Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 17:42

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lödning
PostPosted: Sun 05 Nov 2017, 14:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lödning

Det där med att använda rätt lödkolv (effekt och temperatur) samt rätt spetsar... och hur länge man ska värma och hur man ska värma samt vilket lödtenn man ska använda och ur man ska använda det... det kan vara en djungel. Jag har använt mina ställbara Weller lödkolv senaste åren med lödtennet från en halvkilo lödtennsrulle som funkar riktigt bra. Sen tog lödtennet slut, jag visste inte vad jag haft för etiketten var borta för länge sedan. Skaffade olika lödtenn och ingen av dem har funkat bra. Suck! Nån här som är lödguru och vet vad man ska ha för lödtenn i dagsläget? Var nyss och köpte några sorter till på Clas Ohlson. 60/40 samt nåt 97/3. Min andra lödkolv är kraftigare och den verkar nästan förånga lödtennet om man inte "kyler" av lödspetsen före. Vissa lödtenn har massor med flussmedel och det kan göra mer skada än nytta om man värmer fel. Har testat en massa idag och kommit fram till bättre sätt att löda XT60-kontakter på, men det är mer pyssel. Har lött sedan mellanstadiet, allt från ytmonterat och uppåt.

Era erfarenheter? Litar ni på era lödningar? =)

/MickeM


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lödning
PostPosted: Mon 13 Nov 2017, 21:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur löder ni kablar som lödtennet inte fastnar på?
Det bara far rakt igenom. Ledningarna blir svarta.
Har provat 6 olika lödtenn nu.
Och två olika lödkolvar.
Temperaturer mellan 200-en miljon.
Skrapat ytan så kopparn är framme. Flussat. Rengjort.
Inget hjälper, förutom att värma i ca en minut per lödpunkt, men jag litar inte ett dugg på lödningen.
Har lött i 30 år och aldrig haft problem.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lödning
PostPosted: Wed 29 Nov 2017, 21:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Köpte två olika lödtenn senast.

Lödtenn 1:
96,5% tenn
3,0% silver
0,5% koppar
Men innehåller även <2% Kolofonium som är åt det dåliga hållet
"Kolofonium är benämningen på naturharts framställt av terpentinbalsam från barrträd, såsom tall, gran och lärk. Det används särskilt som stråkharts, men även som mjukningsmedel och klibbmedel. Man kan vara kontaktallergisk mot kolofonium och kan då få kliande utslag och eksem. Till exempel kan förekomst i tryck på T-shirts ge utslag på ryggen. Använder man mycket postit-lappar till exempel kan det framkalla eksem då kolofoniumet finns i limmet. Klistret i vanliga plåster innehåller ofta kolofonium, är man överkänslig bör man i stället välja ett plåster med annat klister, exempelvis ett med akryllim."

Lödtenn 2:
60% tenn
0-2% kolofonium (se ovan)
40% bly som inte är bra
"skadligt vid inandning, allergiska hudreaktioner, kan orsaka organskador, används endast utomhus eller i väl ventilerade utrymmen, använd skyddshandskar och ögonskydd, sök läkarhjälp vid exponering, osv"

Man dör av allt idag!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group