Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:15

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ] 
Author Message
 Post subject: Var köpa metanol?
PostPosted: Mon 01 Apr 2019, 20:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Var köpa metanol?

Detta handlar om bränsle till metanol-motorer för RC-flyg, RC-helikoptrar, RC-bilar, RC-båtar osv.
Metanolen är egentligen metanol + nitrometan + olja (mineral och/eller syntetisk).
Det börjar ju bli mer och mer el pga flera orsaker som inte hör till denna tråd.
Finns även större modeller där det mer och mer satsas på bensin eftersom metanol blir så dyrt.
Men vill man ha ekobensin med ekoolja så är inte det billigt det heller.
Metanol vill metanol-motoranvändarna ha pga vissa orsaker som varken el eller bensin kan leverera.

Flyg ska tex ha 0-10 % nitrometan och 15-20% olja beroende på motortillverkare.
RC-bilar har oftast 16-25% nitrometan, olja minns jag inte.
Helikoptrar har 10-30% nitrometan, olja varierar beroende på motortillverkare.
Man ska inte blanda olika oljesorter/tillverkare.
Antingen köper man färdigblandat eller så köper man enskilt och blandar själv (eller lägger till om man har tex samma Klotz-olja eller nåt).

I Sverige finns det väl en regel om att man inte får inneha mer än 30% nitrometan (minns ej om det är vikt eller volym det menas).

Tänkte vi kunde lista upp var på Åland man kan köpa metanol (ingenstans just nu, eller har nån kollat Dillen, Lekia, mackarna, bildelsfirmorna, osv?).
Och var får man tag på i Sverige eller Finland?
Det är ju en del bestämmelser med att frakta detta så där bör man ha koll, inte bara att sätta i bilen och ta hem alltså?
Kan ju gå att få fraktat till ett ställe och sedan hämta.
Ett tag importerade Lekia en större mängd på rätt sätt. Men jag tycker mig inte minnas att det var nån stor mängd totalt sett, tog inte länge så var det slut.
Så bäst skulle vara att få tag på nån som kan ta hem åt oss?

De flesta skickar dock inte, måste hämtas.
Vissa har ibland en länk "finns i butiken" och där finns bränslena, annars inte i webshopen alltså.
Som tex Autopartner.se: "OBS! Bränsle skickas ej på postorder! Kan endast hämtas i butik"

Länkar eller info om butik om ni har (de kanske inte ha rätt sort hemma just nu, men kanske senare).

Bäst är väl att fråga i forum (http://www.rcflyg.se och http://www.lennokit.fi eller va de heter)?

MiniCars säljer Optifuel: https://www.minicars.se/sv/artiklar/fab ... index.html
AutoPartner säljer i butiken enligt hemsidan.
ProCar: http://procar.se/sv/c/e15f1c0e21264ee790b8a69e00dc1feb
RCFlight säljer Rapicon: https://www.rcflight.se/visaProdukter.a ... xt=rapicon (sökte bara på det ordet, kan finnas mer nånstans på sidan)
http://www.sodersrchobby.se/ säljer Rapicon
Wentzels säljer OptiFuel

Finska sidor kan jag inte.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Var köpa metanol?
PostPosted: Thu 18 Apr 2019, 08:34 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Ej troligt att minicars tar in Optimix12 längre.
Söders säljer ju Rapicon och dit borde jag kunna komma med lastbil och hämta när jag åker förbi.
Vi håller på med en beställning från Belgien till Sverige med Optimix12 och hoppas det kommer funka.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Var köpa metanol?
PostPosted: Thu 18 Apr 2019, 18:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Rapicon har ju tyvärr inte fått så bra betyg när man läser runt. De använder billigaste komponenterna till bränslen.
Jag lade upp en fråga på rcflyg.se: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.p ... %C3%A4nsle

Priser på metanolbränslen kan ingen klaga på, ingen här på Åland som flyger upp en dunke per år ens.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Var köpa metanol?
PostPosted: Fri 19 Apr 2019, 06:36 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Rapicon har ju tyvärr inte fått så bra betyg när man läser runt. De använder billigaste komponenterna till bränslen.
Jag lade upp en fråga på rcflyg.se: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.p ... %C3%A4nsle

Priser på metanolbränslen kan ingen klaga på, ingen här på Åland som flyger upp en dunke per år ens.

