrarna till de yngsta hållit koll via FaceBook eller Whatsapp, speciellt nu när pandemin bromsar upp en del.
Om kompisar sysslar med samma sak blir det nåt helt annat, än om en yngre ensam ska utvecklas i något.

Så jag tror, krångla inte till det. :-)
Jag själv tror att forumet är den plats där vi har mest idag, är den plats där vi bör fortsätta lägga ut mest material för här hänger just de aktiva flygarna.
Och det vi lägger på Facebook ska vara sånt som visar hobbyn för den andra skaran, alltså för såna som funderar på börja samt bara är intresserade.
Om de ser nåt de gillar så kanske de sprider det vidare.
Och ju mer folk vet om att hobbyn existerar, desto lättare sprids det att vi finns.
Därför tycker jag det är bra ta med folk till fältet eller flyga hos dem om det går, för då kanske de lägger ut info på sina medier och då sprids det.
Jag har tagit med folk som garanterat aldrig kommer börja flyga, men de har varit nyfikna på vad det är jag håller på med eller tagit med barnen så de får se.
Och de har spritt det för dom gillar berätta för andra vad de gjort under dagen.
Jag har flera gånger flugit hemma hos folk eller bredvid dem på deras äng, vägstump eller åker med helikopter eftersom flyg tar för mycket "airspace", och de har sen lagt ut bilder och lite info på sin FB-sida: "idag var Micke här och flög helikopter, de flyger annars i Djäkenböle" tex. Och på den vägen har folk vaknat till liv också.

Media? Tidningar och sånt? RC Åland been there done that och jag vill inte vara i fokus i dem, det tar mer av min tid och det passar inte mig nu.
De gånger vi varit i media så har de aldrig spridit info som tex webadresser, kontaktuppgifter eller dylikt så OM nån velat börja så finns det ingen info om det.
Då skriver jag hellre här på forumet så om nån googlar på tex radiostyrt eller nån annan RC-term så blir de överösta av länkar hit, så har flera hittat oss.

Vi har ju hemsidan http://www.rcaland.ax också... den har folk också hittat oss via.

Flyger vi inte så syns vi inte.
Syns man inte så finns man inte.

Enligt mig: Se till att ha grejer flygklara så du kan fara på kort varsel och flyga och sen lägg ut nån info om det, bilder, film osv på forumet och/eller FaceBook.

Flera verkar tro att RC Åland är jag på Facebook... men det är andra personer som gömmer sig bakom det kontot.

Och det där med att få med nya... många jag träffat ser grejerna (på FB och forumet samt vid besök) som vi håller på med och tycker det är en dyr hobby och blir bortskrämda att börja pga det.
Viktigt förstå att det finns beggat och billigt också. Att nån använder en sändare för 1000€ eller flyger ett flyg för 2000€ eller kraschar och skrattar åt det osv är på sätt och vis inte så bra reklam.

Förr fanns det dom som flög med en 1m EPO-Cessna, endast. Och de limmade och köpte delar till det flyget. En sån flygare som flög förr så hade köpt RTF-flyget beg till på det komplett med allt, hade hur kul som helst för 100€ och nåt nyinköp av reservdelar ibland. Men det räckte och flög ofta. Idag finns väl inget sånt kvar på ön så nu är det nyinköp som gäller. Det mesta är ihjälfluget eller bortskickat. Men det finns nog gammalt där ute hos engångsflygare som man inte ser av.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RC Åland på Facebook
PostPosted: Sat 29 Jan 2022, 14:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Så är det nog. Vill man läsa eller backa bandet går man till forumet.
Facebook är mera ett sätt att puffa på och hålla liv utåt. Dock ett snabbare sätt att locka folk när vi flyger.

