Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 10 May 2024, 16:38

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Wed 01 Apr 2015, 19:26 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Tror nog att elmotor i rcflyg är trevligare i lite tyngre typ balsa flyg än i dessa vindkänsliga styroxfåglar! vad tror ni andra :?:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Wed 01 Apr 2015, 19:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Friggoflygen är för lätta för att det ska ge den rätta flygkänslan. De känns mer som en frigolitbit med motor som man styr på ett något så när. Medans tyngre träflyg är lite mer rejäla i luften och beter sig mer som flyg. Ger man höjd med ett friggoflyg så far det upp direkt när man flyger. Men med träflyg så finns den realistiska segheten. Friggoflyg har dock sina fördelar, men nog finns det nackdelar också. Jag tycker mig uppleva att friggoflyg far lite hit o dit (man hänger med bara och styr dit flyget far). Med tyngre flyg så måste man styra flyget dit man vill ha det. Förstås finns det ju lätta träflyg också. När man flyger riktigt sakta med ett friggoflyg så blåser det iväg. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Wed 01 Apr 2015, 20:50 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Friggoflygen är för lätta för att det ska ge den rätta flygkänslan. De känns mer som en frigolitbit med motor som man styr på ett något så när. Medans tyngre träflyg är lite mer rejäla i luften och beter sig mer som flyg. Ger man höjd med ett friggoflyg så far det upp direkt när man flyger. Men med träflyg så finns den realistiska segheten. Friggoflyg har dock sina fördelar, men nog finns det nackdelar också. Jag tycker mig uppleva att friggoflyg far lite hit o dit (man hänger med bara och styr dit flyget far). Med tyngre flyg så måste man styra flyget dit man vill ha det. Förstås finns det ju lätta träflyg också. När man flyger riktigt sakta med ett friggoflyg så blåser det iväg. =)


Jadär satt du ord på känslan jag upplevde då jag flög friggo i dag :D Hit å dit å upp å ner. nä nog är tyngre flyg trevligare allt! Men som sagt det finns ju för och nackdelar med allt. nästa gång jag flyger den där kalaspippin är när det sitter ett billigt HK gyro och ett fyra cells batteri i det!

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Wed 01 Apr 2015, 21:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Gick som på räls i dag med mitt friggoflyg och nog flög det dit jag styrde och flygkänslan satt som det skulle.
Ett lätt flyg måste man använda alla roder och flyga medan man med ett tyngre flyg bara behöver dra lite i aileron.
Man måste också flyga mjukare med ett lättare flyg så flyg på så ska ni se att det fungerar bättre.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Wed 01 Apr 2015, 23:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Gick som på räls i dag med mitt friggoflyg och nog flög det dit jag styrde och flygkänslan satt som det skulle.
Ett lätt flyg måste man använda alla roder och flyga medan man med ett tyngre flyg bara behöver dra lite i aileron.
Man måste också flyga mjukare med ett lättare flyg så flyg på så ska ni se att det fungerar bättre.

Jag tycker man spakar vildare med ett friggoflyg än ett tyngre träflyg för att få dem att gå rakt.
Det du säger så säger ju emot varann. =) Din triangel som du flyger med så går som på räls, det kan jag hålla med om, så länge det går rakt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Thu 02 Apr 2015, 09:20 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Fakto är att lättare flyg generelt är vindkänsligare och därmed upplevs som mer nervösa vid flygning! Tyngre flyg upplevs som stabilare, tror nog mer på att det ska vara gyro i dessa lätta flyg för att uppleva relaxed flygning. Bernts nya har gyro,tror det är ett fint flyg att flyga 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Thu 02 Apr 2015, 11:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jo, men det jag stör mig mest är att roder och flyg flexar så det bär hit o dit när det blåser och när man använder roder, inte bara av vinden. =) Mr X "påräls-flyg" hör inte dit. :-D Den sitter ju fast i nån vajer eller nåt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Thu 02 Apr 2015, 13:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Mr X "påräls-flyg" hör inte dit. :-D Den sitter ju fast i nån vajer eller nåt.

:lol: bara att ge järnet och flyg skiten ur dom så länge dom varar.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Thu 02 Apr 2015, 19:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Frågan är ju: Varför köper man ett friggoflyg?
Intressant höra era åsikter och motiveringar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Thu 02 Apr 2015, 19:35 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Frågan är ju: Varför köper man ett friggoflyg?
Intressant höra era åsikter och motiveringar.