Kullagergrossisten hade bra pris på frakt så jag beställde en dunk rapicon bara för att se hur det funkar. Inom Sverige då såklart men hämta grejjer från svärmor börjar bli en vanesak nu 8) 8)

Inte så bra betyg sa du? i tråden du länkar till så står det ju bara att dom använder billiga råvaror (skräp per automatik när det är billigt?)och att han rekommenderar att man ska köpa med lite högre oljenivå. Andra skriver om 8 faldiga världsmästare som använder Rapicon, en skriver "har kört 10 år utan problem". Hade du fler länkar till den dåliga kritiken eller var det råvaran du tänkte på i första hand?

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Var köpa metanol?
PostPosted: Fri 19 Apr 2019, 07:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag har googlat runt en hel del på ämnet eftersom det är aktuellt.
Det enda bränsle jag sett här och där att folk klagst på, är Rapicon.
Därav det jag skrev. I länken ovan rekommenderas ju att använda bra bränslen. När en motor gått dåligt, byt bränsle, så bränslen är olika fast samma siffror. Jag har haft bränslen som varit dåliga, men 2-taktarna har tagit vad som helst, fast de gått så där. 4-takt har varit känsligare. Nu är alla mina bränslen gamla... :-) Modeltechnics har jag gillat. Optifuel också.

Inte har jag hittat mycket gnäll på Rapicon, men som sagt det enda jag läst gnäll om. Jag har en YS-motor iofs, de verkar gå bra på Rapicon.

"Rapicon har ett av dom sämsta bränslena på marknaden, flygmotorer kräver dock oftast inte så mycket så det kanske fungerar där."
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/55604-Bränsle?p=435732&viewfull=1#post435732


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Var köpa metanol?
PostPosted: Fri 19 Apr 2019, 08:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Högst antagligen är alla bränslen bra på sitt sätt... som med allt annat.

Ju mer man läser, desto mer verkar det vara så här:
- Köp rätt bränsleblandning för din motor (dvs se till att det är OK nitro-% och inte för lite olja)
- Använd färska bränslen
- Många bränslen är "gammal teknik", men det finns nya
- De flesta köper helst det billigaste och de innehåller tex inte kvalitetsoljor (Klotz verkar omtyckt av alla och man kan köpa olja och fylla på)
- Vissa bränslen så står det inte ens oljeblandningen på (jag har såna) och vissa framgår det inte ens vilken olja det är så man kan fylla på (man ska inte blanda oljor)

De som har problem med sina motorer är oftast:
- De kan inte ställa in motorn
- De har valt ett bränsle med fel bränsleblandning
- De har använt ett bränsle med mineral- och/eller syntetolja fast det inte ska vara ett av dem eller dylikt
- De använder ett gammalt bränsle (eller öppnad flaska)

När man börjar snacka skillnader på bränslen på djupet så finns det de som slukar tresiffrigt antal liter bränsle varje år och de sliter ut motorerna och då märker de hur det påverkar motorerna bättre än vad vi gör. Därav kan dessa storanvändare säkert märka skillnad på om de kört ett bränsle på en viss motor ett år och sen testat byta till nåt annat och märkt skillnad. Dessa personer kan säga att ett märke är riktigt dåligt och ett annat är riktigt bra, men ... det är under lååång användning.

Jag har själv haft motorer som gått dåligt, bytt bränsle och så går dom bra. Jag kan dock inte säga vad jag bytt från och till och om det varit någon annan faktor inblandad som tex färskhet, oljehalt, oljekvalitet osv. Det minns jag inte utan att gå ut till förrådet där jag faktiskt har samtliga dunkar kvar, fråga inte varför, de fick rum och dit blev de.

Sen är det ju avsevärd skillnad på bil/båt-, flyg- och helikopter-motorer. Samt 2-takt och 4-takt.