Viktigt att hålla det enkelt tycker jag.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RC Åland på Facebook
PostPosted: Sun 06 Feb 2022, 10:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Attachment:
BerntUtkastadIngalunda.jpg
BerntUtkastadIngalunda.jpg [ 13.13 KiB | Viewed 5724 times ]

Detta är ju inte något som man vill se.
Jag läser det som att administratörerna av Motorportalens forum bannat Bernt och det har ju inte hänt.
Det är nog Bernt själv som glömt hemsideadressen, glömt lösenordet eller skrivit in fel lösenord för många ggr och spärrat ut sig själv.
Dålig reklam för vårt forum och hur det "verkar skötas" vilket inte stämmer ett dugg.
Mer ordning på moderatorerna av FB-sidan!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RC Åland på Facebook
PostPosted: Sun 06 Feb 2022, 10:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Attachment:
BerntUtkastadIngalunda.jpg

Detta är ju inte något som man vill se.
Jag läser det som att administratörerna av Motorportalens forum bannat Bernt och det har ju inte hänt.
Det är nog Bernt själv som glömt hemsideadressen, glömt lösenordet eller skrivit in fel lösenord för många ggr och spärrat ut sig själv.
Dålig reklam för vårt forum och hur det "verkar skötas" vilket inte stämmer ett dugg.
Mer ordning på moderatorerna av FB-sidan!

Nu såg jag svaret på datorn, men jag såg det inte på telefonen. :?
Nå, bra bra.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RC Åland på Facebook
PostPosted: Sun 06 Feb 2022, 10:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
100 personer följer! :-D Det ökar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RC Åland på Facebook
PostPosted: Sun 06 Feb 2022, 11:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
100 personer följer! :-D Det ökar.

och får man igång en eller lockar en ny till fältet har den gjort sitt syfte.

Tycker den är ett bra sätt att marknadsföra vår hobby.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RC Åland på Facebook
PostPosted: Mon 26 Sep 2022, 21:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Oj, 22 april är senaste uppdateringen ifrån!!!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RC Åland på Facebook
PostPosted: Tue 15 Nov 2022, 21:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Oj, 22 april är senaste uppdateringen ifrån!!!

:shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RC Åland på Facebook
PostPosted: Wed 16 Nov 2022, 08:04 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
MickeM wrote:
Oj, 22 april är senaste uppdateringen ifrån!!!

:shock:

Det är svårt överlag att hålla igång en sida på FB. 103 följare där är nära på ynkligt. 4000+ sidor handlar i princip bara om köp å sälj och inget annat. Formatet vi använder här är utdött nära på, ingen använder forum längre. Det ska va snabba flöden med värdelös information för att tilltala folk, ingen kan sätta sig ner längre och ägna sig åt några få intresseområden.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RC Åland på Facebook
PostPosted: Wed 16 Nov 2022, 22:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
MickeM wrote:
Oj, 22 april är senaste uppdateringen ifrån!!!

:shock:

Det är svårt överlag att hålla igång en sida på FB. 103 följare där är nära på ynkligt. 4000+ sidor handlar i princip bara om köp å sälj och inget annat. Formatet vi använder här är utdött nära på, ingen använder forum längre. Det ska va snabba flöden med värdelös information för att tilltala folk, ingen kan sätta sig ner längre och ägna sig åt några få intresseområden.

Mja mjo... man kan inte jämföra Åland (lokala likasinnade aktörer) med dom enorma som finns ute i världen.
Men vad gör man? Så länge man bor på Åland är det väl bra att kunna samla de få som har samma intresse.
Inte bryr jag mig om vad de gör i USA eller fastlandet.
Oavsett plattform så är det samma sak.
Folk sitter och väntar på att andra ska skriva.
NÅN måste göra nåt och det är bara eldsjälar som får nåt att hända.
Vad menar du med att hålla igång? Menar du att eldsjälen ska skriva eller att alla andra ska ösa in massor med information? Det senare hade vart fint. Men det är att drömma det.
Forum av den här typen och Facebook är två helt olika forum.
De har sina fördelar.
Men Facebook-flöden är totalt värdelösa enligt mig, förutom om nån skriver "ska vi flyga NU?" och att folk då hakar på direkt för annars försvinner det i historiken. För andra ändamål är det helt värdelöst. Eller om nån har en fråga och nån hinner se det och svara före historiken skenat iväg. Och att folk är med i gruppen.
Ja det är väl säkert folk som visar "titta vad jag gör/fotat!!!" och det betyder "gilla gilla så jag kan känna med tillfredsställd".
Men det är väl bara sånt FB duger till enligt mig.
Ett effektivt sätt att få ner aktiviteten är att sprida ut informationen/snacket. Om 20 hänger på ett och samma ställe är det bättre än om 4 är på ett, 5 på ett, 3 på ett och resten på ett annat ställe.
Ingen orkar lägga upp en byggtråd i ett forum längre, folk har inte tid, eller så är de för lata, de har ju bara en hand eftersom de håller i mobilen/surfplattan med andra handen. Och att skriva på en sån skärm är helt värdelöst.
Så mjo, forum av alla sorter ska vara "click" klart. Eller så ska nån skriva så alla 99% har nåt att läsa, annars klagar de för att ingen gör nåt gratis åt dem eller lägger ner tid åt dem.
Knepigt läge oavsett plattform.
Jag ser RC som en hobby för mig. Och ju fler som håller på, desto roligare. Men det kräver att man bjuder på sig lite också, annars får man sitta där ensam. Eller hitta en annan hobby med samma problematik.