Tänkte att jag sku kunna flyga på gården, men det kom ju ner som en misil när man sku landa fast man hade gasen avslagen. ska testa med lite flaps nästa flygning å se om det blir nå stabilare å kommer saktare in för landning :|

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Thu 02 Apr 2015, 20:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
MickeM wrote:
Frågan är ju: Varför köper man ett friggoflyg?
Intressant höra era åsikter och motiveringar.


Tänkte att jag sku kunna flyga på gården, men det kom ju ner som en misil när man sku landa fast man hade gasen avslagen. ska testa med lite flaps nästa flygning å se om det blir nå stabilare å kommer saktare in för landning :|

Elflyg behöver inte vara långsamma bara för att de är lätta. =) Starta är lätt, men landa är nog same same. Landar du inte i "fluffigt" gräs eller på bana så går det bara sönder. Depronflyg/EPPwannabedepron-flyg funkar bra i trädgårdarna, bara det inte blåser så mycket. Atte har en sån lite hävare variant har jag för mig. Kan du hovra så lär du kunna landa var som helst.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Thu 02 Apr 2015, 21:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Frågan är ju: Varför köper man ett friggoflyg?
Intressant höra era åsikter och motiveringar.

Roliga att flyga och enkla att ta med vilket betyder mycket flygtimmar.
Flera flygtimmar betyder också att man utvecklas som flygare så jag ser bara fördelar med ett friggoflyg.

Perfekt att flyga året om så man inte är ringrostig på våren så tummen upp för friggoflygen.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Thu 02 Apr 2015, 21:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Kamikaze wrote:
Tänkte att jag sku kunna flyga på gården, men det kom ju ner som en misil när man sku landa fast man hade gasen avslagen. ska testa med lite flaps nästa flygning å se om det blir nå stabilare å kommer saktare in för landning :|

HobbyKing Buch Master är en slow flyer som startar vackert och kan landa på metern så att den är en misil beror nog på piloten.


_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Fri 03 Apr 2015, 09:53 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Jo jag såg att det var lite bättre ned flapsen utfälda! Mina hade jag i 90 Grader så jag måste minska ner utslaget på dem.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Fri 03 Apr 2015, 10:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Friggoflyg av den där modellen flyger oftast sämre och sämre ju mer gas man flyger med. Allt över halvgas är bara att utmana ödet eller dra ström.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Fri 03 Apr 2015, 10:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Friggoflyg av den där modellen flyger oftast sämre och sämre ju mer gas man flyger med. Allt över halvgas är bara att utmana ödet eller dra ström.

Helt rätt och ett buch flyg ska flygas lågt och sakta nära marken :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Fri 03 Apr 2015, 17:16 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
I dag flögs det väldigt nära marken :shock:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Fri 03 Apr 2015, 17:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
I dag flögs det väldigt nära marken :shock:

Påminner om när Uffe flög i elsnodden i luften. Då vann han direkt.
Men sen flög jag mellan elsnoddarna OCH tog i en elsnodd.
Så det går alltid att flyga närmare. :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Fri 03 Apr 2015, 18:54 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kamikaze wrote:
I dag flögs det väldigt nära marken :shock:

Påminner om när Uffe flög i elsnodden i luften. Då vann han direkt.
Men sen flög jag mellan elsnoddarna OCH tog i en elsnodd.
Så det går alltid att flyga närmare. :mrgreen:

Mina elsnoddar e farligt nära flygen jämt.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Elskit på balsa eller foam
PostPosted: Sat 04 Apr 2015, 10:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
El behöver inte nödvändigtvis vara enbart för foamies (Expanded.... EPP, EPO, Elapor, Depron).
Det blir vanligare och vanligare med större elflyg i trä. Nackdelarna är väl att det inte direkt
är billigare. Det är tex dyrare att bygga en Calmato som går på el än en Calmato med metanolmotor.

Elmotor + ESC + ackar jämfört mot metanolmotor + bränsle.

Dessutom är de flesta metanolflyg inte konstruerade för el. Varför? Jo det var ju den där placeringen
av ackar. Tänk på det före inköp: Bygga om flyget eller köpa ett som går att använda är det som
gäller. Utrymme är inte allt, det ska balanseras också. Ett flyg konstruerat av en bra tillverkare
har tänkt på detta när de gjort ett flyg för metanol. Metanolmotor + tank i nosen jämfört mot
om det byggs om för el, då blir en liten elmotor i nosen, men acken vill man komma åt så den blir
längre bak -> CG åt hemvete -> blya järnet i nosen -> flyger sämre med el.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group