Står det i manualen till din motor att den ska ha 10-15% nitro och minst 20% helsyntetolja. Köp då inte bränsle med 5% nitro. Köp då inte heller bränsle med mindre än 20% olja (om du inte vet vilken olja du kan köpa för att öka). Och köp då inte ett bränsle med mineral/castor-olja i oljeblandningen.

Funkar Rapicon? Sääkert. Men som jag nämnt ovan (uppfattning från nätet och egna erfarenheter) så funkar säkert nåt annat bränsle bättre till nån annan motor.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Var köpa metanol?
PostPosted: Fri 19 Apr 2019, 09:42 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Nåjo. Men med tillgängligheten just nu så ska jag iaf testa me Rapicon och se. Det är förhållandevis lättillgängligt. Hoppas de funkar :lol:

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Var köpa metanol?
PostPosted: Fri 19 Apr 2019, 10:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Nåjo. Men med tillgängligheten just nu så ska jag iaf testa me Rapicon och se. Det är förhållandevis lättillgängligt. Hoppas de funkar :lol:

Där har du VÄLDIGT rätt!!! Det är nästan "ta det man får tag på" som gäller tillsvidare. Eller va utan. :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Var köpa metanol?
PostPosted: Thu 02 May 2019, 20:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det som gäller är nog att passa på om nån far över vattnet och köper åt ettdera hållen.
Tills nån börjar ta in och sälja på Åland. Men ni flyger ju så lite!!! :roll:
Med tanke på hur mycket jag flugit per år senaste åren så borde jag klara mig ca 30 år nu, men jag har ändå inte rätt bränslen tror jag...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Var köpa metanol?
PostPosted: Sun 05 May 2019, 19:23 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jag beställde från rckungen till mina svärföräldrar. Kostade inte så mycket i frakt (69kr) men kan bara ta en dunk per beställning. Finns på söders och björnes också. Men import utan att ta privat till Åland får vi nog glömma

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Var köpa metanol?
PostPosted: Thu 09 May 2019, 22:19 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Va in till söders. Dom skulle få Rapicon om ca 2 veckor

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Var köpa metanol?
PostPosted: Sat 02 Nov 2019, 11:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
EU uppdaterade reglerna i fjol:

https://ec.europa.eu/home-affairs/sites ... nex_en.pdf

Saxat:
Substances which shall not be made available to, or introduced, possessed or used by, members of the general public on their own, or in mixtures or substances including them, except if the concentration is equal to or lower than the limit values set out in column 2.

1. Name of the substance and Chemical Abstracts Service Registry number (CAS RN) - Nitromethane (CAS RN 75-52-5)

2. Limit value - 16 % w/w

3. Upper limit value for the purpose of licensing under Article 5(3) - 40% w/w


Så kort sagt... vi som RC-flyger använder sällan mer än 10% nitrometan så det är OK.
Och med licens får man ha upp till 40% alltså, men det får inte privatpersoner ha, dock föreningar (större sådana köper in tunnor med metanol), har jag förstått det rätt då?

Men de som flyger hård 3D-heli använder upp till 30% nitro. Och de som kör RC-bilar använder 16 och 24% vanligtvis. Hur gör dom nu? Slänger sina dyra grejer?

Skillnad på volym-% och vikt-% också.

Metanol, nitrometan, olika oljor har olika vikt/volym sinsemellan i de olika blandningarna. Vissa tillverkare anger det ena, andra det andra. Så det är inte lätt få rätt. De skriver väldigt flummigt på dunkarna också, ibland bara hälften av infot man vill ha.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Var köpa metanol?
PostPosted: Sun 14 Feb 2021, 12:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Någon som har mer koll på vad som gäller idag och var denna info finns?
Jag fick tips om en sida som har skrivit lite, men jag har inte grävit ner mig desto mer:
https://hobbyfactory.fi/c10400/polttoaineet

Saxat (OBS! Google-translated) från deras sida:

Notera. Nitrobränsle säljs endast till kunder som har giltigt polistillstånd att köpa nitrometan. Tillstånd måste uppvisas vid insamling.

