Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 02 May 2024, 18:25

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ställa in bensinmotor med CDI-testare
PostPosted: Sun 23 Aug 2015, 14:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
CDI-tester

Försöker förstå mig på bensinmotorerna vi har i flygen...

Jag köpte en CDI tändsystemtestare, en Timing-inställningspryl för bensinmotorer (med vevaxel-gradskiva) från fantastiska HobbyKing-superduperstället.
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... Wheel.html

CDI = Capacitor Discharge Ignition (kapacitivt tändstystem)

En motor måste ju ha gnista i rätt tidpunkt beroende på varvtal och säkert pga nåt annat också.
Gnistan ska väl komma tidigare och tidigare ju snabbare motorn varvar, om jag minns rätt.

Frågan är väl var den ska tända vid tomgång och var den ska tända vid fullgas. Detta ska väl skötas automatiskt med tändssystemet. Det är säkert olika på olika motorer. Mindre eller större storlek kanske spelar roll.

Och vad händer om gnistan kommer för tidigt eller för sent vid tex tomgång eller fullgas?

Denna pryl gör att man kan göra två sorters tester utan att ens ha igång motorn, man "simulerar" alltså att motorn är igång.
Med denna CDI-testare så kan man se om tändboxen funkar eller inte. Man kan även testa tändstiftet.
Utan att ha igång motorn!
Man kan alltså ha igång tändstiftet sprakande på bordet utan att motorn är igång och då se om man råkar ut för störningar i RC-systemet pga det.

Det kom med en manual, men den är på "engelska" så jag förstår den inte fullt ut.

På HKs hemsida står det att den har två användningssätt:

1. Funkar tändboxen? Funkar stiftet? Stör detta system?
Den möjliggör säkrast möjliga sättet för att testa störningar mellan CDI tändsystemet och RC-systemet utan att behöva ha motorn igång. CDI-testaren ger signal till tändsystemet vid det valda varvtalet som man ställer in med potentiometern som om motorn var igång. Varvtalen är mellan 400-18000rpm. Med en RPM-meter så kan man även se varvtalet. Här ansluter man 4.8V-batteriet till tändboxen och den andra kabeln från tändboxen som man kopplar hallelementet till så kopplar man till änden på CDI-testaren

2. Hallsensor-test, tändinställning
CDI-testaren kan också användas för att ställa in en bensinmotors statiska grundtändning. Det följer med en vevaxelgradskiva för detta. I detta läge så avger CDI-testaren en ljudsignal vid den punkten där hallsensorn är avbruten och genom att använda gradskivan kan man beräkna detta tillbaks till antalet grader för TDC (BTDC, Before Top Dead Center) på din motors slaglängd, detta låter dig finjustera motorn för bästa prestanda. Här ansluter man 4.8V-acken till CDI-testaren och hallsensorn kopplar man till kabeln på CDI-testaren. Och så ska man använda gradskivan på nåt sätt.

Men hur vet man vilka grader man ska ha på sin motor?





Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ställa in bensinmotor med CDI-testare
PostPosted: Mon 31 Aug 2015, 18:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Ran at 30 and 35 degree timing. Stock DLE setting is 35 degree. Most 2-strokes run at 30 degree. After suffering lean out deadsticks while flying neg G inverted I decided to mess with timing. Plug is NGK at .025 gap. 87 octane Reg with 100:1 Amsoil. Hi is 1-3/4 and Lo is 1-1/8. Prop is 19x8 wood Hawk. Stock DLE ignition not an RCEXL. I did polish the plastic reed frame to improve the seal. About 4 hours total run time.


_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ställa in bensinmotor med CDI-testare
PostPosted: Mon 31 Aug 2015, 19:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Video on how I set up the timing on my MT-35. Their is a number of ways that this can be done.


_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ställa in bensinmotor med CDI-testare
PostPosted: Mon 31 Aug 2015, 22:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Första filmen du länkade till... där har han använt 87-oktanig bensin. Det är olika tändning på olika oktan. Ju lägre oktan, desto senare tändpunkt, dvs mindre. Kan det va därför han tyckte det gick bättre på 30 grader (som skulle bli 31) än att köra 34-35 som säkert skulle vart kanon på 95 oktan?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ställa in bensinmotor med CDI-testare
PostPosted: Tue 01 Sep 2015, 08:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
ENGINES TDC Adjustment från RCexl web site.

Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ställa in bensinmotor med CDI-testare
PostPosted: Tue 01 Sep 2015, 09:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Attachment:
BTDC_zpsebadd440.jpg
BTDC_zpsebadd440.jpg [ 130.76 KiB | Viewed 4534 times ]

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group