Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:46

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: NiMH-ackar
PostPosted: Thu 20 Aug 2015, 22:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
NiMH-ackar

Finns en tråd om LiPo där första inlägget är fullt med info om hur man ska hantera dem.
Lägger upp en likadan om NiMH som jag samlat ihop lite info om. Ska renskriva vartefter.

Laddning (balanserad sådan)
- Dvs om det är en ny ack eller att den inte använts på länge eller råkat djupurladdats.
- Celler som laddats ur för mycket kan vända polaritet.
- "Balanserad laddning" görs med lång, svag laddning i 14-16h vid 0,1C.
- Man kan ladda med långsamladdning och snabbladdning.
- Laddström och laddtid utgår från C-talet, dvs ackens kapacitet.

Långsamladdning = 0,1-0,2C
Accelererad laddning = 0,3-0,5C
Snabbladdning = 1C

- Man ska inte långsamladda 0,1C i 10h för NiMH kräver 1,5x laddtiden.
Därför ska man ladda 14-16h, pga att NiMH-laddning inte är så effektiv.
Överladdar man så förbrukas överloppsenergin till värme. Ladda alltså inte för länge.

- Laddar man med mer än 0,1C så behöver man övervaka och sluta ladda när det är klart.
Missköter man det så skadar man cellerna som resulterar i lägre spänning, reducerad kapacitet och mer kortlivat.

- Nästan alla NiMH-ackar klarar snabbladdning.
Dvs upp till 1C som då laddar acken på 1,1 till 1,2h.
Men kolla ackens bruksanvisning först.

- Man ska ej snabbladda hela tiden, bara då du verkligen har brått.
Ackarna blir varma fortare och slutar ladda, dvs blir mindre och mindre energi vartefter den även minns detta.

- Ladda helst med delta peak process-laddare, dvs övervakning av hur mycket spänningen ökar i cellen, när det slutar så är det klart. Delta-U bör vara åtminstone 10mV/cell.

Exempel (som grundar sig på att man ska ladda 0,1 och inte mer, i 15h).
Exempel 1: Så om man laddar en NiMH med en 100mA-laddare, hur länge ska man då ladda tex en 1000 mAh-ack?
Denna var enkel, 0,1C = 100mA och man ska ladda 15h.
Exempel 2: För att ladda samma ack med en 200mAh-laddare så innebär det att man kommer ladda i 200/1000=0,2C.
Det är fortfarande långsamladdning (0,1-0,2C) så man kan tydligen ladda upp till MAX 15h nu också (se en regel ovan).
Exempel 3: För att ladda en 2000mAh med en 100mAh-laddare, hur länge ska man då ladda?
100/2000=0,05C så här borde man kunna ladda 30h?
Exempel 4: För att ladda en 2500mAh med en 200mAh-laddare, hur länge ska man ladda då?
200/2500=0,08C, dvs 21h (kan nån bekräfta att det är så länge?)

Tabell (såvida man inte ska ladda max 14-16 h!? Jag vet inte!!!
Man måste väl byta laddare i så fall så man laddar max 16h?:
0,05C laddas 30h
0,06C laddas 27
0,07C laddas 24
0,08C laddas 21
0,09C laddas 18
0,10C laddas 15h
...
0,20C laddas 7,5h


Acken blir sämre och sämre
RC-system laddar sällan ur en NiMH helt och hållet.
Sen laddar vi fullt. Detta minns batteriet, dvs en försämring för varje laddning-urladdning.
Dvs acken kan vara fulladdad, men orkar inte länge trots det.
Discharge (urladdning) kan användas för att motverka detta.
Finns laddare enkom för detta, som tex Robbe Reflex Charger.
Obs! Gör ej dessa discharge's ofta, det åldrar acken.
Discharge-voltage = 1 V / cell (mätt under last).
Under det så kan cellen vända polaritet.
Polaritetsändring skadar cellen om det inte åtgärdas direkt med slow charge enligt ovan.
Så tänk då på en 4-cells 4.8V NiMH som borde ha en spänning på 4V och inte mindre (1V/cell).
Har den acken hamnat på tex 2,2V fast den nyss var bra så kan det ha skett en polaritetsvändning på en cell (Tex +1,1V +1,1V -1,1V +1,1V = 2,2V).