Tillståndet kan ansökas här: https://poliisi.fi/lahtoainelupa

Exempel på applikation: Explosiva föregångare - Exempel https://hobbyfactory.fi/tiedostot/57/li ... merkki.pdf

Både 16% och 25% bränsle behöver tillstånd!

NOTERA! Kvävekvoten för RC-bränslen mäts i volymprocent medan en polislicens använder en viktprocent. 25% kvävebränsle är cirka 30 viktprocent, så när du vill ha tillstånd bör du ansöka om minst 30 viktprocent.

Högkvalitativt nitrobränsle för RC-bilar. Vi rekommenderar 16% Nitro för mindre motorer och 25% Nitro för alla större motorer.
Notera. Hämta bara från affären med polistillstånd.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Var köpa metanol?
PostPosted: Sun 14 Feb 2021, 12:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Det står också innehav och användning på ansökan vilket då borde betyda att den som har metanol hemma ska ha ett intyg.
Borde man då ansöka om det när vi också använder det till våra metanolmotorer eftersom det står användningplats på ansökan.

Eu-reglerna börjar bli hårda.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Var köpa metanol?
PostPosted: Sun 14 Feb 2021, 14:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Läste lite snabbt...

"Följande kemikalier och deras koncentrationer räknas som sprängämnesprekursorer från och med den 1 februari 2021"

"Ämnen och koncentrationer för vilka tillstånd som berättigar till köp och innehav kan beviljas i enlighet med förordningen om sprängämnesprekursorer"

"nitrometan (CAS RN 75-52-5) 16–100 viktprocent"


Vi har väl max 10% nitrometan i våra flygbränslen.
Men de som kör RC-bil och -båt så lär behöva söka tillstånd eftersom de använder 16 och 24% nitrometan i sina bränslen, vanligtvis.
De som flyger hård 3D-heli brukar använda upp till 30%, men ingen sån på kobbarna här såvitt jag vet. :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Var köpa metanol?
PostPosted: Sat 13 Mar 2021, 22:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
16% är nya gränsen, men det är alltså massprocent det handlar om och det innebär att nitrohalten egentligen bara är 14,248 volym-%.
Som jag förstått det så kan 25%-bilmotorer nog klara av att gå på 16%, men lägre än det är ingen höjdare och folk får köpa nya motorer.

Filmen handlar i övrigt om att Nitrometanol nog är på väg bort för myndigheterna tycker det är farligt/giftigt och då måste det bort, men det tar ju ett tag så vi kan nog flyga med våra 5-10%-flyg och helikoptrar än. Antagligen så sänks halten igen. Var det månne 2014 som 30% var gränsen, 7 år senare 16%... så kanske 2028 är det nere på 10% (eller tidigare/senare) och sen kanske 5% lika länge till... eller så har det kommit nåt nytt bränsle eller att bensin används mer och mer (det finns ju 9 cc bensinmotorer idag). Eller blir allt el? :shock:

Det blir mer och mer el, men han har ju rätt, hur kul är det? Låter inte, luktar inte, ingen riktig motor, helt annat än en elmotor.



Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Var köpa metanol?
PostPosted: Tue 15 Nov 2022, 21:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hörde om en ålänning (fd RC-flygare) som fått licens att inneha metanol med högre nitrometan-procent.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Var köpa metanol?
PostPosted: Wed 16 Nov 2022, 08:23 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Hörde om en ålänning (fd RC-flygare) som fått licens att inneha metanol med högre nitrometan-procent.

Plättlätt att fylla i ansökan ju. Jag skickade just in den

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Var köpa metanol?
PostPosted: Wed 16 Nov 2022, 22:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Hörde om en ålänning (fd RC-flygare) som fått licens att inneha metanol med högre nitrometan-procent.

Plättlätt att fylla i ansökan ju. Jag skickade just in den

Jo det klarar väl nog alla av... men att folk blir godkända.
Det har ju knappt vart nån som blivit godkänd nånstans.
Men det verkar ha mjukats upp antar jag.
I Sverige verkade ingen privatperson få OK.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group