NoggrannhetJag har märkt att jag blivit mycket noggrannare med det mesta med åren som jag lärt mig mer och mer. Nackdelen med det är att allt tar mer tid att få klart. Men i slutänden blir det så mycket bättre att det nog är värt det. =) Eller går man till överdrift med mycket?
Tex gällande flyg:
- Tvinnar ni kablarna?
- Fäster ni allt så det inte slänger och far överallt?
- Använder ni ackvarnare eller har övrig kontroll?
- Kontrollerar ni att allt från servot går lätt och fint (gångjärn, roder osv)?
- Ni är säkert noga med tyngdpunkten, men hur är det med rollbalansering?
- Korsmäter ni flyget när ni bygger det?
- Låser ni servokontakterna?
- Skaffar ni vettiga fästen eller limmar ni fast allt?
- Balanserar ni propellrarna?
- Stryker ni klädseln så den inte lossnar samt tar skada (dessutom stärker det flyget)?
- Använder ni rätt LiPo?
- Testar ni fram rätt propeller?
- Läser ni bruksanvisningarna eller smäller ni ihop allt bara?
- Limförstärkt här och där eftersom många tillverkare snålar?
- Skapat snygga lösningar istället för bondfix?
- Hängt upp tanken mjukt för att undvika bubblor?
- Riktat motorn rätt?
- Använt rätt sorts servon (drevmaterial, kullagrat, dragkraft etc)?
- Kört motorn efter du tankat ur?
- Använt After Run Oil när du inte ska flyga på veckor?
- Tänkt på att grejer ska ha ventilation (förbränningsmotor, elmotor, ESC, Futaba-mottagare, etc)?
- Använt rätt roderutslag för att inte råka ut för spinn etc?
- Laddat ackarna med långsamladdning, eller har du bara snabbladdat, vilket skadar ackarna/förkortar livstid?
- Använt Timer för att slippa att ström/bränsle tar slut för att du glömmer landa när det är som roligast?
- Koll på vingens anfallsvinkel?
- Gör du rodertest före start?
- Brukar du göra RangeCheck?