Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 21:26

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Sat 12 Mar 2016, 18:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
De va ju inte hur dom skruva som va poängen heller, utan vad som händer med olika mottagare och avstånd från antennen...

Jajoo... jag kom av mig vad filmen handlade om. :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Mon 14 Mar 2016, 07:34 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
De va ju inte hur dom skruva som va poängen heller, utan vad som händer med olika mottagare och avstånd från antennen...

Jajoo... jag kom av mig vad filmen handlade om. :-)

Poängen va den att dom använde 433mhz rclänk och 1,3ghz videolänk som störde så helvitte med den billiga videomottagarn när antennerna var nära varann och när dom flyttade bort videoantennen så blev det mycket bättre. Det var bättre med den lite dyrare (förmodligen bättre avskärmade) mottagaren. Jag tror nog man kan köra denna kombon men med bra antenner och montera dom en bit bort på en tripod eller nåt...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Mon 14 Mar 2016, 19:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Aah, okej. Jo det låter bra. Dvs, att man följer tumregeln om att inte ha antenner nära varandra, speciellt om den ena sänder och den andra tar emot. =) Sen är ju frågan vilket material stativet borde vara.

Jag flög ju TBS Discoveryn i går med 1.3GHz videolänk och 2.4GHz RC-länk. Jag vågade inte flyga längre bort än det jag hade problem med förut, men det funkade i alla fall. Inte tror jag du ska ha något problem med Arkbird. Billiga videolänkar sprider också rätt bra, det blir så med billigare komponenter (sämre marginaler och noggrannhet) och att de knappast justeras in perfekt som de borde.

Det största problemet brukar ändå vara att man skymmer RC-sändarens antenn, som tex när man myser ner i en stol med goggles på. Inte funkar det. Man ska ju stå med RC-sändarens antenn åt rätt håll. DÄR var 35MHz bättre, man stod nånstans bara, funkade kanon. Det glitchade ibland, så pass ofta att man vande sig. ;-) Men 2.4GHz är som med fyrhjulsdrift, mitt i allt sticker det iväg och man får INTE tillbaks kontakten lika snabbt som med 35MHz.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Mon 14 Mar 2016, 20:25 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Aah, okej. Jo det låter bra. Dvs, att man följer tumregeln om att inte ha antenner nära varandra, speciellt om den ena sänder och den andra tar emot. =) Sen är ju frågan vilket material stativet borde vara.

Jag flög ju TBS Discoveryn i går med 1.3GHz videolänk och 2.4GHz RC-länk. Jag vågade inte flyga längre bort än det jag hade problem med förut, men det funkade i alla fall. Inte tror jag du ska ha något problem med Arkbird. Billiga videolänkar sprider också rätt bra, det blir så med billigare komponenter (sämre marginaler och noggrannhet) och att de knappast justeras in perfekt som de borde.

Det största problemet brukar ändå vara att man skymmer RC-sändarens antenn, som tex när man myser ner i en stol med goggles på. Inte funkar det. Man ska ju stå med RC-sändarens antenn åt rätt håll. DÄR var 35MHz bättre, man stod nånstans bara, funkade kanon. Det glitchade ibland, så pass ofta att man vande sig. ;-) Men 2.4GHz är som med fyrhjulsdrift, mitt i allt sticker det iväg och man får INTE tillbaks kontakten lika snabbt som med 35MHz.


Arkbirden går att använda som repeater :) Sätt på ett annat stativ längre bort och 2,4 länk i mellan :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 10:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur föll valet på Arkbird?
Jag läste på förut och det lutade mest på ImmersionRC för mig, framför DragonLink.
Sen kom du med tipset om TBS vaddetnuhette.
Och så köper du Arkbird. =)
Vad är fördelarna, nackdelarna?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 11:02 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Hur föll valet på Arkbird?
Jag läste på förut och det lutade mest på ImmersionRC för mig, framför DragonLink.
Sen kom du med tipset om TBS vaddetnuhette.
Och så köper du Arkbird. =)
Vad är fördelarna, nackdelarna?


Jag läste om flera i Sverige som flyger mad Arkbird och är helt nöjda. Sen satt jag på chatt med en av dom som berättade om sina upplevelser med olika antennalternativ och han rekommenderade också grejjerna. Sen är ju som vanligt i mitt fall priset av stor vikt. :)

Nackdelarna är väl störningarna o övertonerna men jag vet inte hur det är med dom andra heller faktiskt så det kanske är ett genomgående problem med den frekvensen och signaleffekten.