Minska användningen av allt med bildskärmar. Det skulle lösa många problem idag. :lame:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RC Åland på Facebook
PostPosted: Sun 19 Feb 2023, 10:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Det är svårt överlag att hålla igång en sida på FB.
...
Det ska va snabba flöden med värdelös information för att tilltala folk, ingen kan sätta sig ner längre och ägna sig åt några få intresseområden.

(med forum menar jag forum av den sorten som jag skriver i nu... FB är också ett forum)

Fördelen med FB, vad jag hört, är att det är mycket lättare lägga in något i ett sånt flöde än vad det är att göra i ett forum.

Förr lade folk ner tid på hemsidor, sen när forum började komma så dog hemsidorna lite ut eller vart statiska för att folk hellre skrev i forumen (för där snackade ju även andra med samma intressen), sen kom FB och då var forum mitt i allt så himla jobbiga att använda. Har det kommit nåt nytt enklare än FB nu? Jag har inte brytt mig om att använda alla sorters forum som finns för det blir till ingenting om alla ska göra så. Fördelen med FB är väl också att alla som är medlemmar kan lägga in en bild på vad de håller på med eller skriva nåt, måste inte vara en administratör som ska feeda de andra med information. Eller är det så att folk bara prenumenerar på sånt som är intressant (mer och mer så dagens all skärmtid far till det) och sitter och väntar på att det ska plinga i telefonen så de får se vad andra gör?

FB tycker jag mer har blivit, som nån sade "Föreningen för inbördes beundran" eller va det var. "Titta vad jag gjort!! Gilla!! Kommentera med berömmande ord jag vill höra! Så jag kan fortsätta lägga ut material!" Det räcker inte med att folk tittar, de måste gilla och kommentera också. Annars dör det ut. Men det kanske är bäst så, att det är meningen. :roll:

Nu tycker jag vi har sätt att kunna fånga in alla RC-flygare och intresserade som kan gå att fånga in.
Forumet för de som vill använda det formatet (jag gillar det för jag kan lägga in byggtrådar och spegla dem till andra forum där jag får feedback på mina frågor och tips, samt att jag vill visa upp hobbyn så andra kan se vad som händer på Åland).
Vi har FB som "alla" kan komma åt som inte använder forum utan bara vill se vad som händer, större skara använder FB än forum.
Och så har vi WhatsApp som är ett sätt att nå alla med mobiltelefon som inte gillar datorer/forum/FB samt att det ändå är en kanal till.
Hemsidan finns där, mer statisk än nu, fast den borde uppdateras.

Enda sättet att få fart på RC på Åland är om det finns eldsjälar, så har det alltid varit inom hobbies och föreningar. Det är gruppen eldsjälar som får saker och ting att hända. Utan dem -> stendött. Eldsjälarna är också dem som folk klagar på fast de själva inte bidrar med nåt. Folk är konstiga! :mrgreen: Bara man gör nåt man gillar och är det roligare göra det med fler, var så god!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group