motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Frågor om el nån som vet?
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=15&t=12895
Page 1 of 1

Author:  Kamikaze [ Sun 31 May 2015, 08:16 ]
Post subject:  Frågor om el nån som vet?

Varför ska man öka på batterits celler när man går ner på propp storlek, borde ju vara tvärt om tycker jag :roll: :?:

Ett exempel nedan


P.E.M. 4120/7-KV660
Vikt 294 gram. 1250W
Dim: 50x48mm
Flygvikt: 2.0 - 4.0 kg
Inkl. motorfäste och prop. adapter

Specifikationer:
Flygvikt: 2.0 - 4.0 kg
RPM / V: 660
Antal celler: 4 - 6 LiPo
Maxbelastning: 70A / 60 sek
Dim: 50x48 mm
Vikt: 294 gram
Axeldiam: 6 mm
Fartreglage: 60A - 80A
Propeller: 4S 13x11 / 5S 13x8 \ 6S 12x8

Author:  MickeM [ Sun 31 May 2015, 09:04 ]
Post subject:  Re: Frågor om el nån som vet?

Flygen är gjorda för en viss cruise-hastighet och max-hastiget.
Och smartast är väl att ha en motor anpassad till hela spannet.
Du kan säkert ha en 50cc-motor på ett litet metanol-flyg, bara
du inte gasar mer än 10% eller nåt. Man strävar efter att ha
rätt motorstyrka för modellen med rätt propeller.

-> Fler celler -> högre spänning -> högre RPM om du använder
samma motor med samma KV-tal.

Sen handlar det ju om propellerns form och drag också. För stor
propeller drar mycket mer effekt än en liten, och ändå kan den
mindre propellern ha mer dragkraft.

Rätt motor på rätt flyg... samt rätt propeller och rätt ack.
Har du något fel så blir det väl för tungt, eller för strömslukande
eller att nåt går för varmt osv.

Med tex multicopter är det (tex på min F450) 3S på 9-10" proppar
och med 4S ska man ha 8-9" proppar. Varför? Jo för om vikten
är samma så innebär det att de stora propparna måste rotera
långsammare och då blir allt instabilt pga det låga varvet, dvs
motorn hamnar under sitt arbetsintervall. Multirotrer behöver rappa
motorer som snabbt kan ändra varvtal, i stort sett tvärt.

Ditt exempel... De har kommit fram till vilken dragkraft som gäller
samt hastighet flyget ska flygas med. Och så rekommenderar de
3 st olika propellrar beroende på vilken flygstil du är ute efter.

För att glida runt stabilt ska du ha lågt KV + stor propdia + låg
propstigning. För att flyga snabbt ska du ha högt KV, liten propdia
+ hög propstigning. Och ska du sen flyga 3D och ha bra i hela
registret (men inte ha hög eller låg fart-egenskaper), då ska du
hitta rätt KV + rätt propdia + rätt propstigning för DIN flygstil.

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/