Val av laddare
Vissa NiCd-laddare stänger av för sent, så använd en riktigt NiMH-laddare, annars överladdas NiMH-acken.

Underhållsladdning
Eftersom vissa laddare har underhållsladdning, se till att den inte används eftersom den kan överladda en NiMH.

Ladda acken i sändaren
Att snabbladda en NiMH genom laddkontakten på sändaren är inte att rekommendera, klarar kanske inte av laddströmmen.

Temperaturer
Ladda i ca 20 grader Celcius. Är det varmare så lägger laddningen av för tidigt och cellerna kan inte heller ta emot lika bra.
Cellerna får under laddning inte bli mer än 40 grader Celcius. Om laddaren laddar så acken blir varmare, byt laddare.

Hållbarhet
NiMH brukar hålla 500-1000 laddningar, sen är de slutkörda.

Förvaring
NiMH tappar laddning när de inte används. Tex 2-3% per dag gör att acken är helt tom efter 50 dagar.
Ladda alltså före användning.
Långlagra i -20...+30 grader Celcius.
Spelar ingen roll om det är tomt (laddar bättre sedan) eller laddat (laddar bara 90-95%).
Behöver användas 2-3 ggr efter en sådan lagring för att återgå till full laddning.

Risker
- Om man laddar ur för mycket så kan en cells säkerhetsventil släppa ut gas och elektrolyt och cellen är förstörd.
- NiMH kan explodera om deras temp blir över 60 grader Celcius.
- Cellernas innehåll är frätande.
- Kan explodera/brinna om de kortsluts.
- Får du vätskan från dem i ögonen eller på huden, skölj väl med vatten och uppsök läkare.
- Sätt dem ej i munnen, de är giftiga.
- Löd ej på en NiMH, de tål ej hettan och säkerhetsventilen öppnar eller skadas.
- Håll NiMH borta från barn.

Avfall
Ladda ur och lämna till problemavfall när acken gjort sitt, tejpa om ackens ändor så den inte kan kortslutas.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NiMH-ackar
PostPosted: Tue 21 Jun 2016, 13:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
NiMH ackarna börjar sakta men säkert att fasas ut och nu kör dom flesta med lipo.
Tror den här tråden inte längre behöver sitta klistrad utan kan få släppa greppet.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NiMH-ackar
PostPosted: Tue 21 Jun 2016, 17:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
NiMH ackarna börjar sakta men säkert att fasas ut och nu kör dom flesta med lipo.
Tror den här tråden inte längre behöver sitta klistrad utan kan få släppa greppet.

Så länge det ska vara NiMH i min sändare så tänker jag köpa NiMH, så länge det finns. ;-)
LiPo-familjerna ökar också på sig. Snart är brandbomberna väck, skulle man hoppas. Fast å andra sidan, energin finns ändå.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NiMH-ackar
PostPosted: Tue 25 Jul 2017, 19:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tog mig tid att gå igenom mina NiMH-ackar. Hade visst ett gäng... 16 st! :oops:
En var på 0V så den kasserades direkt.
3 st hade för låg spänning.
Resten verkade ha OK spänning iaf, men hur bra de är... ska testas.

Det lustiga, vilket är orsaken till att jag skriver, är att en 4-cells Sub-C-ack av bättre kvalitet hade 1,86V totalt.
Då tänkte jag att den är slut och anslöt den till min urladdningslampa. Efter en halvtimme så kollade jag spänningen och den var nere i 1,6V efter den stigit upp klart efter last. Nåja, ska vara längre! Efter 3-4 h så tänkte jag att spänningen nog är nere på närmare 0V nu. Men nej, den var 3,9 V !?
Punkten ovan stämnde: "- Celler som laddats ur för mycket kan vända polaritet."


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group