Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 11:29

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Val av filmkamera?
PostPosted: Sat 27 May 2017, 11:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Funderar på köpa ny videokamera eftersom min nuvarande inte lyser upp displayen rätt längre (lyser när displayen är stängd, släckt när öppen).

Att bara köpa en videokamera känns lite passé för mitt behov eftersom jag behöver en ny systemkamera också.
Jag har en Canon EOS 350D-systemkamera redan med Canon 430EX SpeedLite-blixt med Omnibouncer, Canon EFS 17-85mm IS USM objektiv med UV-filter, Canon EF 70-300mm IS USM objektiv med UV-filter. Men dom grejerna är 12 år gamla men allt funkar.
Så alternativen är:
Billigast: Nytt Canon-hus (tex 750D) som man kan filma 1080p med.
Näst billigast: Nytt Canon-hus (tex 80D) som man kan filma 1080p med (eller mer?)
Näst dyrast: Helt nytt Nikon-paket (allt nytt) liknande som ovan, men en D5600 som man kan filma 1080p med.
Dyrast: Helt nytt Nikon-paket (allt nytt) ... D7500 ellerr va den nu hette som även kan filma 4K som betyder skaffa ny kraftig dator + massa lagringsutrymme...

Sett jämförelser mellan 750D och D5600 och dom är rätt lika... Nikon är pyttelite bättre "over all". Men är det värt några tusen € för att byta märke?

Canon 80D är nästa steg. Skulle va skoj ha en rejälare kamera.

Nikon D7500 är rätt så mycket dyrare med finesser jag inte behöver, men filmar 4K om man ska satsa 10.000€ på denna hobby.. nej på den egentligen.

Så fråga 1... är det ens vettigt att satsa på 4K? Varför vill man ha 4K för hobbybruk?
Fråga 2... finns det andra alternativ än ovan som är vettiga att se på?

Jag hinner inte fota, filma och redigera så mycket. Folks behov av att se bilder och filmer från evenemang är mindre och det behov som finns är faktiskt rätt respektlöst (folk tror det bara är att trycka på en knapp så är allt klart).

:help:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Val av filmkamera?
PostPosted: Mon 03 Jul 2017, 23:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
4K går nog bort... har ingen nytta av det. Det kostar bara och som sagt... why?

Så frågan är om det är smart köpa nytt hus till 11 år gamla objektiv...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group