motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Frågor om el nån som vet? http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=15&t=12895 |
Page 1 of 1 |
Author: | Kamikaze [ Sun 31 May 2015, 08:16 ] |
Post subject: | Frågor om el nån som vet? |
Varför ska man öka på batterits celler när man går ner på propp storlek, borde ju vara tvärt om tycker jag ![]() ![]() Ett exempel nedan P.E.M. 4120/7-KV660 Vikt 294 gram. 1250W Dim: 50x48mm Flygvikt: 2.0 - 4.0 kg Inkl. motorfäste och prop. adapter Specifikationer: Flygvikt: 2.0 - 4.0 kg RPM / V: 660 Antal celler: 4 - 6 LiPo Maxbelastning: 70A / 60 sek Dim: 50x48 mm Vikt: 294 gram Axeldiam: 6 mm Fartreglage: 60A - 80A Propeller: 4S 13x11 / 5S 13x8 \ 6S 12x8 |
Author: | MickeM [ Sun 31 May 2015, 09:04 ] |
Post subject: | Re: Frågor om el nån som vet? |
Flygen är gjorda för en viss cruise-hastighet och max-hastiget. Och smartast är väl att ha en motor anpassad till hela spannet. Du kan säkert ha en 50cc-motor på ett litet metanol-flyg, bara du inte gasar mer än 10% eller nåt. Man strävar efter att ha rätt motorstyrka för modellen med rätt propeller. -> Fler celler -> högre spänning -> högre RPM om du använder samma motor med samma KV-tal. Sen handlar det ju om propellerns form och drag också. För stor propeller drar mycket mer effekt än en liten, och ändå kan den mindre propellern ha mer dragkraft. Rätt motor på rätt flyg... samt rätt propeller och rätt ack. Har du något fel så blir det väl för tungt, eller för strömslukande eller att nåt går för varmt osv. Med tex multicopter är det (tex på min F450) 3S på 9-10" proppar och med 4S ska man ha 8-9" proppar. Varför? Jo för om vikten är samma så innebär det att de stora propparna måste rotera långsammare och då blir allt instabilt pga det låga varvet, dvs motorn hamnar under sitt arbetsintervall. Multirotrer behöver rappa motorer som snabbt kan ändra varvtal, i stort sett tvärt. Ditt exempel... De har kommit fram till vilken dragkraft som gäller samt hastighet flyget ska flygas med. Och så rekommenderar de 3 st olika propellrar beroende på vilken flygstil du är ute efter. För att glida runt stabilt ska du ha lågt KV + stor propdia + låg propstigning. För att flyga snabbt ska du ha högt KV, liten propdia + hög propstigning. Och ska du sen flyga 3D och ha bra i hela registret (men inte ha hög eller låg fart-egenskaper), då ska du hitta rätt KV + rätt propdia + rätt propstigning för DIN flygstil. |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |