Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 06 May 2024, 20:21

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Sat 04 Apr 2015, 11:04 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
El behöver inte nödvändigtvis vara enbart för foamies (Expanded.... EPP, EPO, Elapor, Depron).
Det blir vanligare och vanligare med större elflyg i trä. Nackdelarna är väl att det inte direkt
är billigare. Det är tex dyrare att bygga en Calmato som går på el än en Calmato med metanolmotor.

Elmotor + ESC + ackar jämfört mot metanolmotor + bränsle.

Dessutom är de flesta metanolflyg inte konstruerade för el. Varför? Jo det var ju den där placeringen
av ackar. Tänk på det före inköp: Bygga om flyget eller köpa ett som går att använda är det som
gäller. Utrymme är inte allt, det ska balanseras också. Ett flyg konstruerat av en bra tillverkare
har tänkt på detta när de gjort ett flyg för metanol. Metanolmotor + tank i nosen jämfört mot
om det byggs om för el, då blir en liten elmotor i nosen, men acken vill man komma åt så den blir
längre bak -> CG åt hemvete -> blya järnet i nosen -> flyger sämre med el.


Man tar bort tanken och sätter dit batteriet istället! Lagar en lucka så man slipper åt batterit.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Sat 04 Apr 2015, 12:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
MickeM wrote:
El behöver inte nödvändigtvis vara enbart för foamies (Expanded.... EPP, EPO, Elapor, Depron).
Det blir vanligare och vanligare med större elflyg i trä. Nackdelarna är väl att det inte direkt
är billigare. Det är tex dyrare att bygga en Calmato som går på el än en Calmato med metanolmotor.

Elmotor + ESC + ackar jämfört mot metanolmotor + bränsle.

Dessutom är de flesta metanolflyg inte konstruerade för el. Varför? Jo det var ju den där placeringen
av ackar. Tänk på det före inköp: Bygga om flyget eller köpa ett som går att använda är det som
gäller. Utrymme är inte allt, det ska balanseras också. Ett flyg konstruerat av en bra tillverkare
har tänkt på detta när de gjort ett flyg för metanol. Metanolmotor + tank i nosen jämfört mot
om det byggs om för el, då blir en liten elmotor i nosen, men acken vill man komma åt så den blir
längre bak -> CG åt hemvete -> blya järnet i nosen -> flyger sämre med el.


Man tar bort tanken och sätter dit batteriet istället! Lagar en lucka så man slipper åt batterit.

Japp, det är ett alternativ. MEN, med ett metanolflyg ska man balansera MED ack och med metanolflyg tom tank.
Kanske inte spelar nån roll iofs... men det kan. Det är OFTAST problem. =) Du ska få in acken där också.
Och du ska ha kylning samt plats för ESC. Hur som helst... det går alltid att lösa. Men ska det göras snyggt
så blir det genast pilligt. Det jobbiga är ju att plocka bort vingen på flyget efter varje flygning (som
oftast är kortare tid än med metanol), så det ska ju lösas därefter. Tex min Piper PA-28 så har tanken
där den ska vara. Men ska det bli elflyg så hamnar acken faktiskt under canopyn, inte där tanken är.
Dvs det måste byggas om rejält. Det är inte alltid en elmotor är lätt, den kan vara lika tung som en metanol-
motor också, och då kan du inte ha acken där tanken är. Så det är från fall till fall. Jobbigast är det om
första motorn inte vart så bra val och du måste byta till en mer lämplig som kanske har helt annan
vikt. Då kanske acken måste flyttas 7 cm eller nåt. Klurigt. Hur som helst... Machman flög ju sin Calmato
Trainer 40 med elsetup och det funka fint. Dock hade han för klena ackar så de tog rejält skada, kunde
inte leverera strömmen. Elkonvertera din Calmato Sport nu. =) Ha som mål att lätta allt. Sätt inte i en
enorm motor för det innebär bara mer vikt + att du behöver större ackar och med högre C-tal som innebär
ännu mer vikt och kortare flygtid. Om flyget väger 2,5 kg med metanol-kit och du får ner flyget till tex 2,2
kg med komplett elsetup och rätt sorts ack, sök efter en motor som kan motsvara en OS40-isch.

