Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:15

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ] 
Author Message
 Post subject: Plasta/glasa
PostPosted: Thu 18 Aug 2016, 19:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Plasta/glasa

Om man skulle vilja göra egna delar, hur gör man då, kan man undra... Jag är inte ett dugg insatt i vad man ska ha för olika ändamål.
Jag har nog plastat/glasat eller vad det nu kallas några ggr, men då har nån annan köpt grejerna redan eller så har jag hittat på något
eget. Nu är det mest RC-flyg och RC-helis jag är inne på. Och så är det ju detta med gelcoat vad nu det är, primea med vad och hur,
måla med vad, harts, epoxy, osv. Gäller ju få det starkt, tunt och lätt. När använda vad och hur?

Det är ju i lite olika skeden som man behöver hitta på nåt:
- Reparera något (tex en noskåpa som spruckit, då har jag lagt glasfiberväv på insidan med vanlig epoxy-lim, sen slipat och målat på utsidan)
- Skarva ihop (då har jag borrat hål i bägge delar, dragit något emellan för att få det starkare om det behövs, annars som ovan)
- Fylla i (penslat på bara som ovan)
- Förstärka (inte gjort än, måste vara väldigt tunt och lätt i alla fall)
- Göra nytt (skulle va kul göra en plugg eller nåt)
- Osv...

Vad har ni för erfarenheter, vad har ni använt och hur har ni gjort?

Heter det plasta? Vad är plast i detta syfte? Kanske är glasa det ska kallas?!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Plasta/glasa
PostPosted: Wed 30 Nov 2016, 00:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tydligen ingen.

Vilka RC-webshops säljer sånt här? Kan fråga på annat forum iofs...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Plasta/glasa
PostPosted: Wed 30 Nov 2016, 10:15 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Förr köpte jag glasfiberduk, plast och härdare från nån båttillverkare men nu finns det väl ingen kvar på Åland men säkert har nån nere i Sjökvarteret grejor. Däremot har Plastic Padding en förpackning som dom kallar "Reparationssats för plastbåtar" och den innehåller duk,plast, härdare etc. m.a.o allt du behöver. Jag köpte ensats från Färg & Tapet (vill jag minnas) och den räcker nog ganska långt.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Plasta/glasa
PostPosted: Wed 30 Nov 2016, 12:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hm, låter som jättegrejer för fullsize-båtar. Jag tänkte ha för RC-grejerna.
Duken jag använde till helikopterskalet hittade jag iofs på en RC-butik, måste kolla runt.

När jag skulle ha en del glasfiber-reparerad på min bil så skulle han ha långt över 1000€
för att göra jobbet, ny del med målning kosta 600€. Han har säkert material, bor och
jobbar på den där vägen parallellt med Neptunigatan.

Sen finns det nån ute i en skog, men minns inte var. :-D Jag rekommenderades att
inte köra dit med min bil för jag skulle fastna på vägen. Har numret nånstans.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Plasta/glasa
PostPosted: Wed 30 Nov 2016, 12:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Hör med Mitec Marine (Kim Jansson)
http://www.mitec.ax/

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Plasta/glasa
PostPosted: Wed 30 Nov 2016, 16:58 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Hm, låter som jättegrejer för fullsize-båtar. Jag tänkte ha för RC-grejerna.


... inte är det några jättegrejor, jag har fixat motorkåpor etc. och det har gått bra ... också finns det på holmen.
Attachment:
Glasfiber sats.JPG
Glasfiber sats.JPG [ 165.64 KiB | Viewed 11432 times ]

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Plasta/glasa
PostPosted: Wed 30 Nov 2016, 17:32 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jag köpte en burk plast och en flaska härdare och en bit matta på Biltema. Kelly har fått sig en omgång av den bland annat. Motorbocken i Calmen när jag byggde om till el vart också plastad.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Plasta/glasa
PostPosted: Wed 30 Nov 2016, 20:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Aha, är sån här duk jag använt, likadan, men väldigt fin, 15 gram/m2
http://www.fullkontroll.se/ImageViewer.ashx?51843


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Plasta/glasa
PostPosted: Thu 01 Dec 2016, 20:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kan man använda vanlig 2-komponents epoxy eller är det skillnad på grejer och grejer?
Hur gör ni med den där släta fina ytan som är på utsidan av tex en glasfiberflygkropp (mellan färgen och epoxy-blandade glasfiberväven)?
Är det nån plastfilm? Färg bara?
Var kommer harts in i bilden?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Plasta/glasa
PostPosted: Fri 02 Dec 2016, 09:30 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Kan man använda vanlig 2-komponents epoxy eller är det skillnad på grejer och grejer?
Hur gör ni med den där släta fina ytan som är på utsidan av tex en glasfiberflygkropp (mellan färgen och epoxy-blandade glasfiberväven)?
Är det nån plastfilm? Färg bara?
Var kommer harts in i bilden?

