Flam- och tändpunkter på bränsle
Termisk tändpunkt är den temperatur då ett ämne självantänder, det vill säga den temperatur ett ämne blir så varmt att det börjar brinna utan att en låga behövs.
Termisk tändpunkt är nära relaterat till flampunkt som är den temperatur där ett ämne börjar avge brännbara gaser, det är dessa gaser som antänds när den termiska tändpunkten är nådd.
Exempel 1 Ett exempel är bensin som redan vid cirka -40°C (flampunkten) börjar avge brännbara gaser, för att dessa gaser skall antändas måste den termiska tändpunkten för bensin nås och den är vid cirka 400 °C.
Exempel 2 Ett annat exempel är diesel som har en relativt hög flampunkt på 62 °C medan den termiska tändpunkten är ganska låg på; 220 °C.
Bränsle Flampunkt Termisk tändpunkt Etanol 12 °C 365 °C Metanol 10 °C 455 °C Bensin -40 °C 400 °C Diesel 62 °C 220 °C Aceton -18 °C 465 °C Eter -45 °C 170 °C Fotogen 38–72 °C 220 °C Gasol -108 °C 460 °C
Slutsats, det krävs rätt rejäl hetta för få metanol och bensin att antända. Vet inte hur het en dämp till en 2-takts eller 4-takts metanolmotor blir. Eller hur het en bensinmotors dämp blir, men det är väl de i så fall som kan antända våra bränslen. Annars krävs som sagt eld eller gnista. Jag har en IR-temperaturmätare, men vet inte hur hög temp den klarar av, får ta med och mäta nån gång.
1. Var på motorerna blir det hetast på dämpen? 2. Vilken dämp blir hetast, metanol 2-takt, 4-takt eller bensin?
|