Jag har ett träflyg som jag flugit med el fast det är gjort för metanol. =) Nieuporten.

Och så håller jag på elkonverterar P38an som hade OS25or förut. Har lättat det flyget en hel del och
ska nu bara köpa motorer och ESCs.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Sat 04 Apr 2015, 18:52 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Kamikaze wrote:
MickeM wrote:
El behöver inte nödvändigtvis vara enbart för foamies (Expanded.... EPP, EPO, Elapor, Depron).
Det blir vanligare och vanligare med större elflyg i trä. Nackdelarna är väl att det inte direkt
är billigare. Det är tex dyrare att bygga en Calmato som går på el än en Calmato med metanolmotor.

Elmotor + ESC + ackar jämfört mot metanolmotor + bränsle.

Dessutom är de flesta metanolflyg inte konstruerade för el. Varför? Jo det var ju den där placeringen
av ackar. Tänk på det före inköp: Bygga om flyget eller köpa ett som går att använda är det som
gäller. Utrymme är inte allt, det ska balanseras också. Ett flyg konstruerat av en bra tillverkare
har tänkt på detta när de gjort ett flyg för metanol. Metanolmotor + tank i nosen jämfört mot
om det byggs om för el, då blir en liten elmotor i nosen, men acken vill man komma åt så den blir
längre bak -> CG åt hemvete -> blya järnet i nosen -> flyger sämre med el.


Man tar bort tanken och sätter dit batteriet istället! Lagar en lucka så man slipper åt batterit.

Japp, det är ett alternativ. MEN, med ett metanolflyg ska man balansera MED ack och med metanolflyg tom tank.
Kanske inte spelar nån roll iofs... men det kan. Det är OFTAST problem. =) Du ska få in acken där också.
Och du ska ha kylning samt plats för ESC. Hur som helst... det går alltid att lösa. Men ska det göras snyggt
så blir det genast pilligt. Det jobbiga är ju att plocka bort vingen på flyget efter varje flygning (som
oftast är kortare tid än med metanol), så det ska ju lösas därefter. Tex min Piper PA-28 så har tanken
där den ska vara. Men ska det bli elflyg så hamnar acken faktiskt under canopyn, inte där tanken är.
Dvs det måste byggas om rejält. Det är inte alltid en elmotor är lätt, den kan vara lika tung som en metanol-
motor också, och då kan du inte ha acken där tanken är. Så det är från fall till fall. Jobbigast är det om
första motorn inte vart så bra val och du måste byta till en mer lämplig som kanske har helt annan
vikt. Då kanske acken måste flyttas 7 cm eller nåt. Klurigt. Hur som helst... Machman flög ju sin Calmato
Trainer 40 med elsetup och det funka fint. Dock hade han för klena ackar så de tog rejält skada, kunde
inte leverera strömmen. Elkonvertera din Calmato Sport nu. =) Ha som mål att lätta allt. Sätt inte i en
enorm motor för det innebär bara mer vikt + att du behöver större ackar och med högre C-tal som innebär
ännu mer vikt och kortare flygtid. Om flyget väger 2,5 kg med metanol-kit och du får ner flyget till tex 2,2
kg med komplett elsetup och rätt sorts ack, sök efter en motor som kan motsvara en OS40-isch.

Jag har ett träflyg som jag flugit med el fast det är gjort för metanol. =) Nieuporten.

Och så håller jag på elkonverterar P38an som hade OS25or förut. Har lättat det flyget en hel del och
ska nu bara köpa motorer och ESCs.


Funderar på detta flyg istället :D http://www.rc-toy.de/cosmoshop/cgi-bin/ ... s=k_dvkgsv

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group