Joo man kan använda hobby-epoxy så länge man väter väven ordentligt.
Den släta ytan kommer från den släta ytan på pluggen.
Ofta så vaxar man plygge och sen lägger på en gelcoat eller en tjock färg. Sen så lägger man på väv och harts.
Harts är bara polyesterplast. Gjuter man i epoxy så behövs inte harts


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Plasta/glasa
PostPosted: Fri 02 Dec 2016, 13:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Huh! Nu är det nån som kan detta... =) Greppar ändå inte... folk gör på så många olika sätt.

Låt säga att man gjort en plugg i nåt fyndigt material som är lättskuret, som tex nåt skum eller isoleringsmaterial.
Vad gör man sen? Täcker pluggen med nåt före man penslar på epoxy (eller vad?) och applicerar glasfiberduk och dränker med pensel.
Sen nästa lager duk "lite senare". Och sen när man lagt på glasfiberdukarna klart och penslat in dem med epoxy eller vad man nu ska ha... slipar man sen och lägger på gelcoat? Vad är gelcoat och hur fungerar det? Är det nån sorts rinnande plastspackel som appliceras som färg? Spruta? Penslar?

Sen kan ju pluggen vara andra vägen också... Jag tänker på när de gör tex helikopterpluggar så bygger de upp en heli med nån sorts skum, klär den med nåt som blir hårt.. sätter dit nitar, panellinjer osv osv. Det är väl detta som är själva pluggen? Sen dränker de in allt i nån annan sörja och låter detta härda för att sen skära av längs med mittlinjen och så har de två halvor. Sen penslar de nåt i dessa (vaxet du nämner?) och nån gelcoat? Och senglasfiber + epoxy eller vad det nu heter och skapar en "kopia" av pluggen, men alla detaljer på plats.

Jag har ett helikopterskal som ska lagas lite. Hur borde jag göra där? Kommer knappt åt från insidan. Det som är kvar är i stort sett mest glasfiber, all fin yta är borta där skadan är.

Det där med harts... vad har man mer? Förstod att om man använder epoxy så behöver man inget mer. Jag använder ett tvåkomponentsepoxy som knappt luktar nånting så det går bra att använda inomhus. Fast jag nog vädrar.

För min del är det oftast reparationer (av märkliga anledningar) som krävs och då har jag bara lagt på fiberdukbitar och epoxy. Sen har jag inte haft nåt vettigt för den finare ytan, bara målat på med nån färg.

Som tex nu när jag gör om lite på BO105an. Vad borde jag ha mellan den slipade epoxy-glasfibervävytan som finns och själva färgen jag ska måla hela delen med? Det har varit gelcoat och/eller färg förut (grundfärg säkert också).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Plasta/glasa
PostPosted: Sat 17 Dec 2016, 12:48 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Huh! Nu är det nån som kan detta... =) Greppar ändå inte... folk gör på så många olika sätt.

Låt säga att man gjort en plugg i nåt fyndigt material som är lättskuret, som tex nåt skum eller isoleringsmaterial.
Vad gör man sen? Täcker pluggen med nåt före man penslar på epoxy (eller vad?) och applicerar glasfiberduk och dränker med pensel.
Sen nästa lager duk "lite senare". Och sen när man lagt på glasfiberdukarna klart och penslat in dem med epoxy eller vad man nu ska ha... slipar man sen och lägger på gelcoat? Vad är gelcoat och hur fungerar det? Är det nån sorts rinnande plastspackel som appliceras som färg? Spruta? Penslar?

Sen kan ju pluggen vara andra vägen också... Jag tänker på när de gör tex helikopterpluggar så bygger de upp en heli med nån sorts skum, klär den med nåt som blir hårt.. sätter dit nitar, panellinjer osv osv. Det är väl detta som är själva pluggen? Sen dränker de in allt i nån annan sörja och låter detta härda för att sen skära av längs med mittlinjen och så har de två halvor. Sen penslar de nåt i dessa (vaxet du nämner?) och nån gelcoat? Och senglasfiber + epoxy eller vad det nu heter och skapar en "kopia" av pluggen, men alla detaljer på plats.

Jag har ett helikopterskal som ska lagas lite. Hur borde jag göra där? Kommer knappt åt från insidan. Det som är kvar är i stort sett mest glasfiber, all fin yta är borta där skadan är.

Det där med harts... vad har man mer? Förstod att om man använder epoxy så behöver man inget mer. Jag använder ett tvåkomponentsepoxy som knappt luktar nånting så det går bra att använda inomhus. Fast jag nog vädrar.

För min del är det oftast reparationer (av märkliga anledningar) som krävs och då har jag bara lagt på fiberdukbitar och epoxy. Sen har jag inte haft nåt vettigt för den finare ytan, bara målat på med nån färg.

Som tex nu när jag gör om lite på BO105an. Vad borde jag ha mellan den slipade epoxy-glasfibervävytan som finns och själva färgen jag ska måla hela delen med? Det har varit gelcoat och/eller färg förut (grundfärg säkert också).


Pluggen är viktigt att den inte reagerar med epoxyn eller polyestern. en del skummaterial smälter helt enkelt.
Man penslar på epoxy/polyester och lägger på glasfiberduken och pressar ut luft. sen direkt efter så lägger man på nästa lager och ser till att det väter ordentligt. sen lägger man på resterande lager.
Epoxy och polyester har sin arbetstid. går man över den tiden så måste man slipa och rengöra innan nästa lager. det blir heller inte lika starkt om man inte lägger allt på en gång.
när epoxy/polyester har härdat får man bara en mekanisk bindning som bara greppar i sliprepor.
lägger man plasten inom plastens arbetstid får man en kemisk bindning som blir som en homogen plast.

Gelcoat är en blandning mellan färgpigment och polyester. det går säkert att göra gelcoat av epoxy med men det har jag inte testat.
efter gelcoat kan det vara bra att lägga på topcoat. det är gelcoat med vax inblandat.

När jag lagar glasfiber så slipar jag upp ytan sunt skadan både på insidan och utsida.
rengör ordentligt med aceton för att få bort fett och smuts.
sen lägger jag på ett lager plast som får härda lite. plasten hinner bli hård inom plastens arbetstid och när den hårdnat så lägger jag på resterande lager både från insidan och utsidan.
är det så att jag inte kommer åt från insidan så kan det vara bra att limma in något som fyller ut. på ett rc skal så kan nog lite balsa fungera bra som får stanna kvar när man plastar och sen lämna det där.
men för rc skulle jag strunta i gelcoat och topcoat.
jag skulle blanda epoxy/polyester och mikroglasballonger eller talk för att få ett starkt och lätt spackel.
sen slipa och grunda det innan jag lägger på färgen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Plasta/glasa
PostPosted: Sat 17 Dec 2016, 13:05 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Här hittade jag några intressanta klipp där det visas hur man kan bygga gjutform i silikon.
https://www.youtube.com/watch?v=JyQmEG9 ... 482CED26DD


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Plasta/glasa
PostPosted: Sat 17 Dec 2016, 15:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Här hittade jag några intressanta klipp där det visas hur man kan bygga gjutform i silikon.
https://www.youtube.com/watch?v=JyQmEG9 ... 482CED26DD

Snyggt gjutning! Kanske inte något man behöver inom RC-donande? Iofs om man ska göra massiva plastdelar till något?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Plasta/glasa
PostPosted: Sat 17 Dec 2016, 15:28 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Martin wrote:
Här hittade jag några intressanta klipp där det visas hur man kan bygga gjutform i silikon.
https://www.youtube.com/watch?v=JyQmEG9 ... 482CED26DD

Snyggt gjutning! Kanske inte något man behöver inom RC-donande? Iofs om man ska göra massiva plastdelar till något?

det går lika bra att handupplägga med glasfiber i formen med.
det blir väldigt enkelt att bygga en gjutform med silikon


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Plasta/glasa
PostPosted: Sat 17 Dec 2016, 15:44 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
här är också en bra guide för att göra en gjutform och man ser även hur man ska gjuta med gelcoat.
https://www.youtube.com/watch?v=wRZaKmBJNK4


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Plasta/glasa
PostPosted: Wed 21 Dec 2016, 00:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Måste nog ta tag i detta så man lär sig...
Ska lägga upp bilder på skadorna på heliskalet vid tillfälle så jag kommer vidare där (obs, vi pratar dryga 1mm tjockt).
Skulle va skoj fila till nåt, en plugg, och göra något av det. Men vet ej vad... Kanske lättast börja med plugg i skum -> vaxa eller nåt -> epoxy + fiber -> gelcoata eller vad det nu heter och sen slipa samt måla.
Sen skulle det vara att göra gjutoformar, dvs andra vägen.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group