Det ska bli intressant när nu grejjerna lossnar från Vanda inrikesterminal....

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 11:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det brukar va så, att ju dyrare grejer, desto mindre störningar. Men funkar gör det garanterat.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 12:59 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Det brukar va så, att ju dyrare grejer, desto mindre störningar. Men funkar gör det garanterat.

Bra filter på så ska det inte va problem och ev flytta ut 433 sändarn och köra den som repeater när man kör fpv.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 17:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Det brukar va så, att ju dyrare grejer, desto mindre störningar. Men funkar gör det garanterat.

Bra filter på så ska det inte va problem och ev flytta ut 433 sändarn och köra den som repeater när man kör fpv.

Repeater är väl egentligen en grej som tar emot en signal, förstärker den och skickar den vidare.
Ungefär som extendern på en Phantom. Dvs 2.4GHz från mobiltelefonen till Extendern som förstärker och skickar vidare 2.4GHz-signalen.
Det du pratar om låter mer som sändare. Eller som brygga, om det är så det funkar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 17:35 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Det brukar va så, att ju dyrare grejer, desto mindre störningar. Men funkar gör det garanterat.

Bra filter på så ska det inte va problem och ev flytta ut 433 sändarn och köra den som repeater när man kör fpv.

Repeater är väl egentligen en grej som tar emot en signal, förstärker den och skickar den vidare.
Ungefär som extendern på en Phantom. Dvs 2.4GHz från mobiltelefonen till Extendern som förstärker och skickar vidare 2.4GHz-signalen.
Det du pratar om låter mer som sändare. Eller som brygga, om det är så det funkar.

Jaja tillverkarn kallar det repeater sen va de heter bryr jag mig inte om bara de funkar :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Wed 30 Mar 2016, 15:28 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Idag dök Arkbird paketet upp. Ska se vad det är på Lördag och börja kolla störningar å grejjer :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Sun 03 Apr 2016, 19:18 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Nu har jag mekat ihop en "Transmitter repeater station" (tillverkarns benämning)
Enkelt som få, koppla kablar mellan 2,4ghz mottagarn och 433mhz sändarn. 1 till 1 och så vidare + å - .
matar den enkelt med balanskontakten på ett 3S LiPo.
Körde en Bec till 433mhz mottagarn och kopplade några servos till den. Funka toppen.

Tillverkarns rekommendationer är tripod och 1,5m upp. Done.
Attachment:
P4030002.JPG
P4030002.JPG [ 510.44 KiB | Viewed 6226 times ]

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Mon 04 Apr 2016, 06:22 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Ska köpa en mottagare till och stoppa i Bix3
Jäkla smidigt att inte behöva ha 433 sändarn som modul utan kör 2,4 som vanligt och en fast omvandlarrelämodulrepeaterstation. Måste hitta ett bra ord för detta :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Mon 04 Apr 2016, 06:23 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Å nya antenner såklart. Original är bara sopor.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Tue 05 Apr 2016, 11:57 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Beställde en mottagare till så jag kan använda den ena som experimentplattform med antennlödande bland annat. Ska montera den i Bix3 först helt original och se hur det funkar.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Sat 09 Apr 2016, 09:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vad var det för tillverkare du pratade om igår förutom ImmersionRC, DragonLink, ArkBird, Bullshit eller va nu TBS hette.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Sat 09 Apr 2016, 11:28 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Vad var det för tillverkare du pratade om igår förutom ImmersionRC, DragonLink, ArkBird, Bullshit eller va nu TBS hette.

Sherrer eller hur de nu stavas

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Sun 10 Apr 2016, 10:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Vad var det för tillverkare du pratade om igår förutom ImmersionRC, DragonLink, ArkBird, Bullshit eller va nu TBS hette.

Sherrer eller hur de nu stavas

Ah, hittade! Scherrer: http://www.tslrs.com/ Ser proffsigt ut och bra sida med mycket info.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Sun 10 Apr 2016, 10:51 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Vad var det för tillverkare du pratade om igår förutom ImmersionRC, DragonLink, ArkBird, Bullshit eller va nu TBS hette.

Sherrer eller hur de nu stavas

Ah, hittade! Scherrer: http://www.tslrs.com/ Ser proffsigt ut och bra sida med mycket info.

Yep. Fick bäst i test av Flight Test gänget...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lågfrekvent RC länk
PostPosted: Sun 10 Apr 2016, 11:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Inte så himla dyra heller. 100km räckvidd med grejerna som inte ens var Pro. Hoppsan!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group