motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
El - Metanol http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=15&t=1316 |
Page 1 of 1 |
Author: | Mr X [ Sun 17 Dec 2006, 10:43 ] |
Post subject: | El - Metanol |
Fördelar och Nackdelar / Framgång eller Fiasko El kan jag ju flyga i trädgården utan att störa. El är billigare i drift. El kräver mindre plats El luktar ej Går att köra i en hall Elhelikopter med små mått som gör den något mer svårhanterlig än en stor heli. Metanol är väl stabilare fast kräver mer planering och tid. Metanol är dyrare i drift. Metanol kräver mera plats men säkert roligare om man är flera. En större helikopter vilket gör den mer stabil än en liten heli. En T-rex lockar men storleken hos metanolmodellerna är maffiga. Do you have guch to take the heli in the air. |
Author: | MickeM [ Sun 17 Dec 2006, 18:03 ] |
Post subject: | |
Som trogen skrivare måste jag väl prata på lite här också... ![]() Tur att man lärt sig skriva snabbt under alla år man jobbat/pysslat med datorer ![]() Om det är helikoptrar vi pratar om... Du har rätt på allt där. El brukar oftast vara rätt billiga i inköp också men är svårare att köra -> krsashar lättare -> kostar pengar. Ju större heli, desto stabilare och segare. En elheli kan "glitcha", dvs strömmen ger vika från accen efter ett tag och den blir lite orkeslös. Metanol är full fjong hela tiden. Accar kan nog vara rätt saftigt dyra och man vill ha tex tre st. Det är inte roligt att köpa en stor dyr helikopter om man ska sätta den i backen, men å andra sidan kostar det att först köpa en elheli för 5000 kr och sen en metanolare för det dubbla... bättre använda elheli- pengarna på delar till metanolaren istället. Det är ändå oftast plånboken som bestämmer vad folk har köpt för helis har jag märkt. Man kan köpa blingade T-Rex 450 för det dubbla om man vill... och lägg till ännu mer för options av olika de slag. Men man kan betala för det som räcker också. Vill man börja billigt men ändå ha en funktionskomplett helikopter är det Align T-Rex 450 som gäller. Vill man ha större så är det T-Rex 600. Och vill man ha metanol är en Raptor 50 ett bra val. Dessa är vanliga, finns mycket delar på många ställen och så finns det mycket kunskap om dem -> bra support. Större än det blir dyyyrt om man är nybörjare. 1500€++. Jag håller på ska beställa en Raptor 50 Titan helt i delar och eget skräddarsytt paket snart... tänkte lägga upp en projekttråd om den här. Kanske någon som nappar. ![]() |
Author: | Mr X [ Sun 17 Dec 2006, 18:45 ] |
Post subject: | |
Om du ska bygga Raptor 50 Titan kan du läsa lite här i Rotary. http://www.rotory.com/mar06preview.pdf |
Author: | MickeM [ Mon 18 Dec 2006, 00:29 ] |
Post subject: | |
Och om man nu vill ha el... och större, så finns som sagt TRex 600 och den splittnya Hurricane. Lite priser här: Obs! el är inte alltid så dyrt, kolla accarna. T-REX 600 CF Combo 5995:- 4400 mAh - 20-30C 6 celler - 22,2V Speciellt framtagen för T-REX 600. Fungerar så klart bra även till andra modeller! 2 750 kr SAB 600 mm kolfiberförstärkta glasfiberblad. T-REX 600. 495 kr FUTABA GY 401 + Servo S9254 2 495 kr Graupner/JR DS-8077. 3-pack Totalt: 750 kr Totalt för samtliga varor: 12 485 kr Med 3 accar till: 16 885:- Kolla även reservdels priserna: Main Frame 1795:- Spindle shaft pack 2pcs 89:- Main mast pack 2pcs 159:- Tail boom 2pcs 197:- Mainblade 600mm 495:- Hurricane 550 combo (motor/esc/bec/blad och acc!) 4595:- FUTABA GY 401 + Servo S9254 2245:- 3st Futaba 3110/3150 servon 750:- Totalt för samtliga varor: 7590:- Med 3 accar 10790:- Pris exempel på reservdelar Hurricane550: 204010 Main Frame 265:- 204531 Spindle shaft pack 2pcs 55:- 204536 Main mast pack 2pcs 70:- 204191 Tail boom 70:- 204302 Mainblade 500mm 175:- 204303 Mainblade 550mm 175:- |
Author: | Mr X [ Mon 18 Dec 2006, 20:06 ] |
Post subject: | |
Specifications: El world T-Rex 450 - Length 630mm - Height: 230mm - Main Rotor: 640mm - Tail Rotor: 150mm - Motor Gear: 15T / 13T / 11T - Main Gear: 150T - Hold Rotation: 109T - Tail Gear: 22T - Gear Drive Ratio: 10:4.95/1:11.5:4.95/1:13.6:4.95 - Weight: 320g (with motor) T-Rex 600 - Length:1200mm - Height:388/405mm - Main Rotor Diameter:1350mm - Tail Rotor:240mm - Motor Drive Gear:10T - Main Drive Gear:170T - Autorotation Tail Drive Gear:180T - Tail Drive Gear:40T - Weight(w/o main blade):1340g - Flying Weight:Approx 3000g(6.6 lbs) Hurricane 550 (Zoom 550EP) - rotor diameter 1110mm - stjärt rotor diameter 220mm - längd 1060mm - Vikt flygklar >1950g Nitro world Raptor 30 Full Length of Fuselage: 1150mm Full Width of Fuselage: 140mm Total Height: 400mm Main Rotor Dia: 1245mm Tail Rotor Dia: 236mm Gear Ratio: 1:9.56:4.57 All Up Weight: 6.6 lbs. (3kg) Raptor 50 Full length of fuselage: 1150mm Full width of fuselage: 110mm Total height: 400mm Main rotor dia: 1345mm Tail rotor dia: 230mm Gear ratio: 1:8.5:4.56 Full Equipped weight: 2920g (6.4 lbs) Raptor 60 Full Length of Fuselage: 1370mm Full Width of Fuselage: 190mm Total Height: 18.3" 465mm Main Rotor Dia: 1380-1540mm Tail Rotor Dia: 260mm Gear Ratio: 1:(7.75-9.1):4.668 (.50-.60) All Up Weight: 10.3 lbs. (4.015 kg) Engine: .60-.70 Raptor 90 Full Length of fuselage: 1410mm (55.50") Full width of fuselage: 190mm (7.50") Total height: 465mm (18.25") Main rotor dia: 1640mm (64.75") Tail rotor dia: 260mm (10.25") Gear ratio: 1:8.45:4.65 Full equipped weight: 4800g (10.5 lbs) |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |